Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Verbazing over EASA brevetten

Geplaatst door noud op 15-11-2013 08:58
#1

De KNVvL is met stomheid geslagen over de wending die het gesprek met IL&T over de EASA-brevetten heeft genomen. En Frits Urselmann vraagt zich af wat dat voor consequenties zal hebben.
Om daar zicht op te krijgen is het misschien dienstig om eens naar de ervaringen van busbedrijven te kijken; die hebben ook vergunningen, toelatingen en passen nodig om te kunnen werken. De afgifte daarvan is ook in handen van het KIWA gekomen. En de ervaringen daar spreken boekdelen. ......http://www.volksk...orde.dhtml.....

En waarom valt nu ineens het KIWA uit de lucht? Het KIWA was ooit de keuringsinstantie voor het water, maar ze willen nu kennelijk ook de lucht in. En dat kan omdat ze voor 20 jaar een monopolie hebben verworven voor het uitgeven van taxivergunningen, vaarbewijzen, vliegbrevetten e.d., van.....de minister van IL&T, mevr. Melanie Schultz van Haegen- Maas Geesteranus. En wie is aandeelhouder van het nieuwe KIWA? Mr. Haro Schultz van Haegen.
Zo gaan dus die dingen als je privatiseert op zijn Russisch.

Het argument dat het duurder zou zijn om de KNVvL te controleren dan zelf uit te geven, rammelt natuurlijk aan alle kanten. Maar dat zal niet beletten dat de Inspectie ze gaat uitgeven. Nee, niet zelf natuurlijk, want de overheid is te duur. Dat gebeurt door een commercieel bedrijf en wel het KIWA. Dat is nu eenmaal het credo van de vrije-markt-ideologie. De tarieven worden uiteraard wél door het Ministerie vastgesteld; zó vrij is de markt nou ook weer niet........
Dan is één ding in ieder geval zeker: voor de klant wordt het heel veel duurder.

Noud Vermeulen

Gewijzigd door noud op 15-11-2013 10:47

Geplaatst door BartGeurts op 15-11-2013 10:35
#2

Je zult Frits Brink bedoelen ipv Urselman

Geplaatst door noud op 15-11-2013 10:46
#3

BartGeurts schreef:
Je zult Frits Brink bedoelen ipv Urselman

Die zeker, maar die andere Frits ook; zie de reactie van Frits Urselmann op het nieuwsbericht op Zweefportaal.

Gewijzigd door noud op 15-11-2013 10:49

Geplaatst door ericmunk op 15-11-2013 16:30
#4

Verplicht leesvoer in deze:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3467266/2013/06/29/De-aandelen-waarover-Rutte-niks-hoorde.dhtml

Geplaatst door Jan Ritsma op 15-11-2013 16:53
#5

ericmunk schreef:
Verplicht leesvoer in deze:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3467266/2013/06/29/De-aandelen-waarover-Rutte-niks-hoorde.dhtml


Die link staat ook al in het eerste bericht, alleen daar is hij aanklikbaar;)
Heb je het openingsbericht al gelezen?

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-11-2013 01:06
#6

noud schreef:
De KNVvL is met stomheid geslagen over de wending die het gesprek met IL&T over de EASA-brevetten heeft genomen. En Frits Urselmann vraagt zich af wat dat voor consequenties zal hebben.
Om daar zicht op te krijgen is het misschien dienstig om eens naar de ervaringen van busbedrijven te kijken; die hebben ook vergunningen, toelatingen en passen nodig om te kunnen werken. De afgifte daarvan is ook in handen van het KIWA gekomen. En de ervaringen daar spreken boekdelen. ......http://www.volksk...orde.dhtml.....

En waarom valt nu ineens het KIWA uit de lucht? Het KIWA was ooit de keuringsinstantie voor het water, maar ze willen nu kennelijk ook de lucht in. En dat kan omdat ze voor 20 jaar een monopolie hebben verworven voor het uitgeven van taxivergunningen, vaarbewijzen, vliegbrevetten e.d., van.....de minister van IL&T, mevr. Melanie Schultz van Haegen- Maas Geesteranus. En wie is aandeelhouder van het nieuwe KIWA? Mr. Haro Schultz van Haegen.
Zo gaan dus die dingen als je privatiseert op zijn Russisch.

