Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Duitse registratie omzetten naar Nederlandse

Geplaatst door ericdej op 21-11-2009 11:12
#1

Zijn er mensen die wat aanwijzingen kunnen geven bij de volgende casus:

Wij hebben 2 maanden geleden een Discus met Duitse registratie in Duitsland gekocht. De afgelopen twee maanden hebben we er nog een paar starts mee kunnen maken. De situatie is nu als volgt:

- Discus met Duitse registratie
- Vorige eigenaar staat nog als eigenaar vermeld bij de LBA
- Wij hebben een ingevuld en ondertekende "Antrag auf Anderung der Luftfahrzeugrolle (§ 64 Abs. 5 LuftVG)"
- Wij hebben de "Eintragungsschein" (=volgens mij het eigendomsbewijs)
- Wij hebben een koopovereenkomst
- Wij hebben bij IVW een PH nummer aangevraagd

Nu moet de kist uit het Duitse register worden uitgeschreven. Ik heb de LBA gebeld en gevraagd wat er precies moest worden gedaan. Mijn Duits is niet heel beroerd maar toch met al die vaktermen is het redelijk lastig om precies te weten wat ze nodig hebben. Ik kom tot de volgende lijst:

- Kopie paspoort van alle drie Nederlandse eigenaren
- Eintragungsschein
- Een Duitse ingezetene (die zou ook alle rekeningen moeten ontvangen en betalen)
- Een "§ 106" verzekering. Dat begreep ik niet echt maar het zou een verzekering moeten zijn die door de LBA wordt erkend.
- "Antrag auf Anderung der Luftfahrzeugrolle (§ 64 Abs. 5 LuftVG)"

Wat ik dus begrijp is dat wij eerst als eigenaar van de Discus in het Duitse register moeten komen te staan. Pas daarna kan hij worden uitgeschreven. Bovendien is mij die verzekering niet geheel duidelijk. Het zou de LBA toch worst moeten zijn hoe die kist is verzekerd, toch? Misschien dat ik dat niet goed heb begrepen. Hoe nu verder?

Eric de Jongh

Gewijzigd door ericdej op 21-11-2009 14:35

Geplaatst door Siem op 21-11-2009 11:41
#2

Eric,

Het LBA wil dat de kist WA verzekerd is. De rest maakt ze inderdaad niet uit. Het verzekeringscertificaat kan je opvragen bij de KNVvL. Dat kost niets, wanneer je dat bij een maatschappij doet, kost het honderden euro's.

KNVvL noemt dit: Aanvraag verzekeringscertificaat door KNVvL lid met buitenlands (EG) geregistreerd vliegtuig

Je kan hier ergens op zweefportaal een webformulier invullen voor dit certificaat.

https://www.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=13

Als je je kist uit wil schrijven, moet je inderdaad wel de eigenaar zijn.

Maar even over een andere boeg: wil je wel een Nederlandse kist? Het vliegen met een Duitse kist in Nederland is erg eenvoudig.

Gewijzigd door Siem op 21-11-2009 11:46

Geplaatst door ericdej op 21-11-2009 12:13
#3

Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh

Geplaatst door Siem op 21-11-2009 12:16
#4

Oke, voor een clubkist kan ik dat nog wel begrijpen.

Het inschrijven in Nederland weet ik eigenlijk niets van, ik heb de kist Duits gelaten.

Geplaatst door Verzuu op 21-11-2009 13:49
#5

Hallo Eric,

Ik heb vorig jaar een een Libelle gekocht in Schotland en die op Nederlands kenteken gezet.
Omdat aan de Libelle nog een aantal modificaties gedaan moesten worden en hij daarvoor toch naar Terlet moest, heb ik de hele papierwinkel ook gelijk door service center terlet laten regelen.

Ik heb wel de oude eigenaar het vliegtuig bij de BGA (British Gliding Association) zelf laten uitschrijven.
Ik had binnen een week de uitschrijving op de deurmat.
Aangezien de oude eigenaar van jullie kist ook nog als eigenaar bij de LBA geregistreerd staat, zou je hem wellicht kunnen vragen dit voor jullie te doen?

Succes, Joost Verzuu

Geplaatst door ericdej op 21-11-2009 14:31
#6

Het is geen clubkist, verandert jouw antwoord dan nog, Siem?

