Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Antares 18T promotie
Geplaatst door Frits Urselmann op 25-06-2015 09:36
#1
Beste vliegers
vanaf 1 juli 2015 is de Antares 18T voor promotie in NL tot 13 juli De bedoeling is om hiermee een kennisvlucht te maken voor iedereen die serieus geïnteresseerd is maar m.n. leden van een vlootcommissie ! ik hoop op goed weer !
Ik kan naar Terlet of naar een ander veld komen indien nodig liefst met sleepmogelijkheid.
svp een pb-tje en ik ga mijn best doen om het een en ander voor mekaar te krijgen. ! Uiteraard zijn onze zuider en oosterburen die op dit forum zijn van harte uitgenodigd !
Ik verheug me op jullie reacties
Groetkes Frits
Geplaatst door Chester op 25-06-2015 22:38
#2
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Geplaatst door Frits Urselmann op 25-06-2015 22:50
#3
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
zal Ik je graag persoonlijk vertellen :) maar de soep is niet zo heet hoor B) ook de Firma Lange is zijn product net zoals alle fabrikanten dat doen, aan het verbeteren !
urselmann.frits (ed)gmail.com.
Groetkes
Frits
Gewijzigd door Frits Urselmann op 26-06-2015 10:24
Geplaatst door Frits Urselmann op 10-07-2015 21:31
#4
Maandag gaat de Antares weer terug naar de fabriek in zweibrücken ik wil graag iedereen bedanken voor de belangstelling, maar ook de clubs op Soesterberg, Gilzerijen Venlo de Peel en Grefrath voor de gastvrijheid.
ik hoop volgend jaar met de 23 T te komen! maar uiteraard ben ik ten alle tijden bereidt om je van alle gewenste info over de Antares te voorzien
Frits
Geplaatst door Jan Ritsma op 11-07-2015 07:26
#5
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Geplaatst door TonS op 12-07-2015 00:31
#6
Thx voor je bezoek aan de ZES vandaag, Frits. Iedereen die erop gevlogen heeft wa zeer te spreken over deze kist
Geplaatst door Frits Urselmann op 12-07-2015 07:36
#7
TonS schreef:
Thx voor je bezoek aan de ZES vandaag, Frits. Iedereen die erop gevlogen heeft wa zeer te spreken over deze kist
Graag gedaan Ton ! tis ook een geweldig vliegtuig met veel kleine technische snufjes om het vliegen veilig en aangenaam te maken :tup
http://www.lange-..._18st.html
Geplaatst door Jan Ritsma op 12-07-2015 08:12
#8
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?
Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. :hless
Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-07-2015 08:15
Geplaatst door Chester op 12-07-2015 12:22
#9
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?
Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. :hless
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Geplaatst door Frits Urselmann op 12-07-2015 12:32
#10
Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?
Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. :hless
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi chester
in welke vakliteratuur staat dat? ben erg benieuwd ;)
Gewijzigd door Frits Urselmann op 12-07-2015 12:35
Geplaatst door Jan Ritsma op 12-07-2015 13:38
#11
Chester schreef:
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hi Chester, ik eis niks hoor.
Mij viel het op dat Frits Urselmam jou vraag niet wil beatwoorden terwijl hij wel direct reageert op de stroopkwast van Ton S(aassen?)
Misschien lees ik wat te weinig vakliteratuur van Quintussen en Antaressen, want mij was niets bekend over ernstige problemen.
Je stelt dat het interressant kan zijn om te weten voor potentiele kopers of die (tot nu toe onbenoemde) problemen ook op de Antares 18T va toepassing zijn. Dat de importeur dat alleen per PB wil beantwoorden is verontrustend.
Kennelijk is hij bang dat een rechtstreeks antwoord potentiele kopers afschrikt. Maar misschien zien die dat anders dan ik. :hless
Geplaatst door Chester op 12-07-2015 19:13
#12
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?
Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. :hless
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi chester
in welke vakliteratuur staat dat? ben erg benieuwd ;)
Gliding international, Aerokurier, RAS nieuwsgroep en op diverse zweefvliegfora over de grenzen.
Geplaatst door Frits Urselmann op 12-07-2015 23:28
#13
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hi Chester, ik eis niks hoor.
Mij viel het op dat Frits Urselmam jou vraag niet wil beatwoorden terwijl hij wel direct reageert op de stroopkwast van Ton S(aassen?)
Misschien lees ik wat te weinig vakliteratuur van Quintussen en Antaressen, want mij was niets bekend over ernstige problemen.
Je stelt dat het interressant kan zijn om te weten voor potentiele kopers of die (tot nu toe onbenoemde) problemen ook op de Antares 18T va toepassing zijn. Dat de importeur dat alleen per PB wil beantwoorden is verontrustend.
Kennelijk is hij bang dat een rechtstreeks antwoord potentiele kopers afschrikt. Maar misschien zien die dat anders dan ik. :hless
zucht :hless
Geplaatst door Jan Ritsma op 13-07-2015 06:44
#14
Het schijnt te gaan over de uiterst klant onvriendelijke houding van Lange Aviation, de fabrikant van Antares
Lange (Germany) has just been involved in another court case over year’s delay in production and not being able to refund deposits.
Aldus
Gliding international
De onbetrouwbaarheid van deze fabrikant, die ook delen van de Quintus produceert zou ook de productie van dit vliegtuig parten spelen.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 13-07-2015 06:44
Geplaatst door Frits Urselmann op 14-07-2015 07:25
#15
ff voor de duidelijkheid Trol ! ik ben geen importeur van de Firma Lange de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden ! en IK al helemaal niet.
dus hou je aan waar dit draadje mee begonnen is
Geplaatst door Frits Urselmann op 14-07-2015 07:58
#16
Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
Aan welke problemen refereer jij?
Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?
Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. :hless
"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi Chester,
Nu ik klaar ben met de trip langs diverse velden met de kist toch even via deze weg terugkomend op je oorspronkelijke vraag.
Ik weet niet precies op welke problemen je doelt. Bij het ontwikkelen van een nieuw toestel, zeker als er veel innovatieve elementen aan zitten, treden altijd zaken op die opgelost moeten worden. Daar is een ontwikkelingsproject ook voor bedoeld nietwaar? Alle exacte ins en outs van het ontwikkelingsprogramma ken ik ook niet want ik ben niet betrokken bij ontwikkeling. Ik ben ook geen importeur maar help Lange als ambassadeur in Nederland. Ik heb zelf een aandeel in een Antares en ik ben er erg tevreden en enthousiast over en draag dat graag ook uit.
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw. Mochten er issues komen dan worden die net als bij andere vliegtuigbouwers afgehandeld langs gebruikelijke AD
bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
maar dat de Quintus zelf nog niet als geheel is toegelaten en in zo'n geval staat het LBA maar 15 toestellen toe.! meer kan ik er niet van zeggen ! en meer is het ook niet volgens mij.
Er zijn op dit moment meerdere 23 T en 18 T in aanbouw.
Het project H3 gaat ook binnenkort van start en er komt een een nieuwe website
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van
een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.
dank voor je aandacht
Frits
Geplaatst door Jan Ritsma op 14-07-2015 15:17
#17
Frits Urselmann schreef:
ff voor de duidelijkheid Trol ! ik ben geen importeur van de Firma Lange
Beste Frits,
Je schrijft dat je ambassadeur bent van de Firma Lange in het Duits "vertreter", in Nederlands "vertegenwoordiger". Ik noemde het importeur, maar dat is binnen de EU een feitelijk niet bestaande functie. Leg ik het zo goed uit?
Frits Urselmann schreef:
de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden ! en IK al helemaal niet.
Er schreef hier helemaal niemand, zelfs geen "troll", dat de Firma lange de Quintus produceert.
Wel dat de firma Lange delen van de Quintus produceert.
Ik citeer Tilo Holighaus, eigenaar van de firma Schempp-Hirth (de firma die de Quintus bouwt):
Together with our partner Lange Aviation, who builds the wings, we are currently working on receiving approval for our modifications to be able to initiate the serial production. Unfortunately Lange’s factory is not situated around the corner, which makes things a little more difficult – sometimes.