Het argument dat het duurder zou zijn om de KNVvL te controleren dan zelf uit te geven, rammelt natuurlijk aan alle kanten. Maar dat zal niet beletten dat de Inspectie ze gaat uitgeven. Nee, niet zelf natuurlijk, want de overheid is te duur. Dat gebeurt door een commercieel bedrijf en wel het KIWA. Dat is nu eenmaal het credo van de vrije-markt-ideologie. De tarieven worden uiteraard wél door het Ministerie vastgesteld; zó vrij is de markt nou ook weer niet........
Dan is één ding in ieder geval zeker: voor de klant wordt het heel veel duurder.

Noud Vermeulen



Zo perfect is dat KIWA nu ook weer niet zo blijkt:

http://www.kiware...n_een_rfi/

Geplaatst door Zoef op 16-11-2013 15:04
#7

Tijd om na te denken over een EASA-GPL uitgegeven door een ander(goedkopere) lidstaat........
Desnoods daar opnieuw examen doen!

Geplaatst door PBadoux op 16-11-2013 15:59
#8

Het ministerie overtreedt hier met het eenzijdig gunnen aan de Kiwa de europese aanbestedingsregels.
De KNVvL kan hier middels de rechter bezwaar aantekenen. Bij een openbare aanbesteding kan de KNVvL als partij inschrijven. De gunning van de aanbesteding kan dan niet anders dan door de KNVvL gewonnen, zeker met onze expertise.

Geplaatst door noud op 16-11-2013 16:52
#9

PBadoux schreef:
Het ministerie overtreedt hier met het eenzijdig gunnen aan de Kiwa de europese aanbestedingsregels.
De KNVvL kan hier middels de rechter bezwaar aantekenen. Bij een openbare aanbesteding kan de KNVvL als partij inschrijven. De gunning van de aanbesteding kan dan niet anders dan door de KNVvL gewonnen, zeker met onze expertise.

Dat is wellicht een mogelijkheid, tenminste als deze klus voldoende groot is om onder die regels te vallen. Of bij openbare aanbesteding het niet anders kan dan dat de KNVvL wint, waag ik te betwijfelen. De wet en de regels rond aanbesteding bieden veel ruimte voor het opstellen van additionele eisen.
Ik zou daarom maar geen illusies koesteren. Het monopolie zal voldoende mogelijkheden hebben om zich de klus toe te eigenen.

Bedenk wel dat het inzetten van juristerij ter bescherming van het (verborgen) eigenbelang niet alleen is voorbehouden aan maffia-staten die door ex-KGB-agenten gerund worden. Ook in het brave NL kunnen burgers met de wet in de hand in het gareel gedwongen worden; daar zijn genoeg voorbeelden van.
Als het zelfs een machtige organisatie als Transport en Logistiek Nederland niet lukt om een eind te maken aan deze wantoestand, moet de lobby van de KNVvL wel van erg goede huize komen.

Al langer vraag ik mij af of in de Haagse burelen nog mensen rondlopen met gezond boerenverstand, normaal burgermans-fatsoen en een ontwikkeld rechtsgevoel.

Noud Vermeulen.

Gewijzigd door noud op 18-11-2013 20:07

Geplaatst door lonneke op 16-11-2013 18:58
#10

Moet je "De participatiemaatschappij" roepen - het woord van het jaar!
Inderdaad, KIWA is geen aanlokkelijk perspectief en het is de moeite waard om zelfregelend te blijven!
Gewoon proberen en desnoods klokkenluiden - het is maar een hobby.

Gewijzigd door lonneke op 16-11-2013 19:07

Geplaatst door Jan Ritsma op 16-11-2013 20:11
#11

noud schreef:Al langer vraag ik mij af of in de Haagse burelen nog mensen rondlopen met gezond boerenverstand, normaal burgermans-fatsoen en een ontwikkeld rechtsgevoel.

