Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: NK 2010
Geplaatst door cws op 24-08-2009 19:53
#1
Op de CW&S vergadering van 20 augustus 2009 is de periode van de volgende NK vastgelegd. De NK van
2010 zal worden gehouden van
13 t/m 23 mei. Dit is vanaf hemelvaart t/m 1ste Pinksterdag, dit zal voor de komende jaren ook de voorkeursperiode zijn om de NK te organiseren.
Er wordt op dit moment onderzocht of de NK van 2010 wederom in Nederland kan plaatsvinden. Hier kan op dit moment nog geen definitief uitsluitsel over worden gegeven.
Geplaatst door willemdortu op 26-08-2009 12:40
#2
Hallo CWS!
Fijn dat de data zo vroegtijdig vastliggen. Ik moet mijn vakantie in september al vastleggen voor 2010!
Dank daarvoor!
Gr. Willem
Geplaatst door cws op 01-09-2009 21:36
#3
De genodigdenlijst voor de NK van 2010 is op de CWS site geplaatst (zie
http://www.cws.zw...)
Geplaatst door Max Bloch op 10-01-2010 13:36
#4
Hoi
Sinds september 2009 zijn de voorbereidingen voor de CAE NLS NK2010 gestart. Zowel met Stendal als met VV Twente zijn we ingesprek. Naar verwachting zal de definitieve veldkeuze eind januari bekend worden gemaakt. Waarna de site direct live zal gaan evenals de inschrijving.
De data blijft sowieso van 13 mei t/m 23 mei 2010.
Tot slot: dit jaar zouden wij graag een 20m 2 zitterklasse gevuld zien, bij 12 deelnemers is dit een zelfstandige klasse en na 4 wedstrijddagen een NK in die klasse.
Groeten
Max Bloch
Geplaatst door martijnalders op 11-01-2010 12:58
#5
Er zijn toch ook nog andere soorten 2-zitters. mogen die niet meedoen?
greetz Martijn
Gewijzigd door martijnalders op 11-01-2010 12:59
Geplaatst door Ruskov op 15-01-2010 16:26
#6
Klasse eisen: 20 meter twee zitter. Dat was 'm toch? Zo zou je dus ook met een DG-505 mee kunnen doen... Of met een Duo Ventus, uh, ik bedoel Arcus. Mocht dat gaan gebeuren dan wens ik iedereen in de twee zitter klasse veel succes!
Maareh, wie zouden er nog meer interesse hebben in de twee-zitter klasse? Misschien kunnen we een lobby houden, net zoals in de open klasse afgelopen jaar...
Geplaatst door Francesco op 16-01-2010 08:25
#7
Volgend jaar Jan 21 t/m Jan 29, 2011 hebben we op Corowa, de " Corowa Chalange"
Een twee-zitter wedtsrijd (max 20 m span).
Regelement conform de Grand Prix. Incl tracking etc. :yum
Wij volgen in ieder geval met belangstelling de NK 20m 2-ztter klasse.
Gewijzigd door Francesco op 16-01-2010 11:04
Geplaatst door Ruskov op 16-01-2010 12:09
#8
Nou Francesco, als je nog ergens een plaatsje over hebt, dan wil ik best die kant op komen... :bidden
Geplaatst door Max Bloch op 16-01-2010 13:09
#9
Mits je op facebook zit kan je lid worden van NK Zweefvliegen....
Groeten
Max
Geplaatst door Francesco op 27-01-2010 09:38
#10
The Comps are NOT at the National Gliding Center, NOT in Germany, [Stendal], where they have been for a few years ,
but at the military base of Twente.
Dit kwam ik tegen op het internet
Gewijzigd door Francesco op 27-01-2010 09:39
Geplaatst door Natasja op 27-01-2010 10:08
#11
Hmm dat wist zelfs ik niet?!
(NK Team 2010 facilitair):hmm
Gewijzigd door Natasja op 27-01-2010 10:08
Geplaatst door Max Bloch op 27-01-2010 20:56
#12
Naar we hopen zullen we dit weekend een beslissing kunnen nemen. Tot die tijd blijft de keuze Stendal of Twenthe.
En ja we zijn erg blij dat Rietje ons team komt versterken.
Groeten
Max
Geplaatst door Frank Hiemstra op 28-01-2010 16:30
#13
Doe mij Twenthe maar! lekker dichtbij huis en retethermisch! B)
Geplaatst door mgrim op 28-01-2010 17:20
#14
Doe mij Twenthe maar! lekker dichtbij huis en retethermisch! B)
Maar geen jokerbar...
Geplaatst door detukker op 28-01-2010 17:45
#15
Maar Enschede heeft wel de drie gezusters, tukker style...
http://www.driege.../home.html
Twente here we come... Cheers, Mark.
Gewijzigd door detukker op 28-01-2010 17:50
Geplaatst door Max Bloch op 30-01-2010 09:38
#16
Het gaat nog een paar dagen langer duren voordat we een beslissing nemen over de locatie.
Groeten
Max
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 05-02-2010 11:23
#17
NK2010 zal op Vliegbasis Twent(h)e zijn !
Zondag om 23:59:59 zal de site life zijn en kan worden ingeschreven.
Groeten
NK Organisatie 2010
Geplaatst door willemdortu op 05-02-2010 13:16
#18
Mijn God!!! Waar is dat? Mijn Navi antwoordt als ik Twent(h)e intyp: LELIJK!!!!
Serwus!!! Willem
Gewijzigd door willemdortu op 05-02-2010 13:19
Geplaatst door Bas op 05-02-2010 15:39
#19
De redenen om het NK niet op Terlet te houden zijn;
1:
2:
3:
4:
5:
6:
7:
.
.
.
1001:
:D
Geplaatst door Martin van Ommen op 05-02-2010 17:28
#20
Max, je mag eerst wel een talencursus doen, anders kun je die tukkers niet verstaan.....:D
Geplaatst door Ard op 05-02-2010 19:59
#21
Tukkerland is het mooiste land!
Geplaatst door Sven op 05-02-2010 20:51
#22
Ard schreef:
Tukkerland is het mooiste land!
