Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: RASP BLIPMAP NL, BE en DLD

Geplaatst door Michel Hagoort op 15-04-2009 08:58
#1

Hoi,

Ge van Geldorp en ik hebben het RASP BLIPMAP zweefvlieg weersvoorspellingsmodel toegepast op Nederland, Noord-Belgie en Noordwest-Duitsland. De resultaten hiervan zijn dagelijks beschikbaar om 08:30 op http://rasp.kzc.nl.

RASP BLIPMAP staat voor Regional Atmospheric Soaring Prediction en Boundary Layer Informatie Prediction MAP. Het model is ontwikkeld door de Amerikaanse meteoroloog en zweefvlieger, Dr. John W. (Jack) Glendening. Het RASP model is vooral gericht op de grenslaag. Dit is het deel van de atmosfeer dat direct aan het aardoppervlak grenst en waarin de lucht wordt gemengd door thermiek of windscheringswervelingen. Dit is het gebied waar zweef-, delta- en schermvliegers normaal vliegen. Het RASP model is eigenlijk een op deze vliegers toegesneden, en door vele weerinstituten gebruikt, WRF model. Voor de weersvoorspelling worden beide modellen iedere nacht gedraaid. De initialisatietijd van de data die wordt gebruikt is 00 UTC dezelfde dag. Het RASP model heeft een resolutie van 4 km.

Het RASP model heeft een aantal voordelen t.o.v. andere modellen/weersvoorspellingen:
- de resolutie is met 4x4 km hoger en de resultaten daardoor nauwkeuriger (i.p.v. 12x12, ~20x20 of meer)
- de resultaten zijn beschikbaar per 30 minuten (i.p.v. 60 minuten, 3 uur of meer)
- er zijn ook animaties beschikbaar die eventuele ontwikkeling verduidelijken (i.p.v. losse plaatjes)
- heel Nederland is in beeld (i.p.v. soms alleen een deel)
- de beschrijving van zowel de parameters als de website is in het Nederlands (i.p.v. Engels of Duits)
- er zijn vele verschillende soorten parameters voor zweef-, delta-, en schermvliegers beschikbaar (i.p.v. maar enkele algemene)
- de meest actuele initialisatietijd van 00 UTC wordt gebruikt (i.p.v. 18 UTC de voorgaande dag)
- op verzoek kunnen temps voor specifieke locaties worden gegenereerd en locaties ter orientatie op de kaart worden opgenomen
- de resultaten zijn dagelijks gratis beschikbaar (i.p.v. betaald)

Aangeraden wordt om eerst de beschrijving van de basis RASP BLIPMAP parameters door te lezen en daarna die van alle parameters. Door vervolgens ervaring op te doen met het RASP model wordt, net zoals bij andere modellen, duidelijk hoe je de resultaten het beste kunt interpreteren.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Deze kun je samen met je vragen en opmerkingen kwijt via dit forum of via het emailadres op de website http://rasp.kzc.nl.

Oja, ter orientatie heb ik de velden in Nederland waar volgende de ICAO kaart zweefvliegers iets te zoeken hebben als stipjes op de kaart opgenomen.

Groeten Michel Hagoort

Gewijzigd door Michel Hagoort op 15-04-2009 08:59

Geplaatst door Patrick Hoeve op 15-04-2009 10:36
#2

Goed werk Michel. Dank. Weer een bookmark erbij.

Geplaatst door BartBerendsen op 15-04-2009 11:25
#3

Hallo Michiel,

zelf gebruik ik al zeker een jaar de blipmaps van Duitsland (http://rasp.linta...ex_en.html). Persoonlijk vind ik deze data vaak behoorlijk accuraat. Hebben jullie jullie eigen model al vergeleken met de Duitse resultaten?
In elk geval alvast bedankt voor deze service!

groeten Bart

Gewijzigd door BartBerendsen op 15-04-2009 11:26

Geplaatst door aad op 16-04-2009 00:10
#4

Heel goed werk!
Vraagje: Wat kost dit aan computer tijd? Zal niet goedkoop zijn....

Bij mij werken nog niet alle plaatjes, klopt dat?

Geplaatst door Michel Hagoort op 16-04-2009 19:21
#5

Hoi Roel,

Er is het een en ander mogelijk. Voor mij zou het het makkelijkst zijn als je met XCSoar files uit de voeten kunt. RASP kan namelijk de dagelijkse resultaten naar dit formaat converteren.

