Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Digitale startlijst
Geplaatst door TonS op 31-12-2009 17:11
#1
Via onderstaande link is een handig startadministratiesysteem gebaseerd op Excel te downloaden
www.hph-benelux.nl/files
Gewijzigd 30-3-15 i.v.m. update naar versie 17
Gewijzigd door TonS op 30-03-2015 21:30
Geplaatst door fixalot op 02-01-2010 09:49
#2
Bedankt Ton!, is het alleen geschikt voor office 2003 ?
Gewijzigd door fixalot op 02-01-2010 10:05
Geplaatst door Dinant op 02-01-2010 10:08
#3
Ik probeerde de lijst net even te testen op m'n werk, maar kreeg een compileerfout "Kan het project of bibliotheek niet vinden"
Het woord "Method" bij de regel
Private Sub Store_Click()
If Lier = True Then
Method = "L"
Hebben anderen hier ook last van?
Geplaatst door unen op 02-01-2010 10:17
#4
Ziet er mooi uit!
Simpele bediening en eenvoudig wijzigingen door te voeren
Krijg nog wel een foutmelding als er een nieuwe vlucht aangemaakt wordt
en je kiest voor time (NU).
dan krijg ik onderstaande melding
Compile Error:
can't find find project or library
en verwijst vervolgens naar deze subroutine
Private Sub Nowbutton_Click()
Me.Time = Format(Now, "[H]H:MM")
End Sub
Geplaatst door webmaster op 02-01-2010 12:10
#5
Er in ieder geval op letten dat macrofunctie binnen Excel op
AAN staat. Anders krijg je zeker een grote variatie aan foutmeldingen.
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 12:32
#6
@fixalot
Ik heb het gebouwd met Excel 2007, maar het ook getest op 2003 en daar werkt het bij mij ook.
@Dinant
Vreemd. Het lijkt erop dat op jouw systeem het woord Method gereserveerd is voor een bibliotheek. Ik heb het in de broncode aangepast en de nieuwe versie ge-upload (downloaden via de link in mijn originele post hier) . Kijk eens of dit nu wel werkt.
@unen
Nog vreemder, maar lijkt een zelfde soort fout als hierboven. Voor de zekerheid heb ik de naam van de variabele Time aangepast in de nieuwe versie die nu online staat. Kijk maar eens of dit nu wel goed werkt.
PS: Thx voor het Beta-testen ;)
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 12:34
#7
webmaster schreef:
Er in ieder geval op letten dat macrofunctie binnen Excel op AAN staat. Anders krijg je zeker een grote variatie aan foutmeldingen.
Uiteraard. Als het goed is signaleert Excel automatisch dat er macro's in zitten en vraagt dan of je die wilt inschakelen of niet. Antwoord dat je moet geven lijkt me dan wel helder ;).
Geplaatst door axel op 02-01-2010 12:50
#8
Ziet er duidelijk en simpel uit, en dat is erg belangrijk op de startplaats. Werkt bij mij goed onder Excel 2003 engelstalige versie.
Wat suggesties voor uitbreidingen betreft:
Een startlijst op een club heeft meestal twee doelen: 1) registratie van de start voor vlieger en veld, en 2) financiële administratie voor de club. Oftewel - op wiens 'rekening(en)' staat deze start? Dit is afhankelijk van het soort vlucht, d.w.z. normale GPL-houder vlucht, DBO vlucht, passagiersvlucht, externe club, etc. Hiervoor zou nog wat uitbreiding nodig zijn.
Dit wordt natuurlijk al wel erg club-specifiek omdat elke club hier verschillend mee om zal gaan.
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 13:29
#9
axel schreef:
Ziet er duidelijk en simpel uit, en dat is erg belangrijk op de startplaats. Werkt bij mij goed onder Excel 2003 engelstalige versie.
Wat suggesties voor uitbreidingen betreft:
Een startlijst op een club heeft meestal twee doelen: 1) registratie van de start voor vlieger en veld, en 2) financiële administratie voor de club. Oftewel - op wiens 'rekening(en)' staat deze start? Dit is afhankelijk van het soort vlucht, d.w.z. normale GPL-houder vlucht, DBO vlucht, passagiersvlucht, externe club, etc. Hiervoor zou nog wat uitbreiding nodig zijn.
Dit wordt natuurlijk al wel erg club-specifiek omdat elke club hier verschillend mee om zal gaan.
Meest eenvoudige is om de kolom opmerkingen ook gewoon in het invoerformulier op te nemen.
Hieronder de stappen:
- In de VB-module van Excel open het formulier "Newflight"
- Plaats een nieuw invoerveld met bv. de naam "Opmerkingen".
- Zet in het veld "Rowsource": Basisgegevens!B2:B300
- Zet op het blad basisgegevens in kolom B vanaf rij 2 de standaard opmerkingen
- In de programmacode in de routine Private Sub Store_Click() schrijf de input weg in een extra kolom via .Offset(, 5).Value = Me.Opmerkingen.Value
Er zijn natuurlijk onteblare andere mogelijkheden, maar door bestuderen van het inputfomulier en de code onder Private Sub Store_Click kun je het met een beetje fantasie ook zonder kennis van VB makkelijk zelf aanpassingen plegen.
Gewijzigd door TonS op 02-01-2010 13:30
Geplaatst door Dinant op 02-01-2010 13:57
#10
@TonS
Ik heb de nieuwe versie geprobeerd, maar krijg een vergelijkbare foutmelding. Mogelijk is excel op m'n werk beveiligd oid (we werken hier nogal veel met complexe excellijsten en macro's)
Optellen van handmatig ingevoerde starts doet ie wel goed, gegevens verversen levert geen problemen op. Zou ook leuk zijn als hij het totaal aantal lierstarts/sleepstarts/zelfstarts laat zien op de totalen pagina.
Ik probeerd het morgen wel ff op m'n eigen laptoppie.
Goed om te zien dat er al meerde mensen mee aan de gang gaan in ieder geval :)
Gewijzigd door Dinant op 02-01-2010 14:03
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 14:52
#11
Dinant schreef:
@TonS
Ik heb de nieuwe versie geprobeerd, maar krijg een vergelijkbare foutmelding. Mogelijk is excel op m'n werk beveiligd oid (we werken hier nogal veel met complexe excellijsten en macro's)
Ik denk niet dat het aan de beveiliging ligt. Ik heb nog een kleine wijziging doorgevoerd en een nieuwe versie online gezet. Probeer het nog eens...
Geplaatst door Dinant op 02-01-2010 15:00
#12
@TonS
Start invoeren werk nu inderdaad wel. Alleen de Nu knop geeft nog steeds foutmelding op het woord Format.
Bij Landing geeft ie ook foutmelding, maar dan op "Openflights"
uit stukje
Sub Land()
' Land Macro
' Sneltoets: CTRL+l
Dim c As Range, rngList As Range, lrow As Long
Landing.Openflights.Clear
lrow = Blad2.Cells(Rows.Count, 6).End(xlUp).Row
Set rngList = Blad2.Range("F8:F" & lrow)
With Openflights
On Error Resume Next
For Each c In rngList
If c.Offset(0, 1).Value = vbNullString Then
With Landing.Openflights
.AddItem c.Offset(0, -3).Value
End With
End If
Gewijzigd door Dinant op 02-01-2010 15:07
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 15:40
#13
Erg irritant...:hmm
Dat probleem met het invullen van de huidige tijd moet op een of andere manier te maken hebben met de systeeminstellingen voor tijdnotatie denk ik.
