Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Twente krijgt GEEN burgerluchthaven
Geplaatst door webmaster op 05-04-2012 01:05
#1
Lees meer:
http://www.nu.nl/...erbij.html
ENSCHEDE - De eerste vlucht vanaf Luchthaven Twente als burgerluchthaven is woensdagavond een stap dichterbij gekomen. Een meerderheid van Provinciale Staten van Overijssel stemde in met de voorwaarden voor de aanbesteding. Maandag zette de gemeenteraad van Enschede, partner van de provincie in de ontwikkeling van de luchthaven, die stap al. Voor de exploitatie zijn drie kandidaten in beeld. Provinciale Staten wil dat de aanbesteding eind 2014 is afgerond.
Update:
1) Onderwerp aangepast van "Luchthaven Twente stap dichterbij" -> "Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente"
2) Onderwerp aangepast van "Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente" -> "Twente krijgt geen burgerluchthaven"
Gewijzigd door webmaster op 12-06-2014 00:31
Geplaatst door Bier op 05-04-2012 10:49
#2
Ze zijn er (gelukkig) nog lang niet:
ENSCHEDE - Voor de herstart van het voormalige vliegbasis Twente als burgerluchthaven moet eerst een uitgebreider milieuonderzoek naar veiligheid en geluid worden verricht. Die eis van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) dinsdag bekend.
In de aanvulling op het milieuonderzoek moet onder meer in kaart worden gebracht welke bedrijven in de omgeving van het vliegveld met gevaarlijke stoffen werken.
Bron
luchtvaartnieuws.nl
Als de aanbesteding eind 2014 pas is afgerond (of mislukt), hebben we in ieder geval nog 3 seizoenen voor de boeg.
Geplaatst door Otto Foelkel op 05-04-2012 16:28
#3
Op de draad over Lelystad schreef Sieb het volgende:
Ben het niet met Otto en wel met Dick eens.
We gaan ons natuurlijk niet de kaas (of in dit geval luchtrruim) van het brood laten eten. De zweefvliegerij in het algemeen en de 4 hierboven genoemde clubs in het bijzonder, zijn gewoon belanghebbende partij. De Raad van State is hier ook in al haar uitspraken altijd helder in: het belang van juist de kleinere partij mag niet geschaadt worden door een belang van grotere partijen.
Wij zullen het in de toekomst in Nederland steeds vaker met droog brood moeten doen!
Ook hier komt weer een zweefvliegclub in de verdrukking en zal een heel eind moeten verhuizen, zo ze al een ander veld kan vinden. Ik wacht af, wat de toekomst ons brengen zal, maar geloof al lang niet meer, dat de zweefvliegerij ook maar de geringste invloed op dit soort ontwikkelingen kan uitoefenen!
Rechters wegen belangen af.
Uitgangspunt is daarbij, dat altijd het algemeen belang voorrang heeft boven de belangen van kleine partijen.
Zij zullen in dit soort gevallen pas tot een afwijzing besluiten als er alternatieven zijn om het beoogde doel te bereiken, om zo de schade voor derden te verkleinen.
Zijn die alternatieven niet voorhanden, dan zal geen rechter besluiten zo'n plan compleet af te wijzen.
Daarbij hoeven in dit soort gevallen geen onteigeningsprocedures te worden opgestart, omdat niemand het luchtruim in eigendom heeft.
Op Schiphol is jarenlang door actiegroepen tegen nieuw aan te leggen banen geprocedeerd, maar ook hier bleken de belangen te groot om e.e.a. tegen kunnen houden.
Ik geloof, dat een veel realistischer benadering is, om naar alternatieven in het buitenland te zoeken. Ik denk zelf, dat over twintig jaar de Nederlandse zweefvlieger in (vakantie)perioden zijn heil in met name Afrikaanse landen, Australië of mogelijk in het (voormalige) Oostblok zal vinden.
De ironie wil, dat wij ons dan door diegenen die het ons onmogelijk maken onze sport hier nog langer te beoefenen, laten vervoeren.
