Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Belangrijke oproep aan deelnemers Euroglide!!

Geplaatst door Jan Ritsma op 11-06-2016 08:37
#1

HIER vind je een belangrijke oproep aan de deelnemers van de Euroglide

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 13:04
#2

Het emailen naar een groep mensen, zonder hun toestemming, is verboden.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 13:40
#3

davidh schreef:
Het emailen naar een groep mensen, zonder hun toestemming, is verboden.


Het verhaal van de klok en de klepel..

Onder spam vallen boodschappen met een commercieel doel (verkoop), charitatief doel (bijdrage goede doelen) of een ideëel doel (denkbeelden met betrekking tot een ideaal of overtuiging)


Zie: http://www.evelie...an-kracht/

Zie ook: http://maxius.nl/...rtikel11.7

Ik mag best een aantal collega zweefvliegers een berichtje sturen over een komende wedstrijd.
En zelfs al zou dat in Nl niet mogen, dan nog worden ze niet van uit NL verstuurd en val ik niet onder die wetgeving

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 13:52

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 14:15
#4

Dat zouden bedrijven leuk vinden. Gewoon data naar buiten de EU brengen (waar deze wetgeving niet geldt) en dan raakspammen. Maar zolang opdrachtgever en ontvanger in de EU zitten val jij gewoon onder deze wetgeving of gelijkend (waar de letterlijke email vandaan komt heet namelijk bewerker). Export van persoonsgegevens naar buiten de EU mag overigens ook niet... Vergeet verder niet de NAW gegevens van de afzender te vermelden.

Het is de Euroglide organisatie overigens verboden om persoonsgegevens met jou te delen zonder doelstelling. Iets met Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Overigens staat het los van het doel dat jij wilt bereiken... Daar sta ik best achter. Maar niet achter deze manier.

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 14:19
#5

En ik ken alle artikel nummers uit mijn hoofd, zo vaak mag ik het gebruiken... Overigens; als de lijst uitlekt kun je dit datalek altijd melden (zie ook https://autoritei...datalekken). Edit: Daar is de Euroglide dan verantwoordelijk voor.

Gewijzigd door davidh op 12-06-2016 14:40

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 14:27
#6

En over twee jaar gaat de GDPR in (https://en.wikipe...Regulation). Da's helemaal een feest.

Heeft de Euroglide al nagedacht wie hun data protection officer wordt? :wait

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 14:28
#7

davidh schreef:
Dat zouden bedrijven leuk vinden. Gewoon data naar buiten de EU brengen (waar deze wetgeving niet geldt) en dan raakspammen. Maar zolang opdrachtgever en ontvanger in de EU zitten val jij gewoon onder deze wetgeving of gelijkend (waar de letterlijke email vandaan komt heet namelijk bewerker). Export van persoonsgegevens naar buiten de EU mag overigens ook niet... Vergeet verder niet de NAW gegevens van de afzender te vermelden.

Het is de Euroglide organisatie overigens verboden om persoonsgegevens met jou te delen zonder doelstelling. Iets met Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Overigens staat het los van het doel dat jij wilt bereiken... Daar sta ik best achter. Maar niet achter deze manier.


Davidh, wat ik hier doe MAG
Kijk nu eens onder de tweede link die ik geef. Daar staat ertikel 11.7 van de telecomunicatiewet.
Het gaat uitdrukkelijk over mail met
1)commercieel doel.
2)charitatief doel.
3)ideël doel.

1)Ik probeer niets te verkopen en heb geen commercieel doel
2)ik loop niet om geld te leuren voor de ene of andere instelling.
3)ik probeer niemand te bekeren

Die voorwaarden zijn niet voor niets in dat artikel opgenomen.
Ze laten een terrein vrij voor het versturen van mails die ik op het oog heb.

Wat de herkomst betreft:
Of we na 1 oktober 2009 inderdaad minder spam krijgen is echter de vraag, want de meeste van deze hoogwaardige epistels komen uit het buitenland en daar geldt de Nederlandse wet niet.


Zie: http://www.autore...de-regels/

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 14:42

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 14:40
#8

davidh schreef:
En over twee jaar gaat de GDPR in (https://en.wikipe...Regulation). Da's helemaal een feest.

Heeft de Euroglide al nagedacht wie hun data protection officer wordt? :wait


Nu gaan we een richting uit die eigenlijk op nl.politiek thuis hoort.
De massa is dom. Erg dom. Ze slikt alles. Het valt mij op dat de overheid zich zelf steeds meer bevoegdheden geeft zogenaamd om te beschermen tegen terroristen. De overheid moet alles kunnen aftappen, bewaren en ontsleutelen terwijl de burger niets mag weten niets aftappen, niets bewaren en niet VERsleutelen.
We gaan hard toe naar een maatschappij met zoveel regels en verboden, dat niemand meer zeker is of hij niet het ene of andere verbod overtreedt.

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 14:46
#9

Jij valt onder ideëel doel (zie ook http://www.woorde...de%C3%ABel). Dus je valt hier gewoon binnen. Dit soort varkentjes was ik iedere dag. Mensen die vinden dat ze een speciale band met de ontvanger hebben en in de tussentijd gewoon ongewenste mail versturen. Stop spamming. Edit: HET MAG NIET

Verder zijn de subjectieve bronnen als autorespond.nl precies dat... De wetgevende en richtgevende autoriteiten zijn onze overheid, de EU, de ACM en de Autoriteit Persoonsgegevens.

Gewijzigd door davidh op 12-06-2016 14:54

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 14:49
#10

Jan Ritsma schreef:
davidh schreef:
En over twee jaar gaat de GDPR in (https://en.wikipe...Regulation). Da's helemaal een feest.

Heeft de Euroglide al nagedacht wie hun data protection officer wordt? :wait


<knip>... We gaan hard toe naar een maatschappij met zoveel regels en verboden, dat niemand meer zeker is of hij niet het ene of andere verbod overtreedt.

Dat ben ik met je eens.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 14:50
#11

davidh schreef:
En ik ken alle artikel nummers uit mijn hoofd, zo vaak mag ik het gebruiken... Overigens; als de lijst uitlekt kun je dit datalek altijd melden (zie ook https://autoritei...datalekken). Edit: Daar is de Euroglide dan verantwoordelijk voor.


Je kan alles juridisch op de spits drijven.
Denk je dat er ook maar iemand zal zijn die de Euroglide aan gaat klagen voor een email die hij van mij gehad heeft met de tip om te registreren bij OGN uit tracking en veiligheidsoogpunt?

En als dat toch gebeurt, denk je dan dat de OvJ niet zal seponeren?

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 15:07
#12

Daarom begon ik ook met de simpele opmerking: Het emailen naar een groep mensen, zonder hun toestemming, is verboden. Misschien had ik 'ongewenst' moeten zeggen ipv 'verboden'. Ik zou die mail niet willen namelijk.

Jij trekt er ververolgens allerlei wetgeving bij om aan te tonen dat het allemaal toch mag. En dan blijkt dat dat niet zo is. Vervolgens zeg je dat de pakkans nul is (wat ook zo is). Je zegt dus eigenlijk dat de regels je niet interesseren.

Als jij door anderen genaaid wordt/voelt ga je ook naar regels wijzen. Jij wil dus enerzijds wel dat anderen zich aan de regels houden maar zelf doe je het niet als jij jouw doel heiliger vindt. Nogal inconsistent.

En over juridisch op de spits drijven; daar staat het forum mee vol (niet komende van mijn hand).

