De transponderplicht houdt in dat ieder luchtvaartuig een transponder dient
te voeren wanneer gebruik gemaakt wordt van het luchtruim, met uitzondering
van luchtruimklasse G tot 1200 ft of in zogenaamde TFZ’s, Transponder Free
Zones. Modelvliegers en bijvoorbeeld snorvliegers, die door hun aandrijving
niet boven de 1200 ft hoeven te komen, is de transponderplicht geen issue.
Maar dan moeten ze wel onder dit niveau blijven. Echter voor de rest van de
genoemde luchtsporten wordt bij een beetje thermiek de 1200 ft al snel
overschreden. Om niet (te) snel weer aan de grond te staan, wil je hoger dan
die 1200 ft klimmen. Zonder transponder wordt overland vliegen dus onmogelijk
gemaakt.
De transponderverplichting betreft een aanbeveling van ICAO die de
lidstaten om kunnen zetten in nationale regelgeving. Hoewel de nut en noodzaak
voor de meeste van ons, inclusief de KNVvL, onduidelijk is, is de
regel bedoeld om de veiligheid te verghogen. Deze onderliggende argumentatie
wordt steeds verder opgerekt naar bijvoorbeeld surveillance. De
luchtverkeersleiding wil weten wat waar gebeurt, ook in de gebieden waar het
commerciële en militaire verkeer nauwelijks of niet komt. De KNVvL kan zich om
bovenstaande redenen inleven in de positie van DGTL die de aanbeveling serieus
wil nemen. Ook de KNVvL neemt de aanbeveling serieus voor de invoering van de
transponders en werkt daar zelfs actief in mee middels de Werkgroep
Implementatie Transponders (WIT), om een gestroomlijnde en veilige invoering
te garanderen.
Waar de KNVvL echter geen begrip voor heeft is de dadendrang die DGTL ten
toon spreidt door geen oog te houden voor de complexiteit van de materie. Ook
DGTL heeft de mogelijkheid en bevoegdheid gekregen om de transponderplicht uit
te stellen en/of gefaseerd in te voeren en veel minder verstrekkend dan op dit
moment wordt voorgesteld. De omliggende landen hebben hier al het voorbeeld
van gegeven, waaruit realiteitszin blijkt. In dat buitenland stelt men: In
bepaalde gebieden een transponder: de rest is transpondervrij. Nederland zegt:
Overal transponders behalve.... Met dit beleid gaat Nederland tevens in tegen
de bepalingen van ICAO. De KNVvL verzoekt DGTL dan ook om niet harder van
stapel te lopen dan nodig is, en de
Road Map, zoals deze is opgesteld, door te voeren. Uit de
tussenrapportage is feitelijk vast komen te staan dat er nog veel te veel
technische, principiële en veiligheidsgronden zijn waaruit blijkt dat 31 maart
2008 onverantwoord is om te handhaven.
- Er is geen geschikte transponder beschikbaar voor alle generatorloze
luchtvaartuigen en het lijkt erop dat de eerste generatie niet aan alle
eisen en wensen zullen voldoen, terwijl ze schreeuwend duur zijn.
- De ballonvaarders, scherm- en zeilvliegers en eventueel snorvliegers die
boven 1200 ft willen vliegen hebben nog geen beschikking over een ‘handheld’
transponder
- In onze omliggende landen is de transponderplicht uitgesteld van 2009
tot 2012
- De medische gevolgen van de straling zijn niet gekwantificeerd of bekend
- Er zijn nog geen duidelijke operationele concepten en afspraken tussen
stakeholders
- De evaluatie van de TMZ EHEH, Transponder Mandatory Zone bij Eindhoven,
heeft nog niet plaatsgevonden, terwijl men daar veel van kan leren
- Transponderplicht wordt ingesteld, terwijl de TFZ’s nog niet formeel
zijn vastgesteld
- De militaire vliegtuigen hebben niet de juiste systemen aan boord om
snel genoeg generatorloos transponderverkeer op te merken en te ontwijken.
Wat men schijnbaar niet wil begrijpen, dat wanneer de veiligheid
AANTOONBAAR is gediend met een bepaalde maatregel, dat de luchtsporters als
eerste zeggen dat ze er blij mee zijn. De eerste luchtsporter die graag in
contact WIL komen met een F-16 moet nog geboren worden! Het huidige voorstel
voor de TFZ, de gebieden waar gevlogen kan worden zonder transponder, zullen
zo beperkt zijn dat er congestie plaatsvindt in deze gebieden. Op mooie
(weekend)dagen zal de veiligheid juist meer in het geding komen. De KNVvL kan
dan ook niet bevatten waarom op deze manier de transponders geïntroduceerd
moeten worden.
Op dit moment zijn er een aantal acties gestart met het doel om meer gehoor
te krijgen voor onze argumenten. Er staan gesprekken op stapel met een aantal
tweede kamerleden. Daarnaast wordt een brief gestuurd naar de tweede
kamercommissie voor
verkeer en waterstaat.
Er is een
gekwalificeerd advies geschreven door dhr. Frits Paymans aan de LVC, waar
onder andere de Luchtmacht en IVW zijn vertegenwoordigd. De KNVvL zit in dit
overleg om kennis over te brengen en heeft de mogelijkheid gekregen om
gevraagd en ongevraagd advies te geven. In dit geval is het een ongevraagd,
dringend advies om een aantal argumenten te heroverwegen. U vindt het advies
hier.
Conclusie
De KNVvL is van mening dat de transponderplicht er zal komen, hoewel op dit
moment nut en noodzaak nog niet voldoende is aangetoond. Daarom wil zij graag
betrokken zijn in de veilige, gefaseerde en beargumenteerde invoering van de
transponder voor die generatorloze vliegtuigen waarvan vastgesteld kan worden
dat het veiliger is om met transponder te vliegen. Dit heeft zij bewezen door
de WIT te vormen en hier veel energie in te steken, maar schijnbaar wordt deze
moeite niet gewaardeerd door de opdrachtgever! De vraag rijst dan ook of het
nog wel nut heeft om de commissie voort te zetten. Wanneer hier uitsluitsel
over is, zal dit op de website bekend worden gemaakt.
De KNVvL hoopt hiermee wat meer duidelijkheid gegeven te hebben op welke
manier ze omgaat met de ontwikkelingen op het gebied van de transponderplicht. |