Boeruh!!!!
Geplaatst door maaikgollef op 05-02-2010 21:09
#23
SBerendes schreef:
Ard schreef:
Tukkerland is het mooiste land!
Boeruh!!!!
...zei de veensteker in opleiding...:)
Geplaatst door martijnalders op 06-02-2010 10:32
#24
Hoi NK-team,
Gefeliciteerd dat het gelukt is om deze top locatie voor de NK te regelen!!!
Suc6, en wij komen zeker kijken!!!
Geplaatst door Bier op 06-02-2010 13:42
#25
Martin van Ommen schreef:
Max, je mag eerst wel een talencursus doen, anders kun je die tukkers niet verstaan.....:D
Met je vakantieduits kom je daar een heel eind.
Geplaatst door Jan van Maarseveen op 06-02-2010 14:49
#26
Mag er publiek het veld op? Ofwel: ehm kiek'n
Geplaatst door Ard op 06-02-2010 19:35
#27
Kutsallanders allemaal!
Twenthe it is, jullie zijn gewoon jaloers dat er geen NK op dat knollenveld van jullie gevlogen kan worden:argue
Geplaatst door maaikgollef op 06-02-2010 22:27
#28
Lach maar. binnenkort zijn jullie of Vinex, of Weeze airport 2.0
Geniet er van zolang het nog kan. :annoy
Geplaatst door Jan de Hulster op 07-02-2010 10:34
#29
maaikgollef schreef:
Lach maar. binnenkort zijn jullie of Vinex, of Weeze airport 2.0
Geniet er van zolang het nog kan. :annoy
Als het Weeze airport 2.0 wordt heb je daar op Salland ook last van denk ik.
:(
Geplaatst door maaikgollef op 07-02-2010 17:09
#30
Jan de Hulster schreef:
maaikgollef schreef:
Lach maar. binnenkort zijn jullie of Vinex, of Weeze airport 2.0
Geniet er van zolang het nog kan. :annoy
Als het Weeze airport 2.0 wordt heb je daar op Salland ook last van denk ik.
:(
"last van " is niet hetzelfde als opgedoekt. Van Weeze 1.0 heb ik ook last.
Geplaatst door Max Bloch op 07-02-2010 20:51
#31
Zo nu weer terug naar het oorspronkelijke draadje, hoewel het allemaal wel helpt met een van de best bekeken topics :-) (stuur meer: bier, chips en F5!!! en vooral geen chocola)!
Ben benieuwt wie de eerste inschrijver zal zijn, op volgorde van inschrijving zullen we ook extra faciliteiten behandelen, zodra deze ter beschikking komen.
Groeten
Max
Geplaatst door rensvanbro op 07-02-2010 21:08
#32
Aangezien ik morgen om half zeven mag beginnen met werken zal ik niet de eerste inschrijver zijn denk ik :)
Geplaatst door Frank Hiemstra op 08-02-2010 00:43
#33
Max Bloch schreef:op volgorde van inschrijving zullen we ook extra faciliteiten behandelen, zodra deze ter beschikking komen.
Huh? ik niet begrijp!
De eerste mensen hebben zich al ingeschreven zo te zien! :D
En @pa, nkzweefvliegen.nl verwijst nog naar de 2009 site!
[edit]jee, jij bent snel![/edit] :D
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 08-02-2010 00:46
Geplaatst door BartBerendsen op 08-02-2010 13:04
#34
Frank Hiemstra schreef:
De eerste mensen hebben zich al ingeschreven zo te zien! :D
En Frank, waarom sta jij nog niet op de lijst als je toch wakker was?? :|
Geplaatst door Frank Hiemstra op 08-02-2010 13:15
#35
BartBerendsen schreef:
Frank Hiemstra schreef:
De eerste mensen hebben zich al ingeschreven zo te zien! :D
En Frank, waarom sta jij nog niet op de lijst als je toch wakker was?? :|
Dat is omdat ik nog niet helemaal zeker ben over deelname dit jaar.
Geplaatst door Ruskov op 19-02-2010 15:06
#36
Ruskov schreef:
Klasse eisen: 20 meter twee zitter. Dat was 'm toch? Zo zou je dus ook met een DG-505 mee kunnen doen... Of met een Duo Ventus, uh, ik bedoel Arcus. Mocht dat gaan gebeuren dan wens ik iedereen in de twee zitter klasse veel succes!
Maareh, wie zouden er nog meer interesse hebben in de twee-zitter klasse? Misschien kunnen we een lobby houden, net zoals in de open klasse afgelopen jaar...
Bij deze ingeschreven... :) Doen er nog meer mee?
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 20-02-2010 20:22
#37
De NK is nu ook opgenomen op:
http://www.fai.org/gliding/rankings/displaycomps.php
Komende week verwachten het nodige bekend te kunnen maken vwb de faciliteiten op Twente, naast zaken als inschrijf en startgelden en de toegangsregeling. Zie voor de alles: www.nkzweefvliegen.nl. Ook voor een overzicht van de aanmeldingen tot nu toe.
Verder het vriendelijke verzoek om je zsm in te schrijven.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 22-02-2010 10:37
#38
Zo de 18m klasse > 12 deelnemers :-) !!!
Nu de rest nog....
Groeten
NK organisatie
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 26-02-2010 22:36
#39
De lijst met sponsoren van de CAE NLS NK2010 groeit gestaag:
CAE NLS
HTM
Electrocar
Zander/SDI
Glider Pilot Shop
The Pilot Shop
Gaat prima zo!
NB Mocht je nog niet ingeschreven zijn je hebt nog tot 31 maart en over ruim 9 weken is het zover....
Groeten
NK team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 05-03-2010 12:26
#40
Op dit moment leggen we de laatste hand aan zaken zoals; reglement, keerpunten, airspacebestand, inschrijfgelden, startkosten, facilitaire zaken zoals camping en de toegangsregeling tot het veld.
