Per 12 maart a.s. wordt het verplicht om ook onder de Schiphol TMA 1 boven de 1200 ft AMSL actief een mode S transponder te voeren. Dit is te lezen in bijgevoegd AIC-A 01-09.
Voor gemotoriseerde VFR-vluchten (dus ook MLA en TMG) geldt momenteel dat de mode S transponder in de gehele Amsterdam FIR verplicht is, behoudens in luchtklasse G beneden de 1200 ft AMSL (Noordzeegebied uitgezonderd). Is er een mode S transponder aan boord, dan moet deze altijd aan, ook in luchtklasse G beneden de 1200 ft AMSL.
Luchtvaartuigen die niet zijn uitgerust met een transponder dienen het vliegen te beperken tot klasse G met een plafond van 1200 ft AMSL. De mode A/C transponder is niet langer toegestaan en dient uitgeschakeld te blijven.
Voor ongemotoriseerde luchtvaart (zweef-, zeil, schermvliegers maar ook ballonvaarders) is het gebruik van de mode SSR Mode S transponder verplicht binnen de Amsterdam FIR voor VFR-vluchten in de TMZ.
In de AIC-A 01-09 wordt nog eens duidelijk gemaakt om niet te dicht in de buurt van de grenzen van de Schiphol CTR(‘s) en TMA’s te vliegen i.v.m. het ongeoorloofd binnenvliegen van de gebieden en het mogelijk veroorzaken van ACAS waarschuwingen. bron: KNVvL |