Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ASG 32 - De nieuwe 20m tweezitter van Alexander-Schleicher
Geplaatst door Rene de Dreu op 22-04-2013 21:01
#1
Alexander Schleicher kondigt de nieuwe 20m flapped tweezitter aan!
Met de nieuwe ASG 32 zal het gat tussen de (basic trainer) ASK 21 en de Open klasse tweezitters ASH 30 in de Schleicher range gedicht worden. De ASG 32 zal in drie verschillende varianten geleverd kunnen worden: Puur zweefvliegtuig, zelfstarter en electro turbo.
Voor meer informatie:
http://www.alexan...ndex_e.htm
http://www.alexan...3%2004.pdf
Gewijzigd door Rene de Dreu op 22-04-2013 22:38
Geplaatst door Dinant op 22-04-2013 23:15
#2
Gaaf! Ik had eigenlijk verwacht dat de kist flats zou hebben, maar besef me dat het een slimme zet is, omdat steeds meer clubs ook een overland tweezitter aanschaffen en die vaak niet op flats zitten te wachten.
Dus, rené, wanneer breng je er eentje naar Nederland? ;)
Geplaatst door arjanvd op 22-04-2013 23:40
#3
Dinant schreef:
Ik had eigenlijk verwacht dat de kist flats zou hebben, maar besef me dat het een slimme zet is, omdat steeds meer clubs ook een overland tweezitter aanschaffen en die vaak niet op flats zitten te wachten.
De ASG 32 heeft toch flaps? Of bedoel je iets anders met "flats"?
Geplaatst door Bier op 23-04-2013 09:26
#4
Dinant schreef:
Gaaf! Ik had eigenlijk verwacht dat de kist flats zou hebben, maar besef me dat het een slimme zet is, omdat steeds meer clubs ook een overland tweezitter aanschaffen en die vaak niet op flats zitten te wachten.
Dus, rené, wanneer breng je er eentje naar Nederland? ;)
Waarom zou flaps een probleem zijn voor clubgebruik? Dankzij flaps kun je korter landen en veiliger thermieken. Daar kun je toch geen bezwaar tegen hebben?
Ja een flat op je vleugel, daar zit je inderdaad niet op te wachten B)
Geplaatst door Dinant op 23-04-2013 13:05
#5
Oké, blijkbaar was ik nog niet helemaal wakker, de kist heeft inderdaad flaps. Op het plaatje kon ik ze niet terugvinden, vandaar dat ik er vanuit ging dat de kist geen flaps had.
Het wordt nog spannend in de 20m tweezitter klasse, nu zowel AS als SH met net ontwikkelde modellen mee gaan doen!
Het bezwaar zoals ik dat voor me zie is dat verse GPL'ers, als ze dan VVO-2 gaan doen en overlandtraining niet alleen het overlandvliegen moeten leren, maar ook moeten wennen aan de flaps. Maar daar ik zelf niet vaak met flaps gevlogen heb valt dan misschien ook wel weer mee.
Ik bedenk me dat er voorheen ook clubs waren die met Janus'en vlogen, dus wat dat betreft verandert er niet zoveel.
*edit: ik zie nu zelfs dat al in de post van René stond dat het een flapped kist is :hmm
Gewijzigd door Dinant op 23-04-2013 13:07
Geplaatst door Chester op 23-04-2013 13:57
#6
Weerstand is er altijd wel. Eerst tegen een Ka6 want dat was toch wel een vreselijk ingewikkelde kist. Zo'n ASK13, die prestaties zijn zó goed, dat kunnen onze leerlingen niet aan. ASK-21? Veel te hoge landingssnelheden. Een ASK 23 als overgangstrainer? Te hoog gegrepen. Een LS4 als overgangstrainer? Bloedlink.
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten. Veel ingewikkelder is het niet, vergeet niet dat diverse kisten zonder flaps identiek zijn aan een eerdere versie met de flaps in een vaste stand (LS8/6).
Wat mij betreft is een kist met flaps een stuk makkelijker als de toch wel erg snelle Duo-Discus en ongeflapte DG's waar een HELP-landing vrij makkelijk gebeurt.
Proficiat aan AS, ik ben benieuwd of het een commercieel succes wordt nu alle grote spelers een 20M tweezitter hebben.
Gewijzigd door Chester op 23-04-2013 13:58
Geplaatst door Marc op 23-04-2013 15:52
#7
Als ik het goed zie is er geen Turbo versie dat vindt ik wel jammer want de financiële stap van pure glider naar de M versie zal aanzienlijk zijn vermoed ik.
Geplaatst door mgrim op 23-04-2013 16:11
#8
Rene de Dreu schreef:
De ASG 32 zal in drie verschillende varianten geleverd kunnen worden: Puur zweefvliegtuig, zelfstarter en electro turbo.
Geplaatst door Jeroen Beeke op 23-04-2013 20:37
#9
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
maaruh wat een mooi vliegtuig !! Wanneer kom je op Soesterberg langs met de 32 :)
Gewijzigd door Jeroen Beeke op 23-04-2013 20:42
Geplaatst door Sieb op 24-04-2013 00:13
#10
Jeroen Beeke schreef:
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
maaruh wat een mooi vliegtuig !! Wanneer kom je op Soesterberg langs met de 32 :)
Vintage wedstrijdnummer ook 32 .......
