Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Vliegveld Hilversum: verleggen en asfalteren van start- en landingsbaan

Geplaatst door webmaster op 15-10-2012 18:35
#1

Lees het volledige nieuwsbericht in de Gooi en Eemlander.

Het Hilversumse college stelt de raad voor akkoord te gaan met het verleggen en asfalteren van een van de start- en landingsbanen van Vliegveld Hilversum. En het huurcontract moet met dertig jaar worden verlengd.

Herconfiguartie van het banenstelsel is noodzakelijk om de bouw van de woonwijk Ter Sype mogelijk te maken.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article18450763.ece/BINARY/w470/sype.jpg

Geplaatst door venberg op 15-10-2012 21:53
#2

Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...

Geplaatst door Chester op 16-10-2012 01:05
#3

venberg schreef:
Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...

Belangrijker misschien nog wel, wat zijn de implicaties voor het lieren?

Geplaatst door Kilo Hotel op 16-10-2012 01:19
#4

venberg schreef:
Wel 1 / 3 van het aantal vliegbewegingen af lees ik...


Het aantal vliegbewegingen is op dit moment circa 45.000. De huidige rijksaanwijzing biedt ruimte voor 76.000 vliegbewegingen. Daarnaast geldt een maximum van 2.000 helikopterbewegingen per jaar. Het maximum startgewicht bedraagt 6.000 kg. Men wil naar max. 55.000 vliegbewegingen.

Geplaatst door Alex Landman op 16-10-2012 07:56
#5

En de zwevers? Mogen die blijven?

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-10-2012 08:15
#6

Alex Landman schreef:
En de zwevers? Mogen die blijven?


Dat is te hopen van wel.
Echter ervaringen uit het verleden met Lelystad doet het ergste vrezen voor de praktijk.
Een harde baan zal in de praktijk de hoofd start richting gaan worden...
Met cross wind dus ook
Met hardere crosswind krijg je dan vaak gedoe met vallende lierkabels op de verharde baan of in de buurt daarvan

Kortom een lastig traject m.i.

In Lelystad werd daardoor het zweefvliegen (lieren) naast de drukke verharde baan zeer lastig.
Immers leerlingen en ook brevet houders sturen niet altijd goed op.
Daarnaast kabels breken nu eenmaal soms.
etc.


Wat is de richting van de mogelijk verharde baan?

Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-10-2012 09:02

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 16-10-2012 09:25
#7

Teuge dan Jan? En zo zijn er alleen al in Europa 10-tallen voorbeelden waar de combinatie harde baan/lieren/zweven/brommen prima functioneert.

Geplaatst door Chester op 16-10-2012 10:54
#8

jan van maarseveen schreef:
Teuge dan Jan? En zo zijn er alleen al in Europa 10-tallen voorbeelden waar de combinatie harde baan/lieren/zweven/brommen prima functioneert.

Bij mijn weten is er een harde grens aan de minimale separatie tussen lierbaan en motorpiste in Nederland, was dat geen 100 meter?

Geplaatst door Peter226 op 16-10-2012 15:16
#9

Chester schreef:
Bij mijn weten is er een harde grens aan de minimale separatie tussen lierbaan en motorpiste in Nederland, was dat geen 100 meter?

De afstand tussen het midden van de motorbaan en de lierbaan is minimaal 122,5 meter. Dit is de waarde zoals deze ons door ILenT in 2007 is aangegeven. Uiteraard is een grotere afstand wenselijk, zodat risico's bij kabelbreuk, of niet opsturen tot een minimum beperkt worden.
Op Ameland houden wij 175 meter aan. Dit geeft met staalkabels bij crosswind geen problemen.

Gewijzigd door Peter226 op 16-10-2012 15:17

Geplaatst door Otto Foelkel op 16-10-2012 16:02
#10

Jan de Hulster schreef:
Een harde baan zal in de praktijk de hoofd start richting gaan worden...
Met cross wind dus ook

Klopt; om die reden zijn ze op Teuge goed in het uitvoeren van zijwindlandingen.

Mijn ervaring is, dat met sterke zijwind naar het veld toe, de laatste bocht nog wel eens te laat genomen wordt en men in het final van de andere partij terechtkomt.