Als je zelf een beetje thuis bent in VB dan zou je eens de volgende aanpassingen in Private Sub Nowbutton_Click() kunnen proberen:
Me.Starttime = Format(Time, "(H)H:MM")
Me.Starttime = Format(Now, "HH:MM")
Me.Starttime = Format(Time, "HH:MM")
Het probleem met het landingsformulier begrijp ik niet. Enige dat ik heb kunnen bedenken is de routines in de module macros allemaal public te maken. Test nog maar een keer... :bidden
Gewijzigd door TonS op 02-01-2010 15:41
Geplaatst door unen op 02-01-2010 16:03
#14
Het is een beetje vreemd, maar ik heb nog eens verder getest.
Met MS-Office 2007 (NL) werkt het prima
met MS-Office 2003 (NL) werkt het ook prima
met MS-Office 2003 (EN) krijg ik de foutmeldingen mbt tot de format
Beide MS-Office 2003 versies hebben SP 3
Nog eens verder gekeken.
Als ik de regel met:
Me.Starttime = Format(Now, "[H]H:MM")
verander in:
Me.Starttime = Strings.Format(Now, "[H]H:MM")
Dan werkt het allemaal wel.
Ik heb het al eens eerder meegemaakt met VBA applicaties die in een andere taal ineens niet blijken te werken. Soms pikt de VBA compiler de functies gewoon niet.
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 16:38
#15
unen schreef:
Ik heb het al eens eerder meegemaakt met VBA applicaties die in een andere taal ineens niet blijken te werken. Soms pikt de VBA compiler de functies gewoon niet.
Hoi unen,
Bedankt voor het testen.
Je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan dat het niet uitmaakt welke taalversie je gebruikt, maar daar laat Bill dus weer eens een steekje vallen. Debuggen wordt wel heel erg moeilijk als je ook nog een allerhande verschillende Excel versies moet gaan controleren :-(
Het statement Me.Starttime = Strings.Format(Now, "[H]H:MM") werkt in ieder geval ook in de Nederlandse versie, dus dan moeten we dat maar gebruiken.
Heb jij in geen van je Excel versies dat probleem met Openflights dat Dinant heeft?
Geplaatst door unen op 02-01-2010 17:02
#16
Heb jij in geen van je Excel versies dat probleem met Openflights dat Dinant heeft?
idem, alleen in de (EN) versie, ik ben daar nu ook mee aan het puzzelen.
Echter ben ik geen VBA expert en zie niet direct waar het nu mis gaat.
Verder vind ik het goed wel mooi werken!
Ik zie ook dat het Excel bestand direct opgeslagen wordt als er een wijziging/update plaats vindt.
Zo ben je dus nooit data kwijt als bv de stroom uitvalt of PC bijv vastloopt.
Ik heb nog wel een tip voor verbetering.
Kun je nog wat controles inbouwen?
Nu is het zo dat een toestel meerdere malen in de lucht kan zijn evenals de gezagvoerder of passagier.
Je kunt hem/ze nl meerdere malen starten zonder ze te laten landen.
Ik verwacht hier nl wel gebruikers fouten.
Het zal wel lastig worden om deze controles in te bouwen verwacht ik
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 17:11
#17
OK, dan weten we in ieder geval wel dat het probleem van Dinant ergens in de taalversie gezocht moet worden. Ik ben ook geen VB-expert (twee weken geleden had ik er ook nog nooit mee gewerkt...).
Als je in debug-mode stap voor stap er doorheen loopt: op welke regel geeft ie dan een foutmelding?
Dat automatisch opslaan heb ik er inderdaad speciaal ingeprogrammeerd omdat het natuurlijk wel heel verveldn is als je alles kwijtraakt als de stroom uitvalt.
Controles dat dezelfde kist of dezelfde mensen meermalen in de lucht kan zijn is wel aardig, maar dat is inderdaad een forse klus. Ik denk dat we er eerst maar eens een seizoen mee moeten gaan werken en dan zien of dit de moeite waard is...
Geplaatst door unen op 02-01-2010 17:33
#18
Het probleem met openflightds lijkt nu opgelost als ik in de sub "Land"
With openflights verander in
With Landing.Openflights
Maar dan heb ik weer een nieuw probleem nl als ik de vlucht selekteer en vervolgens op opslaan druk
krijg ik de foutmelding dat "lrow" niet gevonden kan worden.
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 18:08
#19
Kijk, samen komen we er wel. :)
Ik denk dat de Engelse versie problemen heeft met het ontbreken van declaraties van variabelen.
Ik heb dit veranderd en als nieuwe versie online gezet (inclusief jouw wijziging).
Geplaatst door unen op 02-01-2010 18:12
#20
TonS schreef:
Kijk, samen komen we er wel. :)
Ik denk dat de Engelse versie problemen heeft met het ontbreken van declaraties van variabelen.
Ik heb dit veranderd en als nieuwe versie online gezet (inclusief jouw wijziging).
Inderdaad, ik wilde dit net nog even melden maar je was me al voor.
Laatste versie werkt nu probleemloos!
Keep up the good work
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 18:52
#21
OK. Nogmaals dank voor de hulp, unen.
Ik ga er nu maar vanuit dat ie nu ook in werkt met Excel in Frans, Duits en Swahili B)
Dinant, ik kijk binnenkort nog wel even of naar het splitsen van lier, sleep en zelfstarts in de totaaloverzichten.
Geplaatst door fixalot op 02-01-2010 19:25
#22
goed bezig jongens.! ik had ook een engelse versie van excel 2007.. met de nieuwe versie werkt het prima op excel2007 , wellicht ook nog handig landigstijd van het sleepvliegtuig.
Gewijzigd door fixalot op 02-01-2010 19:39
Geplaatst door Hans op 02-01-2010 21:18
#23
TonS schreef:
Ik kijk binnenkort nog wel even of naar het splitsen van lier, sleep en zelfstarts in de totaaloverzichten.
Dat is gemakkelijk Ton.
Jouw pivots halen nu hun data van Startlijst!$C$7:$H$157 , als je dit aanpast naar Startlijst!$
B$7:$H$157 dan kun je de startmethode ook als veld invullen in de pivots.
Geplaatst door TonS op 02-01-2010 21:51
#24
hans schreef:
TonS schreef:
Ik kijk binnenkort nog wel even of naar het splitsen van lier, sleep en zelfstarts in de totaaloverzichten.
Dat is gemakkelijk Ton.
Jouw pivots halen nu hun data van Startlijst!$C$7:$H$157 , als je dit aanpast naar Startlijst!$
B$7:$H$157 dan kun je de startmethode ook als veld invullen in de pivots.
Ja klopt, maar ik probeer die overzichten wel een beetje overzichtelijk te houden. Als ik ze drie levels diep ga nesten dan wordt het erg rommelig. ;)
Geplaatst door TonS op 04-01-2010 11:00
#25
Unen heeft nog wat extra functionaliteit toegevoegd: bij het openen van het blad wordt de datum gevraagd, ingevuld op de startlijst en wordt het blad opgeslagen met als voorvoegsel "jjjj-mm-dd".
Dus weer een nieuwe versie online.
@unen: ik heb nog een paar kleine lay-out wijzigingen doorgevoerd, een cancel-knop toegevoegd en het datumformaat omgezet.
Geplaatst door TonS op 04-01-2010 13:52
#26
Tijd om aan versiebeheer te gaan doen, want er is nog een kleine aanpassing gedaan en nu staat er dus weer een nieuwe versie online.
Tegen de tijd dat het vliegseizoen begint hebben we wel een 100% foolproof release denk ik ;)
Geplaatst door Grietje Wansink op 07-01-2010 05:39
#27
Het lijkt ook te werken in office 2010
Geplaatst door TonS op 07-01-2010 12:36
#28
Grietje Wansink schreef:
Het lijkt ook te werken in office 2010
Wist niet eens dat dat bestond.
