Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: FLARM registreren bij OGN

Geplaatst door Jan Ritsma op 28-05-2016 13:12
#1

Er zijn nogal wat vliegers die het leuk vinden dat het thuisfront ze kan volgen via een trackingsite en die hebben de moeite genomen zich aan te melden bij OGN (Open Glider Network). Dat dient te gebeuren met de unieke FLARM code. Wat veel mensen niet weten, of waar veel mensen de moeite niet voor nemen, is het veranderen van deze FLARM ID door deze gelijk te maken aan de officiele 24 bit ICAO ID die in de transponder dient te staan.
Het gevolg is, dat tracking sites 2 ID's zien van het zelfde vliegtuig en daarom dat vliegtuig 2x weergeven.

Als je je opgegeven hebt voor OGN, maar niet je FLARM code hebt veranderd in het 24 bit ICAO adres, dan kan je dat als nog doen en de gegevens daarna weer even aanpassen bij OGN.

Hieronder een stappenplan:

1)Zoek eerst uit wat je 24 bit icaoadres is.
Voor in transponder heb je dit destijds moeten invoeren.
Als je het niet meer weet, kan je via de documentatie bij je transponder
de stappen vinden om dit adres op het scherm weer te geven.
Voor nederlands geregistreerde vliegtuigen kan het adres gevonden worden via:
http://www.newfou...artuig.php


2)Ga, als je het adres hebt, naar :
https://flarm.com...tion-tool/
vul hier de gegevens in waarna een flarm configuration-file aan je Emailadres wordt gestuurd.
Doe hiermee een FLARM update zoals gebruikelijk voor jouw FLARM.

3)Ga nu naar:
http://ddb.glider...
Maak een account aan en/of log in als je die al hebt en volg de aanwijzingen voor de registratie van je FLARM.

Het is een paar minuten werk en dan functioneert alles beter.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 02-06-2016 07:30

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 28-05-2016 16:31
#2

Goeie tip! ga ik doen als de kist weer terug is van een kampje in Duitsland.

Geplaatst door Coberko op 28-05-2016 20:01
#3

Jan Ritsma schreef:
Het gevolg is, dat tracking sites 2 ID's zien van het zelfde vliegtuig en daarom dat vliegtuig 2x weergeven.


Welke tracking sites geven dan zowel transponder ID's als flarm ID's weer?

Geplaatst door Jan Ritsma op 28-05-2016 20:42
#4

Coberko schreef:
Jan Ritsma schreef:
Het gevolg is, dat tracking sites 2 ID's zien van het zelfde vliegtuig en daarom dat vliegtuig 2x weergeven.


Welke tracking sites geven dan zowel transponder ID's als flarm ID's weer?


Daar heb ik geen lijst van. Maar het is erg onhandig dat één kist twee verschillende 24 bit codes heeft. OGN beveelt ook aan om de FLARMcode gelijk te maken aan de transpondercode. Ook voor toepassingen in de toekomst.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 28-05-2016 23:56
#5

Zie ook https://www.zweef...1&nr=1
Het is zeer belangrijk dat de Flarm radio id wordt ingesteld op de hex code van de transponder
Kisten die Flarm en ADS-B out hebben zie je anders dubbel :|

Geplaatst door mcDavid op 30-05-2016 00:14
#6

Coberko schreef:
Jan Ritsma schreef:
Het gevolg is, dat tracking sites 2 ID's zien van het zelfde vliegtuig en daarom dat vliegtuig 2x weergeven.


Welke tracking sites geven dan zowel transponder ID's als flarm ID's weer?

O.a. flightradar24. Je ziet 2 vliegtuigjes keurig achter elkaar aan vliegen, als de id's niet gelijk zijn.

Ben het zowaar eens met Jan eens, Meld je vliegtuig (of die van je club ) aan in de ddb! Kleine moeite, groot plezier. Ook als je liever niet wilt dat je vliegtuig op trackingsites verschijnt, maar bijv wel de SAR ondersteuning bij noodgevallen wilt, is dit de place to be.