Geplaatst door webmaster op 05-11-2012 23:05
#11

Reactie Natuur- en Milieufederatie Utrecht - lees meer: http://www.nmu.nl...-vliegveld

De rust in het Noorderpark wordt bedreigd door nieuwe plannen van het college b&w van Hilversum. Na eerdere tegenstand gaat het college nu akkoord met verharding en verlegging van start- en landingsbanen op vliegveld Hilversum. Met mogelijk extra overlast door vlieg- en wegverkeer tot gevolg.

Geplaatst door Otto Foelkel op 07-11-2012 02:11
#12

Verder zal de nieuwe woonwijk van Wijdemeren het nodige extra autoverkeer veroorzaken. De leefomgeving en de lokale natuurgebieden dreigen ook hierdoor de dupe te worden van een toename van stank en lawaai.

Dat lijkt mij een groter probleem, eerlijk gezegd.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 07-11-2012 11:13
#13

Is is daar ruimte genoeg zoals je in de eerste anderhalve minuut van dit filmpje kan zien.

Geplaatst door Kilo Hotel op 07-11-2012 14:45
#14

Ruud Holswilder schreef:
Is is daar ruimte genoeg zoals je in de eerste anderhalve minuut van dit filmpje kan zien.


Ruud, de Husky in filmpje start op RWY 13. Los van een bungalowpark waar je rekening mee moet houden, ligt hier niet het probleem. Het probleem doet zich voor als op RWY 31 gestart wordt (richting Nieuw Loosdrecht). Zie http://www.ais-ne...-VAC-2.pdf. Daarom dient men ook nu al na take-off (indien veilig mogelijk) vroegtijdg 45 graden naar links uit te wijken.

Gewijzigd door Kilo Hotel op 07-11-2012 15:00

Geplaatst door webmaster op 09-11-2012 17:59
#15

Verharding Vliegveld Hilversum kent alleen verliezers:

Verharding van het Vliegveld Hiversum kent alleen maar verliezers. Tot 25% meer vluchten. Tot meer, zwaardere en luidruchtigere vliegtuigen. Meer geluidsoverlast. Meer risico op ongelukken. Tot meer autoverkeer in Hilversum. Tot verdere daling van huizenprijzen. Het is (weer) tijd om te zeggen dat we het Vliegveld Hilversum gewoon willen houden zoals het is.

Lees verder in 't Gooi Dichtbij: http://www.dichtb...ezers.aspx

static-webregio.nl/content/images/large/634879930922458440.jpg

Geplaatst door Jan de Hulster op 09-11-2012 19:53
#16

webmaster schreef:
Verharding Vliegveld Hilversum kent alleen verliezers:

Verharding van het Vliegveld Hiversum kent alleen maar verliezers. Tot 25% meer vluchten. Tot meer, zwaardere en luidruchtigere vliegtuigen. Meer geluidsoverlast. Meer risico op ongelukken. Tot meer autoverkeer in Hilversum. Tot verdere daling van huizenprijzen. Het is (weer) tijd om te zeggen dat we het Vliegveld Hilversum gewoon willen houden zoals het is.

Lees verder in 't Gooi Dichtbij: http://www.dichtb...ezers.aspx

static-webregio.nl/content/images/large/634879930922458440.jpg



De redenatie in het artikel lijkt me wel redelijk eerlijk gezegd.:D

Op de verharde baan kun je in ieder geval:
-Veel T& G maken inplaats van op dat vaak sompige gras.

Je zou de verharde baan als de enige baan kunnen invoeren. (Net als Lelystad)

Tja hoe dat met het zweefvliegen moet van de Gooishe ZC. mischien naar Soesterberg?
Het is toch provincie Utrecht ten slotte.
hmmm dat is vreemd Hilversum is toch Noord Holland? Of ligt een deel van die verhardebaan tzt in Utrecht?


Het toegenomen auto verkeer - bij aanleg van de nieuwe woon wijk- zou je Zuid van het vliegveld over een nieuwe weg kunnen laten rijden, 4 baans of zo.
Dus Loosdrecht ---Holandse Rading, kort door de bocht. :D
Op die weg ergens een mooi Hotel en restaurant met zicht op het vliegveld.
Goed voor de werkgelegenheid ook, mooi meegenomen dus.