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 15:09
#13

Wat het verzenden van mails uit het buitenland betreft:
Het gaat hierbij om de materiële verzender. De materiële verzender (opdrachtgever) is de daadwerkelijke verzender. De internetaanbieder die de verzending van het bericht faciliteert, wordt beschouwd als transporteur.

Dit houdt in dat tegen de opdrachtgever kan worden opgetreden indien de opdrachtgever in Nederland is gevestigd, maar de ongevraagde elektronische marketinginformatie vanuit het buitenland naar een Nederlandse ontvanger wordt verzonden en bij deze berichtgeving niet is voldaan aan het wettelijke vereiste, expliciete voorafgaande toestemming.


Zie: http://www.juridi...&ID=54

Ik ben niet in NL gevestigd, de mail zal niet vanuit NL verstuurd worden, dus de NL wetgeving geldt niet in mijn geval.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 15:21

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 15:20
#14

Waarom dien je dan NL records in?

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 15:21
#15

davidh schreef:
Waarom dien je dan NL records in?


Omdat ik Nederlander ben en dat is de voorwaarde daarvoor.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 15:22

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 15:36
#16

Nog een keer wat de ideeele doelstelling betreft:
Ik heb de memorie van toelichting gelezen bij de telecom wet en ik denk dat het feit dat ik mensen wijs op een mogelijke registratie bij OGN niet valt onder wat de wetgever verstaat onder ideeele doelstelling.
Dat mag. Jij denkt van wel, dat mag ook.

Dat hele wetsartikel ademt het verbod uit op irritante spam, van bedrijven jehova getuigen en bedelaars die een lijst adressen opslaan en telkens weer mensen lastig vallen..
We zullen dus op jurisprudentie moeten wachten, maar als mijn mailtje onder één van deze categorieën zou vallen, dat hoefde de wetgever die niet specifiek te noemen, want dan valt alles daar onder.

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 15:56
#17

Zolang 'verenigingen' vallen onder ideëel valt een website (met als doel informeren; 'De onafhankelijke website voor zweefvliegend Nederland' ) daar ook onder. Sommigen hier zullen je zeker als jehova zien :).

Over het in het buitenland wonen, Zuid Afrika neem ik aan: Gelukkig gaat de GDPR wel over dit soort gevallen. Daar val je wel onder. Verder telt nog steeds, voor de Euroglide, de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 16:26
#18

davidh schreef:
Zolang 'verenigingen' vallen onder ideëel valt een website (met als doel informeren; 'De onafhankelijke website voor zweefvliegend Nederland' ) daar ook onder. Sommigen hier zullen je zeker als jehova zien :).

:D Ik denk dat sowieso veel mensen mij anders zien dan ik ben.
Maar die website is geen ideeel doel maar een hobby, net als zweefvliegen.
Een zweefvliegclub is een vereniging maar heeft geen ideeel doel. Je kan echt niet zeggen dat vereniging gelijk staat aan ideeel.

davidh schreef:
Over het in het buitenland wonen, Zuid Afrika neem ik aan: Gelukkig gaat de GDPR wel over dit soort gevallen. Daar val je wel onder. Verder telt nog steeds, voor de Euroglide, de Wet Bescherming Persoonsgegevens.


Je dwaalt af. Het ging om het feit of ik volgens de letter van de wet die mail mocht sturen.
Die persoonsgegevens vallen onder een andere wet. Door die mail openbaar ik geen persoonsgegevens en dus heeft dat er niets mee te maken.
Bovendien kan iemand alleen maar een beroep doen op die bescherming als hij die zelfde gegevens niet zelf overal aanplakt. De deelnemerslijst van de wedstrijden staat gewoon op internet, net als de gegevens van de vlieger en de kist op de OLC. Ik denk dat als ik me inspan met die gegevens al ver kom bij het terugvinden van de Emailadressen. Je staat er versteld van hoeveel privé gegevens de mensen dumpen op internet.

Maar goed, ik denk dus oprecht dat ik me aan de wet die voor mij geldt houd en dat was de insteek van de hele draad.

Laten we ons weer op de praktische kant richten en dat is dat iedere deelnemer van de euroglide zijn FLARM registreert, zowel voor tracking als veiligheid.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 16:32

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 18:55
#19

Je probeert hier gewoon de definitie van ideëel te veranderen. Succes daarmee. Met als doel om ongevraagde emails te sturen voor jouw doel. Email is daar het medium niet voor.

Voor de organisatie van de Euroglide telt de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Maar waarschijnlijk overtreed dan niet jij de wet, maar degene die jou de lijst geeft. Dus: Als de lijst wordt gemaild, zonder instemming van de Euroglide, is de wet overtreden. Verder staan er wel heel wat persoonsgegevens op de website, maar nou net niet de email adressen. Dat is een belangrlijk verschil.

Verder mag jij dus, als over twee jaar de GDPR actief wordt, geen persoonsgegevens verwerken zonder toestemming van de 'subject's. Binnen of buiten de EU. Als het maar over EU-personen gaat.

Geplaatst door davidh op 12-06-2016 18:57
#20

P.S. Vergeet niet de 'afmeld' mogelijkheid te melden als je spamt vanuit ZA. Anders overtreed je zelfs de ZA wet.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 19:59
#21

davidh schreef:
P.S. Vergeet niet de 'afmeld' mogelijkheid te melden als je spamt vanuit ZA. Anders overtreed je zelfs de ZA wet.


:D:D
Ze zijn na die eerste en enige mail die ze krijgen allemaal automatisch afgemeld.
Alleen daaraan kan je al zien de de wetgever iets heel anders op het oog heeft en wil bestrijden dan mijn ene mededeling.

Geplaatst door Sieb op 12-06-2016 20:50
#22

Als we er nu eens geen doekjes om winden..

Dit heeft niets te maken met regeltjes maar alles met personen die elkaar niet liggen. Jan vraagt een organisator om verzoekje door te sturen naar deelnemers euroglide, die wil dat best, maar andere organisator vindt Jan van alles en nog wat, dus om persoonlijke reden wordt Jans verzoek afgewezen. Iedereen weer boos, teleurgesteld etc. Als Jan goed maatje was geweest dan had iedere deelnemer allang verzoek in zijn mailbox gehad. Zo werken intermenselijke verhoudingen nu eenmaal, of je het nu wil of niet.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 21:26
#23

Sieb schreef:
Als we er nu eens geen doekjes om winden..

Dit heeft niets te maken met regeltjes maar alles met personen die elkaar niet liggen. Jan vraagt een organisator om verzoekje door te sturen naar deelnemers euroglide, die wil dat best, maar andere organisator vindt Jan van alles en nog wat, dus om persoonlijke reden wordt Jans verzoek afgewezen. Iedereen weer boos, teleurgesteld etc. Als Jan goed maatje was geweest dan had iedere deelnemer allang verzoek in zijn mailbox gehad. Zo werken intermenselijke verhoudingen nu eenmaal, of je het nu wil of niet.


Niet helemaal juist. Jan is benaderd door een lid van het euroglide team en verzocht om een trackingsite op te zetten die weergegeven kon worden op de euroglide site en waar tevens die rare KNVvL-trackers op te zien moesten zijn. Daarna verzocht het euroteam aan Jan om een stappenplan op te zetten dat met de mailinglist meegestuurd zou worden. Jan zou echt uit zich zelf geen contact opnemen met de euroglide organisatie om te bedelen voor wat dan ook.

