Op
26/27 september j.l. vond in Brussel een workshop plaats over de
recente voorstellen van EASA inzake de Implementing Rules voor Flight
Crew Licensing.
Deze workshop was georganiseerd door Europe Air Sports (EAS) met als doel het verzamelen van commentaar op de voorstellen zoals deze
op 5 juni j.l. gepubliceerd zijn in NPA (Notices of Proposed Amendments) 2008-17.
Aanwezig waren verschillende aangesloten Europese en nationale luchtsport organisaties, waaronder de KNVvL.
NPA 2008-17 valt uiteen in 3 delen:
Deel A: Explanatory Notes and Appendices
Deel B: Part FCL
Deel C: Part Medical
Deel
A bevat uitleg over de structuur van het deel over FCL en Medicals. Het
FCL deel van 647 pagina's bevat 11 delen. Daarbij zijn deel B en C voor
de meesten onder ons het meest interessant. Het beschrijft de Leisure
Pilot License (LPL), Private Pilot Licence (PPL), Sailplane Pilot
License (SPL) en Balloon Pilot License (BPL). Behalve het LPL zijn de
overige Licenses internationaal geldig. Het alleen binnen Europa
geldige LPL is gericht op het eenvoudiger en toegankelijker maken van
de luchtsporten. EAS heeft zich enorm bemoeid om het LPL concept in te brengen.
Een LPL kan worden afgegeven voor eenmotorige vleugelvliegtuigen/TMGs (Touring Motor Glider) (A)
en helikopters (H) tot 2000 kg, zweefvliegtuigen (S) en ballonnen (B).
Binnen vleugelvliegtuigen en helikopters kent men een basic LPL(A) en
basic LPL(H) waarbij men respectievelijk eenmotorige vliegtuigen/TMGs
of een helikopter tot 2000kg met maximaal 1 passagier tot 50 KM ver van
het veld mag vliegen zonder een tussenlanding te maken. Met het LPL(A)
of (H) mag men dezelfde toestellen als genoemd vliegen, maar dan met
maximaal drie passagiers zonder afstand en landings restricties. Bij
een basic LPL(A) geldt als minimum opleidingseis 10 uur instructie, 4
uur solo en 3 uur navigatie training. Voor het gewone LPL(A) geldt als
opleidingseis 15 uur instructie, 6 uur solo waarvan 3 uur als overlandvlucht van 150 km met 1 tussenlanding op een ander veld. Voor
zweefvliegtuigen, "powered sailplanes" alsmede TMG kent men het LPL(S).
Men kan hier starten met een zweefvliegopleiding en middels extra
instructie en ervaring een examen voor TMG doen. Met een LPL(B) mag men
een hete-lucht ballon tot 4000M3 of een gasgevulde ballon tot 1200M3
varen met maximaal 3 passagiers. Naast genoemde mogelijkheden voor het
LPL in Deel B is ook het LPL medische verklaringen stelsel zoals
omschreven in Deel C eenvoudiger. Zo is bij het LPL medical de
keuringsfrequentie veel minder en de wet voorziet in het feit dat ook
een huisarts mag keuren (tenminste als de nationale autoriteit dit goed
vindt). De keuringseisen zijn minder zwaar wanneer zij vergeleken
worden met de JAR-FCL Class II medicals.
Over
het algemeen is EAS zeer positief over de huidige ontwikkeling, zeker
ten aanzien van het LPL. De voornaamste bedreiging wordt gezien in het
feit dat er partijen zullen zijn die met name het basic LPL(A) en de
LPL medicals zullen tegenwerken. Daarom is het betuigen van steun bij
het geven van commentaar op de voorstellen erg belangrijk.
De voornaamste commentaren zijn te vinden op gebieden van de eis tot het aantonen van taalvaardigheid. Hierbij is een ICAO (International Civil Aviation organisation)
aanbeveling door Europa verheven tot wet. Tevens is de eis voor een
profcheck door een examinator om de 6 jaar overdreven. Iets dergelijks
zou beter aan een instructeur overgelaten kunnen worden. Dit omdat er
dan gelegenheid tot instructie bestaat. Tevens zijn de regels rond het
meetellen van ervaring voor het aanvragen of verlengen van een brevet
soms ongelukkig en onlogisch. EAS is niet gelukkig met het imago rond
de term Leasure van het LPL. Men zag liever Light Aircraft Pilot
License. Echter in Portugal heeft de afkorting een vrouwonvriendelijke
betekenis. Men zoekt nog naar alternatieven, maar verandering hiervan
wordt steeds moeilijker.
Commentaar
geven op NPA2008-17 is mogelijk door iedereen die dat wil. Hiertoe is
er een speciaal comment response tool beschikbaar op de EASA website.
De KNVvL zal ook haar response op basis van commentaar van de
verschillende afdelingen geven. Indien u vragen heeft of uw
commentaar via de KNVvL wilt inbrengen, kunt u het beste contact
opnemen met uw afdeling die u dan in contact kan brengen met de juiste
personen.
Als u zelf overweegt om commentaar te geven, dan is het volgende van belang:
- Wie u bent, welke luchtsport u bedrijft en welke belang(en) u heeft en/of vertegenwoordigd.
- Wat u goed vindt en ondersteund. De EAS werkgroep heeft enorm haar best
gedaan en ziet haar gedachtegoed graag gesteund om weerstand te kunnen
bieden tegen de krachten die het niet eens zijn met zaken zoals genoemd.
- Wat u niet goed vindt en vooral waarom dit zo is. Welk belang wordt geschaad? Welke alternatieven ziet u?
- Overschrijven van commentaar van anderen heeft geen zin. De kwaliteit
van uw commentaar is veel belangrijker dan hoeveelheden. Alle dubbele
commentaren worden eruit gefilterd en alleen unieke commentaren worden
bekeken.
De
commentaarperiode eindigt op 12 december 2008. Half oktober zal de EASA
al starten met de evaluatie van de eerste commentaren.
bron: KNVvL
|