Gaan jullie de applicatie in Corowa gebruiken? Dan zouden jullie de eersten kunnen zijn die het in de praktijk testen B)
Ik heb op het inputformulier "Lier" als default startmethode gezet. Bij jullie is dat natuurlijk wat onhandig. In de code kun je dat gemakkelijk veranderen. In Private Sub Store_Click() staat helemaal onderaan Lier = True. Als je dat verandert in Sleep = True dan is sleep de default methode.
Gewijzigd door TonS op 07-01-2010 12:41
Geplaatst door TonS op 11-01-2010 19:13
#29
Inmiddels hebben zich wat forumbezoekers gemeld die wat aardige ideeën hadden en die me aangepaste versies sturen. Zelf doe ik er nu niets meer aan (mooi, zo'n collaboratief project via het forum ;) ).
De applicatie is verhuisd en voortaan wordt het versienummer ook aangegeven. Ik ben nu maar begonnen met versie 1:
www.hph-benelux.nl/files
Gewijzigd door TonS op 11-01-2010 19:16
Geplaatst door vox op 12-01-2010 22:57
#30
Zie ik het nu goed dat de Arcus concurrentie krijgt met de komst van de 304 TS Twin Shark ?
Gaat een mooi jaar worden 2011
Geplaatst door Grietje Wansink op 13-01-2010 00:50
#31
Ik ben niet van plan het te gaan gebruiken bij ons. Wij starten allemaal achter elkaar en met een uur is alles in de lucht. Dan is het start bedrijf klaar.
Ik vind het leuk dat je dat gemaakt hebt en leuk om het te testen vandaar.
Ik ben iets aan het maken wat meteen hangt aan het onderhoud van de pawnee's.
Geplaatst door TonS op 13-01-2010 21:49
#32
Met dank aan een ijverig medeclublid staat versie 2 online + changelog.
Verdere updates ga ik hier niet meer posten, dus check gewoon de site voor updates.
www.hph-benelux.nl/files
Geplaatst door EdWesterhof op 26-01-2010 14:14
#33
Hallo allemaal,
Ook ik ben deze winter bezig geweest om een programma te maken waarin alle aspekten van operationele controle bij een (club-)vliegbedrijf aan de orde komen, waaronder natuurlijk het verwerken van vluchten. Zie voor meer info www.soaring.hps-hq.com.
groet,
Ed Westerhof
Gewijzigd door EdWesterhof op 26-01-2010 14:34
Geplaatst door fixalot op 26-01-2010 18:46
#34
Dit programma wordt als shareware aangeboden en kost 50 euro. Deze kosten zijn eenmalig.
:(
beetje jammer Ed
Doe het net als Ton !:tup
Geplaatst door Jan Ritsma op 26-01-2010 20:06
#35
fixalot schreef:
Dit programma wordt als shareware aangeboden en kost 50 euro. Deze kosten zijn eenmalig.
:(
beetje jammer Ed
Doe het net als Ton !:tup
Nu schrijft Ed Westerhof wel erg professionele programma's.:tup
Volgens mij draait het hele indelingssysteem van oa. de SLM op door hem geschreven software.
Vijftig euro is natuurlijk niet veel als het perfect is en je hele zweefvliegclub er mee geholpen is.
Geplaatst door fixalot op 27-01-2010 11:24
#36
een gratis probeer versie (try&buy) zal dan veel beter zijn.
met time limit oid.
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Geplaatst door Bram Couteaux op 27-01-2010 15:23
#37
Houd shareware niet in dat het een time limited trial bevat? Link werkt bij mij overigens niet, meer mensen met problemen?
Gewijzigd door Bram Couteaux op 27-01-2010 15:28
Geplaatst door Dinant op 27-01-2010 15:29
#38
Bram Couteaux schreef:
Houd shareware niet in dat het een time limited trial bevat? Link werkt bij mij overigens niet, meer mensen met problemen?
Van wikipedia:
Shareware is een vorm van software die zonder of met weinig restricties verspreid mag worden, maar waarvoor bij herhaald gebruik wel een vastgelegd bedrag betaald moet worden.
Dit betekent dat software dus in eerste instantie gratis getest kan worden.
Geplaatst door Remy op 27-01-2010 18:01
#39
fixalot schreef:
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Onze club administratie draait al jaren op een PHP/MySQL systeem, waar inmiddels een groot deel van onze data (waaronder starts en roosters) in zit. Ik ben het op dit moment aan het herschrijven (heb 7 jaar geleden toch wat foutjes gemaakt :hmm) om het goed op te zetten, zodat er eenvoudig meer functionaliteit aan kan worden toegevoegd.
Dit project zou in de vorm van een open-source project kunnen worden opgezet, maar ik heb geen ervaring hoe dit in de praktijk het handigste kan worden gedaan. Er zit een grote hoeveelheid werk in, maar ik ben niet van plan om het commercieel te gaan verkopen. Volgens mij doen we er als clubs beter aan om samen te werken om de hoeveelheid werk te verminderen, dan dat 1 iemand er een paar honderd Euro mee verdient... Als iemand geïnteresseerd is in de functionaliteit en/of kan helpen met het verder uitwerken: stuur me maar een PM of een mailtje.
Geplaatst door TonS op 27-01-2010 18:34
#40
Open source betekent in feite niets meer dat je de broncode beschikbaar stelt en dat iedereen het vervolgens naar eigen behoefte kan verder ontwikkelen, dus dat is niet zo ingewikkeld. Alleen is het dan wel netjes als je goede documentatie hebt over de opbouw van de database en de functies van de routines.
Anders wordt het als je er naar streeft om alles wat iedereeen ontwikkelt ook op een centrale plaats wilt laten terugkomen en de daaruit ontstane versies weer centraal beschikbaar wilt stellen. Dan heb je iemand of een paar mensen nodig om de implementatie van wijzigingen te beoordelen, te testen en vrij te geven. Dan moet je dus wel werken met een vast team. En het is nu nog winter ;)
Als je interesse hebt dan kan ik het project wel hosten op het hph-benelux domein of een subdomein daaronder. Opslagruimte en bandbreedte genoeg...
Geplaatst door Bram Couteaux op 27-01-2010 19:22
#41
Remy schreef:
fixalot schreef:
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Onze club administratie draait al jaren op een PHP/MySQL systeem, waar inmiddels een groot deel van onze data (waaronder starts en roosters) in zit. Ik ben het op dit moment aan het herschrijven (heb 7 jaar geleden toch wat foutjes gemaakt :hmm) om het goed op te zetten, zodat er eenvoudig meer functionaliteit aan kan worden toegevoegd.
Dit project zou in de vorm van een open-source project kunnen worden opgezet, maar ik heb geen ervaring hoe dit in de praktijk het handigste kan worden gedaan. Er zit een grote hoeveelheid werk in, maar ik ben niet van plan om het commercieel te gaan verkopen. Volgens mij doen we er als clubs beter aan om samen te werken om de hoeveelheid werk te verminderen, dan dat 1 iemand er een paar honderd Euro mee verdient... Als iemand geïnteresseerd is in de functionaliteit en/of kan helpen met het verder uitwerken: stuur me maar een PM of een mailtje.
Wij hebben in Eindhoven een soortgelijk systeem. Werkt ook in php/mysql. Onze startbus is voorzien van een pc, vanuit pc word licht aangestuurd en worden starts dus gelogd. Aan het einde van de vliegdag worden alle starts via een datalink in de hangaar overgezet naar ons intranet. Hier hebben we oa roosters, startlijst, ledenlijst, documentsysteem, claims en nieuwsberichten. Werk ik samen met wisselende personen nu ruim 3 jaar aan en wat we hebben is stabiel maar momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen. Misschien dat we wat code of ervaringen kunnen uitwisselen: bram_couteaux at live dot nl
Geplaatst door dingetje op 27-01-2010 19:56
#42
Een open source project starten op SourceForge?
