Vooraankondiging: Luchtruimaanpassing Control Zone Maastricht Aachen Airport
Geplaatst door webmaster op 23-09-2012 11:20
Update 13-11-2012: Deze wijziging gaat voorlopig niet door !!!

Met ingang van 15 november 2012 wordt de Maastricht CTR met 1 NM in zuidwestelijke richting uitgebreid. Deze extended Maastricht CTR die in de Belgische Flight Information Region ligt, heeft dezelfde classificatie als de huidige Maastricht CTR: klasse C. In de extended Maastricht CTR is Beek ATC verantwoordelijk voor de luchtverkeersdienstverlening, inclusief Flight Information Service en Alerting Service.

Met de invoering van de extended CTR wordt de vliegveiligheid voor zowel VFR- als IFR-verkeer verder verbeterd.In overleg met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu is gekozen voor een snelle publicatie per AIC en NOTAM. -> klik op "Lees meer".


Uitgebreid nieuws

Update 13-11-2012: Deze wijziging gaat voorlopig niet door !!!

Met ingang van 15 november 2012 wordt de Maastricht CTR met 1 NM in zuidwestelijke richting uitgebreid. Deze extended Maastricht CTR die in de Belgische Flight Information Region ligt, heeft dezelfde classificatie als de huidige Maastricht CTR: klasse C. In de extended Maastricht CTR is Beek ATC verantwoordelijk voor de luchtverkeersdienstverlening, inclusief Flight Information Service en Alerting Service.

Met de invoering van de extended CTR wordt de vliegveiligheid voor zowel VFR- als IFR-verkeer verder verbeterd.In overleg met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu is gekozen voor een snelle publicatie per AIC en NOTAM.

Situatieschets
IFR-verkeer naar Maastricht Aachen Airport maakt gebruik van de Maastricht TMA’s en de CTR. Voor een line-up vanuit het zuiden maakt het verkeer ook gebruik van de Liège TMA.VFR-verkeer - civiel en militair- vliegt in de smalle corridor tussen de Liège CTR en Maastricht TMA2, ongecontroleerd in klasse G luchtruim, tot een hoogte van 2000 ft.

Uit een safety assessment uitgevoerd door Luchtverkeersleiding Nederland - LVNL - is gebleken dat deze situatie een veiligheidsrisico met zich meebrengt dat wordt opgelost door de luchtruimaanpassing die op 15 november aanstaande geïmplementeerd wordt. In de nieuwe situatie, met een extended Maastricht CTR, wordt een vlucht die de ILS-localizer en -glijpadvoor baan 03 van Maastricht Aachen Airport volgt,meer adequaat beschermd tegen ongecontroleerd verkeer en vice versa.Door de smalle corridor naar het zuiden te verplaatsen wordt een minimale separatie van 500ft tussen de IFR-nadering en het VFR-verkeer in de corridor gewaarborgd(zie figuur 1).


Figuur 1 Extended Maastricht CTR verticaal (klik voor vergroting)

 


Figuur 2 Extended Maastricht CTR lateraal (klik voor vergroting)

 

Orginele pdf bestanden in deze dropbox map.