Gewijzigd door mcDavid op 30-05-2016 00:15

Geplaatst door Christ op 06-06-2016 20:29
#7

Ook niet vergeten
de Flarmnet database te updaten

http://www.flarmn...ex.php/en/

Ik zag dat Salland al bijna heel de vloot up to date heeft

http://www.kisste...or=Salland

groet

Christ van der Weide

Geplaatst door Jan Ritsma op 07-06-2016 09:05
#8

Christ schreef:
Ook niet vergeten
de Flarmnet database te updaten

http://www.flarmn...ex.php/en/

Ik zag dat Salland al bijna heel de vloot up to date heeft

http://www.kisste...or=Salland

groet

Christ van der Weide


Salland scoort bijna 100% :)

Nu de PH666 nog (ooit the omen gezien?) die een prima ADS-B signaal en een prima FLARM signaal uitzend. Helaas met verschillende 24 bit codes...

En,... ja, het is belangrijk dat in de diverse databases de gegevens actueel blijven. Als je je Flarm verkoopt is het handig om de nieuwe eigenaar te vragen te registreren, Haal in ieder geval jouw gegevens uit de OGN FLARM database anders is het zo een rommeltje. Zo vliegt op OGN de PH1203 rond... Die kist bestaat echter niet volgens het luchtvaartregister:hless

Geplaatst door mcDavid op 19-06-2016 16:45
#9

Vanaf vandaag heeft ddb.glidernet.org een mooie nieuwe (en hopelijk iets duidelijkere) layout.

Overigens is er uit de ddb ook een flarmnet compatible file te exporteren. Flarmnet heeft (nog) een grotere database, maar de ddb is beter up to date.
Http://ddb.glidernet.org/download/download-fln.php

Geplaatst door TonS op 19-06-2016 18:58
#10

Heel interessant: ik heb mijn kist al een paar jaar geleden in die database gezet, maar heb een paar weken geleden mijn code veranderd in de ICAO HEX-code.
Vandaag dacht ik eraan om hem eens aan te passen in de database. Toen ik dat probeerde kreeg ik steeds de melding dat dat mijn ICAO-nummer al geregistreerd was. NA een paar keer proberen heb ik mijn kost met de oude Flarm-registratie eruit gegooid om hem gewoon helemaal opnieuw toe te voegen. Dat lukte ook niet. Toen ik de database checkte bleek dat mijn kist al in de database staat met de ICAO-code maar hij staat niet onder mijn account.
Mijn kist is dus blijkbaar door iemand anders geregistreerd. Geen probleem maar als ik ooit nog iets wil aanpassen dan kan ik dat dus niet meer. Kan ik daar iets aan doen?

Geplaatst door mcDavid op 19-06-2016 19:35
#11

Even een mailtje sturen naar de beheerder: contact@glidernet.org. Die kan dan contact zoeken met degene die jouw id 'geclaimd' heeft.
Ik hoop binnenkort ook een feature te maken om direct contact op te nemen met eigenaren.


Geplaatst door allebei op 20-07-2016 09:49
#12

Ik probeer af en toe mijn vliegende (club)maten en wedstrijden te volgen via wat trackingsites. Maar wat een ramp is dat.

Op Flightradar24 achtervolgt ADS-B de Flarm, op het OGN-netwerk zijn veel kisten niet te identificeren (hoeft ook niet, maar denk dat het bij nogal wat eigenaren geen onwil is), Zweefvliegen-online voegt daar wat ADSB-verkeer aan toe en het commerciele Livetrack24 netwerk is totaal onbruikbaar.
Als ik op de site van Livetrack24 kijk zie ik dat hun trackers de KNVvL ongeveer 170E/stuk hebben gekost. Een abonnement op hun services (ik denk premium want zowel zomerwedstrijden als deltavliegen staan als event gelist), kost voor een 3- of 6-maands periode ongeveer 2,50E/maand. Daarbij komen dan nog kosten van het GSM data-abonnement. Ik heb geen info over hoeveel van deze apparaatjes de KNVvL heeft aangeschaft, maar met 50 stuks zit ik er niet ver naast schat ik. Als ik daarnaast de analyse van Jan Ritsma volg (ander draadje) maakt een ‘volledige’ tracking-site nauwelijks gebruik van de aangeboden Livetrack24 data. De livetrack24 data is of oud of gewoon niet beschikbaar agv de inrichting van het GSM-netwerk. Dit allemaal bij elkaar optellend lijkt livetrack24 niet de slimste aankoop. Dit moet slimmer en dus goedkoper kunnen voor de KNVvL-leden.

Ontwikkelaars van tracking-sites zitten elkaar in de haren, al dan niet aangewakkerd door, organisatoren, bestuursleden, commissieleden enz. Uitermate jammer omdat ze uiteindelijk allemaal hetzelfde willen en niet commercieel gedreven zijn.

