Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: GPL -->> LPL(S) + RT + LPE

Geplaatst door jeffff op 11-11-2009 17:50
#1

Bij ons binnen de vliegclub (VCH) wordt er op het moment gewaarschuwd voor waarschijnlijke veranderingen van de GPL. Jawel de ambtenaartjes zijn weer aan het brainstormen geweest. Het verhaal is dat mogelijk al vanaf 1 april 2012 het GPL komt te vervallen en vervangen wordt door LPL(S) (leisure Pilot License Sailplanes). Als dat nou alles was, neeee daar hoort dan ook een RT licence bij plus nog een LPE Language Proficiency Endorsement ( prof check luchtvaart Engels).

Nou ben ik op oa bij knvvl site en in het algemeen op internet wat aan het googleen geweest naar dit onderwerp.
Kon echter geen berichten hierover ontdekken.
Nu ben ik benieuwd als er bij andere clubs hierover ook over gesproken wordt en er eventueel iemand is in zweefvliegland die wat meer weet heeft over deze materie.

Het halen van een RT + LPE kost toch al gauw zo'n 350 euro aan cursus kosten en het examen schijnt ook nog eens zo'n 150 euro per keer te kosten? :@

Kan iemand mij met enige mate van zekerheid hierover iets over vertellen of wordt er bij ons binnen de club
paniekvoetbal gespeeld op iets wat misschien niet eens komen gaat ??? :hless

j Bloem

Geplaatst door Verzuu op 11-11-2009 19:22
#2

Hi Jeffff,

Het wordt er idd niet eenvoudiger op, alhoewel ik wel moet zeggen dat het behalen van je RT in het steeds ingewikkelder/drukker wordende luchtruim geen overbodige luxe is.
Bij onze club (EAC) heeft bijna iedereen een RT licence en voor de solisten wordt een "RT light"cursus gegeven.
Maar ja, wij zitten dan ook wel in een aparte situatie.

Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.;)

groet, Joost Verzuu

Geplaatst door jeffff op 11-11-2009 20:27
#3

Ok het luchtruim wordt wellicht iets drukker. Maar hier in het noorden valt dat reuze mee. Alleen andere zweefvliegtuigen of een verdwaalde cessna oid kom je tegen. Als die RT inderdaad al zo nodig is zou inderdaad een afgeslangte vorm van RT op zijn plaats zijn. Maar zoals het nu lijkt moeten we engine failures meldingen en de hele mikmak er ook nog bij leren. En wat die LPE betreft zolang je in nederland blijft met je zwevertje op de toren verstaan ze ook nog wel gewoon nederlands hoor. En zeker voor mensen die tevreden zijn met een paar uurtjes ruim lokaal vliegen is het helemaal overkill.

Geplaatst door Verzuu op 11-11-2009 21:32
#4

Goh, een verdwaalde Cessna en wat andere zweefvliegtuigen.....wat een WEELDE!!
Je kunt inderdaad altijd op Nederlands overgaan als je het niet meer weet, het belangrijkste is contact houden met de LVL.

Het nadeel in dit geval is wel dat de mensen die tevreden met ruim lokaal vliegen en dus al die heisa niet nodig hebben dadelijk misschien toch dat RT licence moeten hebben omdat de rest van Nerderland wél steeds drukker wordt helaas.
We gaan het zien!

groet, Joost Verzuu

Geplaatst door arjanvd op 11-11-2009 23:19
#5

jeffff schreef:

Nou ben ik op oa bij knvvl site en in het algemeen op internet wat aan het googleen geweest naar dit onderwerp.
Kon echter geen berichten hierover ontdekken.
Nu ben ik benieuwd als er bij andere clubs hierover ook over gesproken wordt en er eventueel iemand is in zweefvliegland die wat meer weet heeft over deze materie.

j Bloem


zie:https://www.zweef...pper_id=34

en: http://www.civ.zw...p?cat_id=1

Gewijzigd door arjanvd op 11-11-2009 23:22

Geplaatst door dick kemp op 11-11-2009 23:56
#6

Site IVW

Brevetten en opleidingen

ICAO documenten LPE
ICAO documenten LPE

Door de ICAO wordt een taalvaardigheidsaantekening vereist op de bewijzen van bevoegdheid voor privévliegers (PPL), voor beroepsvliegers (CPL), voor boordwerktuigkundigen (CFEL) en voor verkeersvliegers (ATPL) die de boordradio bedienen, dat wil zeggen de algemene bevoegdverklaring RT hebben.