Noud Vermeulen.


Ik ook,
Helaas beperkt zich mijn twijfel niet tot de Haagse burelen......

Geplaatst door fransdevries op 16-11-2013 20:22
#12

Een voorbeeld van de expertise van Kiwa:

De kiwa geeft ook de technicus brevetten uit.
Bij het verlengen van mijn technicus papieren kwam ik erachter dat die 4 maanden verlopen waren.

Om de papieren opnieuw geldig te maken moest ik het volgende doen:
Ik moest aantonen dat ik de afgelopen 6 maanden voldoende praktische ervaring had opgedaan en moest dit laten tekenen door de EZT.

De EZT bestaat echter niet meer.

Na het goed lezen van de wettelijke regeling kwam ik erachter dat dit niet voor de afgelopen 6 maanden geldt maar dat aangetoond moest worden dat ik binnen de afgelopen 2 jaar gedurende 6 maanden praktische ervaring had opgedaan.
Dit kwam beter uit want de technicus werkzaamheden vallen voornamelijk gedurende het onderhoud in de winterperiode.

Ze stelden dus twee eisen die allebei wettelijk niet juist waren.

Hoezo twijfels over de knvvl of deze wel een goede controle kan uitvoeren binnen de wettelijke kaders.
De Kiwi heeft laten zien dat ze zelfs de wettelijke regels niet goed lezen en begrijpen.

Geplaatst door Sieb op 17-11-2013 17:57
#13

De KIWA gaat binnenkort zich vast ook richten op allerlei andere sporten....
Scheidsrechters examens, golf examens, hockeyveldenkeuring enz..
Zweefvliegen is een sport, nocnsf gesteund, niet-commericeel, (nog) toegankelijk voor iedereen, geregeld voor en door zweefvliegers die bewezen hebben dit uitstekend zelf te kunnen doen. En niet alleen in NL maar ook in endere EG landen. Het is een grof schandaal en getuigd van volledig disrespect van overheidswege om dit terzijde te schuiven ten gunste van eigen gewin en behoud van werkgelegenheid. Dat een VVD minister dit zonder blikken of blozen even door haar staatsecretaris laat meedelen aan een partij waarmee al 2 jaar serieus ( niet dus) wordt gesproken over geruisloze overgang van de huidige situaitie naar de EASA situatie is een brevet van onvermogen! Een brevet dat vast is uitgegeven door de KIWA.

Geplaatst door geert op 17-11-2013 20:53
#14

Dat ambtenaren corrupt zijn is niet zo erg als je ze maar kan betalen maar dit wordt wel een beetje veel voor de zweefvliegerij.
Het is misschien wel op te hoesten voor onze vereniging maar eigenlijk wil ik solidair blijven met de rest van de clubs in Nederland en specifiek die dit niet meer kunnen betalen. En de contributie omhoog moeten doen. Hoe leg je dan uit aan de enthousiaste jonge zweefvlieger met een krantenwijk? Herr schults
Helaas ik zou het niet kunnen en ga het ook niet doen. Dus een kiwa inzetten omdat de ambtenaren te dom/duur zijn is niet echt een optie. Is vrees dat we naar een (het is al geopperd) ander Europees land moeten kijken. Leuk is het niet maar wel een betere optie.
Het probleem zit uitsluitend in de opleiding. Voor de zweefvliegbewijshouder heb je geen ato nodig Wat is er op tegen om het huidige opleiding-systeem te handhaven Na je opleiding stuur je kei papier op naar Duitsland of een andere Europees land en vraag je om een gelijksteling naar een Europees brevet. Het is een risico maar de kans dat het niet geaccepteerd wordt is mi klein. Natuurlijk wordt een verlenging profcheck lastig maar dan nog alles beter dan kiwa.

