Vandaag 10 april heeft de KNVvL samen met de Sectorpartijen van de Stuurgroep General Aviation, in een gezamenlijk werkoverleg met de luchtruimexperts van Verkeer en Waterstaat en Luchtverkeersleiding Nederland, op basis van de beschikbare analyses, gewerkt aan het ontwikkelen van alternatieve veiligheidsmaatregelen voor het luchtruim onder de SPL/TMA 1, met het oogmerk de negatieve effecten voor de General Aviation zo veel als mogelijk te beperken.
Uitgangspunt hierbij was een veiligheidsborging tegen de luchtruimschendingen van ongewenste indringers en het tegengaan van clutter op de radar van de naderingsverkeersleiding.
Partijen zijn het er over eens dat als er maatregelen genomen moeten worden deze bij voorkeur gerelateerd dienen te zijn aan de bestaande luchtruimindeling en dat het onwenselijk is nieuwe gebiedsgrenzen te introduceren.
Consensus bestaat over het tijdelijk invoeren van een nieuwe beperking onder de SPL/TMA 1.Bij de diverse diensten wordt thans getoetst of het instellen van een maximum vlieghoogte van 1200ft onder de SPL/TMA 1 voor VFR –verkeer zonder werkende transponder het beoogde effect oplevert. Alle verkeer wordt ten sterkste aangeraden uit te luisteren op Amsterdam Info.De zone tussen de 1200ft en 1500ft blijft in dit voorstel op basis van een toestemming van LVNL beschikbaar voor met name genoemde categorieën maatschappelijk en/of urgent verkeer. Het spreekt voor zich dat ook de sectorpartijen zullen toetsen of de beoogde maatregel tegemoet komt aan de eerder geuite kritiek op de BVG SPL en voldoet aan de veiligheidsnormen die de GA zichzelf stelt.
De experts zijn het met elkaar eens dat de gepubliceerde procedures voor vertrek en aankomst bij luchthavens, die onder de SPL/TMA 1 liggen onverkort dienen te worden gehandhaafd en in principe niet mogen worden overruled door de af te kondigen generieke veiligheidsmaatregel.
Naar verwachting zal de nieuwe maatregel eind volgende week worden afgekondigd. Tot de nieuwe maatregel in werking treedt blijft de beschikking van de Minister en daarmee AIP SUP 04/09 d.d. 04 APR 09 onverkort van kracht. |