Geplaatst door Chester op 24-04-2013 00:34
#11
Jeroen Beeke schreef:
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
Dat heet bij Schleicher weer anders zeker? Dat is wat ik bedoel ja ;)
Geplaatst door Joop Swinkels op 24-04-2013 08:11
#12
Chester schreef:
Jeroen Beeke schreef:
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
Dat heet bij Schleicher weer anders zeker? Dat is wat ik bedoel ja ;)
Starten met je flaps in de landingsstand lijkt me niet zo'n goed idee...........
Geplaatst door Bier op 24-04-2013 10:26
#13
Joop Swinkels schreef:
Chester schreef:
Jeroen Beeke schreef:
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
Dat heet bij Schleicher weer anders zeker? Dat is wat ik bedoel ja ;)
Starten met je flaps in de landingsstand lijkt me niet zo'n goed idee...........
Ik begrijp sowieso niet waar het idee vandaan komt dat je bij een eerste start op een kist met flaps vooral niets met de flaps moet doen. Als die paar keer flapstanden veranderen te ingewikkeld voor je is, ben je blijkbaar nog niet toe aan de volgende stap.
Geplaatst door versteege op 24-04-2013 10:50
#14
Staartwiel bestuur-en INTREKBAAR!!! Dat is nou interessant.
Geplaatst door Rene de Dreu op 20-11-2013 16:09
#15
Alexander Schleicher Benelux zal
aankomend weekend de ASG 32 romp tentoonstellen op de volgende evenementen:
Vrijdag 22 november:
Symposium "Dreams of Flight/ Flight of Dreams" (TU/e Eindhoven)
http://www.zweefv...um/#tabs-6
Zaterdag 23 november:
GPS Congres "Passie voor Vliegen" (Aviodrome Lelystad airport)
http://passievoor...
Zondag 24 november:
Glider Pilot Shop Open dag (Zweefvliegclub Albatros, Hasselt)
http://www.glider...cts_id=698
Gewijzigd door Rene de Dreu op 20-11-2013 16:25
Geplaatst door TecnamPiloot op 05-03-2014 12:01
#16
WAT een geweldig mooie kist! Super!
Geplaatst door Rene de Dreu op 01-06-2014 11:02
#17
De eerste vluchten van de ASG 32 zijn uitgevoerd:
Meer informatie:
http://alexander-...ll_130.htm
en
Gewijzigd door Rene de Dreu op 01-06-2014 11:04
Geplaatst door Rene de Dreu op 25-08-2014 00:07
#18
Hierbij beelden welke we afgelopen week hebben opgenomen op Poppenhausen:
(full screen en HD aan.. :))
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NJI4hqKmj04[/video]
Met bijbehorende logfile:
http://www.online...Id=4016579
Bekijk ook onze nieuwe website:
http://www.alexan...eicher.nl/
voor meer informatie en/of vragen:
Gewijzigd door Rene de Dreu op 25-08-2014 11:04
Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-08-2014 10:58
#19
Rene de Dreu schreef:
Hierbij beelden welke we afgelopen week hebben opgenomen op Poppenhausen:
(full screen en HD aan.. :))
Mooie film, Rene :tup :clap Ziet er super uit op een 27 inch iMac
Ik zal dadelijk even in mijn spaarpot kijken, maar ik vrees dat daar onvoldoende in zit
BTW: Full HD is zoooo 2013, volgende film in 4K? ;)
Geplaatst door Jan de Hulster op 25-08-2014 11:35
#20
Bier schreef:
Joop Swinkels schreef:
Chester schreef:
Jeroen Beeke schreef:
Chester schreef:
De leerling moet de flaps lekker in de landingsstand laten staan tijdens de eerste paar vluchten, net als het wiel uitlaten.
mmm, lekker spannend starten..... neem aan dat je iets anders bedoeld, toch?
Dat heet bij Schleicher weer anders zeker? Dat is wat ik bedoel ja ;)
Starten met je flaps in de landingsstand lijkt me niet zo'n goed idee...........
Ik begrijp sowieso niet waar het idee vandaan komt dat je bij een eerste start op een kist met flaps vooral niets met de flaps moet doen. Als die paar keer flapstanden veranderen te ingewikkeld voor je is, ben je blijkbaar nog niet toe aan de volgende stap.
Inderdaad gewoon een kwestie van goed opleiden.
En dan kun je na de opleiding meteen solo op een ASG 29 bv.
(Zoals vroeger van een Janus naar een LS 6 bv)
Geplaatst door Sieb op 25-08-2014 22:42
#21
wat kost het geheel ? (waarom nooit prijslijsten op de website?).
Geplaatst door Rene de Dreu op 25-08-2014 23:01
#22
Ruud Holswilder schreef:
Ik zal dadelijk even in mijn spaarpot kijken, maar ik vrees dat daar onvoldoende in zit
BTW: Full HD is zoooo 2013, volgende film in 4K?