Simpel gezegd, iemand vraagt jou om een hoop werk te verzetten voor een goede zaak, wat je doet, en daarna valt gewoon het contact weg en krijgt je geen antwoord meer. Wel excuses gehad van het teamlid dat de zaak had aangezwengeld. Die kan er ook weinig aan doen. Maar dat organisatieteam in zijn geheel is geen knip voor de neus waard als ze gezamenlijk niet in staat zijn om aan de Knopen uit te leggen dat dit in dit stadium echt niet meer kon, dus het hele team gaat bij mij op de zwarte lijst. Al was het maar voor een mateloos gebrek aan fatsoen.
Snap je?

Gewijzigd door Jan Ritsma op 13-06-2016 05:23

Geplaatst door Bart op 12-06-2016 21:41
#24

[b]Jan Ritsma schreef:[/b
dus het hele team gaat bij mij op de zwarte lijst.
Snap je?


Ja, uiteindelijk komt iedereen op de zwarte lijst van Jan :)

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-06-2016 21:57
#25

Bart schreef:

Ja, uiteindelijk komt iedereen op de zwarte lijst van Jan :)


Neehoor Bart, jij kunt alvast gerust zijn.
Ontoerekeningsvatbaren krijgen van mij altijd clemetie

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-06-2016 22:22

Geplaatst door Fuchur op 12-06-2016 23:08
#26

Ik wil graag de euroglide volgen. Welk adres moet ik in mijn browser intikken voor een goede weergave?

Geplaatst door Christ op 13-06-2016 14:24
#27

Misschien een idee om hier op zweefvliegportaal onder Glidertracking
Nu staat er iets wat waar je niets aan hebt

De echte live glidertracking site,s url neer de zetten

zweefvlieg online van Jan Ritsma http://www.zweefvliegenonline.nl/euroglide/#a
OGN glidertracking http://live.glidernet.org/#c=52.01854,5.57620&z=9&s=1
Ktrax glidertracking http://ktrax.kisstech.ch/ktrax/
enz...

Zo kan iedereen zelf even kijken wat goed werkt

Om bv de euroglide te volgen moet dan niet zo moeilijk meer zijn dacht ik

Ook om de euroglide opdrachten voor OGN te maken is een fluitje van een cent
even de opdracht met prosoar.de maken

Ja voor de deelnemers van de euroglide is het belangrijk om zich in de OGN database aan te melden
als je toch niet getrackt wil worden kan je dat daar aan geven
maar de SAR functie blijft wel werken mochten ze je kwijt zijn

groeten

Christ vd Weide

Geplaatst door Kilo Hotel op 14-06-2016 13:48
#28

Christ schreef o.a.:
Misschien een idee om hier op zweefvliegportaal onder Glidertracking
Nu staat er iets wat waar je niets aan hebt

De echte live glidertracking site,s url neer de zetten

zweefvlieg online van Jan Ritsma
http://www.zweefv...roglide/#a

OGN glidertracking
http://live.glide...=9&s=1

Ktrax glidertracking
http://ktrax.kiss....ch/ktrax/
enz...

Zo kan iedereen zelf even kijken wat goed werkt. Om bv de euroglide te volgen moet dan niet zo moeilijk meer zijn dacht ik.

Christ vd Weide


Lijkt mij een perfect voorstel. Als het juist is dat Zweefportaal draait onder verantwoordelijkheid van de afd. Zweefvliegen, moet een verzoekje aan het afdelingsbestuur voldoende zijn. Daaraan zou het verzoek gekoppeld kunnen worden om over die informatie te kunnen beschikken die een optimale weergave mogelijk maakt. Informatie waar het afdelingsbestuur direct of indirect verantwoordelijk voor is, zodat die strijdbijl ook begraven kan worden. In mijn visie mogen enthousiaste zweefvliegers, die (naar ik aanneem) de nodige tijd in z.g. radarpagina's steken, op die medewerking en ondersteuning rekenen. Dat komt ons allen ten goede. Ik kijk uit naar de Euroglide.

Geplaatst door Jan Ritsma op 15-06-2016 11:31
#29

Kilo Hotel schreef:
Christ schreef o.a.:
Misschien een idee om hier op zweefvliegportaal onder Glidertracking
Nu staat er iets wat waar je niets aan hebt

De echte live glidertracking site,s url neer de zetten

zweefvlieg online van Jan Ritsma
http://www.zweefv...roglide/#a

OGN glidertracking
http://live.glide...=9&s=1

Ktrax glidertracking
http://ktrax.kiss....ch/ktrax/
enz...

Zo kan iedereen zelf even kijken wat goed werkt. Om bv de euroglide te volgen moet dan niet zo moeilijk meer zijn dacht ik.

Christ vd Weide


Lijkt mij een perfect voorstel. Als het juist is dat Zweefportaal draait onder verantwoordelijkheid van de afd. Zweefvliegen, moet een verzoekje aan het afdelingsbestuur voldoende zijn. Daaraan zou het verzoek gekoppeld kunnen worden om over die informatie te kunnen beschikken die een optimale weergave mogelijk maakt. Informatie waar het afdelingsbestuur direct of indirect verantwoordelijk voor is, zodat die strijdbijl ook begraven kan worden. In mijn visie mogen enthousiaste zweefvliegers, die (naar ik aanneem) de nodige tijd in z.g. radarpagina's steken, op die medewerking en ondersteuning rekenen. Dat komt ons allen ten goede. Ik kijk uit naar de Euroglide.


Door mij wordt hier al jaren verkondigd dat Ben Hiemstra (webmaster)zijn prioriteiten niet bij de zweefvliegerij of leden van de KNVvL liggen, maar meer in de status die hij en zijn zoon daarin bekleden. Hij doet niet anders dan dat demonstreren.

Dus, de nieuwe visie van zijn zoontje moet de leden eindeloos met diverse links onder de neus gewreven worden en een werkende trackingsite is, zolang de Hiemstra's daar niet de eer van krijgen, van nul en gener waarde. Belachelijk dat je het bestuur lastig zou moeten vallen om een zinvolle link in zweefportaal te bewerkstelligen.

Maar, als je toch het ABZ wil contacten, dan krijg je geen antwoord want dat wil geen ruzie met Ben Hiemstra. De liefde is al danig bekoeld nu Ben niet gewoon iedereen die hem niet bevalt van het forum mag smijten.

Op vragen over welke regels er precies gelden t.a.v. records, krijg ik geen antwoord, want dat is pijnlijk voor de familie Termaat.
Binnen twee weken verwacht ik hier een uitgebreide verhandelijg te kunnen plaatsten over deze zaken. Het einde is nog lang niet in zicht. Ook met de FAI heb ik contact. Uiteindelijk is de KNVvL een instelling die uit naam van de FAI vele zaken behartigt. Disfunctioneren van de KNVvL besmet ook het blazoen van de FAI en die zullen dat niet waarderen.

Nog even wat die voornoemde "nieuwe Visie" betreft: De software voor de intergratie van ADS-B, Flarm en trackers ligt bij zweefvliegenonline al kant en klaar. Al lang voor die totale mislukking die "nieuwe Visie" gedoopt is op het net verscheen.

De diverse koninkrijkjes binnen de KNVvL zullen echter alles doen om te voorkomen dat zweefvliegenonline de presentatie ook kan uitvoeren. Ik vind het wel amusant hoe ze zich blameren. Van een Duitse zweefvliegclub kreeg ik een mail met de vraag wat het moet kosten als ik hun wedstrijd zo presenteer als die van de OMK :)

Geplaatst door davidh op 15-06-2016 19:02
#30

Kilo Hotel schreef:
Christ schreef o.a.:
Misschien een idee om hier op zweefvliegportaal onder Glidertracking
Nu staat er iets wat waar je niets aan hebt

De echte live glidertracking site,s url neer de zetten

zweefvlieg online van Jan Ritsma
http://www.zweefv...roglide/#a

OGN glidertracking
http://live.glide...=9&s=1

Ktrax glidertracking
http://ktrax.kiss....ch/ktrax/
enz...