Tilo laat hier in zeer bedekte taal weten dat de samenwerking met de firma Lange (door de afstand) niet optimaal verloopt.
Als de firma Lange de vleugels voor de Quintus bouwt, dan heeft die firma wel degelijk iets te verantwoorden. Jij inderdaad niet, maar ik geloof niet dat iemand je daarvoor hier ter verantwoording roept
De firma Lange blijkt verwikeld te zijn in gerechtelijke procedures met betrekking tot levering en het weigeren terug te geven van aanbetalingen. Zie:
https://groups.go...Dsy3FvChf8
Dave Nadler, North American Representative Lange Aviation GmbH
schrijft:
Nadler
2. März
On the advice of my attorney, I'm not going to comment on Lange
matters until the current lawsuit is settled.
In een nieuwsgroep lees ik dat Tilo Holighaus in een interview zou hebben gezegd dat er problemen met de firma Lange waren en dat de levering van de Quintus daar nadeel van ondervond.
Zie:
https://groups.go...30KgYNaj08
Anyone seen the article in the recent Gliding International about Lange not being able to return a deposit or deliver the glider? Is this why the Quintus only has 14 builds? I did not see the article only the index of articles. I did see a youtube interview with Tilo who said they could not produce anymore Quintus' at this time and they had issues with Lange. Does anyone have real information about what is happening with Lange Aviation and their joint projects with other manufactures?
Het lijkt mij niet verstandig als een ambassadeur, in plaats van alles op te helderen, zijn heil zoekt in geheimzinnigheid en zich verschuilt achter PB's, met als smoes dat een forumbezoeker de efficientie loopt te verstoren.
Geplaatst door Chester op 14-07-2015 20:52
#18
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi Chester,
Nu ik klaar ben met de trip langs diverse velden met de kist toch even via deze weg terugkomend op je oorspronkelijke vraag.
Ik weet niet precies op welke problemen je doelt. Bij het ontwikkelen van een nieuw toestel, zeker als er veel innovatieve elementen aan zitten, treden altijd zaken op die opgelost moeten worden. Daar is een ontwikkelingsproject ook voor bedoeld nietwaar? Alle exacte ins en outs van het ontwikkelingsprogramma ken ik ook niet want ik ben niet betrokken bij ontwikkeling. Ik ben ook geen importeur maar help Lange als ambassadeur in Nederland. Ik heb zelf een aandeel in een Antares en ik ben er erg tevreden en enthousiast over en draag dat graag ook uit.
Gelukkig ben je één van de vele eigenaren die er zo in staan.
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw. Mochten er issues komen dan worden die net als bij andere vliegtuigbouwers afgehandeld langs gebruikelijke AD
AD's handelen geen jaren latere levering of niet certificeren af. Begrijp ik goed dat de 23E (en de Quintus) nieuwe andere vleugelmallen gebruiken en dus ook qua certificatie los staan van de 20E/18?
Bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
maar dat de Quintus zelf nog niet als geheel is toegelaten en in zo'n geval staat het LBA maar 15 toestellen toe.! meer kan ik er niet van zeggen ! en meer is het ook niet volgens mij.
Quintus, Antares 18 en Antares 23 zijn alledrie nog niet toegelaten:
https://easa.europa.eu/document-library/type-certificates?search=&date_filter[min][date]=&date_filter[max][date]=&product[]=10&model[]=1453
Wanneer wordt die verwacht?
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.
dank voor je aandacht
Frits
Jouw sentiment deel ik. Maar de oplossing niet.
Geplaatst door Frits Urselmann op 14-07-2015 22:36
#19
Wanneer wordt die verwacht?
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.
dank voor je aandacht
Frits
Jouw sentiment deel ik. Maar de oplossing niet
Chester
Quintus vleugels zijn gewoon Antares 23 vleugels waar schemp hirth andere tippen en (te hoge)winglets aan zet, er zijn zover ik weet, geen andere mallen voor gemaakt, de vleugelmallen kunnen verlengt of ingekort worden ( dit is uniek) ook de mal voor de romp kan aangepast worden voor de 23 voor deze aanpassing zijn in het verre verleden wel eens problemen geweest maar dat was ver voor dat men dacht aan een Quintus!
Uiteraard heeft schemp hirth nieuwe mallen moeten maken voor de Quintus tippen mischien bedoel je dat.
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen hoe en wat, en kom er dan op terug, maar ik vermoed dat het LBA daar ook een rol inspeelt voor alle aanvragen omtrent vliegtuigbouw en wijzigingen nemen zij zich de tijd ! zo heb ik dat begrepen. bij de Antares 20E heeft het meen ik iets van 1,5 jaar geduurd
Maar nogmaals een vliegtuigbouwer die innoverend werkt heeft het niet makkelijk in 2015! en dat resulteert vaak dat alles wat vertraagt .... helaas
frits
ps zou je die Easa link klikbaar kunnen maken dat kan precies hetzelfde zien als wat jij gezien hebt
http://www.aeroku...23t/611632
Gewijzigd door Frits Urselmann op 14-07-2015 23:00
Geplaatst door Jan Ritsma op 15-07-2015 07:04
#20
Frits Urselmann schreef:
Quintus vleugels zijn gewoon Antares 23 vleugels waar schemp hirth andere tippen en (te hoge)winglets aan zet,
Jammer dat Schempp-Hirth hier een veeg uit de pan krijgt. Dit zonder de geringste onderbouwing.
Meetgegevens?
Frits Urselmann schreef:
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen hoe en wat, en kom er dan op terug, maar ik vermoed dat het LBA daar ook een rol inspeelt voor alle aanvragen omtrent vliegtuigbouw en wijzigingen nemen zij zich de tijd ! zo heb ik dat begrepen. bij de Antares 20E heeft het meen ik iets van 1,5 jaar geduurd
Dat verhaal komt niet erg sterk over. Feit is dat klanten van Lange Aviation geconfronteerd worden met een onverwachte ongelimiteerde verlenging van de levertijd omdat er van diverse series maar 15 kisten geproduceerd mogen worden.
Feit is, dat sommige klanten kennelijk moeten gaan procederen om hun aanbetaling terug te krijgen, nu ze het beu zijn om nog langer te moeten wachten op een kist waarvan kennelijk de productie stil ligt.
Omdat de 18T ook nog niet gecertificeerd is (volgens Chester), is het niet denkbeeldig dat Lange met dat vliegtuig voor de zelfde problemen komt te staan en naar zijn klanten toe de zelfde strategie volgt.
Daar ging Chesters vraag over in deze draad. De vertegenwoordiger voor Lange Aviation in NL zou het sieren daar gewoon antwoord op te geven, zonder mensen voor trol uit te schelden en alles verder per PB af te willen handelen.
Geplaatst door Frits Urselmann op 15-07-2015 07:43
#21
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Quintus vleugels zijn gewoon Antares 23 vleugels waar schemp hirth andere tippen en (te hoge)winglets aan zet,
Jammer dat Schempp-Hirth hier een veeg uit de pan krijgt. Dit zonder de geringste onderbouwing.
Meetgegevens?
Frits Urselmann schreef:
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen hoe en wat, en kom er dan op terug, maar ik vermoed dat het LBA daar ook een rol inspeelt voor alle aanvragen omtrent vliegtuigbouw en wijzigingen nemen zij zich de tijd ! zo heb ik dat begrepen. bij de Antares 20E heeft het meen ik iets van 1,5 jaar geduurd
Dat verhaal komt niet erg sterk over. Feit is dat klanten van Lange Aviation geconfronteerd worden met een onverwachte ongelimiteerde verlenging van de levertijd omdat er van diverse series maar 15 kisten geproduceerd mogen worden.
Feit is, dat sommige klanten kennelijk moeten gaan procederen om hun aanbetaling terug te krijgen, nu ze het beu zijn om nog langer te moeten wachten op een kist waarvan kennelijk de productie stil ligt.
