| 21-12-2024 | 15:20
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 15

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Workshop Europe Airsport over NPA 2008-17
Afdelings Nieuws

Op 26/27 september j.l. vond in Brussel een workshop plaats over de recente voorstellen van EASA inzake de Implementing Rules voor Flight Crew Licensing.

Deze workshop was georganiseerd door Europe Air Sports (EAS) met als doel het verzamelen van commentaar op de voorstellen zoals deze op 5 juni j.l. gepubliceerd zijn in NPA (Notices of Proposed Amendments) 2008-17.

Aanwezig waren verschillende aangesloten Europese en nationale luchtsport organisaties, waaronder de KNVvL.

NPA 2008-17 valt uiteen in 3 delen:

Deel A: Explanatory Notes and Appendices
Deel B: Part FCL
Deel C: Part Medical

Deel A bevat uitleg over de structuur van het deel over FCL en Medicals. Het FCL deel van 647 pagina's bevat 11 delen. Daarbij zijn deel B en C voor de meesten onder ons het meest interessant. Het beschrijft de Leisure Pilot License (LPL), Private Pilot Licence (PPL),  Sailplane Pilot License (SPL) en Balloon Pilot License (BPL). Behalve het LPL zijn de overige Licenses internationaal geldig. Het alleen binnen Europa geldige LPL is gericht op het eenvoudiger en toegankelijker maken van de luchtsporten. EAS heeft zich enorm bemoeid om het LPL concept in te brengen.

Een LPL kan worden afgegeven voor eenmotorige vleugelvliegtuigen/TMGs (Touring Motor Glider) (A) en helikopters (H) tot 2000 kg, zweefvliegtuigen (S) en ballonnen (B). Binnen vleugelvliegtuigen en helikopters kent men een basic LPL(A) en basic LPL(H) waarbij men respectievelijk eenmotorige vliegtuigen/TMGs of een helikopter tot 2000kg met maximaal 1 passagier tot 50 KM ver van het veld mag vliegen zonder een tussenlanding te maken. Met het LPL(A) of (H) mag men dezelfde toestellen als genoemd vliegen, maar dan met maximaal drie passagiers zonder afstand en landings restricties. Bij een basic LPL(A) geldt als minimum opleidingseis 10 uur instructie, 4 uur solo en 3 uur navigatie training. Voor het gewone LPL(A) geldt als opleidingseis 15 uur instructie, 6 uur solo waarvan 3 uur als overlandvlucht van 150 km met 1 tussenlanding op een ander veld. Voor zweefvliegtuigen, "powered sailplanes" alsmede TMG kent men het LPL(S). Men kan hier starten met een zweefvliegopleiding en middels extra instructie en ervaring een examen voor TMG doen. Met een LPL(B) mag men een hete-lucht ballon tot 4000M3 of een gasgevulde ballon tot 1200M3 varen met maximaal 3 passagiers. Naast genoemde mogelijkheden voor het LPL in Deel B is ook het LPL medische verklaringen stelsel zoals omschreven in Deel C eenvoudiger. Zo is bij het LPL medical de keuringsfrequentie veel minder en de wet voorziet in het feit dat ook een huisarts mag keuren (tenminste als de nationale autoriteit dit goed vindt). De keuringseisen zijn minder zwaar wanneer zij vergeleken worden met de JAR-FCL Class II medicals.

Over het algemeen is EAS zeer positief over de huidige ontwikkeling, zeker ten aanzien van het LPL. De voornaamste bedreiging wordt gezien in het feit dat er partijen zullen zijn die met name het basic LPL(A) en de LPL medicals zullen tegenwerken. Daarom is het betuigen van steun bij het geven van commentaar op de voorstellen erg belangrijk.

De voornaamste commentaren zijn te vinden op gebieden van de eis tot het aantonen van taalvaardigheid. Hierbij is een ICAO (International Civil Aviation organisation) aanbeveling door Europa verheven tot wet. Tevens is de eis voor een profcheck door een examinator om de 6 jaar overdreven. Iets dergelijks zou beter aan een instructeur overgelaten kunnen worden. Dit omdat er dan gelegenheid tot instructie bestaat. Tevens zijn de regels rond het meetellen van ervaring voor het aanvragen of verlengen van een brevet soms ongelukkig en onlogisch. EAS is niet gelukkig met het imago rond de term Leasure van het LPL. Men zag liever Light Aircraft Pilot License. Echter in Portugal heeft de afkorting een vrouwonvriendelijke betekenis. Men zoekt nog naar alternatieven, maar verandering hiervan wordt steeds moeilijker.

Commentaar geven op NPA2008-17 is mogelijk door iedereen die dat wil. Hiertoe is er een speciaal comment response tool beschikbaar op de EASA website. De KNVvL zal ook haar response op basis van commentaar van de verschillende afdelingen geven. Indien u vragen heeft of uw commentaar via de KNVvL wilt inbrengen, kunt u het beste contact opnemen met uw afdeling die u dan in contact kan brengen met de juiste personen.

Als u zelf overweegt om commentaar te geven, dan is het volgende van belang:

  1. Wie u bent, welke luchtsport u bedrijft en welke belang(en) u heeft en/of vertegenwoordigd.
  2. Wat u goed vindt en ondersteund. De EAS werkgroep heeft enorm haar best gedaan en ziet haar gedachtegoed graag gesteund om weerstand te kunnen bieden tegen de krachten die het niet eens zijn met zaken zoals genoemd.
  3. Wat u niet goed vindt en vooral waarom dit zo is. Welk belang wordt geschaad? Welke alternatieven ziet u?
  4. Overschrijven van commentaar van anderen heeft geen zin. De kwaliteit van uw commentaar is veel belangrijker dan hoeveelheden. Alle dubbele commentaren worden eruit gefilterd en alleen unieke commentaren worden bekeken.
De commentaarperiode eindigt op 12 december 2008. Half oktober zal de EASA al starten met de evaluatie van de eerste commentaren.

bron: KNVvL
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Zweefvliegen feed
Verwerkingstijd: 0.01 seconden