Zo kan iedereen zelf even kijken wat goed werkt. Om bv de euroglide te volgen moet dan niet zo moeilijk meer zijn dacht ik.

Christ vd Weide


Lijkt mij een perfect voorstel.

+1

Geplaatst door Jan Ritsma op 15-06-2016 20:51
#31

davidh schreef:

+1


Jahaa, helemaal mee eens. +1
Maar, je wordt gewoon genegeerd. Je denkt toch zeker niet dat Hiemstra en CS zich iets gelegen laten liggen aan wat in hun ogen het plebs vertegenwoordigt?

De Nieuwe Visie van zijn zoontje is veeel belangrijker en zo werkt het al jaren.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 15-06-2016 20:51

Geplaatst door TonS op 16-06-2016 15:01
#32

Wat is dat nu toch weer jammer. Komt er een goed voorstel waar iedereen volgens mij alleen maar gelukkig van kan worden, wordt dat meteen weer ondergesneeuwd door een persoonlijke aanval op de webmaster en zijn gezin...

Maar anyway: @Webmaster, ik snap heel goed hoe enorm lastig dat is maar laat zien dat je boven dit kinderachtige gedoe staat en verander die link even zodanig dat je een keuzemenu krijgt met alle links naar de trackingsites die er zijn. Voeg dan meteen ook skylines.aero en flightradar24.com toe.

Geplaatst door Jan Ritsma op 16-06-2016 16:28
#33

TonS schreef:
Wat is dat nu toch weer jammer. Komt er een goed voorstel waar iedereen volgens mij alleen maar gelukkig van kan worden, wordt dat meteen weer ondergesneeuwd door een persoonlijke aanval op de webmaster en zijn gezin...


Doe toch niet zo vreselijk kruiperig Ton.
Dat "goede voorstel" is Ben al jaren bekend. Waarom denk je dat hij alleen maar naar de trackingsite van zijn zoontje verwezen heeft de laatste jaren? Omdat hij niet wist dat er anderen en betere trackingsites waren? :hila

TonS schreef:
Maar anyway: @Webmaster, ik snap heel goed hoe enorm lastig dat is maar laat zien dat je boven dit kinderachtige gedoe staat en verander die link even zodanig dat je een keuzemenu krijgt met alle links naar de trackingsites die er zijn. Voeg dan meteen ook skylines.aero en flightradar24.com toe.


Ben is hier de bron van een lawine van kinderachtig gedoe. En jij wil nu plotseling dat hij daar mee stopt!?
Ben zei ooit: "IK ben de webmaster en daar zal jij het mee moeten doen".
Dat geldt ook voor jou hoor Ton, of hoor je bij Ben z'n inner circle?
Het probleem is, dat Ben en iedereen zich op zijn eigen website kan aanstellen en gedragen zoals hij zelf wil. Maar dit is het officiele forum van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Daar hoor je je objectief op te stellen en geen familie en vriendjes te bevoordelen. op kosten van de leden..

Gewijzigd door Jan Ritsma op 16-06-2016 17:19

Geplaatst door TonS op 16-06-2016 20:34
#34

.

Geplaatst door Fuchur op 16-06-2016 22:40
#35

Staat er nu een link naar ZOL op de pagina van GT?
Dat een commercieel bedrijf de competitie aanprijst is natuurlijk een geweldige stap voorwaarts #sarcasm

Maar nog steeds geen site die de drie tracking concepten samenbrengt op een pagina. En dat is nou net wat de Euroglide nodig heeft.

Geplaatst door Jan Ritsma op 17-06-2016 08:29
#36

Fuchur schreef:
Staat er nu een link naar ZOL op de pagina van GT?
Dat een commercieel bedrijf de competitie aanprijst is natuurlijk een geweldige stap voorwaarts #sarcasm


Als je als commercieel bedrijf de pijp aan Maarten hebt gegeven, maakt het allemaal niet veel meer uit.
En, ja Glidertracking was commercieel en stond ingeschreven bij de kamer van koophandel.
En ja, het was de bedoeling om geld te gaan vragen voor hun activiteiten en ja, ze waren destijds bezig inlogfunctionaliteit te implementeren. Overigens is daar op zich niets mis mee, maar wat mij stoorde was dat ze om geld liepen te leuren en hulp vroegen van vrijwilligers.

Zweefvliefenonline.nl bungelt onder aan de linklijst terwijl het de enige nederlandse trackingsite is die Nederlandse wedstrijden ondersteunt. Maar ok. beter iets dan niets. Echter voor de KNVvL bestaat heel zweefvliegenonline niet. De leden worden dus door onze vereniging bar slecht voorgelicht.

Fuchur schreef:
Maar nog steeds geen site die de drie tracking concepten samenbrengt op een pagina. En dat is nou net wat de Euroglide nodig heeft.


Dat is niet waar. Zweefvliegenonline heeft FLARM en ADS-B geimplementeerd en was bezig met de Euroglide-leiding om ook die KNVvL-trackers te implementeren. Waarom? omdat jij groot gelijk hebt Frank. Voor de Euroglide heb je alle mogelijke systemen op dit moment hard nodig. Het weergeven van de trackers, wordt echter door Frouwke (KNVvL) en nu ook de Euroglide-leiding geblokkeerd. Ik krijg zelfs de kentekens van de deelnemende vliegtuigen niet van die gasten, hoewel dat wel was toegezegd. De mailinglist van de deelnemers heb ik ook nog steeds niet en de leiding vertikt het om de deelnemers te vragen om zich te registreren bij OGN. Allemaal actieve handelingen om te voorkomen dat de door jou zo geroemde samenvoeging van systemen kan plaats vinden! En waarom? Alleen maar om de frustraties van lieden als Gerrit Knoop te verzachten!

Frank, wij mogen het dan niet altijd even eens zijn, maar jij stelt wel jouw data beschikbaar voor weergave op ZOL. Jij staat kennelijk achter je eigen doel en dat is om uit hobby oogpunt zo veel mogelijk mee te helpen aan de weergave van zweefvliegtuigen/zweefvliegwedstrijden. Op dat punt steek je met kop en schouders boven de rest uit en dat zal op de langere duur door iedereen, op een enkele frustraat na, gewaardeerd worden.

Gisteren kreeg ik data aangeboden die niet via ADS-B en FLARM verkregen worden. Daarmee kunnen in NL zweefvliegtuigen worden weergegeven die beide systemen niet bezitten. Dat zou betekenen dat ALLE zweefvliegtuigen in het vervolg op ZOL te volgen zijn. Dan heb ik van die tegenwerkende KNVvL-gemeenschap geen last meer.
Ik zeg het verkeerd. Niet ik maar de tracking-weergave heeft er last van. Ik vind het wel fijn dat de "heren" zo duidelijk laten zien dat achter hun mooipraterij hele andere politieke intriges en doelstellingen schuil gaan

Geplaatst door arjanvd op 17-06-2016 12:55
#37

Jan Ritsma schreef:

Zweefvliefenonline.nl bungelt onder aan de linklijst terwijl het de enige nederlandse trackingsite is die Nederlandse wedstrijden ondersteunt.


Volgens mij staan ze gewoon op alfabet...