Inschrijvers krijgen een VIP treatment en vooraf bericht en aanwijzingen per e-mail en daarmee de mogelijkheid gebruik te maken van voorintekening vwb facilitaire zaken inclusief natje en droogje. Daarna is alles te vinden op de site.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door EdoKwant op 05-03-2010 12:27
#41
Ruskov schreef:
Bij deze ingeschreven... :) Doen er nog meer mee?
En nog een tweezitter ingeschreven!:tup
Nog 8 te gaan!
Max Bloch schreef:
Tot slot: dit jaar zouden wij graag een 20m 2 zitterklasse gevuld zien, bij 12 deelnemers is dit een zelfstandige klasse en na 4 wedstrijddagen een NK in die klasse.
Groeten
Max Bloch
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 08-03-2010 18:47
#42
Zojuist heeft Ben de laatste informatie rond de NK Zweefvliegen op de site geplaatst.
waaronder 2 primeurs: het NK Hotel en het NK Restaurant
Voor beide kunnen de 44 deelnemers die nu zijn inschreven zich online opgeven!!!
Het CAE NLS NK Hotel bestaat uit 40 kamers - Elk met 1 eigen douche en toilet- op volgorde van de NK deelname inschrijving zullen deze toebedeeld worden. Zowel de Camping als het NK Restaurant hebben voldoende capaciteit.
Zowel NK Hotel, NK Restaurant als NK Camping liggen op 1.8 km van het veld (Zuidkamp) hetgeen overeenkomt met de afstand op Terlet naar de T-strip.
Ook de toegangsregeling staat op de site en is het mogelijk om je aan te melden.
Ben je nog niet inschreven doe dat dan graag eerst.
Groeten
NK Team 2010
Nb deze week volgt nog het keerpunten bestand en het reglement.
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 14-03-2010 14:36
#43
NK Reglement en
keerpuntenbestand staan op de site: www.nkzweefvliegen.nl
Groeten
NK Team 2010
Gewijzigd door NK Zweefvliegen op 15-03-2010 21:49
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 15-03-2010 20:21
#44
zojuist de 50e inschrijver :-)
Nog 2 weken (tot 1 april) en sluit de inschrijving en gaan we klassen samenvoegen.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 19-03-2010 15:12
#45
Leuk verhaal op de site: www.nkzweefvliegen.nl van Rietje over:
Mag ik U even voorstellen aan . . . . CAE NLS
Groeten
NK Team
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 22-03-2010 16:59
#46
ff bekijken en bestellen:
http://www.nkzweefvliegen.nl/webshop
Bestellen uiterlijk tot 15 april !!!
Groeten
NK Team 2010
Gewijzigd door webmaster op 22-03-2010 17:24
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 25-03-2010 14:48
#47
Komende woensdag sluit de inschrijving voor de NK2010.
Dat is al heel snel en gaan we de klassen samenvoegen.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 30-03-2010 19:25
#48
Morgen (31 maart) om 23:59 sluit de inschrijving en gaan we beginnen met het samenvoegen van de klassen.
Op de site: een leuk verhaal van Karel Termaat de vertegenwoordiger van Zander / SDI en een van onze sponsoren. Verder waren we afgelopen donderdag en vrijdag op Twente alsook een buitenlander :-) Deelnemers ontvangen per email nog wat aanvullende facilitaire informatie.
Groeten
NK Team 2010
Gewijzigd door NK Zweefvliegen op 30-03-2010 19:26
Geplaatst door JoostvV op 03-04-2010 12:17
#49
Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, Max :-) kost je vast een biertje in de bel.
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 07-04-2010 22:36
#50
Op de site wat luchtfoto's van Twente met dank aan Theo van 't Rood.
www.nkzweefvliegen.nl
Groeten
NK Team 2010
Gewijzigd door NK Zweefvliegen op 07-04-2010 22:55
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 09-04-2010 13:13
#52
Zojuist op de site geplaatst door Ben: een Update van Rietje over de organisatie en wat wij de laaste weken zoal meegemaakt en gerealiseerd hebben.
Daarnaast een artikel over de faciliteiten met foto's van het NK Hotel en Restaurant.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door Natasja op 14-04-2010 22:32
#53
Check NK site (shoutbox)
Honden wel toegestaan op Zuidkamp.
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 15-04-2010 22:39
#54
Vandaag is de laatste dag dat je nog een polo of NK trui kan bestellen, via de site.
Voor toegang tot het veld is het van belang dat je voor al je gasten/ophalers/familie opgave doet ook via onze site. Doe dit graag zo spoedig mogelijk, dit ivm met de productie van de toegangspassen.
We hebben nog enkele Hotelkamers dus als je hier gebruik van wil maken, graag bericht !
Groeten
NK Team 2010
Gewijzigd door NK Zweefvliegen op 15-04-2010 22:40
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 19-04-2010 22:24
#55
Airspace bestand nu ook beschikbaar via www.nkzweefvliegen.nl.
Deelnemers overzicht is voorzien van handicap index:
Voor Club klasse: conform IGC lijst (ook beschikbaar via de site)
Voor Combi en Open klasse: conform reglement.
Groeten
NK Team
Gewijzigd door NK Zweefvliegen op 20-04-2010 09:59
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 30-04-2010 12:46
#56
NK2010 in de media:
http://www.pilootenvliegtuig.nl/Actueel/index.php?option=com_content&task=view&id=523&Itemid=1
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 03-05-2010 16:30
#57
Uit de oude doos: Nk Zweefvliegen 1967... filmpje.....
Groeten
Nk team 2010
http://www.panorama.nl/filmpjes/index/nostalgie-nk-zweefvliegen-1967/bekijk10168.html
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 04-05-2010 23:00
#58
weer een materiaalsponsor dankzij: Jeroen en Steven:
Samsung stelt printers ter beschikking aan de NK organisatie !
Zie ook: www.nkzweefvliegen.nl
Groeten
Nk Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 06-05-2010 23:21
#59
Ook Spryng is weer van de partij: voldoende SMS-jes om onze deelnemers te informeren ala minuut over: tijdstip briefing, box 29 of 11 of eventuele wijzigingen in het programma.
