De kleine luchtvaart in Nederland heeft van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat uitstel gekregen op de Europese regelgeving voor onder meer
vliegtuigonderhoud (part M) die per 28 september 2008 is ingegaan.
Gebleken is dat er meer tijd nodig is om de regelgeving te kunnen
implementeren. In Brussel wordt tegen het einde van dit jaar besloten
over de mogelijkheid van verder uitstel.
Het Europese Parlement beslist voor 18
december 2008 over uitstel van de verplichte invoering van Part M voor
de algemene luchtvaart. De oorspronkelijke implementatietermijn tot aan
28 september 2008 bleek te kort. Om te voorkomen dat er juridisch
problemen ontstaan in de periode tussen 28 september en de nieuwe
einddatum, heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vier decrees
uitgegeven.
1. Decree nummer: VenW/IVW/2008-13469
Dit decree geeft uitstel
tot de nieuwe einddatum voor de eisen van Part M voor luchtvaartuigen,
die niet worden gebruikt voor commercieel luchttransport onder een AOC,
en de eigenaren daarvan.
2. Decree nummer: VenW/IVW/2008-13470
Dit decree geeft onder
voorwaarden uitstel op de eis dat al het personeel dat
vliegtuigonderhoud vrijgeeft in het bezit moet zijn van een Part 66
AML. Voorwaarden zijn dat het toestel niet wordt gebruikt voor
commercieel luchttransport onder een AOC en dat het een MTOW heeft van
minder dan 5700 kg.
3. Decree nummer: VenW/IVW/2008-13471
Dit decree stelt dat
CAMO’s onder bepaalde voorwaarden niet alleen zelf afgegeven
Airworthiness Review Certificats (ARC’s) twee maal mogen verlengen,
maar ook ARC’s die zijn uitgegeven door de Nationale Autoriteit
4. Decree nummer: VenW/IVW/2008-13472
Dit decree houdt in dat de
minister van VenW de huidige overgangsregelingen voor de afgifte van
een oneindig BvL en een ARC op basis van een BvL-V inspectierapport kan
blijven gebruiken.
Meer informatie: (pdf files)
bron: website IVW
|