Ik zou graag zien dat onze overkoepelende vereniging, de KNVvL, dit nu eens constructief oppakt. Er zijn denk ik zat leden die de kennis, kunde en de wil hebben om er iets van te maken.
- Evalueer hoeveel livetracking24 de KNVvL-leden heeft gekost, nog gaat kosten en wat het reeel oplevert aan echte data en extra kijkers op tracking-sites. Hoeveel ‘kijkers’ zijn er uberhaupt?
- Zorg dat al die ontwikkelaars nu eens constructief met elkaar gaan praten, dan raken we al dat gekissebis op het forum over dit onderwerp misschien ook eens kwijt.
- Publiceer een handige handleiding “hoe zorg ik dat mijn kist/naam (niet) zichtbaar wordt op tracking-sites”. Misschien via het KNVvL-blaadje om leden te benaderen die de forums niet bezoeken?

Ronald Rooij

Geplaatst door Jan Ritsma op 24-07-2016 11:18
#13

mcDavid schreef:
Vanaf vandaag heeft ddb.glidernet.org een mooie nieuwe (en hopelijk iets duidelijkere) layout.

Overigens is er uit de ddb ook een flarmnet compatible file te exporteren. Flarmnet heeft (nog) een grotere database, maar de ddb is beter up to date.
Http://ddb.glidernet.org/download/download-fln.php


Voor jou zal die database wel een stuk duidelijker zijn, maar ik heb er nog wat moeite mee :hmm
Wat betekent dit allemaal?
www.zweefvliegenonline.nl/files/database.jpg

Geplaatst door roeles op 24-07-2016 12:44
#14

Zie:
https://github.co...Reader.cpp

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 24-07-2016 21:39
#15

Jan Ritsma schreef:
Er zijn nogal wat vliegers die het leuk vinden dat het thuisfront ze kan volgen via een trackingsite en die hebben de moeite genomen zich aan te melden bij OGN (Open Glider Network). Dat dient te gebeuren met de unieke FLARM code. Wat veel mensen niet weten, of waar veel mensen de moeite niet voor nemen, is het veranderen van deze FLARM ID door deze gelijk te maken aan de officiele 24 bit ICAO ID die in de transponder dient te staan.
Het gevolg is, dat tracking sites 2 ID's zien van het zelfde vliegtuig en daarom dat vliegtuig 2x weergeven.

Als je je opgegeven hebt voor OGN, maar niet je FLARM code hebt veranderd in het 24 bit ICAO adres, dan kan je dat als nog doen en de gegevens daarna weer even aanpassen bij OGN.

Hieronder een stappenplan:

1)Zoek eerst uit wat je 24 bit icaoadres is.
Voor in transponder heb je dit destijds moeten invoeren.
Als je het niet meer weet, kan je via de documentatie bij je transponder
de stappen vinden om dit adres op het scherm weer te geven.
Voor nederlands geregistreerde vliegtuigen kan het adres gevonden worden via:
http://www.newfou...artuig.php


2)Ga, als je het adres hebt, naar :
https://flarm.com...tion-tool/
vul hier de gegevens in waarna een flarm configuration-file aan je Emailadres wordt gestuurd.
Doe hiermee een FLARM update zoals gebruikelijk voor jouw FLARM.

3)Ga nu naar:
http://ddb.glider...
Maak een account aan en/of log in als je die al hebt en volg de aanwijzingen voor de registratie van je FLARM.

Het is een paar minuten werk en dan functioneert alles beter.


Jammer, maar ik heb bovenstaande niet aangedurfd om de volgende redenen:

Op de FLARM website worden alleen de flarm doosjes weergegeven, de red box staat er niet bij.
Welk p/n mijn red box heeft.. geen idee, en kan daar niet zomaar bij om het te controleren.
En is het de bedoeling dat het s/n wordt veranderd in de hex code?

En hoe zit het dan met de IGC certificatie, wordt die niet aangetast? Ik gebruik de red box flarm als officiele logger.

Afgezien van dat het sowieso een winterklusje wordt (ik ga nu echt niet de cockpit slopen hiervoor) kan iemand bovenstaande vragen beantwoorden?