Omdat de 18T ook nog niet gecertificeerd is (volgens Chester), is het niet denkbeeldig dat Lange met dat vliegtuig voor de zelfde problemen komt te staan en naar zijn klanten toe de zelfde strategie volgt.
Daar ging Chesters vraag over in deze draad. De vertegenwoordiger voor Lange Aviation in NL zou het sieren daar gewoon antwoord op te geven, zonder mensen voor trol uit te schelden en alles verder per PB af te willen handelen.
zucht :hless
Gewijzigd door Frits Urselmann op 15-07-2015 08:15
Geplaatst door Frits Urselmann op 15-07-2015 10:34
#22
Wanneer wordt die verwacht?
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.
Hoi Chester,
Klopt je hebt gelijk de 18T en 23 zijn nog niet EASA gecertificeerd, er wordt doorgaans mee gewacht totdat er wat meer ervaring wordt opgedaan met de 15 voorlopig toegelaten vliegtuigen dat doet iedere fabrikant van vliegtuigen, van de 18 T kunnen we dit jaar al een certificatie verwachten, er zijn nu nog probleem met de Solo motor die zullen eerst door Solo opgelost moeten worden maar ook daar heb ik het volste vertrouwen in, dat ze dat dit ook dit jaar voor mekaar krijgen! 100% zeker is dat natuurlijk nooit het is en blijft techniek ;) deze motor heeft zich tot nu toe goed bewezen!
De 23 zal dan volgend laat in het jaar volgen zo is de verwachting. Motortechnisch gezien zijn deze vliegtuigen identiek, behalve de vliegprestaties natuurlijk B)
Kortom er wordt hard gewerkt om alles in goede banen te leiden,ik heb daar volledig vertrouwen in.
uiteraard zal ik, zodra er nieuws is op dit gebied , mij hier op dit forum melden.
Ik heb destijds vergelijkbare ervaring opgedaan bij DG en later met de Antares 20 E en dat is allemaal goed gekomen
ik hoop hiermee dat ik je voldoende heb beantwoord, anders hoor ik dat graag!
groetkes
Frits
Geplaatst door Jan Ritsma op 15-07-2015 12:07
#23
Nou Frits, even samenvatten:
Je bent stomverbaasd te vernemen dat de productie van de 23 stil ligt.
Dat de productie bij Schempp-Hirth van de Quintus stil ligt heeft niets met de vleugels van Lange te maken, maar ligt aan Schempp-Hirth, een fabriek die ook al veel te grote winglets maakt.
Dat de 18T nog niet gecertificeerd is komt door SOLO, die een motor levert, die zich reeds jaren bewezen heeft maar nog steeds niet in orde is.
Dat de certificering van de 23 nog niet rond is komt door het LBA. Bovendien gooit iedere fabrikant de productie stil na het 15e vliegtuig.
Dat klanten daarover zeuren is hinderlijk en die types moet je gewoon niet serieus nemen want iedereen weet dat na het 15e vliegtuig de productie onbepaalde tijd stopt.
Verder is Lange erg innovatief en iedereen begrijpt dat je dan tegen problemen aan kan lopen die door Schempp-Hirth, SOLO en LBA veroorzaakt worden, maar aan een oplossing wordt door Lange hard gewerkt.
Je antwoord zal ik er vast voor je onder zetten:
Zucht :hless
Gewijzigd door Jan Ritsma op 15-07-2015 12:09
Geplaatst door Frits Urselmann op 15-07-2015 12:17
#24
Jan Ritsma schreef:
Nou Frits, even samenvatten:
Je bent stomverbaasd te vernemen dat de productie van de 23 stil ligt.
Dat de productie bij Schempp-Hirth van de Quintus stil ligt heeft niets met de vleugels van Lange te maken, maar ligt aan Schempp-Hirth, een fabriek die ook al veel te grote winglets maakt.
Dat de 18T nog niet gecertificeerd is komt door SOLO, die een motor levert, die zich reeds jaren bewezen heeft maar nog steeds niet in orde is.
Dat de certificering van de 23 nog niet rond is komt door het LBA. Bovendien gooit iedere fabrikant de productie stil na het 15e vliegtuig.
Dat klanten daarover zeuren is hinderlijk en die types moet je gewoon niet serieus nemen want iedereen weet dat na het 15e vliegtuig de productie onbepaalde tijd stopt.
Verder is Lange erg innovatief en iedereen begrijpt dat je dan tegen problemen aan kan lopen die door Schempp-Hirth, SOLO en LBA veroorzaakt worden, maar aan een oplossing wordt door Lange hard gewerkt.
Je antwoord zal ik er vast voor je onder zetten:
Zucht :hless
idd zucht !:hless l
Gewijzigd door Frits Urselmann op 15-07-2015 13:14
Geplaatst door Chester op 17-09-2015 07:43
#25
On Wednesday, September 16, 2015 at 12:16:38 PM UTC-7, k...@richmond-cap.com wrote:
> What ever happened to the Antares 23? It no longer appears to be advertised...
Apparently Lange Aviation is not delivering gliders anymore. There were several stories in Sailplane and Gliding about customers having to sue to get deposits returned. This is also why you cannot order a Quintus. Lange certainly brought some original thought and innovative products to soaring. I like that the upstarts have pushed the established manufactures to broaden their thinking about products. I see now you can order a glider with FES motor, and the ASH- 32E has an electric sustainer.
Geplaatst door Frits Urselmann op 17-09-2015 09:57
#26
Chester schreef:
On Wednesday, September 16, 2015 at 12:16:38 PM UTC-7, k...@richmond-cap.com wrote:
> What ever happened to the Antares 23? It no longer appears to be advertised...
Apparently Lange Aviation is not delivering gliders anymore. There were several stories in Sailplane and Gliding about customers having to sue to get deposits returned. This is also why you cannot order a Quintus. Lange certainly brought some original thought and innovative products to soaring. I like that the upstarts have pushed the established manufactures to broaden their thinking about products. I see now you can order a glider with FES motor, and the ASH- 32E has an electric sustainer.
Hoi Chester
Ik weet niet waar je dit verhaal vandaan haalt, en waarom dat je dit hier post en wanneer dit is gepubliceerd door S&G?
Zoiets dergelijks heeft een aantal jaren geleden idd in S&G gestaan als het over zelfde gaat dat is dat oud nieuws dus waardeloos! en echt niet meer actueel.
En ik weet dat de Fa. Lange een jong en innoverend bedrijf is, en dat wordt niet door iedereen begrepen helaas!
zover ik weet, vliegen er 4 tevreden Antares eigenaren in GB dus daar komt het zeker niet vanaf !
De produktie bij de Firma Lange gaat gewoon door hoor !!geen probleem. zou daar iets in gebeuren op dit vlak dan zal ik dat hier heus wel melden. Daarbij zal ik een van de eerste zijn die geinformeerd wordt door Dhr. Lange als er op dit vlak iets zou gebeuren.
Ik heb je in augustus dit jaar een PB gestuurd, en dit is nog steeds actueel :
Hoi chester
Er zijn zover ik weet geen problemen met SH en Lange , alhoewel er wel mensen zijn die dit item wel een beetje opblazen, maar dat is geheel onterecht.
De Quintus bijvoorbeeld is een joint venture, waarbij SH de vleugels van de 23 aan een SH kist monteert en daarna er zijn eigen wingtips monteerd.
Er zijn er nu 15 van gebouwd en dit is het max wat er onder experimental gebouwd mag worden.
SH en Lange moet daarbij nog wat zaken regelen bij het LBA, ik meen dat er nog flutterproeven gedaan moeten worden, maar dat weet ik niet zeker.
Gerrit Kurstjens in Aussie is zeer tevreden over zijn Quintus
De productie bij Lange loopt gewoon door, op dit moment worden er "Antares 18S" omgebouwd naar de turbo versie, de problemen met de Solo motor, waar DG ook last van heeft, lijken voor de Antares te zijn opgelost. maar is nog niet helemaal definitief .