Geplaatst door Siem op 21-11-2009 20:48
#7

Ehm, ik vind het persoonlijk wel handig om een Duitse kist te hebben. In het CAMO systeem vallen de tripjes naar DLD nog wel mee. Alleen je xpdr moet regelmatig gekeurd worden. Een keer per jaar...

Geplaatst door ericmunk op 21-11-2009 20:51
#8

En niet vergeten: rap aan de slag met een AMP. Dat moet je hebben vóórdat de ARC-inspectie kan plaatsvinden. Zie website CTZ.

Geplaatst door noud op 21-11-2009 21:58
#9

Nu moet de kist uit het Duitse register worden uitgeschreven. Ik heb de LBA gebeld en gevraagd wat er precies moest worden gedaan. Mijn Duits is niet heel beroerd maar toch met al die vaktermen is het redelijk lastig om precies te weten wat ze nodig hebben. Ik kom tot de volgende lijst:


In 2003 heb ik een Duitse kist ingevoerd; dat ging tamelijk eenduidig:
1. De verkoper vraagt een export-Prüfung aan (die kost aardig wat; kostenverdeling afspreken). Daar hoort b.v. ook controle van de inventarislijst bij.
2. Daarmee kan hij een Antrag auf Löschung der Eintragung aanvragen (verzoek tot uitschrijving)
3. Dan krijgt hij van het LBA te horen wat die aan gegevens verwachten:
- Eintragungsschein (bewijs van inschrijving)
- Lufttüchtigkeitsschein (Bew. van luchtwaardigheid)
- De eerder genoemde Antrag met alle Prüfungspapieren (eventueel ook een noisestatement als er een motor in zit)
4.Daarop maakt het LBA een Certificate of Airworthiness for Export (par. 13LuftVZO)
5.De koper krijgt het C of A waarop het land van invoer staat.
6.De verkoper krijgt een bewijs van uitschrijving (Löschungsbescheinigung/ Certificate of cancellation)
Met het C of A kun je naar IVW, waarna een invoerkeuring moet plaatsvinden.
Alles bij elkaar duurde het bij mij een kleine 3 maanden.
Over verzekeren werd niet gesproken.

Succes en groeten,
Noud Vermeulen

Geplaatst door vox op 22-11-2009 00:10
#10

ericdej schreef:
Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh


Turbo-aantekening ? volgens mij heb je in ee RPL-G alleen een zelfstart-aantekening

Geplaatst door BartBerendsen op 22-11-2009 00:20
#11

[quote]noud schreef:
4.Daarop maakt het LBA een Certificate of Airworthiness for Export (par. 13LuftVZO)
[quote]

Is dat van toepassing? Ik heb dit jaar een kist uit engeland ingevoerd, met geldig ARC, en dat was voldoende, een export BvL was niet meer nodig. Volgens mij geldt dat voor de gehele EU, maar dat kan je vinden op de IVW website.
Mocht je er niet uitkomen, dan kan je misschien ook de IVW bellen? Ze zijn erg behulpzaam en weten waarover ze praten.

Succes

Gewijzigd door BartBerendsen op 22-11-2009 00:21

Geplaatst door venberg op 22-11-2009 00:37
#12

Het is binnen de Europese Unie eigenlijk overbodig geworden om registraties om te zetten. Als straks de vliegbewijzen gelijkgeschakeld zijn (2012 ?) valt ook het laatste (tegen)argument weg.

Gewijzigd door venberg op 22-11-2009 00:38

Geplaatst door Kilo Hotel op 22-11-2009 00:41
#13

Op http://www.ivw.nl...igbvi.aspx is al veel informatie te vinden.

Geplaatst door ericmunk op 22-11-2009 08:42
#14

In 2003 was de regelgeving inderdaad wezenlijk anders dan nu. Het export BvL is evenals het import BvL te komen vervallen. Een geldig EASA BvL/ARC volstaat. Zo leert de ervaring met de import van een Engelse LS-8 enkele weken geleden.

Geplaatst door dick kemp op 22-11-2009 11:14
#15

Siem schreef:
Ehm, ik vind het persoonlijk wel handig om een Duitse kist te hebben. In het CAMO systeem vallen de tripjes naar DLD nog wel mee. Alleen je xpdr moet regelmatig gekeurd worden. Een keer per jaar...



De Duitse camo kost je meer dan de Nederlandse regeling.
Ik heb begrepen dat de SCT ook de duitse kisten mag (gaan) keuren.
Zelf heb ik een in Belgie gekochte Discus Duits laten registreren omdat verkoop (ooit) dan makkelijker is.