Alvast bedankt,
Marco

Geplaatst door Christ op 24-07-2016 23:03
#16

Marco uit hangar 5 schreef:
[


Op de FLARM website worden alleen de flarm doosjes weergegeven, de red box staat er niet bij.
Welk p/n mijn red box heeft.. geen idee, en kan daar niet zomaar bij om het te controleren.
En is het de bedoeling dat het s/n wordt veranderd in de hex code?

En hoe zit het dan met de IGC certificatie, wordt die niet aangetast? Ik gebruik de red box flarm als officiele logger.

Afgezien van dat het sowieso een winterklusje wordt (ik ga nu echt niet de cockpit slopen hiervoor) kan iemand bovenstaande vragen beantwoorden?

Alvast bedankt,
Marco


alleen de radio roepnaam veranderd de rest blijft allemaal intact

Het makkelijkst is een tekst bestandje op je sd kaartje zetten met de naam FLARMCFG.TXT
en je Flarm aanzetten


Code

##############################################################################
# This configuration file must be text only and reside in the top directory   
# of the USB stick, SD card or FLARM Tool.                                   
# This configuration file must be named FLARMCFG.TXT                         
# If you wish to change the settings, you can revisit the online             
# configuration tool at any time: http://www.flarm.com/                       
##############################################################################

$PFLAC,S,ID,FFFFFF






waar FFFFFF staat zet je je ICAO code van je vliegtuig dat is alles

wel met kladblok editor veranderen

zie ook het bericht van Dingetje https://www.zweef...post_27297

Christ

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 25-07-2016 13:33
#17

OK bedankt, als dit alles is, ga ik dat zo even doen..

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 25-07-2016 20:25
#18

Done.. alleen de OGN database aanpassen lukt niet, website komt steeds terug met dat de registratie al bestaat, waarschijnlijk iemand op de club zo ijverig geweest.

Geplaatst door TonS op 25-07-2016 20:45
#19

Marco uit hangar 5 schreef:
Done.. alleen de OGN database aanpassen lukt niet, website komt steeds terug met dat de registratie al bestaat, waarschijnlijk iemand op de club zo ijverig geweest.


Ik had precies hetzelfde. Heb toen contact met OGN opgenomen via hun contact formulier op de site. Ze hebben toen een mail gestuurd naar degene die mijn kist had geregistreerd om contact met mij op te nemen. Was zo geregeld. Overigens ook Redbox...

Geplaatst door Jan Ritsma op 26-07-2016 07:38
#20

TonS schreef:
Marco uit hangar 5 schreef:
Done.. alleen de OGN database aanpassen lukt niet, website komt steeds terug met dat de registratie al bestaat, waarschijnlijk iemand op de club zo ijverig geweest.


Ik had precies hetzelfde. Heb toen contact met OGN opgenomen via hun contact formulier op de site. Ze hebben toen een mail gestuurd naar degene die mijn kist had geregistreerd om contact met mij op te nemen. Was zo geregeld. Overigens ook Redbox...


Vreemd. Hele verhitte discussies over privacy, mensen winden zich op omdat trackingsites zomaar hun kist durven weer te geven, maar als een vreemde ongevraagd ze opgeeft bij OGN maakt niemand zich druk. Prima hoor, want hoe meer FLARMS opgegeven worden hoe beter, maar het is toch opvallend grappig.

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 26-07-2016 16:11
#21

Ik had achteraf gezien iemand daar toestemming voor gegeven, dat was ik alweer helemaal vergeten natuurlijk. Het gaat om vliegtuig gegevens, en dat mag iedereen wat mij betreft weten en heeft geen moer met privacy te maken.

Anyway, alles staat nu zoals het hoort ;-) Flarm red box, OGN database en Flarmnet zijn allemaal weer up to date voor wat de PH-588, BU, Mini Nimbus betreft.

Bedankt voor de hulp!


Geplaatst door Christ op 26-07-2016 18:19
#22

Marco uit hangar 5 schreef:

Anyway, alles staat nu zoals het hoort ;-) Flarm red box, OGN database en Flarmnet zijn allemaal weer up to date voor wat de PH-588, BU, Mini Nimbus betreft.

Bedankt voor de hulp!



Bijna goed Marco

De database is wat onduidelijk wat dit betreft maar je moet ook het type device aanpassen in de database

jij hebt het nu nog staan als F flarm device type in de OGN database

F 484AA4 Mini Nimbus PH-588 BU Y Y

maar dat moet worden I van ICAO device type


zoals bv dit toestel

I 484B14 Mini Nimbus PH-594 NB Y Y

Groet

Christ

Geplaatst door Fuchur op 26-07-2016 19:21
#23

Christ schreef:
Marco uit hangar 5 schreef:

Anyway, alles staat nu zoals het hoort ;-) Flarm red box, OGN database en Flarmnet zijn allemaal weer up to date voor wat de PH-588, BU, Mini Nimbus betreft.