De Demo kist die ik dit jaar bij me had heeft probleemloos 70 uur gedraaid waaronder meerder zelfstarts ( Antares 18 T )
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3, we willen hiermee de levertijd verkorten.
De vraag naar de 23 T neemt toe, dit omdat dit type interessant is omdat hij zoveel water mee kan nemen (~350 ltr.) je kunt dus voor elk weertype een eigen vleugelbelasting kiezen, en dat is natuurlijk een wens voor elke vlieger die hier binnen Europa vliegt maar ook in SA of Aussie !! en hij mag tot
850 kg MTOW! de 18T tot 660 MTOW
ik kom op korte termijn met een Antares 23 T naar Nederland wellicht bij je erbij !
en dan zal ik haarfijn uitleggen waarom dat de Antares iets beter is als alle andere ;)
Ik had gehoopt jou hiermee voldoende te hebben geinformeerd!blijkbaar niet dus
groetkes
Frits
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-09-2015 11:17
Geplaatst door Jan Ritsma op 17-09-2015 13:29
#27
Frits Urselmann schreef:
De produktie bij de Firma Lange gaat gewoon door hoor !!geen probleem. zou daar iets in gebeuren op dit vlak dan zal ik dat hier heus wel melden. Daarbij zal ik een van de eerste zijn die geinformeerd wordt door Dhr. Lange als er op dit vlak iets zou gebeuren.
Heb je ook nog iets concreets?
Bijvoorbeeld, hoeveel Antares 18 en 23 kisten worden er op dit moment maandelijks gebouwd en hoeveel worden er maandelijks geleverd? Hoelang heeft de productie stilgelegen en wanneer is hij weer hervat en wat is nu de te verwachten levertijd? Welke garanties biedt Lange ten aanzien van de aanbetalingen als die levertijd weer substantieel overschreden wordt?
Frits Urselmann schreef:
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3, we willen hiermee de levertijd verkorten.
Wie zijn ¨
we¨ sta je bij Lange op de loonlijst?
Volgens een bericht van januari 2015 kan Lange de aanbetalingen niet terug te betalen aan de mensen bij wie de levertijd al mateloos overschreden is. ¨Niet kunnen"klinkt nogal dreigend.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 17-09-2015 13:30
Geplaatst door Chester op 17-09-2015 16:23
#28
Sorry Frits, ik las jouw bericht na het posten van bovenstaand bericht.
Hier komt die quote vandaan: https://groups.google.com/forum/m/#!topic/rec.aviation.soaring/yGb9T8TsCkc
Frappant daar Dave Nadler de dealer in de USA is/was en gedurende de rechtzaak hier geen woord meer over loslaat.
Geplaatst door Frits Urselmann op 17-09-2015 17:15
#29
Chester schreef:
Sorry Frits, ik las jouw bericht na het posten van bovenstaand bericht.
Hier komt die quote vandaan: https://groups.google.com/forum/m/#!topic/rec.aviation.soaring/yGb9T8TsCkc
Frappant daar Dave Nadler de dealer in de USA is/was en gedurende de rechtzaak hier geen woord meer over loslaat.
Ja kijk,...... als je voortdurend zoekt op allerlei forums dan zie idd weleens berichten die tegenstrijdig zijn en vaak een heel ander oorsprong hebben! van dit fenomeen hebben we hier op zweefportaal dank JR ook erg veel last van.kijk maar naar dit draadje! er ontstaan hierdoor erg veel misverstanden! dus eigenlijk een beetje gevaarlijk om hieruit conclusies te maken
Ik doe mijn best om op dit forum zoveel mogelijk en goed mogelijk info te geven! ook al maakt JR het mij niet gemakkelijk :) wie wel trouwens ?
Resumerend: ik zal hier zoveel mogelijk belangeloos zonder enige commerciele inslag de Antares promoten en ik hoop dat dit door iedereen op prijs gesteld wordt.
van die rechtzaak waar jij over schrijft weet ik helaas niets , maar daar zal Dhr. Lange over vragen. en als dit interessant zal ik hierover posten.
groet
Frits
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-09-2015 20:54
Geplaatst door Jan Ritsma op 17-09-2015 17:53
#30
Frits, als je nu eens gewoon niet overal omheen kletst.
De Antares is een prima kist zegt iedereen. alleen over de fabrikant is een aantal mensen gewoon niet tevreden.
Als in een zweefvliegblaadje staat dat Lange de deposits niet terug
kan betalen aan mensen die reeds enkele jaren tevergeefs op hun kist wachten en tegen een grote termijnoverschrijding aankijken, dan is dat ernstig.
Als ik een antares zou willen kopen, dan moet ik om te beginnen al 2,5 jaren wachten. als dan ook nog eens het vooruitzicht is dat die termijn mateloos overschreden wordt, dan ben ik niet blij. En als Lange na 2 jaar failliet gaat, dan ben ik ook nog eens mijn deposit 10.000? euro kwijt.
Het spijt me wel en ik zeg dit niet om jou te pesten maar dat zou voor mij de reden zijn om niet in zee te gaan met Lange, ook al is die kist nog zo goed.
Geplaatst door Frits Urselmann op 17-09-2015 18:00
#31
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
De produktie bij de Firma Lange gaat gewoon door hoor !!geen probleem. zou daar iets in gebeuren op dit vlak dan zal ik dat hier heus wel melden. Daarbij zal ik een van de eerste zijn die geinformeerd wordt door Dhr. Lange als er op dit vlak iets zou gebeuren.
Heb je ook nog iets concreets?
Nee waarvoor zou ik ?
Bijvoorbeeld, hoeveel Antares 18 en 23 kisten worden er op dit moment maandelijks gebouwd en hoeveel worden er maandelijks geleverd? Hoelang heeft de productie stilgelegen en wanneer is hij weer hervat en wat is nu de te verwachten levertijd? Welke garanties biedt Lange ten aanzien van de aanbetalingen als die levertijd weer substantieel overschreden wordt?
de produkie heeft nooit stilgelegen hoe kom je aan die onzin ?
Lange levert met dezelfde condities als alle ander zweefvliegtuigfabrikanten waar is het probleem ?
Frits Urselmann schreef:
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3,
we willen hiermee de levertijd verkorten.
Wie zijn ¨
we sta je bij Lange op de loonlijst?[b] rare conclusie Jan! maar NEE ik sta niet op de loonlijst
Volgens een bericht van januari 2015 kan Lange de aanbetalingen niet terug te betalen aan de mensen bij wie de levertijd al mateloos overschreden is. ¨Niet kunnen"klinkt nogal dreigend.
Je vraagt mij om concrete info ! doe dat zelf nou ook eens !
a
ls ik zou reageren op berichten van anderen dat had ik wel wat te doen, ! ik ga af alleen van mijn EIGEN info, en niet van wazige berichten zou jij ook eens moeten doen !
Jan ik heb je het "zucht :hless " dit keer bespaart, maar eigenlijk ben je het helemaal niet waard dat ik er zoveel tijd in steek!
je bent niet in staat op ook maar IETS positiefs te melden op dit forum ! maar dan ook helemaal niets ! van de ene kant is dat natuurlijk erg zielig van de andere kant zie ik je ook als een arme kleurlose man, die duidelijk last heeft van jeugdtrauma's of iets dergelijks en eigenlijk hulp nodig heeft.
Tenslotte heb je totaal geen interesse in een Antares dat is nu wel duidelijk genoeg en iedereen weet dat nu !
Ik heb je al eerder gevraagd laat dit forum voor wat is, en ga de Trol spelen op je eigen nuttelose forum!!
je zult dan op dit forum eeuwige roem genieten ! geloof me !
sorry Jan dit moest er ff uit je hebt er om gevraagd
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-09-2015 20:59
Geplaatst door Frits Urselmann op 17-09-2015 18:28
#32
[quote]
Jan Ritsma schreef:
Frits, als je nu eens gewoon niet overal omheen kletst.