XCSoar is een volwaardig en gratis PDA/PNA alternatief voor SeeYou Mobile en Winpilot. Het kan de RASP resultaten, wisselend naar de meest actuele tijd, als achtergrond laten zien tijdens het vliegen. Op mijn PDA werkt versie 5.1.8 goed. Voor een PNA moet je een latere versie hebben.

Een voorbeeld van een xcsoar databestand en meer info over RASP in combinatie met XCSoar vind je hier:
http://blipmap.wa...csoar.html
http://www.drjack...Pop/XcSoar
http://sourceforg..._id=141663

Als je bij deze laatste website klikt onder Package op Documentation dan kom je bij de meest recente manual 512a. Wil je versie 5.1.8 downloaden dan moet je onder Package op Binaries klikken, en niet onder Downloads want daar staat versie 5.1.8 niet.

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 16-04-2009 19:45
#6

Hoi Adriaan,

Ik denk dat je op een ongelukkig tijdstip naar de plaatjes hebt gekeken. Als het goed is worden de plaatjes van vandaag net na middernacht naar gisteren geschreven. Hierna kun je geen vandaag plaatjes meer bekijken tot ongeveer 08:30. Dit om te voorkomen dat iemand om 07:30 naar de plaatjes van vandaag kijkt en niet aan de titel ziet dat hij/zij naar de plaatjes van gisteren zit te kijken.

Met 4 aparte snelle CPU's is de rekentijd ongeveer 02:40 met deze resolutie, gebiedsgrootte, tijdsperiode, tijdsintervallen en aantal parameters. Dit varieert een aantal minuten afhankelijk van het weer.

Ter informatie iets meer over het tijdschema. De 00 UTC weerdata inputbestanden zijn wereldwijd pas beschikbaar om 05:15 lokale zomertijd (3:15 UTC). Van 05:15 tot 05:35 wordt de benodigde data gedownload. Helaas moet van langzame servers alle data gedownload worden die beschikbaar is. Dit omdat de servers die het downloaden van een selectie van de data toestaan, dus alleen voor het te berekenen gebied, nog niet betrouwbaar zijn. Aan een verbetering wordt op dit moment gewerkt. Van 05:35 tot 08:15 is het model aan het rekenen en plaatjes aan het produceren. Na 08:15 worden de animaties gemaakt en alle resultaten naar de website geschreven.

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 16-04-2009 20:55
#7

Hoi Bart,

Ik heb de resultaten nog niet goed vergeleken met de blipmaps van Duitsland van Hendrik Hoeth. Maar ik verwacht weinig verschil. We gebruiken tenslotte precies hetzelfde model. De verschillen die er zijn komen voort uit het verschil in het tijdstip van de inputdata en de wijze van modelleren.

De inputdata die ik gebruik is 6 uur actueler (00 UTC) dan die van Hendrik (18 UTC voorgaande dag). Hendrik heeft een ander doel en dat is voor een groot deel van Europa de zweefvliegcondities laten zien. Vanwege de rekentijd kan dit alleen op hoofdlijnen (12x12 km) en lukt dit alleen als je eerder begint met rekenen vandaar de keuze voor 18 UTC.

RASP kan in 2 stappen modelleren die ieder hun zogenaamde eigen factor hebben. Voor alle gebieden buiten Amerika heeft de inputdata een resolutie van 36x36 km. In RASP kun je per stap met een factor aangegeven naar welke resolutie hij moet gaan rekenen. Des te hoger de factor des te langer de rekentijd. En des te meer stappen, eigenlijk alleen een tweede stap, des te nog veel langer de rekentijd. Als je bijvoorbeeld voor stap 2 dezelfde tijden als in stap 1 wilt berekenen moet je voor stap 2 denken aan een veelvoud van de rekentijd van stap 1. Vanwege deze rekentijd is het de truc om in de eerste stap een zo hoog mogelijke factor te gebruiken. Op dit moment zijn er betrouwbare resultaten geboekt door anderen met de factoren 3, 5 en 9 en accepteert RASP zover nu bekend is geen andere factoren. Een voorbeeld: 1:3:3 zorgt voor de volgende resoluties in km's 36:12:4. En 1:5:5 voor 36:7.2:1.44. En 1:9, die ik gebruik voor 36:4. In de tijd die Hendrik over heeft laat hij het model, na 1:3, alleen voor 13 uur nog een stap verder gaan met een factor 3. Voor zijn golf/hogere lagen voor het Zwarte Woud werkt hij bijvoorbeeld met andere resoluties: http://rasp.linta...REST_WAVE/. Voorbeelden van andere RASP BLIPMAPS kun je vinden op: http://www.drjack...index.html. Als de link naar Paul Scorer zijn website voor de UK (4x4 km) niet werkt gebruik dan deze: http://rasp.inn.l...met.ac.uk/. Paul past bijna altijd de nieuwste RASP modelontwikkelingen toe.