Deze taalvaardigheidsaantekening vloeit voort uit Annex 1 bij het Verdrag van Chicago over de Internationale Burgerluchtvaart van ICAO, verplicht de luchtvaartindustrie zo snel mogelijk Engelse taaltesten te implementeren. Dit is overgenomen in Amendering 6 van JAR-FCL 1 en Amendering 5 van JAR-FCL 2 en zal derhalve door middel van onderhavige wetswijziging van kracht worden.

De specificaties voor de Engelse taalvereisten zijn verwoord in ICAO Documenten 9832 (Fraeseology) en 9835 (Plain English).

Niets over zweefvliegers, maar op de sites van divese RT opleiders staat dat zweefvliegers m.i.v 2012 moeten voldoen aan de taalvaardigheidstest.

Zonder taalvaardigheidtest geen geldig RT, en zonder RT geen geldig zweefvliegbewijs?

Dick Kemp


Geplaatst door dick kemp op 12-11-2009 00:06
#7

Arjan bedoelt dit bericht neem ik aan.

http://www.ais-ne...b04-08.pdf

Dick

Geplaatst door rensvanbro op 12-11-2009 13:42
#8

Verzuu schreef:

Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.;)



Engelsen zijn moeilijker te verstaan, ons steenkolenengels wordt wereldwijd juist geroemd om zijn verstaanbaarheid :bugs. De harde klanken komen kraakhelder door in tegenstelling tot het engelse gewauwel.
Misschien dat daarom niemand zn best doet om met een mooi accent over de radio te praten. Ik in ieder geval niet ;)

Geplaatst door jeffff op 12-11-2009 21:53
#9

De beide linkjes van a v dijk geeft inderdaad een mooi overzichtje
van de geschiedenis van zvb --> gpl -> lpl(s).
Tot de gpl toe waren het voornamelijk naar de meeste
zweefvliegers toe alleen uiterlijke veranderingen van het papiertje.

De nieuwste LPL(s) is met met zijn rt+lpe wel meer dan dat.

Maar juist weer die vraag.
Is het waarschijnlijk dat die RT+lpe (en dan wel de zwaare volle versie)
verhaal wel zo aan die nieuwe LPL(s) gekoppeld zal zijn.

Uit Dick Kemp zijn verhaal doen de RT opleiders dat wel graag geloven.
(crisis werkgelegenheid?)

Het volgen van van zo'n RT cursus zou trouwens best wel eens fun kunnen zijn
en wellicht voor degenen die al aardig engels kunnen spreken niet eens zo moeilijk ?

Maar lijkt me voor de wat oudere vlieger die niet zo goed is in het engels,
maar verder een uitstekende piloot, niet echt reeel al in 2012 RT+LPE erbij
te eisen terwijl niemand nog schijnt te weten wat het tegen die tijd daadwerkelijk gaat worden. :wait

Geplaatst door vox op 12-11-2009 22:31
#10

http://www.asl.nl...&id=60

Geeft ook wel een aardig overzicht.
Hoe beter je score voor een LPE hoe langer je er vanaf bent.

Geplaatst door thermiekfabriek op 13-11-2009 10:26
#11

Enkele documenten (PDF en CD-ROM) voor zelfstudie rondom RT Taalexamen kun je vinden op
www.4shared.com
trefwoord: aviation english

Vraag: Welke vliegscholen (of andere instituten) mogen dit examen afnemen?

Geplaatst door dick kemp op 13-11-2009 12:09
#12

Ik heb, om duidelijkheid te krijgen, een mail naar IVW gestuurd met de vraag of zweefvliegers ook aan de nieuwe eis moeten (gaan) voldoen. Het antwoord zal ik uiteraard op dit forum melden.

Het examen wordt door de meeste RT opleiders afgenomen.