De Antares is een prima kist zegt iedereen. alleen over de fabrikant is een aantal mensen gewoon niet tevreden.
Als in een zweefvliegblaadje staat dat Lange de deposits niet terug
kan betalen aan mensen die reeds enkele jaren tevergeefs op hun kist wachten en tegen een grote termijnoverschrijding aankijken, dan is dat ernstig.
juist en ik probeer hier iets an te doen en jij zit er voortdurend tussen met allerlei lulverhalen die ooit in een tijdschrift of forum heeft gestaan! je bent lekker bezig bedankt !
Als ik een antares zou willen kopen, dan moet ik om te beginnen al 2,5 jaren wachten. als dan ook nog eens het vooruitzicht is dat die termijn mateloos overschreden wordt, dan ben ik niet blij. En als Lange na 2 jaar failliet gaat, dan ben ik ook nog eens mijn deposit 10.000? euro kwijt.
als jij een kist besteld bij SH en SH gaat faliliet ben je je geld ook kwijt !
levertijden zijn inmiddels korter geworden, omdat er een klant gewisseld heeft van een 23 T naar een E is op dit moment al 1 23 T in het voorjaar 2016 leverbaar.
Het spijt me wel en ik zeg dit niet om jou te pesten maar dat zou voor mij de reden zijn om niet in zee te gaan met Lange, ook al is die kist nog zo goed.
je kunt je nu ook afvragen of Lange wel met jou in zee wil
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-09-2015 20:53
Geplaatst door Chester op 17-09-2015 21:25
#33
Zijn die rechtzaken ook "lul verhalen"?
Ik weet wat meer over een ervan. Dat is geen publieke informatie, maar geeft wel sterk de indruk dat het iets anders in elkaar zit dan Frits schetst.
Begrijpelijkerwijs houden beide partijen hun kaken op elkaar gedurende de rechtzaak, maar ik vraag mij sterk af of er een happy ending in zit voor Lange.
Geplaatst door Jan Ritsma op 17-09-2015 21:26
#34
Frits Urselmann schreef:
Als ik een antares zou willen kopen, dan moet ik om te beginnen al 2,5 jaren wachten. als dan ook nog eens het vooruitzicht is dat die termijn mateloos overschreden wordt, dan ben ik niet blij. En als Lange na 2 jaar failliet gaat, dan ben ik ook nog eens mijn deposit 10.000? euro kwijt. als jij een kist besteld bij SH en SH gaat faliliet ben je je geld ook kwijt ! levertijden zijn inmiddels korter geworden, omdat er een klant gewisseld heeft van een 23 T naar een E is op dit moment al 1 23 T in het voorjaar 2016 leverbaar.
Het verschil tussen Schempp-Hirth en Lange is, dat SH gewoon de deposits teruggeeft en dat ook KAN.
Als een fabrikant jarenlang een lijn stil moet leggen om uiteenlopende redenen dan ga ik vrezen voor zware verliezen.
Dat is in mijn opinie niet het moment om een aanbetaling van vele duizenden Euro´s te storten die je zeker niet meer terugkrijgt, terwijl de levering van de kist 3 tot 5 jaar kan duren. Dat maakt het allemaal erg riskant.
Jij beweert dat die forumverhalen onzin zijn, maar er loopt toch echt minstens 1 rechtszaak tegen Lange over het niet leveren van een kist en het niet terugbetalen van deposits.
Jij beweert dat Lange gewoon doorgaat met het bouwen van die kisten die ze niet kunnen leveren, maar daar zet ik grote vraagtekens bij.
Als je nu eens in plaats van te schelden op de persoon, open en eerlijk antwoord geeft op de vragen die ik hierboven stelde, dan wekt dat vertrouwen. Met al dat gescheld en gedraai verlies je alle vertrouwen van eventuele klanten. Je moet het zelf weten.
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 07:44
#35
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Als ik een antares zou willen kopen, dan moet ik om te beginnen al 2,5 jaren wachten. als dan ook nog eens het vooruitzicht is dat die termijn mateloos overschreden wordt, dan ben ik niet blij. En als Lange na 2 jaar failliet gaat, dan ben ik ook nog eens mijn deposit 10.000? euro kwijt. als jij een kist besteld bij SH en SH gaat faliliet ben je je geld ook kwijt ! levertijden zijn inmiddels korter geworden, omdat er een klant gewisseld heeft van een 23 T naar een E is op dit moment al 1 23 T in het voorjaar 2016 leverbaar.
Het verschil tussen Schempp-Hirth en Lange is, dat SH gewoon de deposits teruggeeft en dat ook KAN.
Als een fabrikant jarenlang een lijn stil moet leggen om uiteenlopende redenen dan ga ik vrezen voor zware verliezen.
Dat is in mijn opinie niet het moment om een aanbetaling van vele duizenden Euro´s te storten die je zeker niet meer terugkrijgt, terwijl de levering van de kist 3 tot 5 jaar kan duren. Dat maakt het allemaal erg riskant.
Jij beweert dat die forumverhalen onzin zijn, maar er loopt toch echt minstens 1 rechtszaak tegen Lange over het niet leveren van een kist en het niet terugbetalen van deposits.
Jij beweert dat Lange gewoon doorgaat met het bouwen van die kisten die ze niet kunnen leveren, maar daar zet ik grote vraagtekens bij.
Als je nu eens in plaats van te schelden op de persoon, open en eerlijk antwoord geeft op de vragen die ik hierboven stelde, dan wekt dat vertrouwen. Met al dat gescheld en gedraai verlies je alle vertrouwen van eventuele klanten. Je moet het zelf weten.
Jan dit draadje is begonnen met "Antares 18 T promotie ! weet je nog ? als je nou een waardig iemand bent, en enig zelfrespect hebt dan blijf bij dit onderwerp!
ik ben geen vertegenwoordiger of verkoper dus ik hoef hier niet open en bloot te zijn ! mijn doel is om iedereen op een aardige manier de Antares te leren kennen meer niet! zou ik het vertrouwen verloren hebben bij potentiele kopers dan heb ik dat geheel aan jou te danken !
Lange aviation heeft op dit moment zeer aantrekkelijke verkoopwaarde maak je daar maar geen zorgen over ! elke potentiele koper krijgt dat haarfijn uitgelegd jij dus niet.
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Je bent wat mij betreft duidelijk bezig laster tegen Lange aviation aan het verkondigen !! althans zo ervaar ik dat ! ik ken de forumregels niet maar ik denk dat je te ver gaat ik vraag dan ook aan de webmaster dit te controleren!
verder mag JIJ vraagtekens zetten wanneer je wil en waar je wil dat is totaal onbelangrijk!
Er wordt op dit moment probleemloos uitgeleverd maar blijkbaar heb jij andere informatie en duidelijk de verkeerde
Als je de juiste info wil, dan stel ik voor dat je deze bij mij haalt of rechtstreeks bij Dhr. Lange ! dat doet namelijk de rest van de zweefvliegwereld ook. en daar moet u het mee doen!
Gewijzigd door Frits Urselmann op 18-09-2015 08:01
Geplaatst door Chester op 18-09-2015 08:26
#36
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 08:36
#37
Chester schreef:
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Ik weet niets van een rechtzaak tegen Lange aviation is ook niet mijn pakkie an !
ik heb een vermoede dat hier om een rechtzaak gaat die tegen het "oude "lange loopt en dus niet tegen het huidige Lange aviation
vandaar dat ik dat niet kan weten
Gewijzigd door Frits Urselmann op 18-09-2015 09:36
Geplaatst door Jan Ritsma op 18-09-2015 09:04
#38
Frits Urselmann schreef:
Jan dit draadje is begonnen met "Antares 18 T promotie ! weet je nog ? als je nou een waardig iemand bent, en enig zelfrespect hebt dan blijf bij dit onderwerp!