Bedankt voor de hulp!



Bijna goed Marco

De database is wat onduidelijk wat dit betreft maar je moet ook het type device aanpassen in de database

jij hebt het nu nog staan als F flarm device type in de OGN database

F 484AA4 Mini Nimbus PH-588 BU Y Y

maar dat moet worden I van ICAO device type


zoals bv dit toestel

I 484B14 Mini Nimbus PH-594 NB Y Y

Groet

Christ

Dat klopt naar mijn weten niet Christ

Als je je flarm wilt registreren bij ogn moet je deze toch echt op flarm zetten.
Wil je ook je transponder bij ogn registreren dan zet je er nog een entry in op icao.

Op die manier kan fr24 de dubbele er makkelijk uitfilteren.

Gr

Geplaatst door TonS op 26-07-2016 19:37
#24

Fuchur schreef:
Christ schreef:
Marco uit hangar 5 schreef:

Anyway, alles staat nu zoals het hoort ;-) Flarm red box, OGN database en Flarmnet zijn allemaal weer up to date voor wat de PH-588, BU, Mini Nimbus betreft.

Bedankt voor de hulp!



Bijna goed Marco

De database is wat onduidelijk wat dit betreft maar je moet ook het type device aanpassen in de database

jij hebt het nu nog staan als F flarm device type in de OGN database

F 484AA4 Mini Nimbus PH-588 BU Y Y

maar dat moet worden I van ICAO device type


zoals bv dit toestel

I 484B14 Mini Nimbus PH-594 NB Y Y

Groet

Christ

Dat klopt naar mijn weten niet Christ

Als je je flarm wilt registreren bij ogn moet je deze toch echt op flarm zetten.
Wil je ook je transponder bij ogn registreren dan zet je er nog een entry in op icao.

Op die manier kan fr24 de dubbele er makkelijk uitfilteren.

Gr


Oh? Dan heb ik dat ook fout gedaan...

Geplaatst door Christ op 26-07-2016 21:09
#25

Fuchur schreef:
Christ schreef:


Bijna goed Marco

De database is wat onduidelijk wat dit betreft maar je moet ook het type device aanpassen in de database

jij hebt het nu nog staan als F flarm device type in de OGN database

F 484AA4 Mini Nimbus PH-588 BU Y Y

maar dat moet worden I van ICAO device type


zoals bv dit toestel

I 484B14 Mini Nimbus PH-594 NB Y Y

Groet

Christ

Dat klopt naar mijn weten niet Christ

Als je je flarm wilt registreren bij ogn moet je deze toch echt op flarm zetten.
Wil je ook je transponder bij ogn registreren dan zet je er nog een entry in op icao.

Op die manier kan fr24 de dubbele er makkelijk uitfilteren.

Gr



De Beheerder van de ogn database Wojtek Buczak heeft in Maart nog een verzoek gedaan om de device type,s goed te registreren


24 Mar
Dear OGN members

Some of the devices defined in our DDB have incorrect address type.

E.g. instead of being defined as ICAO they are defined as FLARM and vice versa..

Could you please review your entries and make sure that your devices have correct address types declared ?

Please find attached a list (provided by Andrea) with the ids of the devices which do not have the address type declared correctly in the DDB.

Thank you!

Wishing everybody a very nice Easter!
Cheers
Wojtek

ik kan er toch niets anders van maken of wel ?

het komt er op neer als je flarm als id een icao adress heeft moet je het als icao device (type) registreren
heeft je Flarm een flarm id dat meestal met DD begint dan moet je het als flarmdevice (type) registreren

hier nog de link naar de lijst van mrt met verkeerde instellingen
https://docs.goog...authuser=0

Groet

Christ

Geplaatst door Fuchur op 27-07-2016 00:34
#26

Dan heb je gelijk. Device type is dan niet het juiste label. Address type wel ;-)
Dan is de tracker een vreemde eend in de bijt...

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 30-07-2016 21:37
#27

Volgens mij staan er nu twee regels voor de BU in de database, eentje voor ICAO en eentje voor Flarm, met beide dezelfde (ICAO) ID.