Geplaatst door Christ op 17-06-2016 13:55
#38

arjanvd schreef:
Jan Ritsma schreef:

Zweefvliefenonline.nl bungelt onder aan de linklijst terwijl het de enige nederlandse trackingsite is die Nederlandse wedstrijden ondersteunt.


Volgens mij staan ze gewoon op alfabet...


Bij ons zeggen ze lest best :-)


Hier ook nog de EUROGLIDE Task met OGN http://goo.gl/C1FDvY wel weinig ontvangers richting oost

Hier de link naar de KTRAX Live ook met de EUROGLIDE Task http://goo.gl/qgRbC5

deze werkt ook met de OGN ontvangers als extra kan de vlieger op zijn android telefoon een App activeren
die de gaten opvult in de dekking ik weet niet hoeveel data het kost
de app Ktrax is via google play te downloaden

Misschien dat de EUROGLIDE deelnemers dit eens willen uit proberen tijdens de vlucht

Groet

Christ van der Weide

Geplaatst door Jan Ritsma op 17-06-2016 14:37
#39

Christ schreef:

deze werkt ook met de OGN ontvangers als extra kan de vlieger op zijn android telefoon een App activeren
die de gaten opvult in de dekking ik weet niet hoeveel data het kost
de app Ktrax is via google play te downloaden

Misschien dat de EUROGLIDE deelnemers dit eens willen uit proberen tijdens de vlucht

Groet

Christ van der Weide


Dat zou leuk zijn. Maar geloof je hier nu echt nog zelf in?

Even de feiten:
Er doen 72 equipes mee met de Euroglide.
Daarvan zijn er 34 met ADS-B of/en FLARM te volgen.
Dat komt, omdat de meerderheid zelfs niet de moeite heeft genomen om zich aan te melden bij zweefvliegenonline of OGN.
De wedstrijdleiding sabotteert opzettelijk de weergave van deze wedstrijd, weigert de kentekens van de vliegtuigen door te geven en weigert om de deelnemers te vragen zich te registreren.

En nu vraag jij of er misschien een paar deelnemers geld willen gaan uitgeven en applicaties downloaden, gegevens uploaden etc. om tracking mogelijk te maken.....!?

Goed initiatief:tup Mocht ik de mailinglist nog krijgen, dan zal ik je verzoek daarin menemen.
Ze krijgen volgens mijn laatste info overigens wel trackers mee maar die mogen alleen op flighttr24 vertoond worden.

Geplaatst door TonS op 17-06-2016 16:56
#40

Die app is gewoon gratis hoor...
Moet je alleen een databundel hebben voor het buitenland, afhankelijk van je provider heb je zoiets al voor een tientje per week of zo. In vergelijking met wat het vliegen van de Euroglide kost is dat peanuts. De hoeveelheid data die de app gebruikt is minimaal.

Begin mei hebben wij met de club een soort mini-Euroglide gevlogen. We gebruikten toen XCSoar verbonden aan Skylines. De ophalers konden de vliegers zonder probleem de hele route volgen. Nog mooier is dat de vliegers elkaar onderling ook kunnen zien op XCSoar onafhankelijk van de afstand tussen elkaar. Er wordt wel gezegd dat internet ontvangst in de lucht niet goed werkt, maar daar heb ik niets van gemerkt. XCSoar is ook te koppelen aan Livetrack24 en vorig jaar lukte me dat ook, maar op een of andere manier nu niet meer. Jammer dat Skylines geen kaartpagina heeft waar je iedereen tegelijkertijd op kunt zien. Wel mooi dat je meteen de hele trace plus het barogram live kunt volgen en zelfs direct heen en terug kunt spoelen. Zo heeft elke trackingsite zijn voors en tegens.

Gewijzigd door TonS op 17-06-2016 16:57

Geplaatst door Kilo Hotel op 17-06-2016 23:53
#41

Fuchur schreef:
Staat er nu een link naar ZOL op de pagina van GT?
Dat een commercieel bedrijf de competitie aanprijst is natuurlijk een geweldige stap voorwaarts #sarcasm

Maar nog steeds geen site die de drie tracking concepten samenbrengt op een pagina. En dat is nou net wat de Euroglide nodig heeft.


Zou een volgende stap kunnen zijn dat zweefportaal de verzamelde links die inmiddels op GLIDERTRACKING staan ook gaat vermelden? Misschien schuiven we dan langzamerhand de goede kant op.

Geplaatst door dingetje op 18-06-2016 00:41
#42

XCSoar is ook te koppelen aan Livetrack24 en vorig jaar lukte me dat ook, maar op een of andere manier nu niet meer.


Zie: https://forum.xcs...amp;t=2617

In het kort komt het hier op neer: de Livetrack24 API die in XCSoar gebruikt is, wordt niet langer ondersteund door Livetrack24 (overigens ook een commerciële partij) en er is momenteel niemand van de XCSoar ontwikkelaars bereid gevonden die de functie weer aan de praat wil krijgen.

Geplaatst door Jan Ritsma op 18-06-2016 09:26
#43

De spontane aanmeldingen druppelen binnen, we zitten nu op 40 bekende vliegtuigen (+6).
Er komen vragen binnen welke gegevens er nodig zijn en hoe/waar die moeten worden opgegeven.

Het mooiste is het stappenplan te volgen, maar het minimum is:
HIER aanmelden
en via het contact formulier van zweefvliegenonline doorgeven:
Kenteken vliegtuig (PH nummer D nummer etc.)
Wedstrijdkenteken (letters/cijfers op de staart)
FLARMcode

Geplaatst door dingetje op 18-06-2016 19:18
#44

Hier nog een tip hoe je je FLARM ID kunt vinden (als je hem niet weet)


Open een door je FLARM geschreven IGC file in notepad (of een andere editor die platte tekst kan weergeven)
Zoek naar een regel die begint met LFLA, dan wat nummers en dan ID
De laatste 6 karakters op deze regel zijn het FLARM ID

Zie hieronder voor een schermafbeelding voor een voorbeeld met de flarm van de ACS Junior PH-1293. Bij ACS zijn alle FLARMS ID's inmiddels overschreven met de ICAO code zodat zowel de FLARM als de XPDR dezelfde code uitzenden.
In dit geval is dat dus 484BBE.

i.imgur.com/70A8ACT.png

Een andere methode om je FLARM ID te vinden gaat via de FLARM Tool, een laptop en een FLARM update kaboltje. Die is dus wat lastiger omdat je daar hardware voor nodig hebt.

Je kunt je FLARM ID op je hex ICAO code zetten door een flarmcfg.txt bestand op een SD kaartje te zetten en daar de FLARM mee op te starten

Code

# ICAO code
$PFLAC,S,ID,484bbe





Je ICAO code kun je vinden (zoals Jan ook al aan geeft in zijn stappenplan) voor NL geregistreerde kisten via:

http://www.newfoundland.nl/luchtvaartregister/user/nl/luchtvaartuig.php?registratie=PH-xxxx

Voor de PH-1293 wordt dat dus:

http://www.newfou...ie=PH-1293

Ook als je niet aan de Euroglide mee doet, is het gewoon een no-brainer om je FLARM ID op je ICAO code te zetten. En uiteraard dan ook even aanmelden bij de OGN database.



Geplaatst door Jan Ritsma op 20-06-2016 08:28
#45

Ondanks de "nieuwe visie" is Glidertracking ook weer in de lucht. Gisteren werd nog hard aan de site gewerkt en werd de code overspoeld met foutmeldingen. Men is bezig om de droom van Fuchur waar te maken en FLARM en trackers in de zelfde pagina weer te geven. Uiteraard hebben zij wel alle gegevens die ze zich kunnen wensen. Dit alles na een noodoproep van het Euroglideteam dat kennelijk na de laatste manipulaties inzag dat ze een beroep moesten doen op enkele vrijwilligers. :)

Vandaag is de eerste wedstrijddag, maar volgens de meteo kan er pas morgen gevlogen worden..