Geplaatst door dick kemp op 18-11-2013 11:05
#15

Tja, het is al zo vaak gezegd, dat zweefvliegers veel te lief zijn. De KNVvL had ook een persbericht kunnen doen uitgaan dat ze woedend zijn over de zoveelste schoffering. Het balletje gaat dan meestal vanzelf rollen.
Maar nee, we willen iedereen te vriend houden en laten ons uiteindelijk gewoon inpakken.

Geplaatst door Jan de Hulster op 18-11-2013 11:30
#16

Stel dat IL&T inderdaad die brevetten weer terug haalt?

En het uitbesteed aan het KIWA......

Dan zou IL&T ook wel eens op het idee kunnen komen om de door de zweefvliegerij opgezette audit structuur, juist opgezet in het kader van de EASA regelgeving, ook te gaan uitvoeren......

Dit zou dan ook weer door IL&T, kunnen worden uitbesteed aan het KIWA......

Een zeer kostenverhogend scenario voor de gehele zweefvliegerij, als dit gaat gebeuren.
Iedere club (ATO) moet immers volgens EASA om de 2 jaar geaudit worden.

Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-11-2013 11:31

Geplaatst door venberg op 18-11-2013 11:55
#17

Feind hoert mitt !

Geplaatst door Jan de Hulster op 18-11-2013 12:19
#18

venberg schreef:
Feind hoert mitt !


Daar heb je wel gelijk in denk ik en realiseerde ik me ook wel.

Maar als IL&T na twee jaar overleg met de KNVvL plotseling besluit om ca. 2 weken terug die "Brevetten terug te willen halen" dan denk ik dat intussen ze ook wel op het idee zijn gekomen om de EASA audits te gaan doen.

Dat hebben ze waarschijnlijk alleen nog maar niet even op tafel gebracht.... vermoedelijk.
Ongunstige besluiten moet je in kleine stapjes brengen....

Geplaatst door Sieb op 18-11-2013 18:07
#19

venberg schreef:
Feind hoert mitt !


Helemaal prima! Dan verneemt men eens uit eerste hand hoe wij , het gewone zweefvliegvolk, ertegenaan kijken inplaats van politiek correcte benadering door blauwe blazers met gouden knopen...

Ik daag graag de minister en staatssecretaris uit om hierover met ons in gesprek te gaan.

Geplaatst door frans op 18-11-2013 18:24
#20

ja hoor; weer praten... en ondertussen worden we weer ondergeschoffeld.

Wat dacht je van:
onbehoorlijk bestuur,
onnodig kosten (laten) maken,
niet nakomen van intenties,
de veiligheid nadelig beinvloeden,
General aviation bewust wegwerken,
enz.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De enige advocaat waar wij wat mee doen geven we aan onze moeders, in een glaasje met slagroom;
"Dank je jongen, droom lekker verder"

Geplaatst door dirk corporaal op 18-11-2013 20:33
#21

Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.

Er zijn een kleine vierduizend zweefvliegers. Jaarlijks halen ruim honderd zweefvliegers een GPL en zo'n twintig zweefvliegers de instructiebevoegdheid. Reken maar uit wat dat gaat kosten.

Voor het afleggen van het examen voor PPL(A) en (H) betaal je momenteel 97,-- euro per vak. Een LAPL(S) examen gaat dan voor 9 vakken zo'n 900,-- euro kosten. Tenminste als je in één keer voor alle vakken slaagt. Bij het PPL ligt het slagingspercentage op 67% (zie: http://www.cbr.nl/11061.pp). Bij de technicusopleiding kennen we deze praktijk al. De examens voor technicus kosten 107,-- euro per vak. Verlengen van de AML (iedere twee jaar) kost 117,50. Aangezien er maar weinig technici zijn kunnen de clubs deze bedragen voor hun technici nog wel betalen.