Is gratis en op de sourceforge servers bieden ze alle faciliteiten om zo'n project tot een succes te maken met een repository, wiki, web site, forum, bugtracker, etc.
Geplaatst door Remy op 27-01-2010 21:10
#43
TonS schreef:
Anders wordt het als je er naar streeft om alles wat iedereeen ontwikkelt ook op een centrale plaats wilt laten terugkomen en de daaruit ontstane versies weer centraal beschikbaar wilt stellen. Dan heb je iemand of een paar mensen nodig om de implementatie van wijzigingen te beoordelen, te testen en vrij te geven. Dan moet je dus wel werken met een vast team. En het is nu nog winter ;)
Dit is inderdaad mijn bedoeling, en de uitdaging zit inderdaad in het voorkomen van dubbel werk (of dat je elkaars werk om zeep helpt). Ik hoop eigenlijk dat er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben (ik ben wel IT'er, maar niet in dit vakgebied).
TonS schreef:
Als je interesse hebt dan kan ik het project wel hosten op het hph-benelux domein of een subdomein daaronder. Opslagruimte en bandbreedte genoeg...
Bedankt voor het aanbod, ik heb ook nog een domein dat duimen staat te draaien dat ik kan gebruiken om te testen. Maar zolang ik in mijn eentje werk voldoet een webserver op mijn laptop ook nog ;)
Bram Couteaux schreef:
momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen.
Klinkt me bekend in de oren :) Ik neem nog contact met je op.
dingetje schreef:
Een open source project starten op SourceForge?
SourceForge is zeker een goede plek om e.e.a. te centraliseren, maar dan moeten we eerst eens kijken of er voldoende animo is om met een aantal mensen hieraan te werken. De mogelijkheden zijn legio, maar de eisen van de clubs ook dus het is handig om eerst wat te inventariseren voordat er daadwerkelijk geprogrammeerd gaat worden.
Geplaatst door Jip op 28-01-2010 13:17
#44
Bram Couteaux schreef:
Remy schreef:
fixalot schreef:
toch gaat mijn voorkeur uit naar opensource !
Onze club administratie draait al jaren op een PHP/MySQL systeem, waar inmiddels een groot deel van onze data (waaronder starts en roosters) in zit. Ik ben het op dit moment aan het herschrijven (heb 7 jaar geleden toch wat foutjes gemaakt :hmm) om het goed op te zetten, zodat er eenvoudig meer functionaliteit aan kan worden toegevoegd.
Dit project zou in de vorm van een open-source project kunnen worden opgezet, maar ik heb geen ervaring hoe dit in de praktijk het handigste kan worden gedaan. Er zit een grote hoeveelheid werk in, maar ik ben niet van plan om het commercieel te gaan verkopen. Volgens mij doen we er als clubs beter aan om samen te werken om de hoeveelheid werk te verminderen, dan dat 1 iemand er een paar honderd Euro mee verdient... Als iemand geïnteresseerd is in de functionaliteit en/of kan helpen met het verder uitwerken: stuur me maar een PM of een mailtje.
Wij hebben in Eindhoven een soortgelijk systeem. Werkt ook in php/mysql. Onze startbus is voorzien van een pc, vanuit pc word licht aangestuurd en worden starts dus gelogd. Aan het einde van de vliegdag worden alle starts via een datalink in de hangaar overgezet naar ons intranet. Hier hebben we oa roosters, startlijst, ledenlijst, documentsysteem, claims en nieuwsberichten. Werk ik samen met wisselende personen nu ruim 3 jaar aan en wat we hebben is stabiel maar momenteel hebben we met 2 man meer werk dan we aankunnen. Misschien dat we wat code of ervaringen kunnen uitwisselen: bram_couteaux at live dot nl
Hallo iedereen,
Over dubbel werk gesproken! :)
Ik moet bekennen dat ik zelf ook bezig ben met tijdschrijf/registratie software.
Op onze club werd al sinds jaren een systeem gebruikt dat geschreven is door een van onze leden. Dit werkt op zich prima, maar ik ben het momenteel aan het uitbreiden en vernieuwen.
Wat we momenteel hebben draaien is:
1) Een
offline invoer programma voor op de laptop op het veld (startkar)
2) Een weergave, print en upload programma in het clubhuis
3) Diverse statistiek programma's, nog van ons oude (dos) systeem
4) Een online gedeelte (ook PHP/MySQL), waar je alle vluchten kan bekijken, opzoeken, etc. Hiervoor ben ik nog met verbeteringen en extra statistieken bezig, die dynamisch kunnen worden gegenereerd.
Ik was op de hoogte van de behoefte aan zo'n systeem bij diverse andere clubs. Je ziet zelfs dat sommige (veel) clubs echt nog vlucht tijden met de hand opschrijven, later overtypen en met de hand statistieken uitrekenen!...
Maar ik was er nog niet over uit
of, en
hoe we dit eventueel "op de markt" moeten gaan brengen.
Ik had dit topic al eerder gelezen, maar het werken via een Excel systeem is qua handigheid niet echt te vergelijken met een compleet softwarepakket gericht op zweefvliegen. Had mij daarom nog niet gemengd in de discussie, totdat duidelijk nu dus duidelijk werd dat jullie ook aan andere systemen werken soortgelijk aan die van ons.
Mijn ervaringen met open-source zijn niet zo goed. Het zou echter wel mooi zijn als we (ooit) op de een of andere manier een landelijke standaard kunnen maken! Echt veel tijd kan ik er nu helaas niet aan besteden, vanwege andere zweefvlieg/programmeer projecten... Maar we moeten hier inderdaad eens over nadenken!
Geplaatst door Remy op 28-01-2010 18:28
#45
Ik vrees dat het wel meer dan dubbel werk is, ik heb inmiddels van mensen van verschillende clubs reacties gehad. Het lijkt erop dat de startadministratie voor de meesten de hoogste prioriteit heeft, en daarna pas de zaken die specifiek voor de club nodig zijn.
Wij werken overigens met eenzelfde soort systeem: een laptop waarop offline de starts worden bijgehouden, die aan het eind van de dag naar internet worden gestuurd. Daar kunnen ze dan op alle mogelijke manieren worden bekeken en geanalyseerd. Het is lastig om iets van een standaard te maken, maar uitwisselen van ideeën lijkt me wel een goed item om mee te beginnen. Nu nog een handige methode daarvoor vinden, iemand met ervaring hierin?
Geplaatst door dingetje op 28-01-2010 21:03
#46
Misschien een Wiki opzetten waarin gebrainstormed kan worden door diverse belanghebbenden?
Maar via dit forum werkt in eerste instantie ook natuurlijk... :)
De basis requirements zullen voor de meeste clubs toch wel hetzelfde zijn?
Daarnaast komen dan club specifieke features.
Ik ben wel benieuwd hoe is de invoer geregeld bij clubs die al met een digitale lijst werken. Hoe maak je zoiets zo foolproof en robuust mogelijk?