De tweede posting in deze draad was van Chester, die zich afvroeg of de problemen die de 23 ondervond ook golden voor de 18T. Daar gaf jij geen antwoord op, maar ondertussen gaat de rest van de draad over die problemen. Dat jij stijf en strak volhoudt dat er geen problemen zijn, tast je geloofwaardigheid aan
Frits Urselmann schreef:
ik ben geen vertegenwoordiger of verkoper dus ik hoef hier niet open en bloot te zijn ! mijn doel is om iedereen op een aardige manier de Antares te leren kennen meer niet!
Frits, voor de tweede keer, je schreef:
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3, we willen hiermee de levertijd verkorten.
Met het woordje ¨we¨ doe je voorkomen dat je deel uitmaakt van de verkooporganisatie van Lange en dat je invloed uit kan oefenen op het beleid. Ik vroeg je hier al eerder naar, maar krijg geen antwoord.
Frits Urselmann schreef:
zou ik het vertrouwen verloren hebben bij potentiele kopers dan heb ik dat geheel aan jou te danken !
Als mensen het vertrouwen in jou verliezen heb je dat in eerste instantie aan jezelf te danken. Als je na de eerste posting van Chester zakelijk en open en eerlijk antwoord had gegeven was, er weinig aan de hand geweest denk ik.
Frits Urselmann schreef:
Lange aviation heeft op dit moment zeer aantrekkelijke verkoopwaarde maak je daar maar geen zorgen over ! elke potentiele koper krijgt dat haarfijn uitgelegd jij dus niet.
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Frits, in ¨Glider International¨ van januari 2015 staat: (zie:
https://www.glidi...ast-issues
Lange (Germany) has just been involved in another court case over year’s delay in production and not being able to refund deposits.
Ik ga het niet voor je vertalen, maar zoek eens op in het woordenboek wat er bedoeld wordt met ¨ANOTHER court case¨ en wat ¨NOT BEING ABLE TO refund deposits¨ betekent.
Op een normale lezer maakt dit minimaal de indruk dat Lange niet solvabel is en dat ze ten minste twee rechtzaken hebben lopen.
Frits Urselmann schreef:
Je bent wat mij betreft duidelijk bezig laster tegen Lange aviation aan het verkondigen !! althans zo ervaar ik dat !
Hoe jij iets ervaart is onbelangrijk. Ik verkondig geen laster en heb daar ook in de verste verte geen reden voor. Het enige wat in deze draad door mij en anderen gevraagd wordt, is ophedering te geven over negative publikaties. Daar geef je eerst geen antwoord op en daarna zoek je je heil in mond snoeren, scheldpartijen en ontwijkende verklaringen
Frits Urselmann schreef:
Ik ken de forumregels niet maar ik denk dat je te ver gaat ik vraag dan ook aan de webmaster dit te controleren!
verder mag JIJ vraagtekens zetten wanneer je wil en waar je wil dat is totaal onbelangrijk!
Als datgene wat Gliding International schrijft laster zou zijn, dan zou Lange al lang een rectificatie geeist hebben.
Dan zouden jij en ik de eerste zijn om dat in deze draad te vermelden. Toch?
Frits Urselmann schreef:
Er wordt op dit moment probleemloos uitgeleverd maar blijkbaar heb jij andere informatie en duidelijk de verkeerde
WAT wordt er probleemloos uitgeleverd? De 23? Ik krijg het gevoel dat er onder jouw antwoorden telkens een dubbele bodem ligt.
Frits Urselmann schreef:
Als je de juiste info wil, dan stel ik voor dat je deze bij mij haalt of rechtstreeks bij Dhr. Lange ! dat doet namelijk de rest van de zweefvliegwereld ook. en daar moet u het mee doen!
Ik vroeg je een paar postings eerder:
Heb je ook nog iets concreets?
Bijvoorbeeld, hoeveel Antares 18 en 23 kisten worden er op dit moment maandelijks gebouwd en hoeveel worden er maandelijks geleverd? Hoelang heeft de productie stilgelegen en wanneer is hij weer hervat en wat is nu de te verwachten levertijd? Welke garanties biedt Lange ten aanzien van de aanbetalingen als die levertijd weer substantieel overschreden wordt?
Maar we krijgen hier op vragen aan jou geen antwoorden alleen verkooppraatjes.
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 09:11
#39
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan dit draadje is begonnen met "Antares 18 T promotie ! weet je nog ? als je nou een waardig iemand bent, en enig zelfrespect hebt dan blijf bij dit onderwerp!
De tweede posting in deze draad was van Chester, die zich afvroeg of de problemen die de 23 ondervond ook golden voor de 18T. Daar gaf jij geen antwoord op, maar ondertussen gaat de rest van de draad over die problemen. Dat jij stijf en strak volhoudt dat er geen problemen zijn, tast je geloofwaardigheid aan
Frits Urselmann schreef:
ik ben geen vertegenwoordiger of verkoper dus ik hoef hier niet open en bloot te zijn ! mijn doel is om iedereen op een aardige manier de Antares te leren kennen meer niet!
Frits, voor de tweede keer, je schreef:
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3, we willen hiermee de levertijd verkorten.
Met het woordje ¨we¨ doe je voorkomen dat je deel uitmaakt van de verkooporganisatie van Lange en dat je invloed uit kan oefenen op het beleid. Ik vroeg je hier al eerder naar, maar krijg geen antwoord.
Frits Urselmann schreef:
zou ik het vertrouwen verloren hebben bij potentiele kopers dan heb ik dat geheel aan jou te danken !
Als mensen het vertrouwen in jou verliezen heb je dat in eerste instantie aan jezelf te danken. Als je na de eerste posting van Chester zakelijk en open en eerlijk antwoord had gegeven was, er weinig aan de hand geweest denk ik.
Frits Urselmann schreef:
Lange aviation heeft op dit moment zeer aantrekkelijke verkoopwaarde maak je daar maar geen zorgen over ! elke potentiele koper krijgt dat haarfijn uitgelegd jij dus niet.
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Frits, in ¨Glider International¨ van januari 2015 staat: (zie:
https://www.glidi...ast-issues
Lange (Germany) has just been involved in another court case over year’s delay in production and not being able to refund deposits.
Ik ga het niet voor je vertalen, maar zoek eens op in het woordenboek wat er bedoeld wordt met ¨ANOTHER court case¨ en wat ¨NOT BEING ABLE TO refund deposits¨ betekent.
Op een normale lezer maakt dit minimaal de indruk dat Lange niet solvabel is en dat ze ten minste twee rechtzaken hebben lopen.
Frits Urselmann schreef:
Je bent wat mij betreft duidelijk bezig laster tegen Lange aviation aan het verkondigen !! althans zo ervaar ik dat !
Hoe jij iets ervaart is onbelangrijk. Ik verkondig geen laster en heb daar ook in de verste verte geen reden voor. Het enige wat in deze draad door mij en anderen gevraagd wordt, is ophedering te geven over negative publikaties. Daar geef je eerst geen antwoord op en daarna zoek je je heil in mond snoeren, scheldpartijen en ontwijkende verklaringen
Frits Urselmann schreef:
Ik ken de forumregels niet maar ik denk dat je te ver gaat ik vraag dan ook aan de webmaster dit te controleren!
verder mag JIJ vraagtekens zetten wanneer je wil en waar je wil dat is totaal onbelangrijk!
Als datgene wat Gliding International schrijft laster zou zijn, dan zou Lange al lang een rectificatie geeist hebben.
Dan zouden jij en ik de eerste zijn om dat in deze draad te vermelden. Toch?
Frits Urselmann schreef:
Er wordt op dit moment probleemloos uitgeleverd maar blijkbaar heb jij andere informatie en duidelijk de verkeerde
WAT wordt er probleemloos uitgeleverd? De 23? Ik krijg het gevoel dat er onder jouw antwoorden telkens een dubbele bodem ligt.
Frits Urselmann schreef:
Als je de juiste info wil, dan stel ik voor dat je deze bij mij haalt of rechtstreeks bij Dhr. Lange ! dat doet namelijk de rest van de zweefvliegwereld ook. en daar moet u het mee doen!