:)

Nou we lezen het wel weer.
( dit proces van wel/geen harde baan duurt al zo'n 25-30 jaar dacht ik)

Geplaatst door webmaster op 19-11-2012 17:46
#17

Protesten tegen asfalt vliegveld Hilversum

Lees meer in www.gooieneemlander.nl

De landinrichtingscommissie Noorderpark, de gezamenlijke natuur- en milieuorganisaties en bewoners van Hollandsche Rading hebben grote bezwaren tegen de baanwijziging en asfaltering van Vliegveld Hilversum. Zij protesteren bij het Hilversumse college, dat onlangs akkoord is gegaan met het omstreden plan.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article19120873.ece/ALTERNATES/w470/sype1.jpg

Geplaatst door webmaster op 20-11-2012 13:01
#18

'Geheime' deal rond vliegveld Hilversum

De gemeenten Hilversum en Wijdemeren, de provincie Noord-Holland en de stichting Vliegveld Hilversum hebben achter de schermen een convenant opgesteld. Daarin wordt de aanleg van een verharde start- en landingsbaan en een taxibaan geregeld.

Lees meer in de www.gooieneemlander.nl


Ophef Hilversum Zuid als thema tijdens infoavond GroenLinks

GroenLinks maakt zich grote zorgen over de toekomst van Vliegveld Hilversum en dan met name over de mogelijke verharding van de vliegbanen. Dat onderwerp staat woensdagavond op de agenda van de Hilversumse gemeenteraad, maar volgens de drie raadsleden tellende oppositiepartij hebben de gemeentes Hilversum en Wijdemeren, de provincie Noord-Holland en de stichting Vliegveld Hilversum achter de schermen alles al geregeld en in een convenant vastgelegd. De ondertekening heeft weliswaar nog niet plaatsgevonden, voor zover bekend, echter zo'n overeenkomst kan juridisch bindend zijn, waarschuwt GroenLinks, dat al schriftelijke vragen stelde.

Lees meer in www.dichtbij.nl/t-gooi/


Beton is harder dan een vergunning

Wordt de Gemeenteraad van Hilversum voor voldongen feiten geplaatst? Deze vraag werpt zich op na lezing van het convenant tussen de provincie Noord-Holland, de gemeente Hilversum, de gemeente Wijdemeren en Stichting Vliegveld Hilversum dat de fractie van GroenLinks onder ogen heeft gekregen. In de commissievergadering van 21 november aanstaande ligt de wijziging van het banenstelsel op vliegveld Hilversum, inclusief verharding van de start- en landingsbaan voor. Het College stemde hiermee op 2 oktober jongstleden al mee in. Met het convenant in de hand heeft GroenLinks schriftelijke vragen over de zaak gesteld waarop zij vóór de commissievergadering van aanstaande woensdag beantwoord wil hebben.

Lees meer in hilversum.groenlinks.nl

Geplaatst door Jan de Hulster op 20-11-2012 20:32
#19

In deze link zit weer een link naar het convenant.

link: http://hilversum....vergunning

Er zou daarbij weer een situatie tekening behoren. (zie achteraan in dat stuk)
link:

http://hilversum....(16-7-.pdf

Iemand enig idee van/over de situatie tekening -met ook verharde taxibaan- betreffende Hilversum?

Gewijzigd door Jan de Hulster op 20-11-2012 20:34

Geplaatst door Sieb op 20-11-2012 23:14
#20

Dus geen avondvliegen na 20:00 uur voor de GoZC in de zomermaanden?

Geplaatst door Kees Visser op 21-11-2012 15:14
#21

Sieb schreef:
Dus geen avondvliegen na 20:00 uur voor de GoZC in de zomermaanden?



Erger nog, het hele zweefvliegen wordt nergens genoemd. Wel de para’s, de heli’s, toegestane motorkisten worden gedefinieerd, maar nergens wordt een beleid ten aanzien van zweefvliegen beschreven of genoemd.

En Jan, jij moet toch uit jouw ZC Flevo tijd nog wel weten wat het grootste probleem was met het zweefvliegen op Lelystad? Niet alleen dat bij een verkeerde wind de chute over de baan kwam bij kabelbreuk ondanks de wettelijke afstand tot de harde baan, maar ook dat van buiten Lelystad komende kisten die niet bekend waren met het zweefvliegen “head over” kwamen en door de kabel heen vlogen. Vooral toen het drukker werd met grotere en zwaardere kisten deden zich er soms nare situaties voor.

Volgens mij (maar dat kan ik mis hebben, het is alweer een tijd geleden) is de ontstane drukte onder andere ook de oorzaak geweest van het beëindigen van het zweefvliegen (in ieder geval met lieren) op Midden-Zeeland en Texel.