Dick Kemp

Geplaatst door ericdej op 22-11-2009 12:00
#16

Vox schreef:
ericdej schreef:
Ik heb begrepen (verzekeringstechnisch gezien) dat je zonder "turbo-aantekening" niet met een turbo in Duitsland mag vliegen op een Duits geregistreerde kist. Aangezien we met clubkampen (en misschien op een super dag) nog wel eens in Duitsland vliegen is dat dus niet handig om een Duits geregistreerde kist te hebben. Bovendien vind ik het prettig dat alle inspecties in bij ons op de club kunnen worden gedaan en dat je niet om de haverklap naar Duitsland hoeft te rijden. Zijn er andere argumenten om de kist wel of niet Nederlands te registreren? Bedankt in ieder geval voor de aanwijzingen over de verzekering. Zijn er verder nog addertjes onder het gras met de herregistratie?

Eric de Jongh


Turbo-aantekening ? volgens mij heb je in ee RPL-G alleen een zelfstart-aantekening


Hoe het precies zit weet ik niet maar ik heb me laten vertellen dat je met een Duits geregistreerde kist met turbo, niet zonder "aantekening" mag vliegen in Duitsland. Wie weet hier wat meer van? Dit is namelijk de voornaamste reden om de kist Nederlands te registreren.

Gewijzigd door ericdej op 22-11-2009 12:00

Geplaatst door tonmp op 22-11-2009 22:45
#17

Eric,

misschien dat we van de week even kunnen bellen. Zie mobiel telnr in ledenlijst. ik zit wel in Frankrijk maar dat maakt niet zoveel uit. Het kan volgens mij redelijk eenvoudig, gezien onze ervaringen van afgelopen winter incl. nieuwe onderhoudsprog.

grt
ton jr

Geplaatst door Nieuwenhout op 22-11-2009 23:20
#18

Dag Eric,

Op aanraden van mijn verzekeraar heb ik ook onze kist omgezet van Duitsland naar Nederland. De reden hiervoor is inderdaad dat een Duits geregistreerd zweefvliegtuig met een motor, bij de Duitse wetgeving geldt als een motorzwever (TMG). Om verzekerd te zijn moet je een geldig TMG brevet hebben.

De KNVVL geeft zelfstart aantekeningen ( als aanvulling op het GPL) af zodat je met een turbo of een zelfstarter in Nederland verzekerd bent, ook op Duits geregistreerde kisten. Het probleem is dat deze aantekening vervalt zodra je over de Nederlands grens vliegt. Dit zijn een hoop zweefvliegers in Nederland.......

Via de LBA heb ik de kist uitgeschreven en vervolgens ingeschreven bij het IVW. veel formulieren invullen en vooral alles nabellen!! Ik raad je aan om contact op te nemen met het IVW, deze helpen je perfect en weten ook de juiste namen en telefoonnummers bij de LBA. Indien je iets gedaan wilt hebben van de LBA, altijd bellen!! Post blijft anders op de grote stapel liggen.

Geplaatst door edwin op 23-11-2009 08:45
#19

in duitsland wordt wel degelijk het onderscheid gemaakt tussen tmg, zelfstarter en turbo. een turbo is geen tmg. Ook een zelfstarter is geen tmg.

Geplaatst door d-einn op 23-11-2009 09:28
#20

edwin schreef:
in duitsland wordt wel degelijk het onderscheid gemaakt tussen tmg, zelfstarter en turbo. een turbo is geen tmg. Ook een zelfstarter is geen tmg.


Hoe zit het dan wel Edwin?
Hoe kan men met een Nederlands brevet een Duitse turbokist vliegen in het buitenland?

Geplaatst door Nieuwenhout op 23-11-2009 10:50
#21

Beste Edwin,

Ik ben razend benieuwd naar de informatie die jij hebt en ik niet heb kunnen achterhalen bij de LBA en de verzekeraar.

Volgens mijn informatie kent de Duitse wet en regelgeving het volgende onderscheid:
- segelflugzeug
- motor segelflugzeug ( TMG, TURBO EN ZELFSTARTER)

Indien jij kan aantonen dat de LBA en de verzekeraar ongelijk hebben, ga ik daar namelijk een schadeclaim indienen voor de hele procedure.