Zie ook: www.nkzweefvliegen.nl
Groeten
Nk Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 08-05-2010 15:37
#60
Vanmorgen om 9uur zijn we begonnen met laden van alle spullen op Terlet. Inmiddels is het wedstrijdsecretariaat op het vliegveld in bedrijf incluis het beroemde draadloze netwerk. Ook de briefingzaal is ingericht met het internetcafe. Op Zuidkamp gaan we morgen aan de gang.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 09-05-2010 16:02
#61
Aanmelden kan vandaag 9 mei vanaf nu (16 uur) tot 18 uur in het havengebouw op Vliegveld Twente.
BTW wordt hier thermisch gevlogen... :-)
Groeten
NK team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 10-05-2010 11:24
#62
Dinsdag 06:50 radio interview met Frank Versteegh over de NK @ Twente op Radio Oost.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door NK Zweefvliegen op 11-05-2010 10:53
#63
Rietje is "On air" en zal op de website verslag doen van de CAE NLS NK zweefvliegen.
Eerste verhaal staat erop. Kijk regelmatig voor het laatste nieuws.
Groeten
NK Team 2010
Geplaatst door maaikgollef op 11-05-2010 22:50
#64
doen jullie wel allemaal even ADS-B aanzetten?:bidden
Geplaatst door gerritjan op 11-05-2010 23:52
#65
Kan ik eigenlijk als bezoeker het veld op of heb ik daar een pasje oid voor nodig?
GJ
uut Enschedeeee
Gewijzigd door gerritjan op 11-05-2010 23:53
Geplaatst door BartBerendsen op 12-05-2010 11:45
#66
Als bezoeker kan je inderdaad het veld op. Aanmelden dient 24uur van tevoren gebeuren.
Zie ook
http://www.nkzwee...icle_id=15
Gewijzigd door BartBerendsen op 12-05-2010 11:45
Geplaatst door Jan Ritsma op 12-05-2010 12:13
#67
gerritjan schreef:
Kan ik eigenlijk als bezoeker het veld op of heb ik daar een pasje oid voor nodig?
GJ
uut Enschedeeee
Je hebt een pasje nodig en je auto ook;)
Als deelnemer mag je als je na zes uur landt kiezen:
Of je parkeert voor die tijd buiten de poort en duwt je kist naar de aanhanger,
Of je sleept je kist met de auto naar je aanhanger en kan daarna niet meer naar huis.
Leuker kunnen we het niet maken en helaas ook niet makkelijker:D
Geplaatst door jpb op 12-05-2010 14:07
#68
Jan Ritsma schreef:
Als deelnemer mag je als je na zes uur landt kiezen:
Of je parkeert voor die tijd buiten de poort en duwt je kist naar de aanhanger,
Of je sleept je kist met de auto naar je aanhanger en kan daarna niet meer naar huis.
Leuker kunnen we het niet maken en helaas ook niet makkelijker:D
Daarnaast kan er via een andere poort ten alle tijden het veld op en af gereden worden na telefonisch contact.
Niet zo Z/W Jan:hless
Geplaatst door Otto Foelkel op 24-05-2010 05:17
#69
Weer is gebleken, dat wedstrijdvliegen met verschillende typen zweefvliegtuigen tot onbevredigende resultaten leidt.
Neem de voorlaatste wedstrijddag in de open klasse (22-5-2010). De thermiek ging over het grootste gedeelte van de route niet hoog en was voornamelijk droog. Velen hebben toen erg laag gezeten. Lees de file van Peter Kaasjager maar eens uit (17.15 uur en let op de grondhoogte)! Aan zijn hart mankeert duidelijk niets.
Glijhoek betekende die dag alles, hetgeen uit de resultaten bleek.
Twee Nimbussen wonnen die dag dan ook met aanzienlijk puntenverschil.
Ik ben er van overtuigd, dat Ronald Termaat kampioen geworden was, wanneer hij met een Nimbus gevlogen had.
Omdat ik maar al te goed weet, dat het verschil tusen nummer een en nummer twee, hoe klein het puntenverschil ook moge zijn, eindeloos groot is, vind ik daarom de eindklassering in de open klasse volstrekt onbevredigend.
Ik neem overigens aan, dat Ronald dat worst zal zijn, omdat hij zichzelf niet meer hoeft te bewijzen, maar toch...
Geplaatst door jantoon op 24-05-2010 07:30
#70
Ach hier in Frankrijk was de klacht precies omgekeerd met die 18 kisten is de vleugelbelasting veel hoger en daar kan de openklasse niet tegen op omdat we niet hard genoeg kunnen vliegen en in de bergen is 18m ook wendbaarder dat heeft ook voordelen. Als je de resultaten
http://www.soarin...m/cdf2010/ bekijkt hadden de 18 m kisten het klassement ook zonder handicap gewonnen.
Jantoon
Geplaatst door ericdej op 24-05-2010 08:30
#71
"'t is maar een spelletje!" Legendarische woorden van een Ajaxsuppoost tegen een gefrustreerde, balende Ajaxfan. En die suppoost had gelijk, zelfs als het om groot geld gaat.
Ik neem aan dat alle deelnemers hebben genoten van het NK en dat ook de (virtuele) toeschouwers hebben genoten. Daar gaat het toch om.
Geplaatst door Ruud Holswilder op 24-05-2010 10:29
#72
Het is idd jammer dat er geen zuivere 18 meter klasse was dit jaar.
Ondanks het tegenvallende aantal deelnemers was het een mooie NK vanaf een prachtige lokatie.
Hulde aan het organisatie team :tup
Geplaatst door Andrew01 op 24-05-2010 12:15
#73
Ik heb de NK via het internet gevolgd, want helaas kon ik niet even langs Twenthe.
Ik wil graag pleiten om alle opvolgende NK's in Nederland te laten plaatsvinden. Het NK is
Nederlandse Kampioenschappen en dient dus in Nederland plaats te vinden.
Iedereen kan zich dan meten aan Nederlandse omstandigheden (zie één na laatste NK-dag), maar ook Nederlandse toeschouwers kunnen langs komen. Verder zullen sponsors meer Nederlansde publiciteit krijgen (i.p.v. bijvoorbeeld Stendal).