Ik hoop van harte dat het op Hilversum beter geregeld wordt.

Geplaatst door Chester op 21-11-2012 16:09
#22

Kees Visser schreef:
Volgens mij (maar dat kan ik mis hebben, het is alweer een tijd geleden) is de ontstane drukte onder andere ook de oorzaak geweest van het beëindigen van het zweefvliegen (in ieder geval met lieren) op Midden-Zeeland en Texel.

Ik hoop van harte dat het op Hilversum beter geregeld wordt.

Als ik mij niet vergis is er lang geleden al een kist tegen de lierkabel aangevlogen met dodelijke gevolgen, naar ik meen EHMZ en was dat de aanleiding om het op diverse velden te stoppen buiten openingstijden.

Geplaatst door Jan de Hulster op 21-11-2012 16:42
#23

Kees Visser schreef:
Sieb schreef:
Dus geen avondvliegen na 20:00 uur voor de GoZC in de zomermaanden?



Erger nog, het hele zweefvliegen wordt nergens genoemd. Wel de para’s, de heli’s, toegestane motorkisten worden gedefinieerd, maar nergens wordt een beleid ten aanzien van zweefvliegen beschreven of genoemd.

En Jan, jij moet toch uit jouw ZC Flevo tijd nog wel weten wat het grootste probleem was met het zweefvliegen op Lelystad? Niet alleen dat bij een verkeerde wind de chute over de baan kwam bij kabelbreuk ondanks de wettelijke afstand tot de harde baan, maar ook dat van buiten Lelystad komende kisten die niet bekend waren met het zweefvliegen “head over” kwamen en door de kabel heen vlogen. Vooral toen het drukker werd met grotere en zwaardere kisten deden zich er soms nare situaties voor.

Volgens mij (maar dat kan ik mis hebben, het is alweer een tijd geleden) is de ontstane drukte onder andere ook de oorzaak geweest van het beëindigen van het zweefvliegen (in ieder geval met lieren) op Midden-Zeeland en Texel.

Ik hoop van harte dat het op Hilversum beter geregeld wordt.



Kees , wij waren als zweefclub Flevo op Lelystad ook tegen het verharden van de baan destijds in 1980.

We zagen de problemen met toenemende drukte (= tgv harde baan) en , wegwaaiende lierkabels al aankomen.
Bovendien had de verharde baan als nadeel dat de andere baan op Lelystad-langs de weg dus- niet meer veel gebruikt werd bij crosswind situaties
Dat kwam jaren later dus ook gewoon uit.
Daarna kwam de KLM vliegclub op Lelystad en was het einde zweefvliegen op Lelystad...
Gelukkig wrrd de club "uitgekocht"en ging naar Biddinghuizen

Geplaatst door Kees Visser op 22-11-2012 11:07
#24

In een artikel vanmorgen in de Gooi en Eemlander is te lezen dat volgens Hette Zijlstra, de door bouwbedrijf Lithos ingehuurde lobbyist, het convenant reeds afgelopen jaar getekend is door Wijdemeren, bouwbedrijf Lithos en het bestuur van het Vliegveld Hilversum.

Provincie NH en de gemeente Hilversum zouden niet getekend hebben maar de overeenkomst opgevat hebben als een verzoek om mee te werken aan de voorgestelde verbeteringen. Dit alles dus volgens de Gooi en Eemlander.

Ik kan helaas het artikel niet scannen of kopiëren van de site van de Gooi en Eenlander.

Geplaatst door dingetje op 22-11-2012 12:51
#25

Bedoel je dit Kees?

http://www.gooien...-vliegveld

http://www.gooien...uitgesteld



Geplaatst door Kees Visser op 22-11-2012 12:58
#26

dingetje schreef:
Bedoel je dit Kees?

http://www.gooien...-vliegveld

http://www.gooien...uitgesteld




Nee, op de voorpagina van het regionale katern stond inderdaad het stukje over het uitstel, daarnaast stond het artikel waar ik de informatie uit heb gehaald. Maar vreemd genoeg kan ik het niet op internet vinden, alleen in de krant van vanmorgen.

