| 21-12-2024 | 15:14
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 16

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Language Proficiency Endorsement (LPE)
Afdelings NieuwsICAO heeft voor een aantal luchtvarenden gesteld dat zij moeten aantonen dat zij de Engelse taal voldoende beheersen om RT te kunnen bedrijven. Dit moet gedaan worden middels een test bij een erkende taal beoordelingsinstantie, ook wel ‘Language Assessment Body’ (LAB). Indien zo’n test is gedaan dan wordt de LPE  (Language Proficiency Endorsement) afgegeven dan wel verlengd. Iedereen die in maart 2008 een RT aantekening had in een door de overheid afgegeven brevet zoals RPL, PPL of hoger heeft als overgangsregel LPE 4 gekregen. Om deze LPE geldig te houden zal men weer een test moeten afleggen om de LPE te verlengen en wel vóór 5 maart 2011 omdat niveau 4 drie jaar geldig is. Men moet minimal niveau 4 hebben om RT te mogen bedrijven. Andere niveaus zijn 5 en 6, respectievelijk 6 jaar en onbeperkt geldig.

Taaltesten kunnen verschillen afhankelijk bij welke LAB de test gedaan wordt, maar de zwaarte van de testen verschilt niet. Die testen zijn door de IVW goedgekeurd voor de LAB die de betreffende test hanteert.  De score die met een test gehaald wordt bepaalt het niveau dat wordt afgegeven, dus er zijn geen testen per niveau. Er is ook geen verschil in zwaarte van testen voor eerste afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een LPE.

Wie wel en wie niet?

De wet  (JAR-FCL 1.010*) stelt:

“kandidaten voor een bewijs van bevoegdheid en houders van een bewijs van bevoegdheid van wie wordt verlangd dat zij de radiotelefoon gebruiken moeten kunnen aantonen bij machte te zijn de voor radiotelefoniecommunicatie gebruikte taal te spreken en te begrijpen.” 

Zweefvliegers zijn vrijgesteld van de verplichting om een taaltest te doen. Indien een zweefvlieger een RT bevoegdheid heeft dan mag hij in gecontroleerd luchtruim Engels praten zonder in het bezit te zijn van een LPE. Indien een zweefvlieger geen RT heeft, dan mag hij/zij slechts op de daartoe vrijgegeven frequenties zenden.

Houders van een RPL of PPL met een TMG aantekening moeten wel een LPE test doen willen zij RT bedrijven in luchtruim waar dat verplicht is. Hier is dus geen vrijstelling voor. Indien een RPL/PPL houder geen geldige LPE heeft dan mag hij/zij zich niet begeven in gecontroleerd luchtruim. Het brevet is nog wel geldig, alleen men kan dan slechts in ongecontroleerd luchtruim vliegen.

Ooit werd beweerd (AIC-B 04/08 van 24 april 2008*) dat een brevet in zijn geheel ongeldig zou zijn indien men geen geldige LPE zou hebben. Dat is niet waar. Men kan blijven vliegen, maar dan met boven genoemde restrictie.
Voor RPL houders zonder RT verandert er niets omdat zij al beperkt waren tot ongecontroleerd luchtruim. Maar PPL houders zullen wel LPE moeten doen willen zij zich niet beperken tot ongecontroleerd luchtruim.

In hetzelfde artikel (JAR-FCL  1.010) staat nog een noot:

“Deze bepalingen verwijzen naar ICAO Annex 10, Deel II, hoofdstuk 5, waardoor de voor radiotelefoniecommunicatie gebruikte taal de taal mag zijn die gewoonlijk door het station op de grond wordt gebruikt of het Engels. In de praktijk zullen er bijgevolg situaties zijn waarbij een houder van een bewijs van bevoegdheid alleen de taal behoeft te spreken, die gewoonlijk door het station op de grond wordt gebruikt.”

Deze noot is niet van toepassing in Nederland omdat wij geen RT kennen in onze eigen taal. Dit in tegenstelling tot andere landen zoals bijvoorbeeld Italie. Landen die ook RT kennen in hun eigen taal kennen dus ook een LPE in hun die taal. Voor ons Nederlanders dus geen optie en ook geen ‘escape’  van de Engelse LPE. Dit neemt niet weg dat om wille van duidelijkheid incidenteel altijd de eigen taal gebruikt kan worden.

LPE en brevet.
Indien men LPE verlengt dan zal er een nieuw brevet papier moeten worden aangevraagd voor €57  (kosten nu, volgens de KIWA, die namens de IVW brevetten afgeeft). Dit nieuwe brevet papier heeft veel meer vakjes waarin ook te zijner tijd de LPE opnieuw verlengd kan worden, net zoals dat nu gebeurt met bijvoorbeeld een verlenging van een TMG rating na een profcheck. Dan kost verlenging van LPE niet meer dan de test zelf en hoeft er niet betaald te worden voor een nieuw brevet document (tenzij dit vol zou zijn of ouder dan vijf jaar).

Bovenstaande geldt alleen voor brevetten die door de overheid worden afgegeven, en geldt dus niet voor het GPL. Indien een GPL houder RT heeft dan staat dat in zijn GPL omdat de KNVvL/KEI dat er in heeft gezet. De RT houder heeft dan ook een certificaat van de RT opleiding gekregen dat de cursus met goed gevolg is afgelegd. Indien een zweefvlieger toch een LPE test wil doen, dan is bij goed gevolg het verkregen certificaat het getuigschrift. Of het zin heeft dat de KNVvL dit te zijner tijd ook in het GPL gaat plaatsen moet nog worden bepaald.

Waar doe je een taaltest?
Om een taaltest te doen ten behoeve van verlenging van de LPE dan kan men terecht bij zo’n LAB. Op dit moment zijn er een aantal commerciële bedrijfjes die zich daar gretig op gestort hebben. Deze zijn onder andere te vinden op de site van de IVW. De KNVvL is nu in overleg met de IVW naar mogelijkheden om zelf ook die tests te gaan afnemen, uiteraard dan tegen een gunstige prijs, want dat is ook het doel van deze inspanning. Daarnaast biedt vanaf december ook de SZT de mogelijkheid om de taaltest te doen tegen een redelijker prijs voor KNVvL leden.

Conclusie:
Voor zweeflvliegers is LPE niet verplicht, maar het mag natuurlijk wel. Voor de motorzwever luidt het advies om LPE geldig te houden om niet de beperking tot allen gecontroleerd luchtruim te hebben.

December 2010
Namens het ABZ, Hans den Besten


*JAR-FCL: Joint Aviation Requirements for Flight Crew Licensing. Het document dat regels bevat over oa brevetten en opleidingen.  Te vinden op de site van de IVW.
* Aeronautical Information Circular series B, uitgegeven door IVW.

Reacties
#1 | Ruud Holswilder op 17-12-2010 22:54
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Zweefvliegen feed
Verwerkingstijd: 0.02 seconden