De huidige zweefvliegclubs worden straks ATO's (vliegscholen), maar onze clubs lijken absoluut niet op de reeds bestaande vliegscholen waar je voor een bedrag van meer dan 10.000,- euro een vliegbrevet kunt halen. Waarin verschillen de zweefvliegclubs van de vliegscholen:
> Bij de clubs wordt gratis theorie- en praktijkles gegeven door instructeurs die met plezier deze mooie sport op jongeren over willen dragen.
> Het onderhoud gebeurt door technici die puur uit liefde voor de sport en de club honderden uren per jaar besteden aan vakkundig onderhoud van de zweefvliegtuigen.
> De noodzakelijk theoretische kennis voor technicus, zweefvlieger en instructeur wordt geheel gratis voor iedereen beschikbaar op het internet geplaatst.
> Het afnemen van de examens voor het zweefvliegbewijs gebeurt door de clubs. De instructeurs van de ene club maken de vragen, instructeurs van een andere club beoordelen de vragen en zweefvliegexaminatoren nemen de examens af. Kosten 0,00 euro per vak.
> De opleiding voor instructeurs gebeurt door vrijwilligers. Slagingspercentage voorjaar 2013 66% voor de theorie-examens en bijna 95% voor het praktijkexamen. Alleen de reiskosten worden betaald.

Ooit was er een overheid die de waarde van al deze unieke werkzaamheden inzag en dat onderstreepte met een stevige subsidie. Wanneer de zweefvliegexamens via kiwa-brevetten en cbr-examens wordt uitgevoerd, dan wordt zweefvliegen een elitaire sport. De scholier of de student met een bijbaantje kan geen betaalbaar zweefvliegbrevet meer halen.

Beste staatssecretaris van IL&T, draai het vrijwilligerswerk van de zweefvliegclubs niet de nek om en laat de afdeling zelf de examens uitvoeren en de brevetten verstrekken. Het verleden heeft aangetoond dat wij dat kunnen.

Dirk Corporaal

Geplaatst door noud op 18-11-2013 21:22
#22

dirk corporaal schreef:
.........................
Beste staatssecretaris van IL&T, draai het vrijwilligerswerk van de zweefvliegclubs niet de nek om en laat de afdeling zelf de examens uitvoeren en de brevetten verstrekken. Het verleden heeft aangetoond dat wij dat kunnen.

Dirk Corporaal

Een terecht en mooi pleidooi Dirk dat normale mensen, en niet alleen zweefvliegers, zal aanspreken. Maar we hebben hier te maken met (verborgen) belangenbehartiging door een nauw aan het ministerie gelieerde monopolist. En al eerder is gebleken dat zelfs machtige brancheorganisaties zich daar niet tegen kunnen verweren.

Van juridische acties als het afdwingen van open inschrijving, worden alleen advocaten beter en niet wij. De enige mogelijkheid die ik zie ligt buiten NL: EASA. Zij zijn de initiatoren van deze wijzigingen en ze beogen daarmee bepaalde doelstellingen te bereiken. Zij verkeren in de positie om geen genoegen te nemen met een uitvoerder die geen past performance heeft.

Ze kunnen dat standpunt innemen, maar dan moeten ze vervolgens hun poot wél stijf willen en kunnen houden, want de reactie van (Inspectie) IL&T zal er niet om liegen. Dan is het niet langer een zaak voor 'brevettisten', maar wordt het hogerop gespeeld. En dan rijst de vraag of een Europees orgaan zijn vingers wil branden aan een kwestie die eenvoudig als intern-NL kan worden afgedaan.

Maar misschien zitten er in Köln wél nette, gründliche, Leute mit Zivil-courage.

Gewijzigd door noud op 19-11-2013 10:39

Geplaatst door frans op 18-11-2013 21:24
#23

Helemaal eens met je juiste betoog Dirk...

En nu!?

KNVvL: en nu!?

Geplaatst door Raymond Teunissen op 21-11-2013 16:28
#24

Zoef schreef:
Tijd om na te denken over een EASA-GPL uitgegeven door een ander(goedkopere) lidstaat........
Desnoods daar opnieuw examen doen!


De LBA heeft inmiddels bevestigd dat de Nederlandse zweefvliegbewijzen, uitgegeven door het KEI, niet JAR-compliant zijn. De enige instantie die zo'n niet JAR-compliant nationaal vliegbrevet mag omzetten naar een EASA-SPL is, je raadt het al, de nationale autoriteit: ILenT.