Tenslotte kan, naast het tijdstip van de inputdata en de wijze van modelleren, door een verschil in de gebruikte legenda's een plaatje met dezelfde resolutie gedetailleerder lijken dan de andere. Bijvoorbeeld als de een stappen van 100 meter hanteert en de andere van 200 meter.

Eigenlijk kunnen alleen de resultaten met dezelfde resolutie worden vergeleken. Omdat Hendrik alleen voor 13:00 een 4x4 km plaatje heeft is alleen voor dit tijdstip een vergelijking mogelijk. Als je ze gaat vergelijken let dan op de legenda, ik kan die van mij als je wilt aanpassen, en let ter orientatie niet te veel op de landgrenzen in Hendrik zijn plaatjes maar vooral op de locaties van de overeenkomstige soundings, Dusseldorf in dit geval.

Er zijn voor RASP voor de orientatie twee datasets beschikbaar. Een met alle landgrenzen die heel grof en onnauwkeurig is en een met alle grote (kust)watergrenzen die nauwkeurig is. Ik heb eerst de landgrenzen dataset gebruikt maar daar lag Eindhoven bijvoorbeeld wel heel dicht bij Belgie. Volgens mij waren de landgrenzen ook zijwaarts verplaatst. Daarom gebruik ik de (kust)watergrenzen en probeer met sounding locaties de orientatie te verbeteren. Ik kan, als je de resultaten echt wilt vergelijken, de landgrenzen dataset voor een dag instellen.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon eerst kijken hoe accuraat het RASP BLIPMAP NL, BE en DLD model is. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Groeten Michel

P.s. Ik heb met oude inputdata een keer op 1:5:5 voor alleen de kust een zeewindfront en ook een keer de aparte condities op de 2e dag van de Amstelglide (zeewind convergentielijn vanaf het IJsselmeer in combinatie met hoge CAPE waarden) laten uitrekenen met indrukwekkend realistische resultaten.

Geplaatst door marco haakmeester op 16-04-2009 23:26
#8

Prachtig werk!

Indien je nog wilt uitbreiden heb ik de volgende verzoekjes:
combinatie met andere data (sat data)
Dag +1 en +2 (misschien gewoon gecopieerd van de duitse? Raster is minder belangrijk.
Kan natuurlijk ook zelf doorklikken maar het is handig wanneer het op 1 site staat.

tav de opmerking van aad:
aad schreef:
Bij mij werken nog niet alle plaatjes, klopt dat?


bv http://rasp.kzc.nl/plaatjes/experimental1.curr.1600lst.w2.png is een voorbeeld van een niet werkendplaatje.

Groeten,

Marco

Geplaatst door Michel Hagoort op 17-04-2009 18:58
#9

Hoi Marco en Adriaan,

Jullie hadden gelijk de links naar een aantal plaatjes waren niet goed. Als het goed is is dit nu hersteld. Bedankt.


Marco,

We zijn aan het kijken naar +1 (morgen) en +2 (overmorgen) en houden je op de hoogte. Natuurlijk kunnen we altijd nog doorlinken naar Duitse site.

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 17-04-2009 19:17
#10

Hoi Roel,

De mogelijkheden zijn:
- het rechthoekige berekende gebied een paar graden kantelen maar daar krijg je voor het hele gebied geen rechte parallellen en meridianen van;
- de omzetting van de RASP plaatjes (Lambert Conformal projectie) naar XCSoar plaatjes (WGS84 projectie) stoppen voordat de XCSoar plaatjes worden gemaakt zodat je databestanden in WGS84 hebt. Omdat ik deze omzetting nog niet heb geprobeerd weet ik niet of dit mogelijk is en of de resolutie van de XCSoar plaatjes bijvoorbeeld instelbaar is;
- de databestanden achter de RASP plaatjes geven. Zij hebben een simpele structuur. Als je de middelpunten bepaald van ieder 4x4 km raster ofwel een coordinatenraster maakt en daar de data aanhangt, zie bijvoorbeeld http://gogomu.zoo...es/UK4.kmz, dan kun je die vervolgens naar wens converteren.

