Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: 1-mans montage 2-zitter

Geplaatst door jpvisser op 18-01-2010 14:18
#1

Wie heeft er ervaring met de Cobra 1-mans montage hulp of de IMI versie voor 2-zitters.

Er zit nogal wat prijsverschil in en ik kan er niet goed achterhalen waar dat in zit en wat de voor- en nadelen zijn van beide.

Wie kan me er iets over vertellen.

Jan-Peter

Geplaatst door Ruud Holswilder op 18-01-2010 14:41
#2

Wat voor een kist wil je ermee monteren?

Geplaatst door Bier op 18-01-2010 14:42
#3

Zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat de montagehulp van GeBu ook voor 2-zitters beschikbaar is en goed werkt voor een Duo.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 18-01-2010 16:44
#4

Klopt! Een duo kan je met een Gebu-montagehulp heel gemakkelijk monteren en demonteren.
Na enige oefening lukt het zelfs in je eentje als het niet te hard waait.
Ook voor andere typen 2-ziiters zou deze montagehulp goed moeten werken.

Geplaatst door jpvisser op 20-01-2010 12:56
#5

Ik zou er een Twin-Astir mee willen monteren.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de IMI hulp geen goede pasvorm heeft voor een Twin. Er is te winig vraag naar.
De GeBu hulp had ik nog niet gevonden. Zal eens gaan informeren.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 20-01-2010 21:15
#6

De kwaliteit en het type van de aanhanger is ook erg belangrijk als je zo'n montage-hulp wil gebruiken.
Het is namelijk bijzonder handig als je de vleugeltippen al kan uitdraaien met de worteleinden nog op de aanhanger.
Op die wijze hoef je nauwelijks te rijden met de kar.
Een laag gewicht van de kar zoals van Gebu is in dit geval een groot voordeel.

Geplaatst door SjoerdT op 20-01-2010 23:45
#7

Ruud,

Jij bent zo handig met foto's in dit forum. :clap
Heb je een foto van die GEBU hulp.
Wij zoeken ook een andere en vooral lichtere en toch stevige vleugelhulp voor een DG500M

Grt, Sjoerd

Geplaatst door dingetje op 20-01-2010 23:59
#8

Heb je al op die link gekeken uit Bier's antwoord? Plenty foto's...

Geplaatst door Ruud Holswilder op 21-01-2010 00:12
#9

De foto's op de site van GeBu zijn niet meer helemaal up-to-date.
De kar ziet er tegenwoordig iets anders uit en dat werkt net zo goed en is gemakkelijker op te ruimen in de aanhanger.
Van het voorjaar op StAuban samen met Gert maar eens een nieuwe serie maken hoe je een duo in je eentje monteert.
Hier is alvast een voorproefje. (die twee andere goedbedoelende Schempp-Hirth medewerkers op foto aan de tip en midden zijn dus volledig overbodig en lopen eigenlijk alleen maar in de weg)

www.xs4all.nl/~holswild/vleugelkar.jpg

Geplaatst door dick kemp op 21-01-2010 00:57
#10

Ruud_Holswilder schreef:
De kwaliteit en het type van de aanhanger is ook erg belangrijk als je zo'n montage-hulp wil gebruiken.
Het is namelijk bijzonder handig als je de vleugeltippen al kan uitdraaien met de worteleinden nog op de aanhanger.
Op die wijze hoef je nauwelijks te rijden met de kar.
Een laag gewicht van de kar zoals van Gebu is in dit geval een groot voordeel.


Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Dick

Gewijzigd door dick kemp op 21-01-2010 00:58

Geplaatst door Ruud Holswilder op 21-01-2010 08:54
#11

dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.

Geplaatst door dick kemp op 21-01-2010 13:48
#12

Ruud_Holswilder schreef:
dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.


Bij mijn discus moet ik daarbij, vanwege de vleugelvorm, te hoog tillen. Op zich heb ik weinig problemen met monteren met de Gebu-vleugelkar, maar een draaibaar onderstel zou het wel nog simpeler maken.

Dick

Geplaatst door SjoerdT op 22-01-2010 07:48
#13

Ruud_Holswilder schreef:
dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.

Bedankt voor foto en uitleg, maar hoe zwaar is een Duo vleugel zonder tip?

@Dingetje
Dank, had even niet gezien dat Bier's link klikbaar was.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 22-01-2010 09:46
#14

SuredT schreef:
hoe zwaar is een Duo vleugel zonder tip?