Je kunt veel zeggen van een papieren startlijst, maar het crashed nooit, heeft een prima geheugen, edit mogelijkheden, laagdrempelig, etc. ;)
Maar echt 21e eeuw is het niet, en in deze tijd van inter/intranet heb je toch graag je startlijsten digitaal beschikbaar, en dat is met papier een stuk lastiger! :wait :hless
Gewijzigd door dingetje op 28-01-2010 21:08
Geplaatst door maaikgollef op 29-01-2010 09:49
#47
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware. Als je een besloten veld hebt, zonder al te veel "vreemd volk" zoals passagiers, cursisten, kun je prima een laptop oid inbouwen. Zodra je daar niet aan kunt voldoen ga je vroeg of laat de bietenbrug op. Die discussie hebben we jaren geleden ook op salland gevoerd. Zelfs zaken als de lichtknop moeten in industriele kwaliteit worden uitgevoerd om niet gemold te worden.
We hebben er bijvoorbeeld ook aan gedacht met een barcode reader te werken. die is beter bestand tegen mishandeling, en kun je in beheer geven.
ik ben helemaal voor een digitale startlijst overigens, begrijp me niet verkeerd. Heb jaren de startadministratie gedaan voor de ACS. Antoine heeft wel gelijk. Papier is geduldig.
Geplaatst door Ruud Holswilder op 29-01-2010 10:21
#48
maaikgollef schreef:
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware.
Misschien is dit de oplossing?
Als de tractor er overheen is gereden of het apparaat in de modder is beland, dan spoel je hem gewoon af onder de kraan
Geplaatst door Jeroen Beeke op 29-01-2010 11:45
#49
of deze Ruud..
Geplaatst door TonS op 29-01-2010 11:54
#50
Ik betwijfel of zo'n "
One more thing" erg zweefvliegerbestendig is...
Geplaatst door Ruud Holswilder op 29-01-2010 12:11
#51
jeroenbeeke schreef:
of deze Ruud..
Mooi ding, zou met een iSoar app niet misstaan in het instrument panel :music
Maar niet bestand tegen algemeen gebruik op zweefvliegvelden, denk ik...
Geplaatst door zendesigner op 29-01-2010 15:56
#52
Ruud_Holswilder schreef:
maaikgollef schreef:
ik denk dat het probleem bij digitaliseren vooral zit in de hufterbestendigheid van de hardware.
Misschien is dit de oplossing?
Als de tractor er overheen is gereden of het apparaat in de modder is beland, dan spoel je hem gewoon af onder de kraan
Doe er momenteel een project mee. Panasonic CF 19's leuke toestellen , wel weinig batterij voor de hele dag continue gebruik.
Kostprijs tussen de 2500 en 3000€
Qua cockpit applicatie zijn deze veel te zwaar +- 3.5 kg.
Ik heb wel een Windows ce 7 inch pda momenteel in bestelling . Als de kwaliteit van het scherm goed is gaat hij in de zwever. Kostprijs zo'n 220 €
B
Gewijzigd door zendesigner op 29-01-2010 16:04
Geplaatst door Bram Couteaux op 29-01-2010 17:32
#53
dingetje schreef:
Misschien een Wiki opzetten waarin gebrainstormed kan worden door diverse belanghebbenden?
Maar via dit forum werkt in eerste instantie ook natuurlijk... :)
De basis requirements zullen voor de meeste clubs toch wel hetzelfde zijn?
Daarnaast komen dan club specifieke features.
Ik ben wel benieuwd hoe is de invoer geregeld bij clubs die al met een digitale lijst werken. Hoe maak je zoiets zo foolproof en robuust mogelijk?
Je kunt veel zeggen van een papieren startlijst, maar het crashed nooit, heeft een prima geheugen, edit mogelijkheden, laagdrempelig, etc. ;)
Maar echt 21e eeuw is het niet, en in deze tijd van inter/intranet heb je toch graag je startlijsten digitaal beschikbaar, en dat is met papier een stuk lastiger! :wait :hless
Wij hebben een standaard out-of-the-box tft scherm in de startbus gemonteerd met een trackball(beide simpel te vervangen als het stuk gaat). Mini PC zit in een afgesloten kast en heeft een solidstate harde schijf. Dit systeem hebben we nu een seizoen gebruikt, hadden problemen met accucapaciteit maar die is deze winter verdrievoudigd. (Hiervoor gebruikten we een pc met touchscreen, zelfde sw)
De invoer is bij ons niet in excel oid maar in visual basic. Tijden/data hoef je al niet in te vullen want het licht word aangestuurd vanuit de pc via een i/o bus en relay. Namen en kist worden uit dropdownlists gehaald. Hij bewaard alles lokaal. Als de boel crashed kun je kiezen om op de huidige lijst verder te gaan.
Aan het einde van de dag bus de hangaar in, kabel de bus in steken en de rest gaat vanzelf.(starts naar intranet en pc in hangaar)
Inmiddels volledig failsafe(na verdrievoudiging accucap.) en als het toch crashed blijft alle data gewoon bewaard.
Eventuele correcties zijn makkelijk uit te voeren vanuit pc of intranet.
Gewijzigd door Bram Couteaux op 29-01-2010 17:33
Geplaatst door fixalot op 29-01-2010 19:52
#54
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.??
Geplaatst door TonS op 29-01-2010 22:56
#55
Bram Couteaux schreef:
Wij hebben een standaard out-of-the-box tft scherm in de startbus gemonteerd met een trackball(beide simpel te vervangen als het stuk gaat). Mini PC zit in een afgesloten kast en heeft een solidstate harde schijf. Dit systeem hebben we nu een seizoen gebruikt, hadden problemen met accucapaciteit maar die is deze winter verdrievoudigd. (Hiervoor gebruikten we een pc met touchscreen, zelfde sw)
De invoer is bij ons niet in excel oid maar in visual basic. Tijden/data hoef je al niet in te vullen want het licht word aangestuurd vanuit de pc via een i/o bus en relay. Namen en kist worden uit dropdownlists gehaald. Hij bewaard alles lokaal. Als de boel crashed kun je kiezen om op de huidige lijst verder te gaan.
Aan het einde van de dag bus de hangaar in, kabel de bus in steken en de rest gaat vanzelf.(starts naar intranet en pc in hangaar)
Inmiddels volledig failsafe(na verdrievoudiging accucap.) en als het toch crashed blijft alle data gewoon bewaard.
Eventuele correcties zijn makkelijk uit te voeren vanuit pc of intranet.
Klinkt eigenlijk precies hetzelfde als de excel applicatie waarmee dee draad gestart is. Input ook geheel via Visual Basic allen wordt Excel als datadrager gebruikt (weet niet wat jullie doen?), Piloten en vliegtuigen ook uit een drop down lijst (nog veel gemakklijker overigens: naam beginnen te typen die dan via een autocomplete wordt aangevuld), direct oplaan op de harde schijf dus geen gevaar voor dataverlies. en aan het eind van de dag uploaden naar het netwerk (of misschien wel meteen naar het web. Zit allen geen koppeling in met het lichtgeven ,maar de tijd vul je gewoon in door op deen knop "Nu" te drukken...
Maar ik wil die applicatie van jullie ook best zien :-)
Geplaatst door TonS op 02-02-2010 14:05
#56
fixalot schreef:
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.??
Weinig reactie...
Omdat ik heb gehoord dat er links en rechts wat mensen aan de Excel applicatie aan het sleutelen zijn, toch maar even een melding dta er weer een nieuwe versie online staat (versie 5).
Belangrijkste vernieuwing is dat de applicatie nu ook de actuele vluchtduur bijhoudt van kisten die nog in de lucht hangen. Zie verder de changelog.
Geplaatst door EdWesterhof op 02-02-2010 17:09
#57
Hi Allen,
Heel wat commentaar op m'n eesrte berichtje; aanvankelijk leken er mooie initiatieven uit te komen, afwachten maar. Als er op Sourceforge gezocht wordt op 'soaring' of 'gliding', dan komen daar een paar projekten uit rollen, volgens mij wel Engelstalig.