Groeten Michel

Geplaatst door marco haakmeester op 07-05-2009 13:46
#11

Heren,

Dank voor het toevoegen van dag+1 en +2. Met name de animatie ook op die dagen is geweldig.

Groeten,

Marco

Geplaatst door Michel Hagoort op 07-05-2009 18:35
#12

Hoi,

Marco, je bent me voor. RASP BLIPMAP voorspelt nu dus ook iedere dag het weer voor morgen en overmorgen, zie http://rasp.kzc.nl. De voorspelling voor "morgen" is beschikbaar om 12:00 en voor "overmorgen" om 15:00. Dit is de tijd waarop de voorspelling uiterlijk beschikbaar zou moeten zijn. Omdat de rekentijd afhankelijk is van het weer is de voorspelling soms 10 a 20 minuten eerder beschikbaar, zoals bij de voorspelling voor "vandaag" vaak het geval is. Omdat we met de rekentijd voor "morgen" en "overmorgen" nog weinig ervaring hebben kan het zijn dat de voorspelling iets later beschikbaar is dan de genoemde tijd. We zullen deze uiterlijke tijd daarom binnenkort nog aanpassen op de website. Hiernaast worden, in tegenstelling tot dat wat al op de website staat, na middernacht nog niet alle resultaten naar een dag eerder gekopieerd. Op dit moment is dit alleen zo voor "vandaag" naar "gisteren". Ook dit wordt binnenkort nog aangepast.

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 05-09-2009 13:23
#13

Hoi,

Gebruik je alleen de RASP animaties? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk gemist dat je sinds ongeveer 2 maanden van elke locatie alle precieze parameterwaarden over de hele dag kunt opvragen.

Door met de linker muisknop op een willekeurige locatie op de kaart te klikken open je een tabel met daarin alle waarden per half uur per parameter van die locatie. Onderaan de tabel is voor een aantal parameters de berekende tijd en temperatuur opgenomen waarop zij voldoen aan bepaalde waarden.

De afgekorte parameternamen komen overeen met die in de uitgebreide parameterbeschrijving (http://rasp.kzc.n...eters.html).

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 08-11-2009 22:26
#14

Hoi,

De NZD2009 organisatie was super, de sfeer heel goed en de enthousiaste reacties op RASP fantastisch, bedankt.

De NZD2009 RASP presentatie is te vinden via http://rasp.kzc.n...9_RASP.pdf

Mocht je geinteresseerd zijn in RASP's voor andere landen, zie http://www.drjack...index.html

Deze winter willen we een aantal verbeteringen doorvoeren. Hierdoor is het mogelijk dat er af en toe geen resultaten zijn. De wijzigingen posten we hier.

Groeten Michel

Geplaatst door Michel Hagoort op 16-11-2009 21:11
#15

Hoi,

Hierbij een voorbeeld van een door RASP voorspelde grote golf bij het Harz gebergte van afgelopen zaterdag. Ook op andere plekken, zoals Porta Westfalica, was er golf maar RASP liet deze niet zien. Dit mogelijk omdat de golf hier veel kleiner was, de resolutie van RASP hiervoor (nog) niet fijn genoeg voor is ingesteld en omdat de golf op 1500 meter misschien niet meer zo sterk was op een 4x4km schaal.

De plaatjes van zaterdag:
Verticale snelheid op 850mb (~1500 m)
http://rasp.kzc.n...lst_d2.png
Verticale snelheid zijaanzicht door verticale snelheidsmaximum
http://rasp.kzc.n...lst_d2.png
En de OLC vluchten
http://www.online...Id=1100242
http://www.online...Id=1100003

Geplaatst door kloppertjes op 17-11-2009 00:45
#16

Enig idee waar de rode vlekken boven de noord zee vandaan komen op die eerste kaart? Lijkt me een beetje een vreemde locatie voor golf.

Geplaatst door Michel Hagoort op 17-11-2009 19:38
#17

Dit type rode vlekken, in dit geval boven de Noordzee, wordt meestal veroorzaakt door de wat grotere buiencomplexen. Het schijnt daar binnenin te stijgen.

Ter info, er is een verschil tussen de Maximum op- of neerwaartse stroming (1) en de Verticale snelheid op XXXmb (2).

De eerste geeft de maximum op- of neerwaartse stroming alleen binnen de grenslaag weer. De hoogte van de grenslaag kan hierbij per dag en uur verschillen. De hoogte waarop dit maximum zich voordoet binnen de grenslaag wordt weergegeven door de Hoogte van de maximum op- of neerwaartse stroming AMSL.