Ik vroeg je een paar postings eerder:
Heb je ook nog iets concreets?
Bijvoorbeeld, hoeveel Antares 18 en 23 kisten worden er op dit moment maandelijks gebouwd en hoeveel worden er maandelijks geleverd? Hoelang heeft de productie stilgelegen en wanneer is hij weer hervat en wat is nu de te verwachten levertijd? Welke garanties biedt Lange ten aanzien van de aanbetalingen als die levertijd weer substantieel overschreden wordt?
Maar we krijgen hier op vragen aan jou geen antwoorden alleen verkooppraatjes.
zucht:hless
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 09:12
#40
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan dit draadje is begonnen met "Antares 18 T promotie ! weet je nog ? als je nou een waardig iemand bent, en enig zelfrespect hebt dan blijf bij dit onderwerp!
De tweede posting in deze draad was van Chester, die zich afvroeg of de problemen die de 23 ondervond ook golden voor de 18T. Daar gaf jij geen antwoord op, maar ondertussen gaat de rest van de draad over die problemen. Dat jij stijf en strak volhoudt dat er geen problemen zijn, tast je geloofwaardigheid aan
Frits Urselmann schreef:
ik ben geen vertegenwoordiger of verkoper dus ik hoef hier niet open en bloot te zijn ! mijn doel is om iedereen op een aardige manier de Antares te leren kennen meer niet!
Frits, voor de tweede keer, je schreef:
Momenteel worden er een aantal rompen op voorraad gebouwd, dit omdat de mal langer bezet gaat worden voor de bouw van de H3, we willen hiermee de levertijd verkorten.
Met het woordje ¨we¨ doe je voorkomen dat je deel uitmaakt van de verkooporganisatie van Lange en dat je invloed uit kan oefenen op het beleid. Ik vroeg je hier al eerder naar, maar krijg geen antwoord.
Frits Urselmann schreef:
zou ik het vertrouwen verloren hebben bij potentiele kopers dan heb ik dat geheel aan jou te danken !
Als mensen het vertrouwen in jou verliezen heb je dat in eerste instantie aan jezelf te danken. Als je na de eerste posting van Chester zakelijk en open en eerlijk antwoord had gegeven was, er weinig aan de hand geweest denk ik.
Frits Urselmann schreef:
Lange aviation heeft op dit moment zeer aantrekkelijke verkoopwaarde maak je daar maar geen zorgen over ! elke potentiele koper krijgt dat haarfijn uitgelegd jij dus niet.
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Frits, in ¨Glider International¨ van januari 2015 staat: (zie:
https://www.glidi...ast-issues
Lange (Germany) has just been involved in another court case over year’s delay in production and not being able to refund deposits.
Ik ga het niet voor je vertalen, maar zoek eens op in het woordenboek wat er bedoeld wordt met ¨ANOTHER court case¨ en wat ¨NOT BEING ABLE TO refund deposits¨ betekent.
Op een normale lezer maakt dit minimaal de indruk dat Lange niet solvabel is en dat ze ten minste twee rechtzaken hebben lopen.
Frits Urselmann schreef:
Je bent wat mij betreft duidelijk bezig laster tegen Lange aviation aan het verkondigen !! althans zo ervaar ik dat !
Hoe jij iets ervaart is onbelangrijk. Ik verkondig geen laster en heb daar ook in de verste verte geen reden voor. Het enige wat in deze draad door mij en anderen gevraagd wordt, is ophedering te geven over negative publikaties. Daar geef je eerst geen antwoord op en daarna zoek je je heil in mond snoeren, scheldpartijen en ontwijkende verklaringen
Frits Urselmann schreef:
Ik ken de forumregels niet maar ik denk dat je te ver gaat ik vraag dan ook aan de webmaster dit te controleren!
verder mag JIJ vraagtekens zetten wanneer je wil en waar je wil dat is totaal onbelangrijk!
Als datgene wat Gliding International schrijft laster zou zijn, dan zou Lange al lang een rectificatie geeist hebben.
Dan zouden jij en ik de eerste zijn om dat in deze draad te vermelden. Toch?
Frits Urselmann schreef:
Er wordt op dit moment probleemloos uitgeleverd maar blijkbaar heb jij andere informatie en duidelijk de verkeerde
WAT wordt er probleemloos uitgeleverd? De 23? Ik krijg het gevoel dat er onder jouw antwoorden telkens een dubbele bodem ligt.
Frits Urselmann schreef:
Als je de juiste info wil, dan stel ik voor dat je deze bij mij haalt of rechtstreeks bij Dhr. Lange ! dat doet namelijk de rest van de zweefvliegwereld ook. en daar moet u het mee doen!
Ik vroeg je een paar postings eerder:
Heb je ook nog iets concreets?
Bijvoorbeeld, hoeveel Antares 18 en 23 kisten worden er op dit moment maandelijks gebouwd en hoeveel worden er maandelijks geleverd? Hoelang heeft de productie stilgelegen en wanneer is hij weer hervat en wat is nu de te verwachten levertijd? Welke garanties biedt Lange ten aanzien van de aanbetalingen als die levertijd weer substantieel overschreden wordt?
Maar we krijgen hier op vragen aan jou geen antwoorden alleen verkooppraatjes.
zucht :hless
Geplaatst door Jan Ritsma op 18-09-2015 09:13
#41
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Ik weet niets van een rechtzaak tegen Lange aviation is ook niet mijn pakkie an !
Dat jij niets weet van een rechtszaak tegen Lange betekent niet dat er ook geen rechtszaak loopt.
Dat schrijf je echter
wel. Je moet oppassen voor leugens Frits!
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 09:37
#42
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Ik weet niets van een rechtzaak tegen Lange aviation is ook niet mijn pakkie an !
Dat jij niets weet van een rechtszaak tegen Lange betekent niet dat er ook geen rechtszaak loopt.
Dat schrijf je echter
wel. Je moet oppassen voor leugens Frits!
zucht :hless
Geplaatst door Jan Ritsma op 18-09-2015 11:29
#43
Frits Urselmann schreef:
zucht :hless
We zien dat Frits Urselmann weer is teruggezakt op zijn normale niveau van apathies getroll.
Het vervelende is dat Frits onzin kletst. Hij schrijft:
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen
Klopt je hebt gelijk de 18T en 23 zijn nog niet EASA gecertificeerd, er wordt doorgaans mee gewacht totdat er wat meer ervaring wordt opgedaan met de 15 voorlopig toegelaten vliegtuigen dat doet iedere fabrikant van vliegtuigen
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw
bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
De Quintus bijvoorbeeld is een joint venture, waarbij SH de vleugels van de 23 aan een SH kist monteert en daarna er zijn eigen wingtips monteerd.
Er zijn er nu 15 van gebouwd en dit is het max wat er onder experimental gebouwd mag worden.
SH en Lange moet daarbij nog wat zaken regelen bij het LBA, ik meen dat er nog flutterproeven gedaan moeten worden, maar dat weet ik niet zeker.
de produkie heeft nooit stilgelegen hoe kom je aan die onzin ?
Lange levert met dezelfde condities als alle ander zweefvliegtuigfabrikanten waar is het probleem ?
de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden !
Frits schrijft dus:
1) je hebt gelijk de 18T en 23 zijn nog niet EASA gecertificeerd
2) De 18 is volledig EASA-gecertificeerd
3) Als een vliegtuig nog niet gecertificeerd is, mogen er maar 15 van gebouwd worden.
4) de produkie heeft nooit stilgelegen hoe kom je aan die onzin ?
Dus: de productie van de 18 en 23 heeft nooit stigelegen, maar er mogen slechts 15 van gebouwd worden. Er is geen EASA certificatie en daarom stop de productie bij de 15e kist en dat is normaal, maar dat betekent niet dat de productie stil ligt. Bovendien is de 18 volledige gecertificeerd :hless
Dat de productie van de Quintus stil ligt, ligt niet aan Lange. Tilo Holighaus zegt echter dat het aan de firma Lange llgt en wel aan de vleugels die Lange levert.