Geplaatst door Jan van Maarseveen op 05-04-2012 18:32
#4
Dat zal op termijn wel meevallen Otto. De huidige afname van de file's wordt niet alleen door verbeteringen in de infrastructuur veroorzaakt. De hoge brandstofprijzen maken hiervan ook deel uit. Hoe lang zijn die volkomen belachelijk lage brandstofprijzen in de commerciele luchtvaart nog te handhaven? De luchtvaart is voor de wereldeconomie van cruciaal belang en dat alleen verklaart de vrijstelling van belasting. Olie zal langzaam maar zeker duurder worden door de stilletjes groter worden schaarste, daar is geen belastingmaatregel voor nodig. Men zal dan een heel stuk minder vliegen en dus wordt het in de lucht flink rustiger. We (uitgezonderd Azie) zijn denk ik al over de top heen ..... Lekker kamperen op de Veluwe, naast Terlet dus.
Geplaatst door Otto Foelkel op 05-04-2012 21:35
#5
Jan, dat verhaal hoor ik mijn halve leven al, maar steeds wordt die theorie door de praktijk achterhaald.
Als ik uitga van de voorspellingen van veertig jaar geleden, zou de olie al lang op moeten zijn.
Ook de commerciële luchtvaart gaat daar dus niet van uit, anders zouden dit soort plannen niet ontwikkeld worden.
Geplaatst door Sieb op 05-04-2012 23:04
#6
Om velden als lelystad, eelde en twente winstgevend te krijgen zullen ze per veld minimaal 2.500.000 passagiers per jaar moeten vervoeren....... Dat wil zeggen 7.500.000 (7,5 miljoen) per jaar. Waar gaan ze die passagiers vandaan halen? Van Schiphol, van Rotterdam, van Eindhoven? De Schiphol Group kijkt wel beter uit want dan snijden ze zich in hun eigen economische vingers. van Weeze? Dusseldorf? Eelde? Er zjin simpelweg niet genoeg passagiers in de provincies om lokaal dit soort velden te kunnen exploiteren tegen de huidige ticketprijzen en dan wordt je ook nog eens uitgeperst door low cost carriers. De optimistische businesscases die worden gemaakt houden geen rekening met de overloop van het ene veld naar het andere.... Hoeveel passagiers die nu naar eindhoven gaan kiezen straks voor Twente of lelystad? Verlies voor Eindhoven.... Hoeveel kiezen er voor Twente en leystad die nu naar vanaf eelde of schiphol reizen? En dan is ook nog Charles de Gaulle zijn nieuwe hubpier bijna klaar.....naar voorbeeld van Schiphol. Overcapaciteit op Schiphol binnenkort.
De provincie Utrecht heeft het wel begrepen.......
Geplaatst door webmaster op 06-04-2012 01:12
#7
Luchthaven Twente in 2014 open ondanks onderzoek staatssteun
Lees meer:
[url]http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Luchthaven_Twente_in_2014_open_ondanks_onderzoek_staatssteun
[/url]
In 2014 kunnen luchtreizigers vliegen vanaf Luchthaven Twente bij Enschede. De vertraging, die het onderzoek naar eventuele ongeoorloofde staatssteun met zich meebrengt, heeft daar geen invloed op. De Europese Commissie laat dit onderzoek doen. Dat zei een woordvoerster van gebiedsontwikkelaar ADT donderdag desgevraagd.
Geplaatst door Bier op 06-04-2012 08:14
#8
ADT is de club die het onzalige plan moet uitvoeren, die zullen nooit toegeven dat iets een belemmering is. Wij van WC-eend...
Geplaatst door Otto Foelkel op 06-04-2012 14:47
#9
Bier schreef: Wij van WC-eend...
In Twente hebben ze geen WC eenden; daar gebruiken ze gewoon nog een pleeborstel.
Maar je hebt gelijk; laten ze het hele plan maar doortrekken.
Geplaatst door webmaster op 11-11-2012 01:48
#10
Rechter maakt einde aan Vliegveld Twente
Lees meer op rtvoost.nl:
http://www.rtvoos...nid=153311
Vliegveld Twente is geen luchthaven meer. De rechter heeft er een streep door gezet in een rechtszaak die was aangespannen door de Vereniging van Omwonenden Luchthaven Twente, Volt-Twente. Dat kan grote gevolgen hebben voor de burgerluchthaven.
Geplaatst door Otto Foelkel op 11-11-2012 04:11
#11
webmaster schreef:
Rechter maakt einde aan Vliegveld Twente
De rechter heeft nu dus besloten, dat het
miliaire vliegveld Twente gesloten moet worden.
Daarnaast zou de aanwijzing als militaire luchthaven plannen rondom het terrein tegenhouden, die uiteindelijk een burgerluchthaven in de weg zouden staan. De rechtbank vindt die redenen niet legitiem.