De tweede geeft de verticale snelheid weer op XXXmb en is dus onafhankelijk van de hoogte van de grenslaag.

Geplaatst door jan op 28-05-2010 19:57
#18

Vandaag zag ik een nog al blauw blokkerige animatie. Ik weet niet of dat door overontwikkeling of door buien veroorzaakt zou worden. Vertrouwde het weer niet en heb daarom maar geen vrij genomen. Maar ik geloof dat ik vandaan beter had kunnen gaan zweefvliegen.

Geplaatst door juliettbravo op 28-05-2010 20:59
#19

jan schreef:
Vandaag zag ik een nog al blauw blokkerige animatie. Ik weet niet of dat door overontwikkeling of door buien veroorzaakt zou worden. Vertrouwde het weer niet en heb daarom maar geen vrij genomen. Maar ik geloof dat ik vandaan beter had kunnen gaan zweefvliegen.


Blauw blokkerige animatie waarbij?

Geplaatst door Michel Hagoort op 28-05-2010 21:06
#20

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Geplaatst door Hans op 28-05-2010 21:53
#21

Waarschijnlijk rasp.kzc.nl/plaatjes/hglider.curr.loop.d2.gif ofwel "Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL"- animatie van vandaag

Geplaatst door Michel Hagoort op 28-05-2010 23:18
#22

De “Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL” heeft je misschien misleid doordat:
- het een samengestelde parameter is, die ik hieronder toelicht;
- er cumuls waren in de blauw gekleurde cellen en de zogenaamde wolkenzuiging niet wordt meegenomen;
- de blauwe cellen overheersend overkwamen maar met een celgrootte van 4x4km deze wisselvallige gebieden, waar het lager misschien moeilijk oppikken was, ook niet zo groot waren dat je er niet door of omheen kon vliegen als je maar hoog zat denk ik.

De “Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL” is de minimum waarde van “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”, “Cumulus wolkenbasis” en “Congestus wolkenbasis” per cel van 4x4km. Hierbij worden op de kaart met stippels in lage dichtheid de beperkingen door de “Cumulus wolkenbasis” aangegeven. De stippels in hoge dichtheid geven de beperkingen door de “Congestus wolkenbasis” aangegeven.

In dit geval zijn er geen stippels in de blauwe cellen te zien dus de thermiekhoogte wordt hier bepaald door de lagere thermieksterkte. Dit zie je in de “Bruikbare thermiekhoogte met 0,9 m/s eigen dalen AMSL” en met 1,15 m/s eigen dalen wordt dit natuurlijk nog versterkt. Blijkbaar zakt de thermieksterkte hier op lage hoogte (onder cumuls die er wel waren maar daar kom ik zo op) al snel onder de 1,15 m/s. De lagere thermieksterkte hangt in dit geval weer samen met de“Congestus met wolkenbasis” (wolkenplakken) en lagere “Relatieve zonne-instraling”.

Bij de beschrijving van alle parameters staat bij “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”: “Omdat het hier over “droge” thermiekbellen gaat houdt deze parameter geen rekening met de zuigende werking van mogelijke wolken. Op dagen met wolkenthermiek levert de wolkenbasis een realistischere maat voor de bruikbare thermiekhoogte (zie de “Wolk parameters”).”.
Ook staat bij de beschrijving van de basis parameters onder “(Droge) Thermiekhoogte Parameters”: “Als er toch convectieve wolken aanwezig zijn zullen deze thermiekhoogten hoger zijn. Dit omdat het hier over “droge” thermiekbellen gaat en deze parameter geen rekening houdt met de zuigende werking van mogelijke wolken. In regio’s met wolkenthermiek levert de wolkenbasis daarom een realistischere maat voor de bruikbare thermiekhoogte.”
De cumuls die er waren, zie “Cumulus met wolkenbasis”, in de blauwe gekleurde cellen hebben de thermieksterkte vandaag versterkt maar dit wordt dus niet meegenomen in de “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”.

De “Potentiele vliegafstand” gaf goed vliegweer aan. In de toelichting op de website wordt op basis van een paar vergelijkingen met de OLC site aangeraden ongeveer 75% van de waarde aan te houden op een doorsnee dag met cumuluswolken. Volgens mij klopte dit wel aardig vandaag.

Voor een hele snelle blik op het weer kijk ik eerst naar “Cumulus met wolkenbasis ”, vervolgens waar geen cumuls voorkomen naar “Bruikbare thermiekhoogte met 0,9 m/s eigen dalen AMSL ” en dan naar de “Potentiele vliegafstand” waar ik een percentage van neem.