Geplaatst door Jan Ritsma op 23-06-2016 06:58
#46

Inmiddels is er op de hoofdpagina van zweefportaal een linkpagina verschenen naar trackingsites waar ook zweefvliegenonline wordt genoemd. Voor de weergave van de Euroglide moet je echter bij Glidertracking zijn volgens deze lijst en die zouden extra bronnen gebruiken als livetrack 24 en spot.

Het is natuurlijk al aardig dat de KNVvL sommige trackingsites niet stelselmatig "vergeet", maar nu is de informatie niet correct. Zweefvliegenonline.nl bijvoorbeeld geeft ook spot en livetrack 24 posities door, maar op een andere manier dan Glidertracking.
De posities via spot en livetrack 24 worden alleen doorgegeven als die posities minder oud zijn dan drie minuten. Daardoor blijft het plaatje dat je op zweefvliegenonline.nl ziet nog enigzins natuurgetrouw.. De vliegtuigen zitten dus echt daar waar ze worden weergegeven. Het gevolg is wel dat hoogstens tien procent van de livetrack 24 en spot gegevens wordt gebruikt omdat de meeste van deze posities gewoon geen waarde hebben omdat ze verouderd zijn. Dat de livetrack 24 apparaatjes iedere seconde hun gegevens doorgeven, zoals de fabrikant claimt is dus een leugen waar de KNVvL mooi ingetrapt is. Voor de Euroglide is wat dit aangaat de waarde nog betrekkelijker omdat er slechts 37 equipes zo'n ding hebben. Er zijn er gewoon niet meer voor handen.

Kortom, Zweefvliegenonline heeft de zelfde informatie als Glidertracking. Alleen is bij zweefvliegenonline de weergave anders Zo wordt, als er meerdere plots van een kist ontvangen zijn, de track en snelheid berekend. Daardoor kunnen op ZO ook vliegtuigsymbooltjes gebruikt worden die uiteraard in de richting wijzen waar heen de kist vliegt.

Zweefvliegenonline heeft appart van de normale trackingsite ook weldegelijk een op de Euroglide toegesneden trackingsite. Weliswaar met een andere presentatie dan GT, maar dat is juist goed, want dan kan iedereen naar eigen voorkeur de wedstrijd volgen. Nouja, echt volgen zal lastig worden want het is de vraag hoe spot livetrack 24, ogn en ADS-B het parcours dekt. Zelf ben ik wat dit aangaat tot nu toe teleurgesteld..

Gewijzigd door Jan Ritsma op 23-06-2016 08:49

Geplaatst door TonS op 23-06-2016 14:04
#47

Ik vind het helemaal niet zo erg om Spots te zien ook al is de info niet helemaal up-to-date. Via het symbool zie je direct welke kisten via Spot te zien zijn en even erop klikken en je ziet of het al lang geleden is. Het is geen formule 1 race waarbij het allemaal aankomt op tiendes van seconden. Ik wil gewoon zien waar iedereen "ongeveer" uithangt. Ik kijk naar allebei de pagina's en dan kies ik uiteindelijk toch degene waar ik de meeste vliegtuigen op zie. Zojuist even vergeleken: op zweefvliegenonline zag ik nog maar 9 kisten, op glidertacking 30. De kisten met een SPOT hadden gemiddeld een vertraging van 15 minuten. Een kwartier is pak hem beet 20km Op een wedstrijd van 2400km maakt me dat niets uit.
Overigens zijn behoorlijk wat teams te volgen via allerhande FB-berichten. Zeker vanuit de tweezitters wordt af en toe druk gewhatsapped en die berichten verschijnen dan soms op FB. Dan krijg je er ook een verhaal bij. Dat is minstens zo leuk. ;)

Geplaatst door Jan Ritsma op 24-06-2016 08:46
#48

TonS schreef:
Ik vind het helemaal niet zo erg om Spots te zien ook al is de info niet helemaal up-to-date. Via het symbool zie je direct welke kisten via Spot te zien zijn en even erop klikken en je ziet of het al lang geleden is. Het is geen formule 1 race waarbij het allemaal aankomt op tiendes van seconden. Ik wil gewoon zien waar iedereen "ongeveer" uithangt. Ik kijk naar allebei de pagina's en dan kies ik uiteindelijk toch degene waar ik de meeste vliegtuigen op zie. Zojuist even vergeleken: op zweefvliegenonline zag ik nog maar 9 kisten, op glidertacking 30. De kisten met een SPOT hadden gemiddeld een vertraging van 15 minuten. Een kwartier is pak hem beet 20km Op een wedstrijd van 2400km maakt me dat niets uit.
Overigens zijn behoorlijk wat teams te volgen via allerhande FB-berichten. Zeker vanuit de tweezitters wordt af en toe druk gewhatsapped en die berichten verschijnen dan soms op FB. Dan krijg je er ook een verhaal bij. Dat is minstens zo leuk. ;)


Het zou natuurlijk het beste zijn als we alle kisten van de Euroglide met een vertraging van hooguit enkele seconden zouden kunnen volgen. Dat lukte gisteren op zweefvliegenonline.nl maar voor ongeveer 12 kisten. Op het vierde been is de verwachting dat dat aantal behoorlijk kan stijgen. De trackers en de spot apparaatjes liepen gisteren soms meer dan een uur achter en dan kan je niet meer van "live" of real time" spreken natuurlijk. Toch vindt Ton het in dat geval prettiger om veel kisten op het scherm te zien en neemt hij de moeite om door ze allemaal aan te kliken zelf de waarschijnlijkheidscirkel te bepalen waarbinnen ze zitten.

Wat Ton Staassen eigenlijk wil, is (bij gebrek aan beter) een pagina met alle kisten er in met hun laatste doorgekomen positie.
Misschien zijn er mensen die daar net zo over denken. Het is goed mogelijk om dit te realiseren op een aparte pagina van zweefvliegenonline en op die manier wordt de live tracking pagina ook niet verziekt. Dus, dat gaan we maken. Er komt ook een predictie pagina. Daar wordt dan de positie van de kist in de tijd verplaatst met de gemiddelde snelheid in de richting van het volgende keerpunt.

De enige reden waarom al deze zaken niet in zweefvliegradar te vinden zijn, is het feit dat dit voor ADS-B niet nodig is. Tot SPOT en trackers had zweefvliegenonline toch geen toegang om allerlij politieke stokpaardjes van individuele KNVvL medewerkers. Nu deze situatie dreigt te verbeteren wil ik best moeite doen om alles te programmeren. We gaan dus weer aan het werk.

Overigens kan je HIER zien vanuit welke vliegvelden de verschillende deelnemers vandaag vertrekken.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 24-06-2016 09:12

Geplaatst door juliettbravo op 24-06-2016 09:56
#49

Jan Ritsma schreef:
Overigens kan je HIER zien vanuit welke vliegvelden de verschillende deelnemers vandaag vertrekken.


Zou wel netjes zijn om er even een bronvermelding bij te zetten, is zo te zien domweg deze pagina: http://www.eurogl...dayrep.php in ZOL geëmbed.

Geplaatst door Jan Ritsma op 25-06-2016 08:01
#50

JuliettBravo schreef:
Jan Ritsma schreef:
Overigens kan je HIER zien vanuit welke vliegvelden de verschillende deelnemers vandaag vertrekken.