Ik lees hier niet uit, dat de rechter besloten heeft, dat een nieuwe burgerluchthaven nu van de baan is. Die andere plannen, waar men het over heeft, behoeven ook goedkeuring en ik vermoed dat die worden tegengehouden met het argument, dat het maatschappelijk belang van een burgerluchthaven ter plaatse prevaleert.
Geplaatst door maaikgollef op 11-11-2012 22:30
#12
we kregen pasgeleden nog een kaartje in handen met alle geplande uit- en aanvliegroutes. Dus lijkt me idd sterk dat dit van de baan (lha-ha-ha) is.
Geplaatst door kloppertjes op 11-11-2012 23:39
#13
Deze passage lijkt me het grote probleem.
De luchthaven wordt nu gebruikt door de Twentse Zweefvliegcclub, de Nederlandse Academie voor verkeersvliegers, de Vliegclub Twente en de Twentse radio Modelvliegclub. De vier gebruikers krijgen een jaar tijd om een ander vliegveld te zoeken.
Of het nu een militair veld is of niet doet weinig af aan de eind bestemming lijkt me. Dat de nu aanwezig clubs schijnbaar "moet oprotten" voordat er überhaupt meer bekend is over de eindbestemming is wel een probleem.
Geplaatst door webmaster op 12-11-2012 07:58
#14
Gebruikers luchthaven krijgen nog jaar respijt (www.tctubantia.nl)
http://www.tctuba...espijt.ece
De uitspraak van de rechter betekent dat het vliegveld feitelijk over een jaar niet meer als zodanig mag worden gebruikt. De intrekking van de militaire aanwijzing treedt pas over een jaar in werking om de huidige gebruikers van de luchthaven - een vliegschool en een zweefvliegclub - de gelegenheid te geven zich voor te bereiden op de nieuwe situatie.
Geplaatst door dick kemp op 14-11-2012 08:26
#15
Aanbesteding luchthaven gaat gewoon door.
http://www.tctuba...status.ece
De rechter heeft alleen iets gezegd over het oneigenlijk gebruik van de militaire status. Niet dat er in de toekomst geen vliegveld zou mogen zijn/komen.
Gewijzigd door dick kemp op 14-11-2012 08:32
Geplaatst door Sieb op 14-11-2012 09:19
#16
dick kemp schreef:
Aanbesteding luchthaven gaat gewoon door.
http://www.tctuba...status.ece
De rechter heeft alleen iets gezegd over het oneigenlijk gebruik van de militaire status. Niet dat er in de toekomst geen vliegveld zou mogen zijn/komen.
Helaas (of juist wel prettig) is het zo dat als de militaire luchthaven ophoudt te bestaan je een volledig nieuw proces moet doorlopen voor het verkijgen van een Luchthavenbesluit. En dat kan inclusief beroepsprocedures jaren gaan duren...... Ik denk dan Twente ophoudt te bestaan als commerieel veld. Dat het maar een mooie zweefvliegstrip mag worden!
Geplaatst door Bier op 14-11-2012 13:02
#17
Sieb schreef:
Helaas (of juist wel prettig) is het zo dat als de militaire luchthaven ophoudt te bestaan je een volledig nieuw proces moet doorlopen voor het verkijgen van een Luchthavenbesluit. En dat kan inclusief beroepsprocedures jaren gaan duren...... Ik denk dan Twente ophoudt te bestaan als commerieel veld. Dat het maar een mooie zweefvliegstrip mag worden!
De twentse NIMBY's hebben het slim aangepakt, door via een achterdeur het toekomstige luchthavenbesluit te torpederen. Het is natuurlijk bijzonder triest dat de recreatieve luchtvaart hier de dupe van dreigt te worden.
Het lijkt mij geen enkel probleem als een deel van de basis behouden blijft voor de vliegclubs. Hopelijk denkt de politiek hier ook zo over. Er zal nu wel grote paniek zijn omdat ze hun toekomstige statussymbool zien verdwijnen. Mischien komen ze later tot zinnen en ondersteunen ze het behoud van recreatieve luchtvaart op een schitterende locatie.
Geplaatst door maaikgollef op 14-11-2012 20:19
#18
Als Twente geen vliegveld wordt/blijft zijn ze uiteraard van harte uitgenodigd om bij de ACS lid te worden..