Dick

Geplaatst door Francesco op 14-11-2009 01:38
#13

rensvanbro schreef:
Verzuu schreef:

Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.;)



Engelsen zijn moeilijker te verstaan, ons steenkolenengels wordt wereldwijd juist geroemd om zijn verstaanbaarheid :bugs. De harde klanken komen kraakhelder door in tegenstelling tot het engelse gewauwel.
Misschien dat daarom niemand zn best doet om met een mooi accent over de radio te praten. Ik in ieder geval niet ;)


Een voorbeeldje van het (onzinnig) volgen van regeltjes. Onze sleepvlieger voor het seizoen moest Maandag zijn taal test doen en wacht nu nog ruim een week op zijn license. Niet echt handig voor ons.
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels.:o

Geplaatst door Ruud Holswilder op 14-11-2009 10:24
#14

Francesco schreef:
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels.:o

Of een soort van Frans ;)
Maar het is idd van de gekke. Ik denk dat die taaltest erin is geslopen wegens het zeer slechte Engels van de Aziaten. Ik vernam onlangs dat houders van een Britse of Ierse license automatisch level 6 krijgen.

Geplaatst door Francesco op 14-11-2009 11:44
#15

Ruud_Holswilder schreef:
Francesco schreef:
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels.:o

Of een soort van Frans ;)
Maar het is idd van de gekke. Ik denk dat die taaltest erin is geslopen wegens het zeer slechte Engels van de Aziaten. Ik vernam onlangs dat houders van een Britse of Ierse license automatisch level 6 krijgen.


We hebben hier (australie) te maken met veel (toekomstige collega's) uit India, China en Japan
die hier geschoold worden, solo rondvliegen met waarschijnlijk een test Engels. ??????
Levens gevaarlijk. Wellicht Chineze of Japanse examinatoren.
Vorig jaar 2 mid air fatals met dit soort lieden.
Maar wellicht dat onze Chris uit Canada, die vorig jaar al gevlogen heeft in Australie deze week
toch zijn gelijkstelling krijgt. Hoef ik niet te slepen en kan lekker zweefvliegen in de Aussie Summer:yum

Gewijzigd door Francesco op 14-11-2009 11:45

Geplaatst door Ruud Holswilder op 14-11-2009 14:20
#16

Francesco schreef:
Hoef ik niet te slepen en kan lekker zweefvliegen in de Aussie Summer:yum

Dat is je van harte gegund na al die jaren buffelen onder de Aussie sun :tup
Vliegze! (en ook van die leuke verhaaltjes erbij zetten, net als Berry)

Geplaatst door dick kemp op 25-11-2009 14:24
#17

dick schreef:
Ik heb, om duidelijkheid te krijgen, een mail naar IVW gestuurd met de vraag of zweefvliegers ook aan de nieuwe eis moeten (gaan) voldoen. Het antwoord zal ik uiteraard op dit forum melden.

Het examen wordt door de meeste RT opleiders afgenomen.

Dick



Het heeft even geduurd maar hier het antwoord van IVW

Geachte heer Kemp, ik kan u hierover geen concrete informatie geven omdat de regelgeving hierover in ontwikkeling is. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geďnformeerd.

Dick Kemp

Geplaatst door Jan de Hulster op 25-11-2009 15:01
#18

Het "GPL" zal onder EASA -vanaf ca. 2012- zal incl. een RT zijn. (Zo is de huidige inschatting)
En RT bevoegdheid op een brevet heeft vanaf 2011 een verplichte taaltest.

Dus.......

Jan de Hulster

Geplaatst door bertbron op 25-11-2009 15:12
#19

Jan de Hulster schreef:
Het "GPL" zal onder EASA -vanaf ca. 2012- zal incl. een RT zijn. (Zo is de huidige inschatting)
En RT bevoegdheid op een brevet heeft vanaf 2011 een verplichte taaltest.

Dus.......

Jan de Hulster


Als ik de voorstellen van EASA doorkijk heeft men alleen over theorie communication. Dat is toch niet hetzelfde als RT?.
Ik mag overigens hopen dat de KNVvL net als onze duitse buren een tegenvoorstel heeft ingediend m.b.t. dit onderwerp.

Geplaatst door dick kemp op 27-11-2009 16:05
#20

Vandaag van IVW nog een nadere uitleg gekregen.

Geachte heer Kemp, hier bij nog een nadere toelichting op uw antwoord.