Ik hoop dat het duidelijk is als je nog vragen hebt dan hoor ik die graag.

Geplaatst door jan op 29-05-2010 11:24
#23

Ik had vrijdag inderdaad gekeken naar de animatie van thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL
Bedankt Michel voor je toelichting.

Geplaatst door x-ray op 29-05-2010 16:13
#24

Vergeleken met vorig seizoen lijkt BLIPMAPS de zweefvliegcondities, en met name de potentiele vliegafstand, vaak wat hoger in te schalen dan in praktijk het geval blijkt. (ook na 75%)
Meer mensen deze indruk?

Eric

Geplaatst door Yves op 30-05-2010 15:54
#25

Thomas schreef:
Dat idee heb ik ook al, vooral met blauwe termiek is de PFD vaak (veel) te hoog. Bij cumul-weer lijkt de PFD dan weer veel realistischer. (is mijn observatie)


Het is ook erg vaak 600-700Km weer volgens blipmaps, Pc_Met is daar meestal wat minder optimistisch in, en daardoor in mijn ogen iets meer betrouwbaar.

Geplaatst door jan op 30-05-2010 20:03
#26

Gisteren was de voorspelling tussen de 400 en 600 KM. En gezien de OLC is dat aardig uitgekomen. En dan is er nog geen 25% afgetrokken zoals wordt aanbevolen. Maar diegen die het verst hadden gevlogen hadden het laatste stuk door de regen gevlogen en daar zal het tool misschien geen rekening mee hebben gehouden. Wel leuk dat je de vorige dag nog kan bekijken en het daardoor met de OLC kan vergelijken.

Geplaatst door Michel Hagoort op 30-05-2010 20:19
#27

Super dat er feedback wordt gegeven op parameters zoals de PFD.

Eric, de berekening van de PFD is sinds vorig jaar niet gewijzigd. Ook hebben we geen dingen gewijzigd die invloed hebben op de "Thermieksterkte zonder eigen dalen" waarop de PFD is gebaseerd.

Thomas, heb je 50% van de PFD genomen bij blauw weer?

Yves, het klopt dat RASP een (veel) hogere PFD geeft dan Pc_Met. Dit komt omdat er bij de PFD berekening in RASP geen correcties zijn toegepast en bij Pc_Met wel.

In de beschrijving van alle parameters (http://rasp.kzc.nl/parameters.html) is helemaal onderaan uitgelegd welke correcties niet zijn toegepast bij RASP en wel bij Pc_Met. Hier staat: "De potentiele vliegafstand van 08:30 t/m 20:00 uur voor een Discus met 100 liter waterballast in kilometers. Hierbij is de "Thermieksterkte zonder eigen dalen" minus 1,15 m/s (bij benadering het eigen-dalen met water in de bocht) gebruikt als de thermieksterkte. Deze thermieksterkte en een Discus polaire (met 100 liter water) zijn gebruikt om met Reichmann's formules de gemiddelde overlandsnelheid, ofwel de vliegafstand, te berekenen per half uur. Vervolgens zijn deze opgeteld over de dag. Hierbij zijn geen weerscorrecties toegepast. Correcties die hadden kunnen worden toegepast zijn: het aftrekken van 0,4 m/s van de thermieksterkte om rekening te houden met tegenwind en of een bepaalde drempelwaarde, het halveren van de vliegafstand bij blauwe thermiek, het voor iedere achtse bewolking boven de 4/8 de vliegafstand met 25% te verminderen, als thermieksterkte 0 aanhouden bij een cumulus wolkenbasis onder de 700 meter en als thermieksterkte 0 aanhouden bij blauwe thermiek met een basis onder de 900 meter. Uit enkele OLC-vergelijkingen kan bij een doorsnee blauwe thermiekdag rond de 50% van de berekende "Potentiele vliegafstand" worden aangehouden en bij een doorsnee dag met cumuluswolken rond de 75%. Samengevat geeft de "Potentiele vliegafstand" een eerste indruk van de vliegcondities in verschillende gebieden over de gehele dag en wordt empirische evaluatie van deze indicator geadviseerd.".

De genoemde 50% en 75% zijn gebaseerd op een paar vergelijkingen van dagen op de OLC site. Als deze percentages moeten worden aangepast hoor ik dat graag en ook naar welk percentages? Of welke van de genoemde Pc_Met correcties zou ook moeten worden toegepast op RASP?