Ik heb verder genoten van de IGC-files van de deelnemers, die bereid waren hun file te delen op het OLC. Als overland-vlieger kan ik hier veel van leren. Ik kan begrijpen dat sommige deelnemers hun tactieken niet willen prijsgeven middels de OLC, maar hoop wel dat ze na het NK toch hun files willen uploaden.
Tot slot, complimenten voor de wedstrijdleiding/webmaster/vrijwilligers/deelnemers etc. Was volgens mij een prima NK!
Geplaatst door Ruud Holswilder op 24-05-2010 12:34
#74
Andrew01 schreef:
Ik kan begrijpen dat sommige deelnemers hun tactieken niet willen prijsgeven middels de OLC, maar hoop wel dat ze na het NK toch hun files willen uploaden.
De igc-files kan je via de
NK scoring pagina downloaden d.m.v. het aanklikken van de wedstrijdregistratie op de dagscore pagina's.
Geplaatst door Andrew01 op 24-05-2010 13:22
#75
Ruud, dank je wel. Dat wist ik niet.
Ga gelijk een paar files van de één na laatste dag bekijken.
Gewijzigd door Andrew01 op 24-05-2010 13:22
Geplaatst door dutchliar op 25-05-2010 02:35
#76
Otto Foelkel, Ik ben ervan overtuigd dat Ronald Termaat zelfs in de JS1 gewonnen had als Peter Batenburg niet had meegedaan......
Wat een gezeik! Er bestaat een klasse waar iedereen met hetzelfde vliegtuig vliegt (PW-5) en niemand die ermee wil vliegen. Tijdens deze NK zijn de vliegtuigen gehandicapt, de regelementen staan vol met eindeloze formules om de "geluksfactor" te beperken, om de weersinvloeden te minimaliseren, en ja, ook om het verschil tussen 18 en 25 m waar mogelijk te compenseren.
Een winnaar wordt bepaalt aan het einde van de wedstrijd. In dit geval waren dat 7 dagen vliegen. Degene die aan het eind de meeste punten heeft verzameld, heeft gewoon terecht gewonnen. Ronald verloor op dag 6 79 punten tov Peter. Op dag 3 verloor Peter 138 punten tov Ronald. Ligt dit aan de kist of aan de vlieger??? Als het verschil tussen JS-1 en Nimbus 4T zo groot was, dan was Ronald heus wel met een Nimbus aan de start verschenen. En ik denk dat het hem wel worst zal zijn, want een ware kampioen is ambitieus genoeg om iedere wedstrijd te willen winnen.
Het verschil in deze wedstrijd tussen Ronald en Peter was niet het gevolg van verschillende kisten, maar van het feit dat Peter een "maatje" had waarmee hij uitstekend heeft samengevlogen. En dat is nu eenmaal een onderdeel van deze sport. Ik kan uit de uitslagen niet opmaken of Ronald met iemand heeft samengevlogen, maar als dat zo is, was het niet zo effectief als 4T en V1.
Conclusie,
4T is de terechte Nederland Kampioen in de open klasse! Iedere deelnemer wist vooraf waar ze aan begonnen, onder welke regels, en tegen welke tegenstanders. En het zal mij worst wezen dat de uitslag voor jou volstrekt onbevredigend is.......
Groetjes,
Marco Raaijmakers.
Geplaatst door Kilo Hotel op 25-05-2010 10:47
#77
Goed FILMPJE.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 25-05-2010 10:47
Geplaatst door Otto Foelkel op 25-05-2010 14:06
#78
dutchliar schreef:
Conclusie, 4T is de terechte Nederland Kampioen in de open klasse.
Hoewel je het misschien niet zult geloven, ben ik het volledig met je eens: als je inschrijft op een wedstrijd, ken je de kaders waarbinnen dit gebeurt en de daaraan verbonden puntentelling.
Probleem is echter, dat deelnemers wat minder vrij zijn te beslissen met welk toestel zij mee doen, dan jij suggereert en daar zit voor mij het probleem.
Geplaatst door Bier op 25-05-2010 15:33
#79
Otto Foelkel schreef:
Probleem is echter, dat deelnemers wat minder vrij zijn te beslissen met welk toestel zij mee doen, dan jij suggereert en daar zit voor mij het probleem.
Je bent wel vrij om je vooraf terug te trekken uit de wedstrijd wanneer de klasse indeling je niet bevalt. Beetje rigoreus maar je hebt wel degelijk meer opties dan zeuren achteraf.
Geplaatst door Otto Foelkel op 25-05-2010 16:06
#80
Bier schreef:
Je bent wel vrij om je vooraf terug te trekken uit de wedstrijd wanneer de klasse indeling je niet bevalt. Beetje rigoreus maar je hebt wel degelijk meer opties dan zeuren achteraf.
Is waar, maar lost het probleem niet op.
Ben van mening, dat dit op het bordje van de organisator thuis hoort en niet op dat van de deelnemers.
Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-05-2010 17:57
#81
Nog een andere zienswijze misschien?
Er waren ruimschoots voldoende deelnemers voor de 18 meter klasse.
In de open klasse waren er slechts 4 deelnemers, waarvan er één al snel de wedstrijd staakte.
Je had wellicht ook kunnen kiezen voor een dubbele score.
Eentje voor de open klasse en een aparte lijst voor de 18 meter klasse.
In dat geval was Ronald de terechte NL Kampioen 18 meter klasse 2010 geweest.
Geplaatst door frans op 25-05-2010 19:01
#82
Nog een tweede andere zienswijze misschien....
Wat willen we op de NK? In ieder geval veilige vliegers... met voldoende overland, c.q. wedstrijd-ervaring.....
Wellicht moet het toelatingsbeleid worden aangepast..
(nee, ik kan toch geen vrij krijgen in de NK periode :)).
Niet meer (soms) selectreren op ancienniteit maar op activiteit.
Waarom doen er geen vrouwen mee? paar puntjes tekort?, of, gelijk gewaardeerd als de mannen? Niet eerlijk??? :
Waarom hebben we dan nog geen vrouwen NK, of vrouwen klasse?
