Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Mission Completed: Felix Baumgartner’s supersonic freefall
Geplaatst door Otto Foelkel op 14-10-2012 22:14
#2
Met Redbull gaat niemand op zijn smoel.
Redbull the supersonic drink.
Geplaatst door webmaster op 14-10-2012 23:24
#3
Felix Baumgartner Jump: 'Red Bull Stratos' Daredevil Tries Edge-Of-Space Skydive (Full)
YouTube:
http://www.youtub...GFjQKgM_fU
[video]http://www.youtube.com/watch?v=bGFjQKgM_fU[/video]
Daredevil Felix Baumgartner has landed safely on earth -- and in the record books -- after a supersonic leap from the edge of space.
The Austrian thrill-seeker broke the record for the highest balloon jump.
"I'm coming home," Baumgartner said before he jumped out of a capsule 24 miles above of the earth, as millions around the world watched online.
Baumgartner was in freefall for approximately 4 minutes and 22 seconds, during which time he aimed to break the speed of sound. Indicators from Baumgartner's team said he did, however the result awaits an official confirmation.
"My visor is fogging up," he told ground control over his radio.
Moments later, his parachute opened, allowing the daredevil's family and training team on the ground to breathe a massive sigh of relief.
"I practiced this for so many years," Baumgartner said while training for the big jump. "This is my biggest dream."
The 43-year-old had a couple of disappointments and weather-related cancellations this week.
He was set to take the leap Tuesday, Oct. 9, but winds at 20 miles per hour at the top of the 55-story helium balloon that was to lift him into the stratosphere were far faster than the safe 3 mph limit.
Geplaatst door Bier op 15-10-2012 10:30
#4
Zou leuk zijn als het Perlan project ook zoveel exposure zou kunnen genereren.
Geplaatst door matth1js op 15-10-2012 12:35
#5
Is ook een kwestie van zelf achteraan gaan. Heb nog even op hun website gekeken en er wordt geen woord over het Red Bull Stratos Project gerept. Gemiste kans.
Geplaatst door Otto Foelkel op 15-10-2012 17:42
#6
Ik denk, dat er heel wat rekenwerk ten grondslag ligt aan dit gebeuren.
Alhoewel gesuggereerd werd, dat de gevolgen van het doorbreken van de geluidssnelheid bij zo'n sprong niet bekend waren denk ik, dat de ervaringen, die in de luchtvaart met dit fenomeen zijn opgedaan voldoende aanwijzingen gaven, dat deze sprong veilig kon worden uitgevoerd.
De sprong werd vanaf veel grotere hoogte uitgevoerd dan vooraf gepland.
Het feit, dat ondanks dat toestemming werd verleend, was voor mij al een aanwijzing, dat de risico's meevielen, daar de snelheid daarmee aanzienlijj hoger zou oplopen, dan vooraf was ingecalculeerd. Grappig genoeg wees mijn zuster mij erop, dat de lucht op die hoogte zo dun is, dat de krachten die optreden bij het doorbreken van de geluissnelheid evenredig zouden zijn met die dichtheid (die op die hoogte minder dan één procent bedraagt van die op zeeniveau).
Wat ik mijzelf afvroeg was, of het grootste risico niet gelegen was in het oplopen van de temperatuur van zijn pak.
Uit de reportage bleek, dat een beveiliging was ingebouwd voor het geval hij zou gaan tollen en een G sensor dan automatisch een parachute zou openen.
Ik vermoed, dat dat een klein parachuutje betrof, daar zijn zuurstofvoorraad te klein was, om vanaf die hoogte de daling met zijn normale parachute te doorstaan.
Er blijven een paar vragen, die ik nog niet beantwoord heb gekregen, maar er zijn vast wel deskundigen onder ons, die daar wat meer over kunnen zeggen.
Geplaatst door webmaster op 15-10-2012 20:27
#7
Stratos jump successful! ORIGINAL LEGO VERSION :) :) :) :)
YouTube:
http://youtu.be/y...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=yFU774q6eVM[/video]
The Stratos Jump
Scale 1:350
Watch the stratos jump - this time in LEGO.
Geplaatst door batenburglennart op 15-10-2012 22:55
#8
Nu snap ik hoe ze op Teuge aan die 5nm i.p.v. 2nm zijn gekomen: :hmm
http://www.dumper...rjump.html
Geplaatst door Chester op 16-10-2012 01:36
#9
Otto Foelkel schreef:
Het feit, dat ondanks dat toestemming werd verleend, was voor mij al een aanwijzing, dat de risico's meevielen, daar de snelheid daarmee aanzienlijj hoger zou oplopen, dan vooraf was ingecalculeerd. Grappig genoeg wees mijn zuster mij erop, dat de lucht op die hoogte zo dun is, dat de krachten die optreden bij het doorbreken van de geluissnelheid evenredig zouden zijn met die dichtheid (die op die hoogte minder dan één procent bedraagt van die op zeeniveau).
Daarmee sla jij (of je zuster) de spijker op zijn kop. De aerodynamische krachten zijn miniem, op de hoogte waar hij de maximale snelheid behaalde was (bij 1300 km/h) de IAS slechts 160 km/h. Supersoon doet het leuk in de PR, maar in de praktijk is dat amper een factor.
Wat ik mijzelf afvroeg was, of het grootste risico niet gelegen was in het oplopen van de temperatuur van zijn pak.
Zolang je lucht uit het pak laat stromen en tegelijkertijd zuurstof uit een cilinder binnen laat komen (die extreem koud is door de expansie) zal dat geen groot probleem zijn vermoed ik.
Uit de reportage bleek, dat een beveiliging was ingebouwd voor het geval hij zou gaan tollen en een G sensor dan automatisch een parachute zou openen.
Ik vermoed, dat dat een klein parachuutje betrof, daar zijn zuurstofvoorraad te klein was, om vanaf die hoogte de daling met zijn normale parachute te doorstaan.
Ronddraaien (door de zeer lage IAS kan je dat bijna niet dempen) was mijns inziens ook het grootste risico en je zag hem ook eventjes in een flat spin die hij vrij snel kon stabiliseren.
Overigens denk ik niet dat zijn hoofdchute openen een groot probleem qua zuurstofvoorraad was. Zolang je subsoon vliegt kan je die chute gewoon trekken en je daalsnelheid zal dan inderdaad zeer laag zijn. Maar die daalsnelheid hangt óók puur van de IAS af, zodat je werkelijke daalsnelheid nog steeds zeer hoog ligt.