Ongeveer 90 kg. Ik zal komend voorjaar eens meten hoeveel je moet tillen aan de tip.

Geplaatst door jpvisser op 24-01-2010 10:50
#15

Deze kwam ik nog tegen. Pasvorm voor een DUO of Twin (vleugel koorde 130cm) is nog vraagteken maar het frame op zich is ok. Andere pasvorm kan er eenvoudig op.
En de prijs is vergelijkbaar met een Cobra en dan heb je zelfs elektrische verstelling erbij.

http://www.glider-one.si/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=83

iemand ervaring mee?

JP

Geplaatst door Bier op 24-01-2010 11:07
#16

En nu klikbaar:
http://www.glider...;Itemid=83

Ik heb er geen ervaring mee maar electrische oplossingen zou ik zonder meer links laten liggen. Veel te omslachtig.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 24-01-2010 11:52
#17

jpvisser schreef:
Deze kwam ik nog tegen. Pasvorm voor een DUO of Twin (vleugel koorde 130cm) is nog vraagteken maar het frame op zich is ok. Andere pasvorm kan er eenvoudig op.
En de prijs is vergelijkbaar met een Cobra en dan heb je zelfs elektrische verstelling erbij.
http://www.glider...;Itemid=83
iemand ervaring mee?

Het ding ziet er erg zwaar uit.
Een elektrische hoogte verstelling maakt de constructie nodeloos gecompliceerd.
Je kan door het variëren van de hoogte van de romp via de krik hetzelfde bereiken.

Hij heeft wel een zeer aparte wijze van monteren (filmpje) als hij staand aan de tip de worteleinden de romp in schuift.

Geplaatst door dick kemp op 24-01-2010 16:38
#18

De grotere wielen van de Gebu zie ik zelf als een belangrijk voordeel. Het terrein waarop je monteert is immers niet altijd even vlak.
Monteren aan de tip doe je totdat de vleugel een keer omvalt of je een gat in de romp stoot. Op deze manier heb je nauwelijks controle.

Dick

Geplaatst door KvanSchaick op 24-01-2010 22:19
#19

Mijn advies: hou het zo simpel mogelijk, vooral aan de wortel van de vleugel staan tijdens de montage, zo weinig mogelijk rijden met de vleugel en inderdaad met de voetkrik de hoogte van de romp tussen de vleugels stellen, niet omgekeerd..... Gebu kopen dus (zegt een enthousiaste gebruiker)!

Geplaatst door noud op 25-01-2010 19:43
#20

KvanSchaick schreef:
Mijn advies: hou het zo simpel mogelijk, vooral aan de wortel van de vleugel staan tijdens de montage, zo weinig mogelijk rijden met de vleugel en inderdaad met de voetkrik de hoogte van de romp tussen de vleugels stellen, niet omgekeerd..... Gebu kopen dus (zegt een enthousiaste gebruiker)!

Toch nog een kanttekening daarbij.
Hoogte stellen met de voetkrik is inderdaad veruit het handigst, maar daarmee varieer je ook de 'instelhoek' van romp t.o.v. vleugel en dat is soms kritisch. Hoogteverstelling op de motagehulp is dan toch weer handig. Een IMI- (en een Antares)-kar gebruiken een gasveer als compensatie: simpel en doeltreffend. Ik gebruik een IMI tot volle tevredenheid (licht en kompakt). Maar een Twin Astir gaat niet lukken vanwege dikte, koorde en gewicht.

Geplaatst door jpvisser op 25-01-2010 21:10
#21

Bij het monteren van de twin is het goed uitlijnen van de vleugels erg belangrijk heb ik gemerkt. Eenmaal goed in lijn en hij "klikt" er relatief eenvoudig in. De IMI kar valt af omdat er geen goede pasvorm gegarandeerd word. De romeense kar idem. Bijft over een Gebu of Cobra.
Omdat de Gebu een starre kar is is hij goedkoper. Daardoor kan de vleugel moeilijk naar voor en naar achter bewogen worden zonder de kar te torderen of op te tillen. Verstellen in de hoogte gaat niet. Hiervoor dient de voetkrik gebruikt te worden.

AL met al denk ik dat ik iets meer ga investeren en kies voor de Cobra kar. Pasvorm is gegarandeerd en verstelling kan handmatig. Zowel hoogte als voor/achter. Dit in combinatie met het gebruik van de voetkrik moet het monteren een stuk aangenamer maken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de inbreng !

Jan-Peter