Ondertussen is het gebruikershandboek van mijn projekt af en staat op m'n site
www.soaring.hps-h... en natuurlijk kan men dit programma zonder kosten uitproberen: even een mailtje en het wordt opgestuurd inclusief toegangscode.
Geplaatst door Bram Couteaux op 04-02-2010 21:41
#58
TonS schreef:
fixalot schreef:
Hoi Bram klinkt allemaal heel mooi, maar zijn jullie bereid om jullie versie online te zetten.??
Weinig reactie...
Omdat ik heb gehoord dat er links en rechts wat mensen aan de Excel applicatie aan het sleutelen zijn, toch maar even een melding dta er weer een nieuwe versie online staat (versie 5).
Belangrijkste vernieuwing is dat de applicatie nu ook de actuele vluchtduur bijhoudt van kisten die nog in de lucht hangen. Zie verder de changelog.
Sorry voor mijn late reactie. Ik kijk niet elke dag op zweefportaal :). Onze versie kan en mag ik niet zo even online zetten aangezien alles(sw/hw) specifiek op elkaar afgestemd is, tevens word alle VB geschreven door iemand anders(source heb ik niet thuis), samen met weer iemand anders maak ik de php kant.
Alle software is op onze clubwensen afgestemd en is het is ontzettend veel. Ledenadministratie, starts, roosters, fora, nieuws en nog veel meer, teveel om op te noemen. Doordat het in feite een groot pakket is kun je het moeilijk compleet overnemen omdat we uitgaan dat er een startbus met wifi en licht aan pc is en ga zo maar door. Veel dingen zijn afhankelijk van de inputhardware.
Kortom we werken in Eindhoven aan de ICT met totaal 6 man en hebben er nu al 4 jaar bloed, zweet en tranen in gestoken. Toch wel enigsinds begrijpelijk dat we afgezien van de compatibiliteitsproblemen niet zomaar alles op het web zetten.
We willen best in overleg code uitwisselen, met een beetje geknutsel kun je het omzetten zodat het voor je eigen club bruikbaar maar het is wel allemaal procedural. bram_couteaux at live dot nl
Ben overigens al druk aan het ruilen geweest met Remy :D
Gewijzigd door Bram Couteaux op 04-02-2010 22:43
Geplaatst door TonS op 24-03-2010 23:05
#59
Definitieve versie 2010 met veel extra functionaliteit staat online.
Goed vliegseizoen gewenst :)
Geplaatst door fixalot op 25-03-2010 11:52
#60
Wij gebruiken het systeen nu volop, en er wordt nu niet meer geschreven. Wel maken we een backup copy naar usbstick voor het geval de batterijen leeg gaan.
Tot nu toe geen problemen.
Geplaatst door TonS op 25-03-2010 12:12
#61
Leuk om te horen.
Het bestand wordt overigens na elke wijziging op de harde schijf opgeslagen, dus als de accu van de laptop er opeens mee ophoudt, dan staat de meest recente wijziiging gewoon op de harde schijf.
In de laatste versie zit ook een knop "Upload" waarmee het bestand direct op het internet kunt zetten (even het correcte serveradres in de code bij het formulier "UploadWindow" invullen). En het VB-gedeelte even met een wachtwoord beveiligen i.v.m. de inlogcodes die je ook in het script moet zetten ;)
Geplaatst door Alex Landman op 27-03-2010 16:10
#62
Bij ons op de club willen ze tussen de Bus en de hangaar (waar de PC staat voor het opslaan en online zetten van de startadministratie) een WIFI verbinding maken zodat regelmatig, ik dacht iets van om de 10 minuten) de startlijst geupload kan worden naar de PC. Ook slaat de laptop regelmatig de startadministratie op zodat bij een stroom uitval o.i.d. niet alles verloren gaat.
Geplaatst door Hageman op 22-10-2010 15:10
#63
Bij ZCH hebben we nu vier seizoenen een programma in gebruik dat ik heb geschreven in VB6.
Het draait op een laptop in de startkar, die wordt gevoed uit een aparte accu van 60 Ah. Die wordt, zodra de startkar weer in de hangaar is gezet, automatisch bijgeladen. Bij voldoende zon wordt het stroomverbruik gecompenseerd door zonnecellen.
Het programma is aanzienlijk minder omslachtig dan een spreadsheet. Het levert:
* startlijst, starts per vlieger en starts per kist (aan het einde van de vliegdag, boekjes bijwerken)
* overzicht per zelf te kiezen periode (dus ook het hele seizoen) met starts per lid / DBO / instructeur
* berekeing aantal te werken uren
* een database met alle starts van het seizoen, waarin veel kan worden geselecteerd en gesorteerd
* spreadsheets van overzichten
* statistieken met starts en weer
Elke mutatie kan direct worden weggeschreven naar de harde schijf en een USB-stick. Als door een of andere oorzaak de laptop crasht zijn alle gegevens nog beschikbaar.
Verder zijn er nog enkele hulpprogramma's, onder andere om het seizoen af te sluiten en een nieuw te openen.
Wij bewaren elk seizoen op een CD.
Tijdschrijven is de taak van de lichtgever. Jonge leden hebben niet de minste moeite met het programma, maar de 50+ers moeten er echt even op studeren.
Gedurende het eerste seizoen werden veel typische fouten gemaakt, bv twee mensen in een eenzitter zetten en een kist starten die nog hing. Het programma is iedere keer aangepast door die fouten te blokkeren. De tweede helft van dit seizoen ging alles vrijwel smetteloos, hoewel je natuurlijk nooit kunt voorkomen dat men een verkeerde kist kiest of er de verkeerde vlieger in zet.
Op ondertsaande website staat een kennismakingsversie met een fake club. Die kan worden aangepast aan de eigen club en 500 starts schrijven. Wie het programma daarna definitief wil gebruiken kan tegen een nader overeen te komen donatie aan ZCH een werkversie krijgen.
URRL:
http://home.kpn.n...Hstart.htm
Gewijzigd door Hageman op 26-04-2013 00:04
Geplaatst door TonS op 18-09-2011 21:56
#64
Het op Ecel gebaseerde startlijstsysteem is inmiddels alweer twee seizoenen bij ons in gebruik en ik hoor linke en rechts dat het ook elders wordt gebruikt. Op basis van diverse feedback is het programma nog wat doorontwikkeld.
Er zijn nu twee versies met verschillende upload-methodes.
De twee versies met enkele hulpbestanden en een handleiding zijn nu hier te downloaden:
http://www.hph-be....nl/files/
Bestand: Digitale Startlijst versie 14. zip
Gewijzigd door TonS op 18-09-2011 21:57
Geplaatst door Istria op 06-11-2011 23:12
#65
Heel mooi systeem. Zojuist mee lopen klooien.
Aankomend seizoen nemen wij onze nieuwe startwagen voor het eerst in gebruik. Goede kans dat we dit voortaan gaan gebruiken.
Heb wel een (kleine) bug ontdekt. Als je de eerste start aan het invoeren bent is er niks aan de hand, maar vanaf de tweede staan er in het lijstje met kisten ook een hele hoop "( )" tussen.
Moest hier trouwens wel even om lachen (uit de handleiding): :)
Groeten,
Marko
Delftsche Studenten Aeroclub
Gewijzigd door Istria op 06-11-2011 23:19
Geplaatst door TonS op 07-11-2011 11:27
#66
Hallo Marko,
Leuk dat het systeem bevalt.
Betreffende de bug: ik vermoed dat er in de kolom "vliegtuigen" in het blad Basisgegevens onder de vliegtuigen een aantal velden gevuld is met een spatie. Dus gewoon even die velden echt leeg maken.