Op de eerste plaats is de stelling onjuist.
(Dit slaat op een deel van mijn vraagstelling)
De LPE bevoegdverklaring is nu al verplicht voor beroepsvliegers en privé vliegers.

Voor zweefvliegen is thans geen brevet vereist, dus ook geen bevoegdverklaring LPE in een brevet.

Uit art.1.2.9. van Annex 1 van ICAO valt af te leiden, dat vliegers aan boord van een luchtvaartuig die de radio aan boord van een vliegtuig gebruiken moeten aantonen dat zij in staat zijn de taal m.b.t. RT te spreken en te verstaan. Voor wat betreft zweefvliegers en ballonvaarders is dit een aanbeveling (recommendation).
Men moet aantonen de voor de RT gebruikte taal te spreken en te verstaan op het niveau van de bij dit artikel behorende appendix.

Als er onder het EASA regime sprake zal zijn van een op basis van EASA regels af te geven brevet voor zweefvliegers, hetgeen er wel naar uit ziet, en er dus sprake is van een Europees zweefvliegbewijs kan niet worden uitgesloten dat hierbij ook de LPE wordt betrokken. De ICAO aanbeveling zal dan worden overgenomen. Goed en juist gebruik van RT communicatie binnen Europa is immers een veiligheidsissue.
Op dit moment is een en ander echter nog in ontwikkeling bij EASA. De commentaarronde op de NPA (Notices of Proposed Amendment= is concept voorstel voor EU regelgeving) FCL is afgesloten. EASA werkt nu aan het Comment Response Document. Hierop volgt wederom een commentaar ronde, waarna het uiteindelijke voorstel voor de regelgeving wordt aangeboden aan de Europese Commissie. (medio 2010)
Naar verwachting zal dan eind 2010 bekend zijn hoe de Europese regelgeving er , ook m.b.t. zweefvliegen, zal uitzien.
Uiterlijk april 2012 moeten de regels, o.a.voor het brevetteren van vliegend personeel, ingevolge de EU verordening (basic regulation) zijn vastgesteld en daarna binnen een nog nader te bepalen tijdstip zijn geďmplementeerd.
Zolang de Europese Commissie een en ander niet heeft vastgesteld is nog niets zeker.
Op uw vraag kan op dit moment dan ook geen concreet antwoord worden gegeven en moet worden volstaan met bovenstaande informatie.

Opgemerkt wordt nog dat Europe Airsports nauw betrokken is bij het tot standkomen van de Europese regels.


Lijkt mij een heel duidelijke uitleg van de huidige en mogelijk toekomstige situatie.

Dick

Gewijzigd door dick kemp op 27-11-2009 16:12

Geplaatst door dingetje op 27-11-2009 18:54
#21

Bedankt Dick!

Het is wel een duidelijk antwoord (en een stuk beter dan dat eerste antwoord dat je gekregen had), maar het geeft nog steeds geen uitsluitsel of de LPE nu wel of niet verplicht gesteld gaat worden en ook niet wanneer. Wel is duidelijk dat "men" er zelf ook nog niet uit is.

Laten we hopen dat het overleg met Europe Airsports resulteert in duidelijkheid en dat er ook naar die 700.000 leden geluisterd wordt!

Geplaatst door bertbron op 13-04-2010 12:08
#22

Via, via onderstaande info ontvangen:

http://www.avionews.com

Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


e.e.a. is te lezen op:
http://www.avionews.com/index.php?corpo=see_news_home.php&news_id=1116219&pagina_chiamante=index.php



Het lijkt er dus op dat een LPE test aan de zweefvliegers voorbij gaat.

gr.

Geplaatst door Bas op 13-04-2010 17:10
#23

BB schreef:....Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.

Het lijkt er dus op dat een LPE test aan de zweefvliegers voorbij gaat.


Check! maar als ik 'm wel heb wil ik 'm wel graag bijgeschreven zien op m'n GPL, Check?

Geplaatst door Vincent op 13-04-2010 23:09
#24

Je kan je bij EASA inschrijven voor nieuwsbrieven. dit krijg je eens in de zoveel tijd (zeker niet elke week...gelukkig). Afgelopen week ontving ik er een over de aanstaande breveterings regelingen en daar stond inderdaad het zinnetje dat Balloons and sailplains excluded zijn van LPE rules....

scheelt weer wat eeetjes.