Belangrijker nog:
Waarom is er "RODONDENDERON" (2x) nog steeds géén vrouwen kernploeg????
Alle "grote" landen hebben een vrouwen kernploeg. Waarom wij niet?
Puntje voor a.s zaterdag? (NL vrouwen zweefvliegdag)
Gewijzigd door frans op 25-05-2010 19:08
Geplaatst door Otto Foelkel op 25-05-2010 19:59
#83
Voor alle duidelijkheid: de winnaar heeft terecht gewonnen; hij heeft de regels noch de puntentelling gemaakt en ik feliciteer hem daar dan ook van harte mee. Dit neemt niet weg dat het grondprobleem blijft bestaan.
Sluit me aan bij de zienswijze van Ruud Holswilder
Geplaatst door Otto Foelkel op 25-05-2010 21:29
#84
frans schreef:
Waarom doen er geen vrouwen mee? paar puntjes tekort?, of, gelijk gewaardeerd als de mannen? Niet eerlijk??? :
Waarom hebben we dan nog geen vrouwen NK, of vrouwen klasse?
Ik vindt dit een leuke posting Frans.
Tja vrouwen willen nu eenmaal emanciperen en dat heeft zo zijn gevolgen.
In onze maatschappij accepteren wij nu eenmaal geen vershillen tussen mannen en vrouwen, tenzij het een sport betreft, waarbij spierkracht een rol speelt.
Ik denk trouwens, dat veel vrouwen zich beledigd zouden voelen, wanneer wij ze in een aparte klasse zouden plaatsen en waarom zouden wij ook?
Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-05-2010 21:30
#85
frans schreef:
Waarom doen er geen vrouwen mee? paar puntjes tekort?, of, gelijk gewaardeerd als de mannen? Niet eerlijk??? :
Verklaar je nader waarom je het (misschien) niet eerlijk vindt dat vrouwen gelijkwaardig worden gewaardeerd bij zweefvliegwedstrijden?
Diverse zweefvliegerinnen hebben al lang aangetoond dat ze hun mannetje staan bij zweefvliegwedstrijden.
Ik vind een WK zweefvliegen voor vrouwen de grootste onzin die er bestaat.
Geplaatst door axel op 25-05-2010 21:41
#86
Ik vind het door Otto genoemde punt van
teamvliegen een interessante. Ik denk dat teamvliegen (mits de vliegers goed op elkaar zijn ingespeeld) voor de vliegers flinke voordelen kan bieden, zeker in situatie van blauwe thermiek. Er vanuit gaande dat een wedstrijd een zo eerlijk mogelijke krachtmeting zou moeten zijn van individuele vliegers, dan is het zo beschouwd vreemd dat teamvliegen is toegestaan.
Of moeten we ons bij teamvliegen neerleggen omdat een 'teamvliegverbod' in de praktijk niet te controleren is ..?
Geplaatst door Frank Hiemstra op 25-05-2010 21:46
#87
Al deze onderwerpen (zo ook teamvliegen, toelatingseisen en hoeveelheid deelname) zijn behandeld tijdens het NK in een 'pilot meeting' o.l.v. een delegatie van het CW&S. Hierin werden verschillende onderwerpen besproken en alle vliegers konden hier zijn/haar mening geven. Ik neem aan dat de CW&S daar nog wel een mededeling over gaat doen.
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 25-05-2010 21:48
Geplaatst door Otto Foelkel op 25-05-2010 22:01
#88
axel schreef:
Ik vind het door Otto genoemde punt van teamvliegen een interessante.
Ho, ho Axel, ik heb teamvliegen nergens genoemd!!
Mijn mening daarover is kort en bondig; gezien het feit, dat het onmogelijk is, dit effectief te controleren, moet je dit gewoon toestaan. Of wil je iemand op de vingers tikken, omdat hij dagenlang op hetzelfde tijdstip vertrekt als een ander? Met de huidige technische mogelijkheden is het onmogelijk te controleren of twee vliegers op enige manier toch onderling communiceren.
Geplaatst door Frank Hiemstra op 25-05-2010 22:11
#89
Otto Foelkel schreef:
axel schreef:
Ik vind het door Otto genoemde punt van teamvliegen een interessante.
Ho, ho Axel, ik heb teamvliegen nergens genoemd!!
Mijn mening daarover is kort en bondig; gezien het feit, dat het onmogelijk is, dit effectief te controleren, moet je dit gewoon toestaan. Of wil je iemand op de vingers tikken, omdat hij dagenlang op hetzelfde tijdstip vertrekt als een ander? Met de huidige technische mogelijkheden is het onmogelijk te controleren of twee vliegers op enige manier toch onderling communiceren.
Bij de Franse nationale wordt de frequentieknop op de radio's bij alle deelnemers verzegeld, wel degelijk te controleren dus! Iedereen verplicht op 1 a 2 frequenties, zoals dat nu ook in het NK reglement staat vermeld. ;)
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 25-05-2010 22:12
Geplaatst door Otto Foelkel op 26-05-2010 03:07
#90
Frank Hiemstra schreef:
Bij de Franse nationale wordt de frequentieknop op de radio's bij alle deelnemers verzegeld, wel degelijk te controleren dus! Iedereen verplicht op 1 a 2 frequenties, zoals dat nu ook in het NK reglement staat vermeld. ;)
Wel eens van Blue Tooth gehoord?
Met een zendertje kleiner dan een lucifersdoosje en een zendvermogen, dat tot ca. 2km afstand te ontvangen is heb je het gehele communicatieprobleem opgelost!
En wat te denken van modelzweefvliegers, die hun variometer gewoon op de grond uitlezen?
Datatransmissie met gering (Blue Tooth) zendvermogen is gemakkelijk mee te nemen, zonder dat iemand dat merkt.
Of wil je soms mensen gaan fouilleren voor de start?
Het kan handig zijn om je blik op de vario- en hoogtemeter van je teamgenoot te werpen!
Overigens interesseert het onderwerp mij niet zoveel.
't Is dat Axel mij bij vergissing hiermee in verband bracht, anders was ik er nooit over begonnen...
