· Totaal aantal leden: 2,413 · Nieuwste lid: KinanvHB
EU zaken - januari 2014 (ABZ / CIV bericht)
Inmiddels is het alweer begin 2014 en de werkzaamheden voor de invoering van de EU regelgeving zijn in volle gang.
Op een aantal fronten wordt op dit moment nog overleg gevoerd met de ILenT en de politieke tak ervan, de DGB.
Er is nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent onze intentie om als sector een deel van de ‘autoriteit’ taken namens de overheid, en op een onafhankelijke manier, uit te voeren. Gedacht moet dan worden aan het beheren van de zweefvliegclubs als ATO, te weten het erkennen, inspecteren (audits) van de ATO’s en het veiligheidsmanagement wat daarbij hoort, maar ook examinering. De tijd dringt, maar het is kennelijk een zware beslissing voor de ILenT om iets uit handen te geven.
"De tijd dringt, maar het is kennelijk een zware beslissing voor de ILenT om iets uit handen te geven."
Dat is een vreemde constatering.... Ze hebben immer nog helemaal niets in handen: de zweefvliegerij heeft immers zelf zowel de ATO, examinering en audits keurig en succesvol tegen minimale kosten al decennia zelf in handen. En ik denk dat wij er weinig voor voelen om dit tegen woekerprijzen uit handen te geven! En terecht overigens want het wordt er echt niet beter of veiliger op . Alleen duurder, en we gaan bijdragen aan het behoud van de werkgelegenheid bij ILenT ( want daar moeten mensen weg tenzij er functies komen..... En wij zijn toch geen werkverschaffing)
Enige nuancering is op zijn plaats:
De zweefvliegerij heeft de examinering voor GPL en GPL-VO al ca. resp. 60 jaar en 30 jaar in eigen beheer. (wel in principe formeel onder toezicht van resp. RLD, NLA, IVW en nu IL&T en sinds 2004 via een convenant tussen KNVvL en IVW). De audits zijn gestart in 2007 en lopen nu vrij behoorlijk zo vanaf 2012/ 2013. Maar dat laatste kan nog wel wat beter moeten we constateren. Een uitdaging voor 2014.
De ATO is nog niet geregeld maar het proces loopt om dat in orde te krijgen.
Ook SMS / VMS begint op gang te komen.
De kosten voor de huidige examinering voor het GPL en GPL-VO en de kosten voor audits zijn alleszins redelijk.
Inderdaad is het maar afwachten of IL&T dit tegen de zelfde kosten kan realiseren. Vermoedelijk niet.....
Maar gezien de achterliggende geschiedenis van de ca. 60-70 jaar zweefvliegerij qua organisatie lijkt het allezins goed mogelijk de zweefvliegerij het huidige examineringsstelsel, audit systeem en in de nabije toekomst het VMS/SMS systeem te beheren en dus te continueren.
Beste Jan,
Afkortingen als ATO, VMS, CAMO etc zijn nieuw maar de betekenis nl opleiden, veiligheid, onderhoud etc doen we toch echt al decennia zelf als sector. Wij zijn volledig gedereguleerd en dat gaat prima. Ik zie geen enkele reden ( behalve dan een wettelijke die EASA wetgeving heet) waarom dit nu ineens anders moet. Het wordt er niet veiliger op, niet efficienter van, niet beter en niet goedkoper op. Respect voor onze medeleden die zich vol overgave en volledig vrijwillig inzetten om het eigen beheer zelf te kunnen blijven doen.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.
Logt u a.u.b. in om te stemmen.
Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Dat is een vreemde constatering.... Ze hebben immer nog helemaal niets in handen: de zweefvliegerij heeft immers zelf zowel de ATO, examinering en audits keurig en succesvol tegen minimale kosten al decennia zelf in handen. En ik denk dat wij er weinig voor voelen om dit tegen woekerprijzen uit handen te geven! En terecht overigens want het wordt er echt niet beter of veiliger op . Alleen duurder, en we gaan bijdragen aan het behoud van de werkgelegenheid bij ILenT ( want daar moeten mensen weg tenzij er functies komen..... En wij zijn toch geen werkverschaffing)