Geplaatst door Jan Grundemann op 22-11-2012 17:46
#27

Jan en Sieb; kijk: http://www.hilver...SID=105299

met alle sappige details.


update webmaster: link klikbaar gemaakt

Gewijzigd door webmaster op 23-11-2012 20:19

Geplaatst door Otto Foelkel op 23-11-2012 00:22
#28

Jan Grundemann schreef:
Jan en Sieb; kijk: http://www.hilversumbis.nl/AgendapuntOverlegdStuk.aspx?APOSID=105299
met alle sappige details.

Die vergadering zal dus over ca drie weken plaatsvinden.

A. Ten eerste moet zeker zijn dat de woonwijk ter Sype ook daadwerkelijk gebouwd wordt.
Dat is immers de belangrijkste reden waarom er sowieso gesproken wordt over een andere
baanconfiguratie;

Waar overal bouwprojecten worden opgeschort, zou dit nog weleens een probleem kunnen blijken.

Geplaatst door webmaster op 13-12-2012 23:46
#29

D66 tegen verharding Vliegveld Hilversum

Lees verder in vandaag.nl

Collegepartij D66 heeft zich tegen de verharding van Vliegveld Hilversum gekeerd. Daarmee ontstaat in de gemeenteraad een meerderheid tegen het omstreden plan.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article19565763.ece/ALTERNATES/w470/vliegveld.jpg

Geplaatst door webmaster op 19-12-2012 01:33
#30

Plan Vliegveld Hilversum ingetrokken

Lees verder: http://www.gooien...ngetrokken

Het omstreden collegevoorstel voor de verharding van Vliegveld Hilversum is op het allerlaatste moment van de raadsagenda gehaald.

Geplaatst door webmaster op 11-01-2013 13:07
#31

Raad Hilversum tegen asfalt op vliegveld

Lees verder: http://www.gooien...-vliegveld

HILVERSUM - Hilversum stelt uitdrukkelijke voorwaarden aan medewerking aan Ter Sype: géén verharding van het vliegveld en een goede verkeersafwikkeling rond de nieuwe woonwijk in Loosdrecht.


www.gooieneemlander.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_e7ec7a9f59fd5f6567dc2eafc2a94d6a/article20029903.ece/ALTERNATES/w470/vliegveld-hilversum1.jpg

Geplaatst door webmaster op 02-05-2013 19:14
#32

Provincie Noord-Holland: geen aanpassing vliegveld

Lees verder: http://www.gooien...-vliegveld

Gedeputeerde staten van Noord-Holland gaan bij het nieuwe luchthavenbesluit voor Vliegveld Hilversum uit van de bestaande start- en landingsbanen.

Geplaatst door webmaster op 26-06-2013 20:49
#33

D66, VVD, PvdA lijken in te stemmen met mogelijkheid verharding vliegveld

Lees: http://www.dichtb...veld-.aspx

D66, VVD en PvdA dreigen als coalitiepartijen alsnog in te stemmen met de mogelijkheid de start- en landingsbanen van vliegveld Hilversum te verharden. Morgenavond, woensdag 26 juni, staat immers nog steeds het bestemmingsplan Buitengebied ongewijzigd op de agenda van de gemeenteraad. Het bestemmingsplan Buitengebied bevat nog steeds geen expliciet verbod op het verharden van de start- en landingsbanen van het vliegveld. Inwoners van Hilversum hebben daar wel om gevraagd. D66, VVD en PvdA lijken niet thuis te geven nu het erop aankomt om de mogelijkheid van verharding uit de plannen te halen.


static-webregio.nl/content/images/xl/12811946_635078367424071303.jpg

Geplaatst door webmaster op 20-02-2015 01:10
#34

Vliegveld Hilversum blijft obstakel voor woningbouw Loosdrecht

Lees: http://www.dichtb...recht.aspx

LOOSDRECHT - De gemeente Wijdemeren kan voorlopig niet meer dan 160 woningen bouwen in het project Ter Sype naast vliegveld Hilversum. De Raad van State wees woensdag de bezwaren van het college van Wijdemeren af tegen het nieuwe bestemmingsplan voor het vliegveld.

Volgens dit plan geldt er een verbod op baanverharding op het vliegveld. Baanverharding is echter juist nodig om de hele woonwijk van 600 woningen te kunnen bouwen. Door de baanverharding hebben de vliegtuigjes minder ruimte nodig voor het opstijgen en landen en blijven ze daardoor verder verwijderd van de nieuwe woonwijk.

static-webregio.nl/content/images/large/vliegveldhilversumblijftobstakelvoorwoningbouwloosdrecht_1loosdrecht.jpg