Met je Nederlandse KEI-GPL naar Duitsland gaan en op basis daarvan een EASA-SPL laten uitgeven is niet mogelijk. Pas als je een Nederlands EASA-SPL hebt kun je dat probleemloos laten omzetten naar een Duits EASA-SPL. Moraal van dit verhaal: Eén keer diep in de buidel tasten om ILenT, KIWA en CBR gelukkig te maken en dan als een haas naar Düsseldorf om de hele zooi in te ruilen voor Duitse papieren.

Blijft over je medische dossier: Dat moet dan ook overgezet worden naar Duitsland, maar daar biedt PART-FCL een mogelijkheid voor. In principe kun je keuringen blijven ondergaan in Nederland en je medisch dossier bij je Nederlandse keuringsinstituut laten, zolang ze maar een kopie van de keuringsrapporten naar de LBA in Düsseldorf sturen.

Maar ik blijf op de KNVvL vertrouwen. Ongetwijfeld zullen de directie, het hoofdbestuur en het afdelingsbestuur ervoor zorgen dat dit allemaal niet nodig is en dat zweefvliegen mogelijk en betaalbaar blijft in Nederland.

Geplaatst door frans op 21-11-2013 17:05
#25

http://www.youtube.com/watch?v=tbU3zdAgiX8

Ik heb ook nog een Engels gliding certificate, en een USA license...

Maar of dat mij gaat helpen...????

Gewijzigd door frans op 21-11-2013 17:36

Geplaatst door Jan de Hulster op 21-11-2013 22:53
#26

frans schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=tbU3zdAgiX8

Ik heb ook nog een Engels gliding certificate, en een USA license...

Maar of dat mij gaat helpen...????


zie bovenstaande nu met een werkende link:

http://www.youtub...bU3zdAgiX8

of deze:

http://www.youtub...jq4wYuwgxs ;)

Geplaatst door noud op 15-01-2014 13:23
#27

dirk corporaal schreef:
Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.
..................
Dirk Corporaal

Daar begint het nu toch echt wel op te lijken. Zie http://www.volksk...rder.dhtml
Kennelijk heeft mevr. de Minister iets te verbergen.
Wel de mond vol over transparantie en ondertussen de doofpotten op volle kracht laten koken.

Gewijzigd door noud op 15-01-2014 13:46

Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-02-2014 18:28
#28

noud schreef:
dirk corporaal schreef:
Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.
..................
Dirk Corporaal

Daar begint het nu toch echt wel op te lijken. Zie http://www.volksk...rder.dhtml
Kennelijk heeft mevr. de Minister iets te verbergen.
Wel de mond vol over transparantie en ondertussen de doofpotten op volle kracht laten koken.


De hoofdinspecteur ILenT heeft tijdens zijn presentatie op de CIV conferentie van 15 februari jl. min of meer gezworen (staat op audio) dat niet de KIWA maar ILenT het LAPL-S en SPL zal uitgeven tegen een vriendelijk tarief (lees < €100).
De slides van zijn presentatie kan je hier lezen.

ILenT treedt dus op als Competent Authority en wil in Nederland geen Qualified Entity.
Dan hebben ze wel een probleem met de rol van KIWA die in feite als Qulified Entity (volgens haar contract met de NL overheid nog vele jaren) werkzaam blijft bij de uitgifte van de gemotoriseerde brevetten. De KEI mag deze rol namelijk niet uitvoeren t.b.v. LAPL-S en SPL.
Is dat wellicht rechtsongelijkheid?

Geplaatst door lonneke op 25-02-2014 19:08
#29

Mogelijk nog even een aardige insteek:
Toen de huidige minister ( lang geleden) nog staatssecretaris was, heeft ze eens een zweefvlucht gemaakt op Terlet.
Hoewel ze wat last had van luchtziekte , was ze toch zeer onder de indruk.
t Is maar een gedachte...