Onze Commissies
Toplinks
Diversen
Leden-Menu
|
· Gasten online: 6
· Leden online: 0
· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
|
|
|
De nieuwe 8,33 kHz radio’s: hoe staat het er mee? |
|
Het Hoofdbestuur van de KNVvL en het Bestuur van de Afdeling Zweefvliegen zijn zich bewust van deze erg logische vraag. Er moet nu spoedig iets gebeuren, anders zouden wij, zweefvliegers, maar ook de ballonvaarders en de ultra-light vliegers, wel eens aan een dure en lastige operatie vast kunnen zitten, op korte termijn ook nog.
Zoals aangekondigd komt de nieuwe generatie van radio-sets met 8,33 kHz kanaalseparatie op ons af. Daar is niets aan te doen, en dat is luchtvaarttechnisch ook redelijk, maar de vraag is nog altijd hoe en wanneer.
Het Ministerie van I&M heeft gesproken van een gefaseerde invoering (waar hebben we dat meer gehoord?), maar dan is natuurlijk de vraag wat dat precies inhoudt.
Hoe is nu, eind januari de stand van zaken in het kort?
De Europese Commissie heeft Uitvoeringverordening 1079/2012 van 16 november 2012 uitgebracht. Die verordening is bijna conform hetgeen door onze vertegenwoordiger is afgesproken tijdens de vele vergaderingen, geleid door Eurocontrol, over de invoering van 8,33 kHz kanaalseparatie beneden FL 195. Daarboven is ‘8,33’ allang in gebruik. Er is geen twijfel over de noodzaak van die invoering, omdat door de toename van het commerciële luchtverkeer een toenemend gebrek bestaat aan radiofrequenties voor de verkeersleiding. Merk op dat dit niets te maken heeft met de sportluchtvaart. Wij staan dus voor een grote kostenpost en veel werk voor de inbouw van de nieuwe sets. Om dat leed te verzachten is de Commissie akkoord gegaan met een termijn van zeven jaar voor het afschrijven van onze 25 kHz sets. Zeven jaar na het moment van publicatie van de verordening. Dat was uiteindelijk in 2012. Dat betekent 2019. De verordening heeft het echter over 2018.
Erger is dat de verordening, zoals die uiteindelijk uitgebracht is, tot onze verrassing stelt dat VFR verkeer per 2014 ‘8,33’ moet voeren in bijvoorbeeld klasse C gebieden, als het IFR verkeer daar al ‘8,33’ voert. Dit kan voor ons grote consequenties hebben, omdat veel van onze clubs die in militaire CTR’s vliegen, die klasse C zijn. Verrassing, want dit was in Brussel niet afgesproken. Daar komt nog bij dat de industrie heeft aangegeven niet op korte termijn veel 8,33 kHz sets te kunnen leveren.
De KNVvL heeft haar bezwaren neergelegd in een ‘position paper’ dat het Ministerie van I&M is aangeboden. Daarin worden ook mogelijkheden voor oplossing van de problemen aangedragen. Een daarvan is bijvoorbeeld een her-classificatie van de militaire CTR’s naar klasse D, zoals in heel Europa gebruikelijk is. Het Ministerie heeft een antwoord hierop beloofd, maar dat is nog niet ontvangen.
Een speciaal voor het 8,33-probleem opgerichte werkgroep probeert nu het Ministerie tot een antwoord te bewegen op genoemd ‘position paper’ en een gesprek te regelen. De KNVvL is ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn de Uitvoeringverordening op een voor alle partijen aanvaardbare manier te implementeren.
Nogmaals: de KNVvL en bijvoorbeeld de Commissie Luchtruim en Radio van de Afdeling Zweefvliegen zijn zich bewust van de financiële en technische problemen waar de verordening ons voor stelt. Zij weten ook dat de tijd dringt. Zo gauw er nieuws is hoort u dat.
Fransois van Haaff, lid Werkgroep 8,33 KNVVL 2013-01-27 |
|
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
|
|
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.
Logt u a.u.b. in om te stemmen.
Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
|
|
|
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!! |
Nog geen lid? Klik HIER om aan te melden.
Wachtwoord vergeten? Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
|
|
http://home.plane...%20kHz.htm
en reageer.