Dat kan, ik ben alleen bang dat de vliegtuigen daar niet goedkoper op worden.. ;)
Sieb schreef:
wat kost het geheel ? (waarom nooit prijslijsten op de website?).
Heb je een punt, ik heb enkele prijzen op onze site gezet, voor meer informatie graag contact per mail!
Gewijzigd door Rene de Dreu op 25-08-2014 23:35
Geplaatst door Ruud Holswilder op 26-08-2014 10:08
#23
Rene de Dreu schreef:
Sieb schreef:
wat kost het geheel ? (waarom nooit prijslijsten op de website?).
Heb je een punt, ik heb enkele prijzen op onze site gezet, voor meer informatie graag contact per mail!
De site vermeldt:
Prices starting at €124.500 netto
Dat is een koopje!
iemand interesse in een Duo xT? ;)
Geplaatst door ton baars op 26-08-2014 19:33
#24
waarschijnlijk "kaal"en ex btw.
Geplaatst door Chester op 26-08-2014 20:27
#25
Netto is inderdaad nogal een vage term.
Complimenten voor een van de weinige websites die er goed uit ziet, ipv 10 jaar oud!
Geplaatst door Rene de Dreu op 26-08-2014 20:30
#26
ton baars schreef:
waarschijnlijk "kaal"en ex btw.
Kaal... kaal... het is maar wat je kaal noemt ;)
ASG 32
High performance glider for the 20m Two-seater Class, of fibre composite structure, including as standard equipment:
• Monocoque fuselage, of fibre composite materials (Carbon and Aramid), with safety cockpit (designed to suit tall pilots)
• Automatic connections for all controls (ailerons, flaps, air brakes and elevator)
• Shock-mounted landing gear with tire 380 x 150; retraction mechanism spring loaded for easy operation from both cockpits; hydraulic disc brake
• Pneumatic tail wheel
• Tost nose tow release coupling for aero tow (in
the fuselage nose)
• Steplessly adjustable trim via stick button
• In flight adjustable rudder pedals in front and
rear cockpit
• Removable bucket seats with integrated
parachute pan, additionally in the front cockpit with in flight adjustable inclination for backrest and headrest
• Two-part canopy hinged up in the front and rear seat; sliding windows with air scoops; emergency jettison system. Canopy locking system with double safety catch
• The instrument panel is made to hinge upwards with the canopy; instrument panels, but no instruments included
• Cockpit ventilation through intake in the fuselage nose with anti-fog canopy ventilation, plus separately adjustable ventilation nozzles for both seats
• Engine bay with engine bay doors prepared for retrofitting the engine unit at a later point
(Mi or El)
• VHF antenna in the fin
• Transponder antenna in the fin
• Pitot in the fuselage nose and static pressure vents
(for A.S.I) in the fuselage tail boom, left & right, additionally pitot, static pressure and TE- compensation through 3-way-nozzle (multi-probe) in the fin
• Battery support in the fin
• 4-part wing with plug-on winglets and boundary
layer control through turbulators on the wing
underside
• Control surface gaps (at the wing, horizontal and
vertical tails) on both sides each sealed with plastic
tape
• Double-panelled dive brakes on the upper wing
side
• Mechanically operated waterballast system with
low-maintenance waterbags in the inner wings
• Safety harness (Gadringer) with quick-release lock • Seat cushions with fabric cover and on-bord
pockets in both cockpits
• Canopy frame, instrument panel & binnacle painted
with Nextel B 34
• White two-component gelcoat finish (T 35)
• Registration number in standard letter type painted • Canopy dust cover
• Tail dolly
• Delivered in the unrigged condition only,
EX WORKS
Wel zonder verdere opties en ex BTW inderdaad, vandaar de
netto.
Geplaatst door pljdries op 29-08-2014 21:40
#27
Mooi, kan er ook prijzen bij de andere kisten op de site.
Ikzelf vind de asw 27 fantastisch.
Geplaatst door webmaster op 17-05-2015 00:38
#28
Meilenstein des Luftsports: Erster Elektro-Segelflieger ASG 32 EL
Lees:
http://osthessen-...ieger.html
Premiere auf der Wasserkuppe: auf dem höchsten Berg Hessens wurde am Freitag der erste Segelflieger mit (Zusatz-)Elektromotor vorgestellt. Unter dem Applaus zahlreicher Gäste präsentierte die Firma Alexander Schleicher Flugzeugbau aus Poppenhausen ihre Neuheit im Segelsport.
Geplaatst door Frits Urselmann op 15-02-2016 23:20
#30
mooi mooi :tup
Geplaatst door arjanvd op 17-02-2016 12:54
#31
Gefeliciteerd !!
Wat een schitterend vliegtuig....
[url]http://easa.europa.eu/documents/type-certificates/aircraft-cs-25-cs-22-cs-23-cs-vla-cs-lsa/easaa599
[/url]
Geplaatst door davidh op 17-02-2016 23:01
#32
Zie ik nou dat de elektrische turbo variant nog geen certificaat heeft? Komt die nog of is dat een andere?
Geplaatst door Rene de Dreu op 17-02-2016 23:06
#33
Dat klopt, die komt nog.