Geplaatst door webmaster op 15-11-2012 13:09
#19
Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente (van de
KNVvL website)
De rechtbank Almelo heeft op 11 november 2012 de militaire bestemming van het luchtvaartterrein Twente ingetrokken. Aangezien de geluidszone onlosmakelijk is verbonden met de aanwijzing, heeft de rechtbank tevens de beschikking op grond waarvan de geluidszone is ingesteld ingetrokken. Ten einde de burgermedegebruikers de mogelijkheid te bieden om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie heeft de rechtbank een termijn gesteld voor de intrekking. Deze termijn is bepaald op één jaar, ingaande op 7 november 2013. De rechtbank heeft daarbij in overweging genomen dat het wegvallen van de ontheffing grote consequenties kan hebben voor de continuatie van de recreatieve luchtvaart en de vliegschool op het luchtvaartterrein Twente.
Lees de volledige uitspraak van de Rechtbank Almelo, d.d. 07-11-2012:
http://www.knvvl....Twente.pdf
Geplaatst door dick kemp op 15-11-2012 15:09
#20
Of het belang van de eisers legitiem of zwaarwegend zijn doet dus niet ter zake, omdat de reden van handhaving van de huidige aanwijzing onwettig is.
Belangen die niet herleid kunnen
worden tot het doel van de gegeven bestuursbevoegdheid kunnen niet doorslaggevend zijn bij de
aanwending van de bevoegdheid.
Geplaatst door webmaster op 21-11-2012 21:23
#21
De Statenfractie van het CDA begint zich zorgen te maken over de gang van zaken rond vliegveld Twente
Lees verder in:
www.rtvoost.nl
Gedeputeerde Gerrit Jan Kok moet flink de regie nemen om ervoor te zorgen dat de plannen geen vertraging oplopen. Dat wil Martin Reesink van de CDA fractie in de Provinciale Staten. Twee weken geleden bepaalde een rechter in Almelo dat er over een jaar niet meer gevlogen mag worden. Nu kan dat nog wel omdat nog steeds de bestemming militair vliegveld op het terrein zit. Door de uitspraak van de rechter zullen de provincie en de gemeente Enschede een nieuwe vergunning aan moeten vragen voor een luchthaven. Dat is een onverwachte streep door de plannen en levert waarschijnlijk vertraging op. Dat de CDA fractie zich nu openlijk zorgen maakt is opvallend. De fractie zag eerder nooit een vuiltje aan de lucht.
Geplaatst door webmaster op 04-12-2012 19:10
#22
Twente krijgt geen burgerluchthaven
Lees nieuwsbericht op RTL Nieuws:
http://www.rtl.nl...islukt.xml
De doorstart van luchthaven Twente als burgerluchthaven is mislukt. Geen van de drie partijen die in de race waren voor exploitatie van het vliegveld heeft een bieding gedaan. Dat maakten de gemeente Enschede en de provincie Overijssel dinsdag bekend.
Geplaatst door Bier op 04-12-2012 19:51
#23
Ik ben er niet bepaald rouwig om maar ik hoop wel dat er alsnog een oplossing gevonden wordt voor de recreatieve luchtvaart. Er is ruimte zat daar, dus het moet kunnen.
Geplaatst door maaikgollef op 04-12-2012 20:55
#24
mooi. was toch nooit rendabel geworden. Netzomin als Eelde. Daar gaan een hoop belastingcenten in zitten de komende jaren. Ryanair is al lijnen aan t schrappen. Had ook niemand zien aankomen. duh.
Geplaatst door dick kemp op 05-12-2012 14:09
#26
maaikgollef schreef:
mooi. was toch nooit rendabel geworden. Netzomin als Eelde. Daar gaan een hoop belastingcenten in zitten de komende jaren. Ryanair is al lijnen aan t schrappen. Had ook niemand zien aankomen. duh.
Is de economische recessie de schuld van Ryanair?
Geplaatst door maaikgollef op 05-12-2012 20:05
#27
dick kemp schreef:
maaikgollef schreef:
mooi. was toch nooit rendabel geworden. Netzomin als Eelde. Daar gaan een hoop belastingcenten in zitten de komende jaren. Ryanair is al lijnen aan t schrappen. Had ook niemand zien aankomen. duh.
