Onze Commissies
Toplinks
Diversen
Leden-Menu
|
· Gasten online: 3
· Leden online: 0
· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
|
|
|
Toekomst van vliegveld Hoogeveen |
|
Op 28 mei j.l. heeft de VVD voor de tweede maal op rij de gemeenteraad van Hoogeveen niet kunnen overtuigen van de noodzaak tot sluiting van het vliegveld.
Zie dit artikel in het DvhN.
Inspraak Hoogeveen Publicatiedatum: 11-juni-2009 10:23
Op 28 mei jl. heeft Frits Paymans, vicevoorzitter van de KNVvL, ingesproken bij de raad van Hoogeveen. Hieronder kunt u de bijdrage van de KNVvL lezen.
Mijnheer de voorzitter, dames en heren,
Mijn naam is Frits Paymans, vicevoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. De vereniging behartigt de belangen van de luchtsporters en de recreanten in de luchtvaart in de ruimste zin. Als sportbond van NOC*NSF heeft de KNVvL speciaal aandacht voor de luchtsportdisciplines modelvliegen, ballonvaren, microlightvliegen, scherm- en zeilvliegen, parachutespringen, zweefvliegen en motorvliegen. Daarnaast vertegenwoordigt de KNVvL de belangen van de historische luchtvaart, luchtvaartshows en tentoonstellingen, alsmede is zij actief op het gebied van studie, scholing en voorlichting op vrijwel alle aspecten van luchtvaart.
De KNVvL is op afstand de grootste aanvaarde gesprekspartner voor overheden in zaken van luchtsporten en recreatieve luchtvaart.
Ik dank de gemeente Hoogeveen voor de gelegenheid om deze avond de visie van de luchtsporters te mogen uitdragen.
Luchtvaart is evenals het spoor, wegen, straten, fiets- en wandelpaden infrastructuur en niet weg te denken uit onze samenleving. De bedrijfstak is zelfvoorzienend en betaalt als enige haar eigen infrastructuur van luchthaven tot verkeersleiding, van ondersteunende diensten tot en met de regelgevende en controlerende overheid. Geen cent gemeenschapsgeld wordt er aan uitgegeven. Toch staat het voortbestaan van terreinen en accommodaties constant onder druk. Het aantal opgeheven luchtvaartterreinen van de afgelopen jaren is niet meer op een hand te tellen, terwijl Nederland al het minste aantal luchtvaartterreinen oppervlakte-eenheid van Europa heeft.
Luchtvaart heeft een enorme potentie. Meer dan 1 miljoen Nederlanders zijn voor hun broodwinning en welbevinden direct of indirect afhankelijk van de luchtvaart. De werkgelegenheid in de sector heeft deze tot een van grootste economische motoren van ons land gemaakt. Om dat in stand te houden is het noodzakelijk dat voldoende mensen in de gelegenheid zijn kennis te maken met de luchtvaart en eventueel een opleiding te kiezen in deze belangrijke vervoersbranche. Dat gebeurt meestal dicht bij huis. Luchtsporten zijn bij uitstek geschikt om de jeugd in contact te brengen met luchtvaart. De recreant beleefd daar een interessant schouwspel aan.
Het werven van voldoende werknemers in de luchtvaart en de toeleveringsbedrijven is een grote zorg in Nederland. Het opleiden van personeel gebeurt al veel in het buitenland door gebrek aan accommodaties en faciliteiten in eigen land.
Luchthavens zijn vaak een groene long in verstedelijkt gebied. Zij blinken zonder uitzondering uit in biodiversiteit door het extensieve gebruik. Een luchthaven heeft een beperkt ruimtebeslag. Een strip van 1500 meter is al voldoende om grote afstanden te overbruggen.
Het is vreemd te moeten constateren met welk een gemak er in dit land wordt gedacht en beschikt over de structurele infrastructuur voor de luchtvaart en de meer dan 100 jaar bestaande sport in de derde dimensie. Met een pennenstreek of eenvoudig handgebaar is men bereid daar een eind aan te maken. Men laat zelfs van te voren juridisch uitzoeken of het wel nodig is om de gedupeerden te compenseren.
Het contrast met andere aardse zaken is werkelijk stuitend en dat hier nog op initiatief van een partij die pretendeert op te komen voor vrije handel, ontwikkeling van het bedrijfsleven en het terugdringen van de rol van de overheid.