Zou wel netjes zijn om er even een bronvermelding bij te zetten, is zo te zien domweg deze pagina: http://www.eurogl...dayrep.php in ZOL geëmbed.


Hi Bart,
Fijn dat je deze opmerking plaatst. Dat geeft mij de gelegenheid de situatie nogmaals te verduidelijken.
Bovendien suggereer je een verfijnd gevoel te hebben voor wat wel en niet netjes is en je bent ook niet te verlegen om dat op dit forum te tonen.

Mij werd door een lid van het organisatieteam van de Euroglide gevraagd om een website op te zetten waarmee de Euroglide gevolgd kon worden en dat heb ik gedaan. Toen ik later om meer gegevens vroeg, kreeg ik geen antwoord meer. Van een ander lid van Eindhoven ZC hoorde ik dat Gerrit Knoop bewerkstelligd had dat alle contact met mij verbroken werd.
Voor de zekerheid heb ik Gerrit zelf gevraagd om commentaar. Dat luidde: " gaat je niks aan".

Omdat alle contact verbroken is en nimmer enig verzoek is ingetrokken, presenteert zweefvliegenonline netjes de verzochte Euroglidepagina.

Beste Bart, schroom niet om je fatsoensoordeel over deze gang van zaken hier ten beste te geven.

Geplaatst door juliettbravo op 25-06-2016 16:53
#51

Jan Ritsma schreef:
Beste Bart, schroom niet om je fatsoensoordeel over deze gang van zaken hier ten beste te geven.


Goed, de Euroglide organisatie vraagt je een trackingpagina op te zetten en besluit er later toch geen gebruik van te willen maken. Dat ze dan niet meer op je emails reageren is inderdaad jammer, maar van de andere kant zullen ze ook wel druk zijn geweest met… bijv .de organisatie van de Euroglide…

Wat ik niet begrijp is waarom je altijd weer van een mug een olifant wil maken. Als iemand mij vraagt of ik met ons model een weersvoorspelling voor een wedstijd wil opzetten en later besluit daar geen gebruik van te willen maken, dan is mijn reactie “goh, jammer”. Bij jou moet dat altijd weer op zijn Jan’s; met een hoop herrie en kabaal, complottheorieen, persoonlijke aanvallen, enz. Ik snap werkelijkwaar niet dat je je zo druk kan maken over dit soort dingen.

Geplaatst door Otto Foelkel op 25-06-2016 19:56
#52

JuliettBravo schreef:
Bij jou moet dat altijd weer op zijn Jan’s; met een hoop herrie en kabaal, complottheorieen, persoonlijke aanvallen, enz. Ik snap werkelijkwaar niet dat je je zo druk kan maken over dit soort dingen.

Voordat deze discussie is beëindigd, zijn de duiven weer op til, vermoed ik zo.
Dat mensen er niet veel voor voelen om met Jan in zee te gaan heeft hij aan zichzelf te danken.

Geplaatst door Jan Ritsma op 26-06-2016 11:11
#53

Er zijn al enkele teams uitgevallen onder andere door motorpech
KLIK

Gewijzigd door Jan Ritsma op 26-06-2016 11:12

Geplaatst door juliettbravo op 26-06-2016 15:35
#54

Of je kijkt natuurlijk gewoon op de officiele Euroglide pagina, waar je dezelfde info, shouts, posities en nog veel meer op één handige pagina kan zien :)

Gewijzigd door juliettbravo op 26-06-2016 15:40

Geplaatst door Jan Ritsma op 27-06-2016 07:39
#55

Chaos is weer troef in digitaal zweefvliegland :)
Hoewel volgens de leiding de Euroglide tot 2 juli duurt, wordt het publiek dat iets probeert te zien via de KNVvL trackers al op 24 juni naar huis gestuurd...

www.zweefvliegenonline.nl/files/blooper1.jpg

Geplaatst door juliettbravo op 28-06-2016 12:08
#56

De eerste kisten zijn binnen, er zullen er vandaag nog wel wat meer volgen:

i68.tinypic.com/s45iky.png

Mooi te volgen op http://live.glidertracking.com

Geplaatst door Jan Ritsma op 30-06-2016 08:22
#57

JuliettBravo schreef:


Mooi te volgen op http://live.glidertracking


Leuk dat je dit beweert Bart. Dat geeft mij weer de gelegenheid om alles op een rijtje te zetten.

Op het plaatje van Bart zijn 11 kisten te zien, Maar slechts 7 er van zijn deelnemers aan de Euroglide.
Op zweefvliegradar daar in tegen, worden die er uit gefilterd. Daar zie je dus alleen de deelnemers. Wil je toch om de ene of andere reden ook al het andere verkeer zien, dan kan dat door in het menu het deelnemerfilter uit te schakelen. Je kan dus zelf kiezen!

Verder is GT geen real time of live website. Ze geven de laatst onvangen positie door en laten die blip desnoods uren staan. Het gevolg is, dat op het plaatje van Bart de IM al lang gefinisht kan zijn terwijl hij lijkt helemaal achter aan te liggen.
Kortom, als GT niet meer weet waar de kist zit, dan geven ze maar een oude positie weer. Zweefvliegenonline geeft alleen de posities van de kisten waarvan het contact nog in stand is.

GT heeft nog steeds die verouderde stippen om de positie aan te geven. Zweefvliegenonline.nl geeft echter vliegtuigsymbooltjes en rekent zelf koers en snelheid uit. Maar als iemand toch die domme stippen wil zien dan kan dat op zweefvliegenonline.nl ook d.m.v. een simpele muisklik in het menu.

Verder vind je op zweefvliegradar alles netjes bij elkaar, zoals deelnemerslijst, vliegvelden van landing en shouts van de deelnemers. Dat alles heeft GT niet, nog afgezien van het feit dat die arme jongens zo kort voor het begin van de Euroglide de smeekbede onvingen om toch nog even hun nieuwe visie opzij te zetten, waarin ze zelf juist uitleggen dat er veel mooiere presentaties op andere trackingsites te vinden zijn. De website van GT was aan het begin van de Euroglide ook nog lang niet klaar.

Waarom moet dan zonodig het publiek misleid worden richting GT, door Bart, de KNVvL, en de leiding van de Euroglide?
Ach, als je dat echt weten wilt, dan staat er in dit draadje al veel uitleg. ;) ze hebben nu eenmaal een heel ander doel dan het goed voorlichten van de massa.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 30-06-2016 08:23

Geplaatst door Otto Foelkel op 30-06-2016 17:44
#58

Jan Ritsma schreef:
Waarom moet dan zonodig het publiek misleid worden richting GT, door Bart, de KNVvL, en de leiding van de Euroglide?

Al is de leugen nog zo snel, Jan Ritsma achterhaalt hem wel.

Geplaatst door juliettbravo op 30-06-2016 19:41
#59

Jan Ritsma schreef:
Waarom moet dan zonodig het publiek misleid worden richting GT, door Bart, de KNVvL, en de leiding van de Euroglide?


Ahja, dus als je het niet eens bent met jouw mening dan ben je ineens mensen aan het misleiden.

Jan: daaag www.animated-smileys.com/emoticons/animated-smileys-waving-002.gif

Geplaatst door Jan Ritsma op 02-07-2016 10:44
#60

Als je met de Euroglide mee doet is je auto snel weer aan zijn km beurt toe.