Geplaatst door Michel Hagoort op 11-07-2010 15:59
#28

Door een computercrash draait er de laatste dagen geen model voor morgen. De resultaten van overmorgen worden gekopieerd naar morgen. Deze zijn dus een dag oud. De crash heeft geen effect op de resultaten van vandaag. Het is nog onbekend wanneer het model voor morgen weer draait.

Geplaatst door Michel Hagoort op 13-07-2010 13:50
#29

De problemen zijn opgelost waardoor het Benelux model voor morgen weer draait.

Hiernaast draait nu ook weer het model voor Frankrijk: http://rasp.kzc.n... We zijn aan het proberen om dit model niet alleen in de zomer maar altijd te laten draaien.

Geplaatst door jan op 31-07-2010 23:55
#30

Het leek er op dat gisteren RASP BLIPMAP een beetje te pessimistisch was. Richting Duitsland leek het in de praktijk nog aardig te gaan.

Gewijzigd door jan op 31-07-2010 23:56

Geplaatst door Bier op 01-08-2010 16:35
#31

Michel Hagoort schreef:

Hiernaast draait nu ook weer het model voor Frankrijk: http://rasp.kzc.n... We zijn aan het proberen om dit model niet alleen in de zomer maar altijd te laten draaien.

Op dit moment doet Noord frankrijk het niet :|
Kan iemand die een zetje geven?
tnx

Geplaatst door Michel Hagoort op 17-11-2010 21:32
#32

Ik heb een overzicht gemaakt van alle RASP BLIPMAPS wereldwijd:
http://maps.googl...37&z=2

Geplaatst door Michel Hagoort op 01-12-2010 13:30
#33

Op de gedetailleerde RASP 1,3x1,3km, die alleen golf en convergentie beter weergeeft t.ov. de 4x4km, lijkt er vandaag (01-12-10) golf te zijn o.a. boven Terlet. Met oosten-noordoosten wind heb ik wel eens iets gelezen over golf in Nederland. Maar zou het ook echt zo zijn? Zie onderstaande plaatjes.

Deze links verwijzen alleen vandaag (01-12-2010) naar de goede plaatjes. Morgen moet je naar "gisteren" kijken op deze website: http://rasp.kzc.n...hp?Stage=2 Uit ervaring kan ik zeggen dat deze gedetailleerdere RASP vooral beter is op het gebied van golf, convergentie en dus straatvorming. Wat betreft de andere parameters kun je beter op de 4x4km RASP blijven kijken.

rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/wblmaxmin.curr.loop.d2.gif
rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/press850.curr.loop.d2.gif
rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/boxwmax.curr.1530lst.d2.png

Gewijzigd door Michel Hagoort op 01-12-2010 13:33

Geplaatst door Michel Hagoort op 04-03-2011 18:54
#34

Deze winter is er extra informatie toegevoegd aan twee RASP parameters. Dit is met stippels weergegeven in de kaart. Zie de onderstaande gewijzigde toelichting. Op dit moment zijn we aan het experimenteren met een nieuwe gebruikersvriendelijkere website.

Cumulus met wolkenbasis AMSL (Cumulus Cloudbase where CuPotential>0, zsfclclmask)
De “Cumulus wolkenbasis AMSL” voor locaties waar de “Cumulus potentieel” positief is in de grenslaag in meters AMSL. Dit als de drempelwaarde voor de “Cumulus potentieel” empirisch bepaald voor jouw locatie ongeveer gelijk is aan de theoretische waarde van nul. Voor locaties waar de werkelijke drempelwaarde groter is dan nul, zoals vaak het geval is, geeft deze figuur een overschatting van omvang van het cumulus gebied. Deze parameter geeft een overzicht van regio’s met geen of blauwe thermiek en die met wolkenthermiek. De grenzen hiertussen zijn in de praktijk niet zo scherp als voorspeld. Het gebruik van “Cumulus potentieel” > 0 laat vaak niet de gevoeligheid van de situatie zien, bijvoorbeeld als voor grote gebieden het potentieel tussen de 0 en 1 ligt kan dit betekenen dat er geen wijdverspreide cumulusvelden zijn terwijl die duidelijk naar voren komen op de “Cumulus met wolkenbasis AMSL” kaart. Daarom is met stippels het gebied aangegeven waar de “Cumulus potentieel” tussen de -300 en +300 meter ligt. Hierdoor kan de hoeveelheid cumulus beter worden ingeschat wanneer de condities niet zo goed zijn als voorspeld. Dit betekent dat in de gebieden met stippels toch wel of toch geen cumulus wolken kunnen ontstaan en dat de gebieden zonder stippels vrij zeker, ofwel minder gevoelig voor onzekerheden, in de voorspelling zijn. Bepaalde patronen, zeker bij resoluties niet groter dan 4 km, kunnen duiden op wolkenstraten maar "Maximum op- of neerwaartse stroming" is hiervoor een betere indicator.