Bij ruimtelijke ordening elders in uw gemeente komt het toch niet voor om de Rijksweg ter discussie te stellen, of het fietspad en de voetbalvelden? En als dat al zo is dan wordt toch eerst een nieuwe weg of pad aangelegd of het sportcomplex verplaatst? Bij de fietsers en wandelaars van de derde dimensie schijnt dat niet nodig te zijn. Stille en milieuvriendelijke sporten worden geofferd op het lokale altaar van bouwdrift en verharding van oppervlak. Een regionale of nationale afweging ben ik in de argumentatie niet tegengekomen, terwijl die wel degelijk aanwezig zijn. De werving en enthousiasmering dient dicht bij huis plaats te vinden. De luchtsporten richten zich op jongelui van 14 tot 16 jaar en doen al het mogelijke om het betaalbaar te houden. De KNVvL heeft al jaren het beleid om van de opbrengst van een krantenwijk een luchtsport te kunnen beoefenen. Een netwerk van kleine luchthavens is essentieel voor een veilige uitoefening van de kleine luchtvaart. De spreiding hiervan over het land is een garantie voor extensief gebruik en bereikbaarheid voor zowel geïnteresseerden als belangstellenden.
Binnenkort wordt de provincie bevoegd gezag. Wij mogen hopen dat onder de nieuwe WRO de provincie haar verantwoordelijkheid zal nemen. In elk geval zullen wij er voor pleiten om in de provinciale structuurvisie het bestaan van de luchthaven veilig te stellen.
Draagt u kennis van het regeringsbeleid ter zake? Gebaseerd op een belangrijke passage in het verdrag van Amsterdam, waaruit ik de Declaration on sports citeer:
- The Conference emhasizes the social significance of sport, in particular its role of forging identity and bringing people together.
- The conference therefore calls on the bodies of the European Union tot listen to sports accociations where important questions affecting sports are at issue.
- In this connection, special consideration should be given tot the special characteristics of amateur sport.
Rijk, Provincie en Gemeente hebben als taak sport mogelijk te maken. Dat beperkt zich niet tot het aanleggen van voetbalvelden en het accommoderen van wat ik maar noem tweedimensionale sporten. In Nederland is door overvloedig gesubsidieerde bewegingen de boodschap verspreid dat vliegtuigen lawaai maken terwijl treinen, auto’s etc. slechts geluid maken. Zo kon het gebeuren dat sport en recreatie in de derde dimensie politiek minder correct werden. Daarbij werd en wordt voor het gemak vergeten dat de leden van de KNVvL uitdrukkelijk van mening zijn dat zij hun sport en recreatie in harmonie met het milieu willen bedrijven. Zij doen dat ook. Ook hier in Hoogeveen. De KNVvL-sporten zijn wel uniek in die zin dat ze worden bedreven in de derde dimensie. Ze hebben een zeer grote, met name voor de jeugd, vormende waarde. Je moet namelijk altijd rekening houden met de mogelijkheden en de beperkingen van het toestel, of het nu een parachute of een zweefvliegtuig is. Vliegveiligheid en milieubewustheid zijn absolute voorwaarden om de sport op goede wijze uit te voeren. Luchtsporters kennen hun verantwoordelijkheid. Die is door het karakter van de sport aanzienlijk groter dan voor de tweedimensionale sporten.
Mijnheer de voorzitter, dames en heren, mijn stellingname zal duidelijk zijn:
De economische waarde van het vliegveld is aanmerkelijk groter dan het lokale belang en kan nog toenemen. Uw gemeente heeft een strategische voorsprong voor de toekomst met het hebben van een luchthaven binnen de gemeentegrenzen
Vanuit uw opdracht sport en recreatie te accommoderen op een wijze welke recht doet aan bereikbaarheid van accommodaties voor luchtsporters en recreanten en het überhaupt in staat zijn de sport te kunnen beoefenen, dring ik er sterk bij u op aan het vliegveld Hoogeveen als onmisbaar te kwalificeren.
Dank u wel. |
|
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
|
|
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
|
|
|
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!! |
Nog geen lid? Klik HIER om aan te melden.
Wachtwoord vergeten? Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
|
|