<EDIT>: Ik heb het even nagekeken, maar het is een ander probleem in de versie die nu online staat. Zie het kleine Range-symbooltje dat je rechtsonder in het veld D30 ziet staan. Dat hoort daar niet te staan... Maak ik ook nog in orde. Bedankt voor de melding.
Jullie mogen natuurlijk best met achternamen werken ;)
Ik geloof trouwens dat er in de versie die nu online staat wat foutjes staan in de uploadmodules. In de versie die wij gebruiken heb ik serveradres en inlogcodes hard in de code gezet. Om het programma makkelijker te kunnen aanpassen voor andere clubs heb ik daar variabelen van gemaakt en daar heb ik wat typefouten gemaakt. Ik zal dat binnenkort nog even herstellen en dan laat ik dat hier horen.
Gr.
Ton
Gewijzigd door TonS op 07-11-2011 11:38
Geplaatst door QS op 07-11-2011 11:50
#67
Mooi,
De wintermaanden zijn weer begonnen, dus kan er weer optimaal generd worden. Laat maar weten wat voor bugs er nog meer rondvliegen, kijk ik wel of ik een oplossing kan vinden.
@Ton: Range is van de pivot table. Wordt groter als je een regel toevoegt, maar niet kleiner als je een regel leeg maakt. "MS Excel" ding. Zie
http://www.excelf...post2.html
Gewijzigd door QS op 07-11-2011 11:55
Geplaatst door TonS op 07-11-2011 12:17
#68
QS schreef:
@Ton: Range is van de pivot table. Wordt groter als je een regel toevoegt, maar niet kleiner als je een regel leeg maakt. "MS Excel" ding. Zie
http://www.excelf...post2.html
Ja, daar moet het iets mee te maken hebben. Maar in de module Newflight, Private Sub UserForm_Initialize() definieert ie elke keer de range opnieuw in de regels:
Code
lrow_2 = Blad1.Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row
Set rngList_2 = Blad1.Range("B5:B" & lrow_2)
lrow_3 = Blad1.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
Set rngList_3 = Blad1.Range("A5:A" & lrow_3)
Ik zie even niet zo snel waarom dit niet goed werkt, dus als je even mee wilt nerden, be my guest ;)
Geplaatst door TonS op 12-11-2011 21:42
#69
Bug aangekaart door Marko is opgelost en de foutjes in de uploadmodule zijn ook hersteld.
Alle oude versies zijn verwijderd van de server. Huidig versienummer is 15.
@QS: Thx voor de aanvullende code.
Geplaatst door EdWesterhof op 20-01-2012 11:30
#70
Hallo allemaal,
Mijn programma floco heeft wat uitbreidingen/verbeteringen ondergaan, zoals het registreren/monitoren van het (winter) onderhoud, financieel beheer van de kantine, leerlingenvolgsysteem en trainingsbarometer. Het gebruikershandboek is overeenkomstig aangepast en te raadplegen op /
http://www.soarin...
Ed Westerhof
Gewijzigd door EdWesterhof op 20-01-2012 11:31
Geplaatst door jorimon op 11-09-2012 12:24
#71
Zou het ook mogelijk zijn om de lidnummers van de leden bij in de lijst te krijgen?
Zo zou het handig zijn dat als je iemand zijn lidnr ingeeft deze zijn naam automatisch erop komt en omgekeerd.
Geplaatst door TonS op 11-09-2012 13:54
#72
jorimon schreef:
Zou het ook mogelijk zijn om de lidnummers van de leden bij in de lijst te krijgen?
Zo zou het handig zijn dat als je iemand zijn lidnr ingeeft deze zijn naam automatisch erop komt en omgekeerd.
Dat kan, maar dat vergt een paar aanpassingen in de volgende VBA code van het formulier Newflight:
.
Code
For Each C_3 In rngList_3
For Each c_1 In rngList_1
If c_1.Offset(, 5).Value = vbNullString Then
If (c_1.Offset(, 2).Value = C_3.Value Or c_1.Offset(, 3).Value = C_3.Value) And (C_3.Value <> "Passagier" Or C_3.Value <> "Cursist") Then
Errmes = True
End If
End If
Next
If Errmes = False Then
With Newflight.Pax
.AddItem C_3.Value
End With
With Newflight.Pilot
.AddItem C_3.Value
End With
End If
Bij het kiezen van een vliegtuig is zoiets al geimplementeerd: je typt het registratienummer in en het type verschijnt er in haakjes achter. De code hiervoor staat er net boven en kun je als voorbeeld gebruiken om zoiets ook te doen voor vliegers:
Code
For Each c_2 In rngList_2
For Each c_1 In rngList_1
If c_1.Offset(, 5).Value = vbNullString Then
If CStr(c_1.Offset(, 1).Value) = CStr(c_2.Value) Then
Errmes = True
End If
End If
Next
If Errmes = False Then
Newflight.Plane.AddItem c_2.Value & " (" & c_2.Offset(0, 2).Value & ")"
End If
Errmes = False
Next
Ik kan niet zo snel een methode bedenken om het zodanig te programmeren dat je zowel een nummer kunt typen en dat de naam dan verschijnt als dat je een naam typt en het nummer verschijnt, maar ongetwijfeld is dat op een of andere manier te programmeren. Maar het gemakkelijkste is om een keuze te maken: altijd werken met namen en ervoor zorgen dat het nummer erbij komt of net andersom.
Gewijzigd door TonS op 11-09-2012 20:55
Geplaatst door Alex Landman op 11-09-2012 19:02
#73
Wij hebben een programma ontworpen door een paar IT'ers waarbij je hoofdzakelijk een paar buttons moet aanklikken om de startlijst in te vullen. Alleen 's morgens de aanwezige kisten en leden aanklikken en de rest gaat bijna van zelf. Na 5 minuten kan iedereen er mee werken, en erg foolproof.
Geplaatst door jorimon op 11-09-2012 19:14
#74
Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?
Geplaatst door Alex Landman op 11-09-2012 19:15
#75
jorimon schreef:
Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?
Zal je vraag doorzetten naar de betrokkenen.
Geplaatst door TonS op 12-09-2012 16:12
#76
jorimon schreef:
Kan je dat misschien ook ter beschikking stellen Alex?
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Geplaatst door Frank Hiemstra op 12-09-2012 21:28
#77
En wel meer zweefvliegers die hier benieuwd naar zijn. Dat kan je alleen al zien aan het aantal hits in dit forum topic (13.752 hits). Ik ben dus ook benieuwd. ;)
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 12-09-2012 21:29
Geplaatst door TonS op 12-09-2012 21:58
#78
Frank Hiemstra schreef:
En wel meer zweefvliegers die hier benieuwd naar zijn. Dat kan je alleen al zien aan het aantal hits in dit forum topic (13.752 hits). Ik ben dus ook benieuwd. ;)
Topic is ook al uit 2009 en af en toe is het nieuw leven in geblazen door nieuwe ontwikkelingen, nieuwe gebruikers en nieuwe initiatieven. :tup
En fijn dat een thread met een positief onderwerp meer hits heeft dan een andere thread met een wat minder positief onderwerp ;)
Geplaatst door Jip op 14-09-2012 12:58
#79
Ben ook wel benieuwd Alex.
PS: De vernieuwing voor het startlijst systeem wat ik momenteel voor de FAC maak, wordt uiteindelijk ook meer universeel van opzet. M.a.w. voor andere clubs inzetbaar. Toch wordt het in eerste instantie vanuit onze eigen wensen opgezet.
Het mobiele invoer gedeelte (een iPad app voor op het veld momenteel in ontwikkeling) wil ik bij belangstelling dan wel verspreiden via de App Store. De invoer app staat hierbij dus los, de rest draait op een (al dan niet eigen) webserver.