Geplaatst door allebei op 26-05-2010 12:08
#91
Frank Hiemstra schreef:
Al deze onderwerpen (zo ook teamvliegen, toelatingseisen en hoeveelheid deelname) zijn behandeld tijdens het NK in een 'pilot meeting' o.l.v. een delegatie van het CW&S. Hierin werden verschillende onderwerpen besproken en alle vliegers konden hier zijn/haar mening geven. Ik neem aan dat de CW&S daar nog wel een mededeling over gaat doen.
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat je je voor de NK moet kwalificeren. Ik zie niet helemaal welk nut dat dient. Wedstrijden als Klix, Klippeneck, Heidepokal kennen 120-140 deelnemers en geen enkele toelatingseis. Veiligheid is dus blijkbaar geen issue. Exposure is zoveel groter (is het niet naar buiten, dan wel binnen de eigen zweefvliegwereld).
Jammer van alle inspanningen van een NK-team dat ze dat maar voor een groepje van 40 vliegers hebben kunnen doen.
Ronald Rooij
Geplaatst door Max Bloch op 26-05-2010 13:58
#92
Dit jaar waren 110 genodigden voor de NK2010. Dit icm een beperkt wildcard beleid biedt meer dan genoeg potentieel voor een sportieve competitie voor de titel Nederlands kampioen alsmede selectie voor Kernploeg en daarmee uitzending naar EK's en WK's. Degene die er voor kiezen om geen NK te vliegen heb ik alle respect voor. Kans op kernploeg plek is daarmee ook kleiner en dat lijkt me meer dan terecht.
Groeten
Max
Geplaatst door Otto Foelkel op 26-05-2010 14:38
#93
Max Bloch schreef:
Dit jaar waren 110 genodigden voor de NK2010.
Daar schrik ik toch wel even van.
Van die 110 genodigden hebben slechts 44 mensen daadwerkelijk ingeschreven.
Ik zou de beweegredenen van de overige 66 wel eens willen weten!
Een enquete zou hier m.i. zeker op zijn plaats zijn.
Geplaatst door Siem op 26-05-2010 14:42
#94
Otto Foelkel schreef:
Max Bloch schreef:
Dit jaar waren 110 genodigden voor de NK2010.
Daar schrik ik toch wel even van.
Van die 110 genodigden hebben slechts 44 mensen daadwerkelijk ingeschreven.
Ik zou de beweegredenen van de overige 66 wel eens willen weten!
Een enquete zou hier m.i. zeker op zijn plaats zijn.
Tijd en geld zullen verreweg de belangrijkste zijn. Bij mij was het dit jaar helaas tijd.
Geplaatst door Frank Hiemstra op 26-05-2010 15:08
#95
Een enquête houden onder de mensen die zich niet ingeschreven hebben was ook één van de uitkomsten tijdens de pilot meeting. Tijd en geld zullen inderdaad de belangrijkste zaken zijn, maar als er ook andere redenen naar voren zullen komen (locatie/toegankelijkheid), dan moet er misschien naar de algehele opzet van het NK gekeken moeten worden.
Wat mij betreft wordt de toegangsdrempel van het NK flink verlaagd. Als ik kijk naar het vliegplezier wat ik heb tijdens een NK of een grote buitenlandse wedstrijd, dan doe ik liever mee in een klasse met 45 deelnemers dan een NK met 8 deelnemers. Ook zullen dan 'de minder bekende' vliegers een kans krijgen en ontpopt zich meer kernploegtalent. Nu zie je steeds dezelfde mensen elk jaar weer meedoen. Juist omdat ik kernploeg ambities heb, moét ik wel mee doen aan het NK. Denk dat het belangrijk is om de nadruk weer te gaan leggen op het vliegplezier ipv 'het verplichte'. Het volgende aan Max; niet alle NK vliegers hebben kernploeg ambities. Veel vliegers doen ook mee omdat een NK leuk is! Juist die mensen moet je ook vast te zien houden!
Het is eigenlijk ook van de zotte dat je mensen weigert voor een NK, die juist heel erg graag mee willen vliegen. Tuurlijk moet je minimale eisen houden, maar mensen die al wedstrijdervaring hebben; laat die mensen gewoon mee doen! Des te meer zielen.... verwelkom ze, met open armen!
Dit bericht is een beetje vlot geschreven, hopelijk komt de boodschap goed over.
Geplaatst door axel op 26-05-2010 21:52
#96
Excuus Otto, inderdaad had jij het teamvliegen niet aangehaald, dat zat in de posting van Marco.
Je bevestigt wel wat ik ook al suggereerde - dat het lastig te controleren is en dat daardoor een eventueel verbod niet eens haalbaar zou zijn (althans als als je dat zou willen). Is natuurlijk wel wat onbevredigend.
Ben in elk geval wel benieuwd wat CW&S hierover zegt n.a.v. de door Frank genoemde pilot's meeting.
Geplaatst door Otto Foelkel op 26-05-2010 22:16
#97
Maakt niet uit Axel.
Wat ik mij afvraag is, of door de opgedane ervaringen iets te zeggen valt over de gemiddelde snelheidswinst die met teamvliegen te behalen valt.
Kan iemand daar iets over zeggen?
Geplaatst door Otto Foelkel op 27-05-2010 17:15
#98
roeles schreef:
Heb je het dan over teamvliegen met radiocontact?
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld teamvliegen met behulp van FLARM en een butterfly of andere 'radar' je iets efficienter kan vliegen.