De YE snort op dit moment ten westen van Dresden over de autobahn 14 en heeft zijn KNVvL-tracker nog aan staan. Zolang je met die apparaatjes niet vliegt, werken ze goed ;)

Leuk te volgen op: http://www.zweefv....nl/layout


www.zweefvliegenonline.nl/files/ye.jpg

GT geeft trouwens ook wel een spannend beeld

www.zweefvliegenonline.nl/files/gt.jpg

Gewijzigd door Jan Ritsma op 02-07-2016 11:12

Geplaatst door jan op 03-07-2016 23:00
#61

Ik schat dat we om de YE te volgen we ongeveer 4400 km hebben moeten rijden. Komt ook deels omdat we het mooie weer op maandag niet wouden laten schieten.

Zondagavond naar Oerlinghausen gereden. Helaas werd de de wedstrijd maandag nog niet geopend dus gingen we over op plan B: Lekker met het mooie weer naar het oosten vliegen. Dinsdag zou toch een klote dag worden dus dat het laat zou worden om de kist weer terug naar Oerlinhusen te rijden was niet zo'n probleem. Nog even er over gehad om net als de LA de wedstrijd de wedstrijd te laten en dinsdag verder met het mooie weer mee te vliegen. Maar wij hadden in tegenstelling tot de LA wel 2 weken vakantie dus vonden we het zonde om de wedstrijd te laten schieten. Dus weer terug gereden naar Oerlinghausen wat weer ruim 600 km wegkilometers opleverde.

Geplaatst door Otto Foelkel op 04-07-2016 01:46
#62

Jan Ritsma schreef:
De YE snort op dit moment ten westen van Dresden over de autobahn 14 en heeft zijn KNVvL-tracker nog aan staan. Zolang je met die apparaatjes niet vliegt, werken ze goed ;)

Zo'n gevalletje moeten ze maar in iedere auto monteren en koppelen aan een automatische uitlezing.
Zou de staat veel geld opleveren en justitie een hoop tijd besparen.

Geplaatst door Jan Ritsma op 04-07-2016 07:43
#63

jan schreef:
Ik schat dat we om de YE te volgen we ongeveer 4400 km hebben moeten rijden. Komt ook deels omdat we het mooie weer op maandag niet wouden laten schieten.

Zondagavond naar Oerlinghausen gereden. Helaas werd de de wedstrijd maandag nog niet geopend dus gingen we over op plan B: Lekker met het mooie weer naar het oosten vliegen. Dinsdag zou toch een klote dag worden dus dat het laat zou worden om de kist weer terug naar Oerlinhusen te rijden was niet zo'n probleem. Nog even er over gehad om net als de LA de wedstrijd de wedstrijd te laten en dinsdag verder met het mooie weer mee te vliegen. Maar wij hadden in tegenstelling tot de LA wel 2 weken vakantie dus vonden we het zonde om de wedstrijd te laten schieten. Dus weer terug gereden naar Oerlinghausen wat weer ruim 600 km wegkilometers opleverde.


Bijna vier en een halfduizend km rijden met een aanhanger in 2 weken... :clap Dat wordt bijkomen van je vakantie!

Wel jammer dat de wedstrijdleiding bij de Euroglide kennelijk reglementair dit soort beslissingen kan nemen. Zo werd jullie meteo inzicht en tactiek om naar Oerlinghausen te rijden bestraft terwijl dat zou moeten zijn beloond. Nu zie ik de Euroglide eerder als een toertocht dan een wedstrijd en dan kan je zeggen " wat maakt het uit. We hebben veel plezier gehad en daar gaat het om". Maar, zolang het als een wedstrijd wordt gepresenteerd dient het eerlijk te verlopen. Dat de wedstrijdleiding zo vergaand in kan grijpen en teams daarmee bevoor of benadelen kan, lijkt unfair. Gelukkig zit ik niet in de leiding van de Euroglide.

Geplaatst door arjanvd op 04-07-2016 09:48
#64

Jan Ritsma schreef:
Gelukkig zit ik niet in de leiding van de Euroglide.


Ben het helemaal met je eens Jan

Gewijzigd door arjanvd op 04-07-2016 09:48

Geplaatst door jan op 04-07-2016 13:34
#65

Wij vonden het natuurlijk jammer dat de organisatie de wedstrijd niet meteen maandag opende, maar als ik in de organisatie zat zou ik de wedstrijd ook nog niet geopend hebben. Stel je voor: 80 teams bestaande uit gemiddeld 3 a 4 mensen die zonder afspraak op je veld aankomen en om een start bedelen.

Volgens mij is het nu allemaal ordelijk verlopen zodat een volgende keer weer een Euroglide uitgeschreven kan worden. Dus van mij kant geen klachten over de organisatie en ik denk dat dit voor de meeste deelnemers van de Euroglide het geval is.

Wel jammer dat de communicatie met Jan Ritsema blijkbaar ongelukkig is verlopen, maar dat zal vast door oorzaken uit het verleden zijn ontstaan.

Geplaatst door Jan Ritsma op 04-07-2016 14:10
#66

jan schreef:
Wij vonden het natuurlijk jammer dat de organisatie de wedstrijd niet meteen maandag opende, maar als ik in de organisatie zat zou ik de wedstrijd ook nog niet geopend hebben. Stel je voor: 80 teams bestaande uit gemiddeld 3 a 4 mensen die zonder afspraak op je veld aankomen en om een start bedelen.


Oerlinghausen is een erg groot zweefvliegcentrum met een aantal clubs. Bovendien komen de teams echt niet allemaal tegelijk aan. Jullie zeker niet want jullie waren er al een dag eerder.

Verder kan zo'n situatie zich onderweg ook voordoen, ver buiten het zicht van de wedstrijdleiding.
Individuele zweefvliegers kunnen ook nadenken

De wedstrijdleiding heeft bewezen dat ze beslissingen omtrent de organisatie in hoge maten laat afhangen van persoonlijke sympathien en antipathien en deze wedstrijd is op deze manier flink te manipuleren. Let wel, ik zeg niet dat dat hier nu gebeurd is, maar het is beter dat het gewoon reglementair niet kan.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 04-07-2016 17:58
#67

jan schreef:
Zondagavond naar Oerlinghausen gereden. Helaas werd de de wedstrijd maandag nog niet geopend dus gingen we over op plan B: Lekker met het mooie weer naar het oosten vliegen. Dinsdag zou toch een klote dag worden dus dat het laat zou worden om de kist weer terug naar Oerlinhusen te rijden was niet zo'n probleem. Nog even er over gehad om net als de LA de wedstrijd de wedstrijd te laten en dinsdag verder met het mooie weer mee te vliegen. Maar wij hadden in tegenstelling tot de LA wel 2 weken vakantie dus vonden we het zonde om de wedstrijd te laten schieten. Dus weer terug gereden naar Oerlinghausen wat weer ruim 600 km wegkilometers opleverde.

Team LA heeft zondagavond op Terlet besloten om maandagochtend naar Oerlingausen te rijden, niet te wachten op opening van de wedstrijd maar te starten voor het aanstormende warmtefront uit.
Na een lastige vlucht landden we maandagavond op een compleet uitgestorven Bronkow. Ophalers waren even later ter plaatse. Kist weer ingepakt, hapje eten, slapen in een tentje naast de aanhanger en de volgende ochtend wakker worden in de motregen, die horizontaal langs kwam.
We lagen toch al uit de wedstrijd en hebben er verder een mooie toertocht van gemaakt en in ieder geval veel plezier gehad.
De atmosfeer lijkt overigens flink in de war te zijn, want de verwachtingsmodellen van Topmeteo klopten voor geen meter gedurende de gehele week.