Wellicht kan er tzt worden samengewerkt en kan bijvoorbeeld de tijdlijsten invoer/iPad app worden afgestemd op andere/bestaande systemen die o.a. in dit topic worden genoemd.
Het lastige is dat ik overal bij clubs merk dat iedereen zijn eigen wensen heeft; dus wát wordt ingevoerd, leden systeem is overal anders, betaalsysteem is overal verschillend, hoe is men gewend iets in te voeren, etc. etc.
Een perfecte 'standaard' lijkt dus lastig... Er moet iets modulairs te bedenken zijn zodat clubs alles kunnen customizen, maar dit zal veel werk zijn!
Groeten, Jip
Geplaatst door TonS op 14-09-2012 16:48
#80
Hoi Jip,
Als ik het goed begrijp is een een app die online communiceert met een server de data daar ophaalt en wegschrijft (mySQL database?). Hebben jullie wifi-bereik op de strip of werken jullie via het mobiele netwerk?
En kun je ook blijven werken als onverhoopts de verbinding wegvalt?
Gr.
Ton
Geplaatst door Jip op 14-09-2012 18:10
#81
TonS schreef:
Hoi Jip,
Als ik het goed begrijp is een een app die online communiceert met een server de data daar ophaalt en wegschrijft (mySQL database?). Hebben jullie wifi-bereik op de strip of werken jullie via het mobiele netwerk?
En kun je ook blijven werken als onverhoopts de verbinding wegvalt?
Gr.
Ton
Hoi, ja de app slaat gewoon lokaal alle ingevoerde vliegdagen op.
Verder de mogelijkheid om de opgeslagen vliegdag aan het eind van de vliegdag vanuit de app online te zetten (MySQL ja), wanneer er een internetverbinding is (via WiFi of 3G, of file overdracht via USB ).
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk opladen vanuit startkar, liefst gewoon hele vliegdag op de accu. Dus direct online 'syncen' via 3G tijdens de vliegdag kan uiteraard wel, maar de accu van de tablet gaat dan ook sneller leeg. Voorlopig doel ik op 'offline' invoeren, einde dag online zetten. Wij hebben momenteel geen WiFi op het veld, maar wel mobiele data/3G bereik. Dus t.z.t. als het testklaar is ga ik nog wel bekijken of live synchroniseren te doen is.
Groet, Jip
Gewijzigd door Jip op 14-09-2012 18:18
Geplaatst door TonS op 14-09-2012 20:26
#82
Jip schreef:
Hoi, ja de app slaat gewoon lokaal alle ingevoerde vliegdagen op.
Verder de mogelijkheid om de opgeslagen vliegdag aan het eind van de vliegdag vanuit de app online te zetten (MySQL ja), wanneer er een internetverbinding is (via WiFi of 3G, of file overdracht via USB ).
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk opladen vanuit startkar, liefst gewoon hele vliegdag op de accu. Dus direct online 'syncen' via 3G tijdens de vliegdag kan uiteraard wel, maar de accu van de tablet gaat dan ook sneller leeg. Voorlopig doel ik op 'offline' invoeren, einde dag online zetten. Wij hebben momenteel geen WiFi op het veld, maar wel mobiele data/3G bereik. Dus t.z.t. als het testklaar is ga ik nog wel bekijken of live synchroniseren te doen is.
Groet, Jip
Ok. Zelfde principe dus als mijn Excel applicatie. Maar in plaats van de data uploaden naar een MySQL database upload bij mij het bestand zichzelf gewoon en voegt de regels toe aan een online Excel jaarbestand. Dat is natuurlijk een simpele oplossing die niet geavanceerd genoeg is voor de echt IT freaks. Maar voordeel van een Excel file is dat dat een formaat is dat iedereen kent en verder naar eigen behoefte kan manipuleren (filteren/sorteren/totaliseren etc.). Maar ik houd me aanbevolen om te zien wat anderen hebben gebouwd :)
Geplaatst door Alex Landman op 14-09-2012 22:40
#83
Aanvullende info: Ook op Teuge wordt de startlijst iedere (meen) 10 minuten naar een server gestuurd dmv WiFi. Alleen 's morgens de anttenne goed richten.
Geplaatst door Fuchur op 27-10-2012 20:10
#84
Jip schreef:
Ben ook wel benieuwd Alex.
PS: De vernieuwing voor het startlijst systeem wat ik momenteel voor de FAC maak, wordt uiteindelijk ook meer universeel van opzet. M.a.w. voor andere clubs inzetbaar. Toch wordt het in eerste instantie vanuit onze eigen wensen opgezet.
Het mobiele invoer gedeelte (een iPad app voor op het veld momenteel in ontwikkeling) wil ik bij belangstelling dan wel verspreiden via de App Store. De invoer app staat hierbij dus los, de rest draait op een (al dan niet eigen) webserver.
Als hij via de app-store beschikbaar is hoor ik het graag, wil ook wel een beta testje voor je doen ;-)
Geplaatst door TonS op 23-03-2013 16:53
#85
Ik krijg met enige regelmaat mailtjes van mensen met vragen hoe ze bepaalde wijzigingen kunnen doorvoeren in het op Excel gebaseerde startlijstprogramma.
Helaas kan ik die niet altijd goed beantwoorden door tijdgebrek. Misschien wel een aardig idee om een gebruikersgroep op te richten om ideeën/modificaties met bijbehorende stukjes code te delen.
Iemand enig idee hoe je zoiets gemakkelijk online kunt opzetten?
PS: Ik weet dat het programma inmiddels bij een aantal clubs gebruikt wordt maar ik heb geen idee waar allemaal. Ik zou het ook wel aardig vinden om dat te weten. Is ook handig voor het starten van een gebruikersgroep.
Geplaatst door Fuchur op 23-03-2013 17:21
#86
Hey Ton,
We draaien er op GLC Illustrious proef mee.
Als vervanging voor een customized pakket uit 2001.
Ik heb een redelijk uitgebreide handleiding geschreven over hoe er mee gewerkt dient te worden ( uitgebreider als de tab in de sheet zelf )
Ik vind het een prima idee!
Geplaatst door Bas op 24-03-2013 22:14
#87
TonS schreef:Misschien wel een aardig idee om een gebruikersgroep op te richten om ideeën/modificaties met bijbehorende stukjes code te delen. Iemand enig idee hoe je zoiets gemakkelijk online kunt opzetten?
https://groups.google.com
Geplaatst door fixalot op 25-03-2013 18:37
#88
onze versie
www.zvcvolkel.nl/...2013-1.xls
met dank aan Martie van Hooijdonk
Gewijzigd door fixalot op 25-03-2013 18:38
Geplaatst door TonS op 30-03-2015 21:43
#90
Na jaren onderhoudsvrije werking heb ik deze winter weer wat aan het startprogramma zitten sleutelen.
Zie de eerste post in dit draadje voor de download link.
Enkele aanpassingen:
- Er is nu nog maar één versie waarin je zelf kunt kiezen voor upload via FTP of Post-methode
- Lijst met vliegers en vliegtuigen is nu een apart bestand zodat wijzigingen bewaard blijven voor volgende dagen
- Vliegers en vliegtuigen kunnen nu vanuit het startprogramma worden toegevoegd m.b.v. een Macro en worden dan ook bewaard voor de volgende dagen
- Upload routine bevat nu ook code om de startlijst automatisch naar een gewenst email adres te sturen (werkt in ieder geval met Gmail-accounts, of het werkt met andere email-accounts durf ik niet te garanderen)
- Geen bugfixes want die heb ik niet kunnen ontdekken. ;)
Verder: RTFM....