Ik weet dat teamvliegen een hot item is bij de W&S commissie. Allereerst dien je inderdaad het begrip duidelijk te definiëren. Wanneer twee toestellen nagenoeg dezelfde start- en finishtijden hebben kan dit nooit als bewijs voor teamvliegen fungeren. Zelf het volgen van dezelfde route vormt geen bevestiging. Fundamenteel dienen aan teamvliegen onderlinge afspraken ten grondslag te liggen en die zijn nooit te bewijzen. Radiocontact, FLARMuitlezingen of andere vormen van informatieoverdracht zijn daarbij gemakkelijk over te sturen, zonder dat anderen dat bemerken, kortom geen eenvoudige zaak. Het is veel verstandiger teamvliegen gewoon toe te staan, zoals dit bij andere sporten ook als de normaalste zaak van de wereld beschouwd wordt. Ik pleit er ook voor de hoogteinformatie bij FLARM gewoon aan te laten staan. Bij de Tour de France weet iedereen hoever een vluchter voor ligt en wordt dit gewoon als onderdeel van de te volgen tactiek beschouwd. Vergeet daarbij niet, dat wanneer een flinke groep toestellen nagenoeg gelijktijdig vertrekt, alle betrokkenen op elkaar letten en onderweg altijd groepjes met elkaar opvliegen. Finishes vinden altijd in groepjes plaats!
Kortom: wat is teamvliegen???
Geplaatst door frans op 27-05-2010 19:32
#99
Het lijkt op wielrennen (kijk naar de Giro of de Tour):
team bespreking(en)
afspraken maken,
elkaar vertrouwen,
elkaar informatie geven,
op elkaar (even) wachten,
elkaar helpen,
de concurentie competatief de wind uit de zeilen nemen,
kijken wat team / concurent technisch de beste opties zijn,
maar soms met de finish in zicht.. de voorsprong caschen.
Geplaatst door Otto Foelkel op 27-05-2010 20:10
#100
Mooi toch?
En voor de toeschouwers veel interessanter!
Ik stel mij een wedstrijd in de toekomst als volgt voor:
Ploegen wisselen informatie zoveel mogelijk uit en via de sateliet wordt het publiek op de hoogte gehouden van de onderlinge posities. Misschien is het dan mogelijk, Frank Hiemstra, het grote publiek er ècht bij te betrekken en zijn TV stations bereid dit uit te zenden.
Jongens en meisjes van 15 jaar willen daarbij horen en melden zich in grote getale bij de clubs om die strijd in de toekomst ook te mogen voeren!
Fantasie? Ach ik weet het zo net nog niet.
Geplaatst door Max Bloch op 27-05-2010 20:41
#101
Kijk dat pleit voor de Grand Prix oftewel de toekomst is er al
Groeten
Max
Geplaatst door Remy op 27-05-2010 22:24
#102
roeles schreef:
Eind Juli presenteer ik mijn werk overigens bij het WK in Szeged.
Ik ben benieuwd! Neem je ook wat proef-exemplaren mee voor ons? ;)
Geplaatst door Otto Foelkel op 27-05-2010 22:47
#103
Remy schreef:
roeles schreef:
Eind Juli presenteer ik mijn werk overigens bij het WK in Szeged.
Ik ben benieuwd! Neem je ook wat proef-exemplaren mee voor ons? ;)
Niet doen Roeles, want dan gaat het WBAC team volgend jaar winnen; wel sportief blijven!
Ik ben erg benieuwd naar de afloop en wens je hierbij oprecht succes.
Geplaatst door Otto Foelkel op 28-05-2010 11:35
#104
roeles schreef:
Bedankt :-)
Mocht het wat worden, dan is het mijn streven om het zoveel mogelijk vrij beschikbaar te laten zijn. Mede zodat iedereen als LX,SeeYou en noem maar op het kan gebruiken.
20 jaar geleden was het tijdens de wedstrijden een drukte van belang in de Bel.
Luidsprekers schalden positiemeldingen door en het aanwezige publiek werd ongevraagd geconfronteerd met het feit, dat er kampioenschappen plaatsvonden. Dit bewerkstelligde een hektisch sfeertje, dat helaas al jaren ontbreekt tijdens dit evenement en niet bepaald bevorderlijk is voor de publieke belangstelling. Misschien kun jij een aanzet geven, hier verandering in aan te brengen.
Geplaatst door Bas Seijffert op 28-05-2010 15:21
#105
Laten we beginnen met meer deelnemers te vinden voor de NK.
Geplaatst door Bas op 28-05-2010 17:01
#106
Bas Seijffert schreef: Laten we beginnen met meer deelnemers te vinden voor de NK.
........... en dat begint m.i. weer bij het werven en opleiden van nieuwe enthousiaste vlieg(st)ertjes, iets waar bij diverse clubs in den lande de laatste jaren een beetje de klad in zit...........
Hoe kunnen we dat verbeteren? (iFly helpt denk ik wel)
:hless
NB: heeft iemand een grafiekje van het aantal KNVVL leden (Zweef) over de laatste 10 jaar en de aanwas per jaar per leeftijdscategorie? Ofzoietsofzo?
Gewijzigd door Bas op 28-05-2010 17:05
Geplaatst door Max Bloch op 30-05-2010 17:01
#107
Zojuist zijn de uitslagen officeel gemaakt en staan via de site www.nkzweefvliegen.nl op soaringspot.
Komende dagen worden de uitslagen ook op ICG site geplaatst.
Groeten
Max
Geplaatst door Max Bloch op 01-06-2010 18:00
#108
Nog een keer:
zie www.nkzweefvliegen.nl voor het laatste nieuws.
Groeten
Max
Geplaatst door Otto Foelkel op 23-06-2010 16:42
#109
Ik volg op dit moment de vlucht van Ruud Holswilder (Euroglide).
Met 5 à 10 minuten vertraging kan ik zien, waar hij zich bevindt; werkelijk geweldig.
Dit systeem zou met de Nationale wedstrijden ook dienen te worden toegepast!
http://share.find...iIGkjEfVZv
Geplaatst door Frank Hiemstra op 23-06-2010 16:43
#110
Wat nog veel mooier is Otto, tracking door middel van ADS-B signaal!
Geen vertragingen en iedereen is al voorzien van een xponder! ideeal! :)
Geplaatst door Max Bloch op 23-06-2010 18:24
#111
Met dank aan onze sponsor de CAE NLS zijn dit jaar 10 SPOT2 gekocht. Helaas waren deze niet op tijd voor de NK. De SPOTS kunnen ook bij andere wedstrijden worden ingezet, daarnaast maakt de KP gebruik van.
Groeten
Max
Gewijzigd door Max Bloch op 23-06-2010 21:05