Update 13-11-2012: Deze wijziging gaat voorlopig niet door !!!
Met ingang van 15 november 2012 wordt de Maastricht CTR met 1 NM in zuidwestelijke richting uitgebreid. Deze extended Maastricht CTR die in de Belgische Flight Information Region ligt, heeft dezelfde classificatie als de huidige Maastricht CTR: klasse C. In de extended Maastricht CTR is Beek ATC verantwoordelijk voor de luchtverkeersdienstverlening, inclusief Flight Information Service en Alerting Service.
Met de invoering van de extended CTR wordt de vliegveiligheid voor zowel VFR- als IFR-verkeer verder verbeterd.In overleg met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu is gekozen voor een snelle publicatie per AIC en NOTAM.
Situatieschets IFR-verkeer naar Maastricht Aachen Airport maakt gebruik van de Maastricht TMA’s en de CTR. Voor een line-up vanuit het zuiden maakt het verkeer ook gebruik van de Liège TMA.VFR-verkeer - civiel en militair- vliegt in de smalle corridor tussen de Liège CTR en Maastricht TMA2, ongecontroleerd in klasse G luchtruim, tot een hoogte van 2000 ft.
Uit een safety assessment uitgevoerd door Luchtverkeersleiding Nederland - LVNL - is gebleken dat deze situatie een veiligheidsrisico met zich meebrengt dat wordt opgelost door de luchtruimaanpassing die op 15 november aanstaande geïmplementeerd wordt. In de nieuwe situatie, met een extended Maastricht CTR, wordt een vlucht die de ILS-localizer en -glijpadvoor baan 03 van Maastricht Aachen Airport volgt,meer adequaat beschermd tegen ongecontroleerd verkeer en vice versa.Door de smalle corridor naar het zuiden te verplaatsen wordt een minimale separatie van 500ft tussen de IFR-nadering en het VFR-verkeer in de corridor gewaarborgd(zie figuur 1).
Figuur 1 Extended Maastricht CTR verticaal (klik voor vergroting)
Figuur 2 Extended Maastricht CTR lateraal (klik voor vergroting)
Orginele pdf bestanden in deze dropbox map.
|
Op verzoek van Luchtverkeersleiding Nederland hebben we op 23 september bericht dat de Control Zone van Maastricht Airport per 15 november uitgebreid zou worden tot een klein stukje over de grens van Belgie. Het doel hiervan was een vereenvoudiging van de vorm van de CTR.
Door een besluit van BELANC ( Belgium Air Navigation Commitee) is het niet mogelijk gebleken deze uitbreiding in te voeren. Hierdoor is de vooraankondiging komen te vervallen. De reden hiervoor is dat de Belgische overheid een algemene wijziging van de FIR grens in een totaal pakket wil uitvoeren. Dit houdt in dat er aan Nederlandse zijde een artikel 5.11 procedure gestart moet worden die een lange doorloop kent.
Het streven is de wijziging van de CTR in april 2013 rond te hebben. Zodra er meer duidelijkheid is over de totale wijziging, het recht trekken van de zuidelijke FIR grens, zal dit worden opgenomen in de nieuwsbrief, inclusief tekening en van de gewijzigde situatie.
bron: KNVvL