| 21-12-2024 | 15:27
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 16

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Aan alle zweefvliegers: Aandacht voor goed gebruik luchtruim
Afdelings NieuwsRecentelijk heeft de de Afdeling Zweefvliegen kennis genomen van een vijftal voorvallen. Het betreft hier voorvallen waarbij mogelijk sprake is van een luchtruimteschending, een zogenaamde 'infringement'. Enige trend waarbij er mogelijk sprake zou kunnen zijn van een toename aan dit soort voorvallen wil de afdeling zweefvliegen stoppen. Daarom vraagt het bestuur aandacht voor het volgende.

Wat is een luchtruimteschending?

Een ‘infringement’ is een vlucht in gepubliceerd luchtruim waarvoor, als dat vereist is, geen klaring of toestemming is gegeven door de aangewezen beheerder of controlerende autoriteit van dat luchtruim, in overeenstemming met geldende regelgeving. Voor zweefvliegers kan dit luchtruim zijn met klasse A,B,C of D. Ook luchtruim beperkingen zoals Prohibited, Restricted, Danger Areas, of Temporary Reserved Airspaces (TRA) vallen onder luchtruim waarvoor een klaring of toestemming nodig is, indien deze actief zijn. Luchtruim-restricties kunnen ook tijdelijk zijn.

Luchtruimschendingen zijn uitermate ongewenst. Het beschikbare luchtruim voor de zweefvlieger in Nederland staat onder druk. Luchtruimschendingen beschadigen het imago van de Nederlandse zweefvliegers. In een extreem geval kan een luchtruimschending ook een zweefvlieger of een andere luchtruimgebruikers blootstellen aan een groot risico.

Een goede kennis van het luchtruim en de daarbij behorende overige procedures is essentieel voor mooie (overland) vluchten. Deze regels worden gepubliceerd in de AIP. Aangezien de AIP aan verandering onderhevig is, is het noodzakelijk om goed op de hoogte te blijven van alle veranderingen. De NOTAMS spelen daarbij een grote rol.

De AIP voor Nederland is on-line toegankelijk (www.ais-netherlands.nl). Ten bate van de vluchtuitvoering worden jaarlijks up-to- date kaarten uitgebracht. Die zijn verkrijgbaar via o.a. de KNVvL. NOTAMS kunnen on-line geraadpleegd worden. Indien je gebruik maakt van elektronische hulpmiddelen, zorg dan dat de laatste informatie geladen is. Voor diegenen die over de grens mooie vluchten maken: (laat) je terdege informeren over de lokale luchtruimsituatie. In het buitenland kunnen andere regels gelden. Met name in België is dit het geval, maar ook de situatie rondom het Duitse Ruhr-gebied kan complex zijn.

Laat regels of complex luchtruim je niet weerhouden gebruik te maken van de zweefvliegmogelijkheden die er zijn. Gebruik de transponder op de correcte manier. Met de juiste procedures, zoals toestemming aan de verkeersleiding vragen middels Radio Telefonie (RT) kunnen de mogelijkheden in het luchtruim vergroot worden. Laat de thuisblijvers genieten via OLC, mooie wedstrijdresultaten of verhalen aan de bar. Een veilige en nette vluchtuitvoering is de verantwoordelijkheid van elke zweefvlieger. Geef je als individuele zweefvlieger, als team of club echter ook rekenschap van de uitstraling van de zweefvliegsport in het algemeen. Dit zal bijdragen aan onze mogelijkheden, en aan ons plezier aan de zweefvliegsport in de toekomst.

Het kan altijd gebeuren dat we ons vergissen en ongewild tijdens de vlucht toch een luchtruimschending begaan. Niks menselijks is de zweefvlieger vreemd. Een eventueel voorval of onveilige situatie dient gemeld te worden. Op de website van de CIV, maar ook in AIC 02/10, staat hoe en wanneer dit gedaan moet worden. Middels het melden wordt inzicht verkregen in de problemen die zich in het luchtruim voordoen. Hiermee kunnen mogelijke knelpunten in onze eigen manier van opereren, maar ook in het luchtruim voorkomen of verbeterd worden. Het melden laat zien dat we, als zweefvlieggemeenschap, onze verantwoordelijkheid nemen voor een veilig gebruik van het luchtruim.

Het Afdelingsbestuur Zweefvliegen, mede namens de CLR


noot webmaster: zie ook Zweefportaal -> weblinks -> vluchtvoorbereiding

Reacties
#1 | Bas op 10-07-2012 12:50
Kennis genomen van een vijftal voorvallen? Hoe? Logfile analyse? Cool
#2 | Bart op 10-07-2012 13:26
In het kader hiervan: www.airspace-infringement.nl
#3 | Ruud Holswilder op 10-07-2012 13:46
Recentelijk heeft de de Afdeling Zweefvliegen kennis genomen van een vijftal voorvallen. Het betreft hier voorvallen waarbij mogelijk sprake is van een luchtruimteschending, een zogenaamde 'infringement'.

Vraag: zijn die vijf "voorvallen" veroorzaakt door zweefvliegers?

@Bas: je hebt natuurlijk je eigen 'flitspaal' aan boord en als je deze gebruikt volgens de geldende voorschriften, dan ben je gemakkelijk te identificeren op een radarscherm.

Ik krijg overigens steeds meer de indruk dat zweefvliegers die 'flitspaal' bewust op stand-by of off zetten vanwege het repressieve beleid van de overheid.
Een airspace infringement is zeer gemakkelijk te constateren, het bewust uitzetten van de transponder om voornoemde reden valt haast niet te controleren.

Informatieve website: http://www.airspace-infringement.nl/
#4 | webmaster op 11-07-2012 00:40
Een nog lopend onderzoek van de OVV: http://www.onderz...n-2012049/
#5 | Ruud Holswilder op 11-07-2012 13:12
Uit dat lopende OVV-onderzoek zou misschien naar voren kunnen komen dat de transponders aan boord van de twee zweefvliegtuigen een grote ramp hebben voorkomen omdat de vliegers van de Airbus middels TCAS een waarschuwing kregen om de daalsnelheid aan te passen.
Dat is nou precies functie van de transponder aan boord van zweefvliegtuigen, maar die dreigt nu te worden misbruikt voor andere doeleinden?
#6 | webmaster op 24-07-2012 19:19
Zie ook de Trendanalyse airspace infringements door het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL)
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Zweefvliegen feed
Verwerkingstijd: 0.05 seconden