Als we al deze onzin nu combineren met de verhalen op internet over jarenlange vertraging in levering, het niet kunnen terugbetalen van deposits en verschillende rechtszaken, dan ontstaat een plaatje dat niet veel meer aan de verbeelding overlaat.
Zucht :hless
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 11:34
#44
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
zucht :hless
We zien dat Frits Urselmann weer is teruggezakt op zijn normale niveau van apathies getroll.
Het vervelende is dat Frits onzin kletst. Hij schrijft:
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen
Klopt je hebt gelijk de 18T en 23 zijn nog niet EASA gecertificeerd, er wordt doorgaans mee gewacht totdat er wat meer ervaring wordt opgedaan met de 15 voorlopig toegelaten vliegtuigen dat doet iedere fabrikant van vliegtuigen
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw
bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
De Quintus bijvoorbeeld is een joint venture, waarbij SH de vleugels van de 23 aan een SH kist monteert en daarna er zijn eigen wingtips monteerd.
Er zijn er nu 15 van gebouwd en dit is het max wat er onder experimental gebouwd mag worden.
SH en Lange moet daarbij nog wat zaken regelen bij het LBA, ik meen dat er nog flutterproeven gedaan moeten worden, maar dat weet ik niet zeker.
de produkie heeft nooit stilgelegen hoe kom je aan die onzin ?
Lange levert met dezelfde condities als alle ander zweefvliegtuigfabrikanten waar is het probleem ?
de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden !
Frits schrijft dus:
1) je hebt gelijk de 18T en 23 zijn nog niet EASA gecertificeerd
2) De 18 is volledig EASA-gecertificeerd
3) Als een vliegtuig nog niet gecertificeerd is, mogen er maar 15 van gebouwd worden.
4) de produkie heeft nooit stilgelegen hoe kom je aan die onzin ?
Dus: de productie van de 18 en 23 heeft nooit stigelegen, maar er mogen slechts 15 van gebouwd worden. Er is geen EASA certificatie en daarom stop de productie bij de 15e kist en dat is normaal, maar dat betekent niet dat de productie stil ligt. Bovendien is de 18 volledige gecertificeerd :hless
Dat de productie van de Quintus stil ligt, ligt niet aan Lange. Tilo Holighaus zegt echter dat het aan de firma Lange llgt en wel aan de vleugels die Lange levert.
Als we al deze onzin nu combineren met de verhalen op internet over jarenlange vertraging in levering, het niet kunnen terugbetalen van deposits en verschillende rechtszaken, dan ontstaat een plaatje dat niet veel meer aan de verbeelding overlaat.
Zucht :hless
idd zucht:hless
Geplaatst door Jan Ritsma op 18-09-2015 12:44
#45
Het wordt steeds ingewikkelder. Nu zijn er plotseling twee Langes volgens Frits. Frits schrijft dat in een bericht waar hij na enkele uren de laatste twee zinnen aan toevoegde.
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Ik weet niets van een rechtzaak tegen Lange aviation is ook niet mijn pakkie an !
ik heb een vermoede dat hier om een rechtzaak gaat die tegen het "oude "lange loopt en dus niet tegen het huidige Lange aviation
vandaar dat ik dat niet kan weten
En die laatste rechtzaak die eind 2014 is gestart loopt tegen de oude firma Lange?
Als er twee Langes bestaan, dan is het waarschijnlijk interessant om te weten of die beide firma's nu nog steeds bestaan. Ook interessant is waarom er een nieuwe firma Lange is opgericht. Sterfhuisconstructie?
Het bedrijf van Lange schijnt in 2007 failliet gegaan te zijn en een doorstart gemaakt te hebben.
Zie:
http://www.streck...hp?IB=3902
Het lijkt mij erg sterk dat iemand nu in 2015 een rechtszaak begint tegen de oude firma (die in 2007 failliet ging).
Een doorstart betekent meestal ook, dat de schuldeisers geheel of gedeeltelijk achter het net vissen.
Vertrouwenwekkend allemaal. Als iemand toch met alle geweld over enkele jaren een Antares wil bezitten, dan is het misschien een mogelijkheid om een aanbetaling op een geblokkeerde rekening te storten die pas bij levering van het vliegtuig, of bij annulering van de order aan Lange wordt overgemaakt. Bankgarantie is ook een mogelijkheid. Je kan dan gewoo in de voorwaarden opnemen dat het geld wordt teruggestort bij een vooraf vastgelegde overschrijding van de leveringstermijn en of bij een faillissement van de Firma Lange. Gewoon geld storten bij Lange lijkt me een bewijs dat iemand wat zorgeloos met zijn geld omgaat.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 18-09-2015 14:28
Geplaatst door Frits Urselmann op 18-09-2015 16:27
#46
Jan Ritsma schreef:
Het wordt steeds ingewikkelder. Nu zijn er plotseling twee Langes volgens Frits. Frits schrijft dat in een bericht waar hij na enkele uren de laatste twee zinnen aan toevoegde.
Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Tegen Lange aviation loopt GEEN rechtzaak ik weet niet hoe je daar weer bijkomt! je moet oppassen voor leugens Jan !
Incorrect, tenzij er de laatste maand nieuwe ontwikkelingen zijn....
Ik weet niets van een rechtzaak tegen Lange aviation is ook niet mijn pakkie an !
ik heb een vermoede dat hier om een rechtzaak gaat die tegen het "oude "lange loopt en dus niet tegen het huidige Lange aviation
vandaar dat ik dat niet kan weten
En die laatste rechtzaak die eind 2014 is gestart loopt tegen de oude firma Lange?
Als er twee Langes bestaan, dan is het waarschijnlijk interessant om te weten of die beide firma's nu nog steeds bestaan. Ook interessant is waarom er een nieuwe firma Lange is opgericht. Sterfhuisconstructie?
Het bedrijf van Lange schijnt in 2007 failliet gegaan te zijn en een doorstart gemaakt te hebben.
Zie:
http://www.streck...hp?IB=3902
Het lijkt mij erg sterk dat iemand nu in 2015 een rechtszaak begint tegen de oude firma (die in 2007 failliet ging).
Een doorstart betekent meestal ook, dat de schuldeisers geheel of gedeeltelijk achter het net vissen.
Vertrouwenwekkend allemaal. Als iemand toch met alle geweld over enkele jaren een Antares wil bezitten, dan is het misschien een mogelijkheid om een aanbetaling op een geblokkeerde rekening te storten die pas bij levering van het vliegtuig, of bij annulering van de order aan Lange wordt overgemaakt. Bankgarantie is ook een mogelijkheid. Je kan dan gewoo in de voorwaarden opnemen dat het geld wordt teruggestort bij een vooraf vastgelegde overschrijding van de leveringstermijn en of bij een faillissement van de Firma Lange. Gewoon geld storten bij Lange lijkt me een bewijs dat iemand wat zorgeloos met zijn geld omgaat.
zucht :hless
Geplaatst door Chester op 20-09-2015 15:46
#47
Uit hetzelfde draadje:
Just a few facts.
I was at Lange Aviation, Zweibrucken, for two days earlier this
week.
The Antares 18T and Antares 20E/23E are in current production.
The factory is busy and employs 20 - 25 people; a guess (I did not
ask for the numbers) with perhaps 8 or 9 gliders in various states
of completion.
If you're in the market for an open class self-launch or an 18m
Turbo go and have a look and take a test flight.
Dave Walsh
Na navraag blijkt de rechtzaak ook nu nog te lopen.
Geplaatst door Jan Ritsma op 21-09-2015 09:09
#48
Chester schreef:
Na navraag blijkt de rechtzaak ook nu nog te lopen.
Volgens GlidingInternational lopen er meer.
Als dat nu niet meer het geval is, dan is er minimaal één beeindigd.
De vraag is dan hoe die afgelopen is..
Gewijzigd door Jan Ritsma op 21-09-2015 09:10