Inspectie IL&T heeft besloten om de zweefvliegbrevetten in eigen beheer uit te gaan geven.
De KNVvL geeft, zoals vastgelegd in een convenant met de staatssecretaris, de vliegbrevetten voor ballonvaren en zweefvliegen uit. De wijze waarop dit gebeurt sluit uitstekend aan op de manier hoe dit vanaf april 2015 ingevuld moet zijn naar aanleiding van nieuwe Europese regelgeving.
Gezien het feit dat de KNVvL al vele jaren op een kwalitatief goede wijze de brevetten uitgeeft, de kennis hiervan in de sector aanwezig is, de regering streeft naar zoveel mogelijk zelfregulering en mandatering, en de kosten voor nieuw uit te geven brevetten in de hand gehouden dienen te worden, is het logisch dat onder het beheer van de KNVvL ook de Europese brevetten uitgegeven gaan worden.
Hoofdlijnen Op hoofdlijnen moeten daar 2 zaken voor gebeuren:
1. Een omzetting van oud brevet naar nieuw brevet. Hiervoor is een werkgroep opgericht die er voor zorg draagt dat de omzettingseisen redelijk en juist zijn. Dit loopt goed door de inzet van de juiste kennis vanuit de sector.
2. Het inrichten van de nieuwe organisatie om brevetten uit te kunnen geven.
Daarin zijn twee hoofdactiviteiten te onderscheiden. Enerzijds is dat de uitgifte van de brevetten en de eventueel daaraan gekoppelde aantekeningen. Anderzijds is dat de certificering van en de controle op de opleidingen voor die brevetten en aantekeningen (ATO's).Activiteiten zoals die vandaag de dag ook al door de KNVvL worden uitgevoerd).
Dit beslaat veel meer dan alleen de uitgifte. Ook de opleidingen (ATO's), examinatoren, kwaliteit, medische keuringen, etc. vallen hier onder (zoals ook vandaag de dag al).
Het uitgeven van het brevet is waar de verschillende processen (opleiden, examineren) bij elkaar komen. Dit is een uitstekend moment om de kwaliteit te controleren (wordt aan alle eisen op de juiste wijze voldaan). Voor de kwaliteit en, daarmee gekoppeld, de veiligheid is het dus van belang dat het uitgeven van de brevetten binnen dezelfde organisatie gebeurt.
Hiervoor zijn dan ook al ruim twee jaar de leden uit de verschillende KNVvL werkgroepen bezig om deze omzetting samen met de inspectie te realiseren.
Verbazing Groot was dan ook onze verbazing en ongenoegen toen voorzitter Frits Brink ruim een week geleden gebeld werd door de heer Griffioen (directeur Inspectie Luchtvaart) dat de inspectie besloten had om de brevetten in eigen beheer uit te gaan geven. De KNVvL heeft daarop direct een gesprek aangevraagd met mevrouw Thunnissen, de Inspecteur Generaal van IL&T. Afgelopen woensdag heeft dat gesprek plaatsgevonden.
In dat gesprek is duidelijk gemaakt dat de constructie zoals die opgezet is met de KIWA zoveel problemen geeft (door EASA regels) dat een mandatering met de KNVvL betreffende uitgifte ballon- en zweefvliegbrevetten als te problematisch wordt beschouwt. De stelling is dat het meer werk kost de KNVvL te controleren, dan dat het kost het werk zelf te doen. IL&T legt hiervoor volledig de 'schuld bij de EASA neer.
Wat dit betekent in de praktijk is nog onduidelijk en er konden geen toezeggingen gedaan worden.
Kennis en kosten In tegenstelling tot bij de KNVvL is bij de IL&T is geen kennis aanwezig over de uitgifte van brevetten voor zweefvliegen en ballonvaren. Tevens zijn er geen systemen die deze uitgifte ondersteunen.
Dit zal ongetwijfeld z'n implicaties hebben op de kwaliteit en prijs van uitgifte. Nu hebben alle leden en clubs online inzicht in de gegevens van zichzelf of van hun leden. Zodat tijdig gezorgd kan worden dat aan de eisen voor het geldig worden van het brevet voldaan wordt. Hier worden ook automatisch herinneringen voor per e-mail verstuurd.
Over de kosten kon de heer Griffioen nog weinig zeggen, alleen dat het kostendekkend moet zijn.Met een schuin oog kan gekeken worden naar de prijzen die KIWA rekent voor vergelijkbare werkzaamheden voor RPL brevetten. Zij geven ook aan kostendekkend te werken. Kosten circa 500 euro ... Met zulke prijzen zal de wil een brevet te halen fors achteruitlopen. Een uiterst negatieve ontwikkeling voor de veiligheid. Welke kosten gepaard gaan met deze omzetting is tevens onduidelijk.
Ongenoegen Dat de KNVvL dit een slechte ontwikkeling vindt is duidelijk gemaakt aan IL&T. Dat de wijze waarop voor een andere koers gekozen wordt door IL&T, na twee jaar werken aan de invulling door de KNVvL, wordt door de KNVvL als onbehoorlijk beschouwd. Ook dit is duidelijk gemaakt.
Afgelopen maandag bij het bezoek van staatssecretaris is dit ongenoegen, maar ook tevens waarom dit kwalitatief een slechte ontwikkeling is, nogmaals kenbaar gemaakt.
Hoe nu verder? Een situatie waarbij IL&T de uitgifte van brevetten weer terugneemt is zowel uit het oogpunt van kwaliteit als van kosten een slechte ontwikkeling. Hoewel de Inspecteur Generaal van IL&T stellig is in haar uitspraak dat dit de enige weg is, zal de KNVvL haar contacten aanwenden om uit te zoeken of er geen betere wijze van invulling van deze taak mogelijk is. Onder andere zal bij de EASA uitgezocht worden of de voorgestane regeling echt op juridische gronden onmogelijk is.
Wordt vervolgd...
bron: KNVvL |