Groeten,
Dirk Nieuwenhout

Geplaatst door edwin op 23-11-2009 11:55
#22

heb je even een pb gestuurd, dat werkt wat gemakkelijk dan alles via het forum

Geplaatst door ericdej op 23-11-2009 12:08
#23

Ook ik ben erg geïnteresseerd in jouw antwoord, kun je mij ook dat berichtje sturen? Of toch even hier posten. Ik denk dat er meer mensen zijn die interesse hebben.

Alvast bedankt.

Eric de Jongh

Geplaatst door Kilo Hotel op 23-11-2009 12:23
#24

Nieuwenhout schreef:
Volgens mijn informatie kent de Duitse wet en regelgeving het volgende onderscheid:
- segelflugzeug
- motor segelflugzeug ( TMG, TURBO EN ZELFSTARTER)
Indien jij kan aantonen dat de LBA en de verzekeraar ongelijk hebben, ga ik daar namelijk een schadeclaim indienen voor de hele procedure.
Groeten,
Dirk Nieuwenhout


In een eerdere versie van http://ausbildung...rsonal.ppt stond wat GPL-brevet betreft o.a.:

Segelflug Lizenz (LuftPersV §§38-41)
•Führung von in Deutschland zugelassenen Segelflugzeugen und RMS entsprechend den eingetragenen Klassenberechtigungen und Startarten im In- und Ausland
•Schließt Segelflugzeuge mit Klapptriebwerk ein als eigene Startart. Segelflugzeuge mit Klapptriebwerk gelten als Segelflugzeuge nicht als RMS
•Klassenberechtigungen: RMS (nach Erwerb der Lizenz auf Segelflugzeugen)
•Lehrberechtigung erstreckt sich auf alle eingetragenen Klassenberechtigungen
•Segelflugzeuge inklusive Klapptriebwerkler ab 16, RMS ab 17

Gewijzigd door Kilo Hotel op 23-11-2009 14:02

Geplaatst door dick kemp op 23-11-2009 13:37
#25

Als ik het dus goed lees dan is het met de turbo (thuisbrenger) net zo geregeld als in Nederland.
Manfred Antwerpen vertelde mij dat in Duitsland slechts een einweisung (checkstart) gevraagd wordt.

Op het aanvraagformulier (LBA) voor bevoegdverklaring staat ook niet een turbo (thuisbrenger) als mogelijkheid vermeld.

Een zelfstartaantekening zie je in de ppt wel op het voorbeeld-gpl staan.

Overigens kan op een Nederlands gpl natuurlijk geen Duitse bevoegdheid bijgeschreven worden en is ons gpl in Duitsland gewoon geldig.

Voor dit soort vragen kan je de LBA ook bellen (voor 12.00) nr 0049 531 2355461 rechtstreeksnummer van dhr Aschmann

NB Wat mij ook nog op viel is, dat in Duitsland het GPl onbeperkt geldig is, mits je uiteraard aan de minimum vereisten voldoet.


Dick Kemp

Gewijzigd door dick kemp op 23-11-2009 22:20

Geplaatst door Bas op 23-11-2009 15:24
#26

Nieuwenhout schreef:
Indien jij kan aantonen dat de LBA en de verzekeraar ongelijk hebben, ga ik daar namelijk een schadeclaim indienen voor de hele procedure.


Voortschrijdend inzicht Dirk, ten tijde dat jij de omzetting regelde was alles denk ik nog niet duidelijk....


Kilo Hotel schreef:
•Lehrberechtigung erstreckt sich auf alle eingetragenen Klassenberechtigungen


Kan iemand dit vertalen? Mag je ook vliegen met een MTOW > 750 KG ???

Gewijzigd door Bas op 24-11-2009 10:33

Geplaatst door venberg op 23-11-2009 19:50
#27

niet Anweisung maar Einweisung (checkstart)

Geplaatst door dick kemp op 23-11-2009 22:22
#28

venberg schreef:
niet Anweisung maar Einweisung (checkstart)



Dank je, is aangepast.

Geplaatst door Nieuwenhout op 23-11-2009 22:50
#29

Heren, bedankt voor de nuttige informatie. Het is mosterd na de maaltijd maar ga het toch even voorleggen aan mijn adviseur.

In ieder geval scheelt het ca. 280 euro per jaar aan Duitse keuringen dus over drie seizoenen is het terugverdiend. En
ik heb een nieuw PH nummer.:)

Groeten,
Dirk Nieuwenhout