Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Doorvliegen in de wintermaanden bij de ACvZ

Geplaatst door Jan de Hulster op 25-03-2020 17:39
#1

Op dit moment doet de ACvZ het vliegen tussen 1 maart en 1 november.
Vanaf 1 november tot 1 maart is er winteronderhoud en wordt er NIET gevlogen.
Dat is NU het beleid.

Nu weten we dat er andere clubs zijn die doorvliegen in de winter.
De vraag is om hier te posten hoe men dat dan regelt in de wintermaanden met vliegen en noodzakelijk onderhoud.
Ook hoe het zit met beschikbaarheid van instructeurs op rooster of vrijwillig.
Etc etc.

Dit alles wordt nu belangrijker door het verlies van vliegmaanden tgv Corona virus.


Het mag ook op mijn E mail: jandehulster at hetnet.nl

Geplaatst door Moeilijkgedoe op 26-03-2020 09:57
#2

Dag Jan,

De Friese Aero Club denkt nu over een soort gelijk scenario. Daarnaast denken we ook om de beschikbare vliegdagen, als we eindelijk weer mogen vliegen en de vliegbasis Leeuwarden op mogen, te verlengen tot sunset en doordeweeks vaker 's avonds te gaan vliegen. De planning hiervan, qua beschikbaarheid van vliegtuigen en instructeurs, weten we ook nog niet. Wel zijn we nu bezig met verschillende scenario's te maken. Ook qua financien...

Matthijs van Waveren
voorzitter FAC

Gewijzigd door Moeilijkgedoe op 26-03-2020 09:57

Geplaatst door Floris Meinster op 26-03-2020 11:19
#3

De Kennemer Zweefvlieg Club was qua duur van het seizoen altijd al een uitzondering, wij vliegen al jaren tot eind november door. Start van het seizoen begin maart wordt vaak uitgesteld, ofwel door gebrek aan vloot (je vindt tijdens het winteronderhoud vaak meer dan je vooraf geïnventariseerd had, of je bent lang aan het wachten op vervangende onderdelen) of door de conditie van het veld (plassen aan de westzijde).
Wij zijn nu aan het inventariseren hoe we onze leden toch een volwaardig vliegseizoen aan kunnen bieden, maar kijken hiervoor meer naar mogelijkheden om op doordeweekse dagen te vliegen en wellicht in de zomervakantie volledige weken.
In de winter hebben we incidentele vliegdagen voor hellingvliegen of sneeuwvliegen, dit op vrijwillige basis.

Geplaatst door Dinant op 26-03-2020 15:28
#4

Floris Meinster schreef:
In de winter hebben we incidentele vliegdagen voor hellingvliegen of sneeuwvliegen, dit op vrijwillige basis.


Hoe doen jullie dat qua onderhoud?
Hebben jullie afspraken over wie dan wel of niet mag vliegen op basis van of ze al onderhoudsuren gemaakt hebben bijvoorbeeld?
En hoe zorgen jullie dat er wel materieel inzetbaar blijft hiervoor?

Geplaatst door Fuchur op 26-03-2020 19:18
#5

Gilze vliegen we al jaren het jaar rond.

Naast Winter onderhoud zijn er ook theorie lessen. Alles gaat dus op een lager pitje.

Instructeurs worden er 2 per dag ingeroosterd. Vliegen van 10 tot 16.
Inschrijven aanbevolen aangezien bij te weinig deelnemers de dag wordt geannuleerd om 22:00 de dag ervoor.

Vaak vliegen we maar met 1 tweezitter en een eenzitter.
Meestal zijn er voldoende vliegtuigen inzetbaar. Het vliegend kan max 3 kisten tegelijkertijd onderhouden.

Idealiter zorg je dat je elkaar afwisselt in onderhoud / les / vliegen.
Dat is prima af te spreken.

Na twee startjes op een koud veld is onderhoud doen aan de vliegtuigen heel aangenaam ;-)

Gewijzigd door Fuchur op 26-03-2020 19:19

Geplaatst door Floris Meinster op 26-03-2020 19:40
#6

Dinant schreef:
Floris Meinster schreef:
In de winter hebben we incidentele vliegdagen voor hellingvliegen of sneeuwvliegen, dit op vrijwillige basis.


Hoe doen jullie dat qua onderhoud?
Hebben jullie afspraken over wie dan wel of niet mag vliegen op basis van of ze al onderhoudsuren gemaakt hebben bijvoorbeeld?
En hoe zorgen jullie dat er wel materieel inzetbaar blijft hiervoor?


Twee lieren hebben, waarvan er altijd 1 inzetbaar is.
En verder gebruiken wat er beschikbaar is aan kisten.
Werkuren kijken we pas naar vanaf begin van het reguliere vliegseizoen.

Geplaatst door Jan de Hulster op 02-04-2020 23:54
#7

Iedereen zeer bedankt voor zijn bijdragen!

Mocht je nog andere aanvulling bedenken zet het dan hier neer.

Mvg
Jan de Hulster

Geplaatst door allebei op 06-04-2020 09:18
#8

Overdenk eens "winteronderhoud"

Sinds wanneer
- lijkt het je verstandig om je auto 3 maanden in de winter naar de garage te brengen voor onderhoud
- breng je je auto alleen in de winter naar de wastunnel
- ga je in de winter je huis schilderen, het gras maaien en de kachel onderhouden/repareren?

Moderne vliegtuigen vragen niet zoveel onderhoud en de afzonderlijke klussen die je preventief of correctief moet doen kosten bij beschikbaarheid van de juiste materialen en gereedschappen veelal minder dan een halve dag.

Het meeste onderhoud kun je gewoon tijdens het gehele jaar doen. Voor het vliegen, na het vliegen, op die dag dat het regent, enz. De jaarinspectie is dan een kwestie van maximaal enkele dagen (gewoon volgens het MM, weinig meer en niks minder).

Plannen ipv een werkplaats vol plempen, alles uit elkaar halen en dan uitzoeken wat er moet gebeuren.
"If it ain't broke don't fix it".

Ja, het komt dan vaak op een beperkt groepje leden neer. Maar die hebben er affiniteit mee, hebben de vaardigheid en vinden het vaak ook nog gewoon leuk om te doen.
Voordeel is dat de spullen minder 'stuk' worden gesleuteld en dat het onderhoud goedkoper wordt omdat we allerlei door werkuurplicht gedreven zinloze klussen achterwege kunnen laten.

In de zweefvliegerij hebben we daarnaast vaak nog van alles 'twee'. Eentje die het doet en een tweede die stuk is als reserve. Dat kost 2 keer aandacht, ruimte en geld.

Het is prima mogelijk om het hele jaar door een operationeel bedrijf te hebben, mits het weer en de veldtoestand het toelaten.
Misschien zelfs dit jaar wel zeer wenselijk om de verloren startjes in te kunnen halen.

Ronald Rooij

Geplaatst door allebei op 06-04-2020 12:27
#9

Dit is wel praktisch winterwerk waar je in de zomer nog wat aan hebt:

https://www.braum...

Gewijzigd door allebei op 06-04-2020 12:29