Congestus met wolkenbasis AMSL (OvercastDevelopment Cloudbase where ODpotential>0, zblclmask)
De “Congestus wolkenbasis AMSL” voor locaties waar de “Congestus potentieel” positief is in de grenslaag in meters AMSL. Dit als de drempelwaarde voor de “Congestus potentieel” empirisch bepaald voor jouw locatie ongeveer gelijk is aan de theoretische waarde van nul. Voor locaties waar de werkelijke drempelwaarde groter is dan nul, zoals vaak het geval is, geeft deze figuur een overschatting van omvang van het congestus gebied. Deze parameter geeft een overzicht van regio’s met en zonder congestus wolken. De grenzen hiertussen zijn in de praktijk niet zo scherp als voorspeld. Het gebruik van “Congestus potentieel” > 0 laat vaak niet de gevoeligheid van de situatie zien, bijvoorbeeld als voor grote gebieden het potentieel tussen de 0 en 1 ligt kan dit betekenen dat er geen wijdverspreide congestusvelden zijn terwijl die duidelijk naar voren komen op de “Congestus met wolkenbasis AMSL” kaart. Daarom is met stippels het gebied aangegeven waar de “Congestus potentieel” tussen de -300 en +300 meter ligt. Hierdoor kan de hoeveelheid congestus beter worden ingeschat wanneer de condities niet zo goed zijn als voorspeld. Dit betekent dat in de gebieden met stippels toch wel of toch geen congestus wolken kunnen ontstaan en dat de gebieden zonder stippels vrij zeker, ofwel minder gevoelig voor onzekerheden, in de voorspelling zijn.

Geplaatst door Michel Hagoort op 09-06-2011 23:04
#35

Met verdriet laat ik jullie weten dat Ge op 21 mei na een kort ziekbed is overleden. Vooral dankzij Ge hebben we al jaren het RASP model voor de Benelux, West-Duitsland en Frankrijk draaien. Daar ben ik hem heel erg dankbaar voor. Ge heeft voor zijn overlijden iemand gevonden die zijn werk aan RASP wil overnemen. Vanaf morgenavond wordt alles overgezet en is RASP voor onbepaalde tijd offline. We proberen RASP zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen.

Groeten Michel

Geplaatst door dingetje op 10-06-2011 16:21
#36

Dat is triest nieuws. Heel veel sterkte aan familie, vrienden en nabestaanden.

Geplaatst door davidh op 12-06-2011 16:05
#37

Michel Hagoort schreef:
... Vanaf morgenavond wordt alles overgezet en is RASP voor onbepaalde tijd offline. We proberen RASP zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen. ...


Hij doet 't weer (eigenlijk al sinds zaterdag). De server die de berekeningen maakt zet zijn gegevens weer op de website.

Binnenkort meer...

Gewijzigd door davidh op 12-06-2011 16:06

Geplaatst door Michel Hagoort op 15-04-2019 21:36
#38

Vandaag is het heugelijke feit dat RASP BLIPMAPS voor Nederland, Noord België en Noordwest Duitsland al 10 jaar dagelijks online is. Helaas is het ook voor het eerst dat RASP niet alle resultaten produceert zoals men verwacht. Bedankt voor alle verontruste mails. De oorzaak is een update met wat achterstallig onderhoud en tijdgebrek. We hopen eind april weer alles zoals vanouds draaiende te hebben en we werken aan een nieuwe viewer met wat hulp.

Geplaatst door Fuchur op 16-04-2019 10:50
#39

Michel Hagoort schreef:
Vandaag is het heugelijke feit dat RASP BLIPMAPS voor Nederland, Noord België en Noordwest Duitsland al 10 jaar dagelijks online is.


Keep up the good work!

Geplaatst door Fuchur op 16-05-2019 10:27
#40

https://ko-fi.com...

Niet voor een smiley achter je naam, maar wel een bij onze RASP beheerders ;-)

Geplaatst door dingetje op 16-05-2019 12:31
#41

Fuchur schreef:
https://ko-fi.com...

Niet voor een smiley achter je naam, maar wel een bij onze RASP beheerders ;-)


Done! :clap