Is de economische recessie de schuld van Ryanair?
zonder recessie wordt t ook niks. Eelde maakte al verlies voor de crisis. Eerst bedrijvigheid, dan een luchthaven, niet omgekeerd. Zelfs twente is levensvatbaarder. Van een paar tokkievluchten kun je geen luchthaven bedruipen. Noord nederland is niet kapitaalkrachtig genoeg voor grote volumes chartervluchten, laat staan intercontinentale ambities. Bovendien zijn er voldoende alternatieven, de flevolijn maakt Schiphol en Lelystad ook een stuk beter bereikbaar.
Geplaatst door webmaster op 31-12-2012 22:31
#28
Hoger beroep over status luchthaven Twente
Lees verder:
http://www.rtvoos...nid=155979
Eigenaar ADT van het vliegveld Twente, Vliegclub Twente en de Twentse Radio Model Vliegclub leggen zich niet neer bij het verlies van de militaire status van het vliegveld. Ze gaan in beroep tegen de uitspraak van de rechter, omdat Defensie dat niet doet.
Geplaatst door Otto Foelkel op 31-12-2012 23:34
#29
Dit gaat mij boven mijn juridische pet. Hoe kunnen instanties, die slechts indirect belang hebben bij het behoudt van de militaire status in beroep gaan tegen dit besluit, daar waar twee ministeries zich neerleggen bij die beslissing. Welke jurist kan mij uitleggen waarop deze logica gestoeld is en wat de consequenties voor Defensie zijn, wanneer de Raad van State deze beslissing alsnog ongegrond verklaart?
Geplaatst door Kilo Hotel op 05-02-2013 12:14
#30
Gebruikers willen vliegaktiviteiten redden.
ZIE.
Geplaatst door webmaster op 14-02-2013 01:29
#31
Lees verder:
http://www.rtvoos...nid=158646
De heropening van de luchthaven Twente is opnieuw een stap dichterbij gekomen. De Reggeborgh Groep van Dik Wessels heeft een intentieverklaring getekend met ADT (Area Development Twente).
Lees verder:
http://www.rtvoos...nid=158682
De vereniging van omwonenden die strijdt tegen de herontwikkeling van het vliegveld Twente blijft sceptisch over de kans dat er daadwerkelijk weer gevlogen wordt.
Geplaatst door webmaster op 26-03-2013 16:08
#32
Wessels heeft exploitant luchthaven Twente gevonden
Dik Wessels van Reggeborgh zou een akkoord hebben bereikt met een exploitant voor de luchthaven Twente. Dat meldt Jordi Rietman op de Facebook-pagina DoorstartVliegveldTwente. Morgen zou er meer duidelijkheid komen.
Lees verder:
-
http://www.rtvoos...;rubriek=1
-
http://www.quoten...rond-67872
Geplaatst door Birdy01 op 29-05-2013 10:55
#34
Wellicht wordt het net zo succesvol als Maastricht Aachen Airport :D
(nadat natuurlijk de subsidiepotten eerst op zijn gemaakt) :(
http://www.nrc.nl...-gebruikt/
Geplaatst door Bier op 29-05-2013 11:17
#35
Deze overeenkomst verandert niets aan het feit dat de vergunning om het terrein als vliegveld te gebruiken dit jaar verloopt. Zoals Sieb al eerder aangaf betekent dit dat er opnieuw een vergunning aangevraagd moet worden waarbij alle nimby's de gelegenheid krijgen om de boel te dwarsbomen (en daar zijn ze vrij goed in, is gebleken). Daarnaast moeten gemeenteraad en provincie beide akkoord gaan en samen 2,5 miljoen euro belastinggeld ophoesten.
De kans dat dit allemaal gaat lukken acht ik klein.
Wel triest dat de plaatselijke recreatieve luchtvaart het kind van de rekening is. Als er nu een goed besluit zou worden genomen, zou de aandacht uit kunnen gaan naar een mooie oplossing voor de plaatselijke vliegclubs ipv een zinloos prestige project ter compensatie van lichamelijke tekortkomingen bij het lokale bestuur.
Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 29-05-2013 13:38
#36
Ik voorzie Spaanse toestanden:
[url]
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/spain/8807723/Spains-white-elephants-how-countrys-airports-lie-empty.html[/url]
Gewijzigd door Marco uit hangar 5 op 29-05-2013 13:39
Geplaatst door webmaster op 29-05-2013 17:28
#37
Lees meer:
http://www.knvvl....luchtvaart
De exacte gevolgen voor de zweefvliegclub en de modelvliegclub zijn onduidelijk. De KNVvL en de betrokken clubs zijn niet geïnformeerd over de de overeenkomst. Uiteraard zal de KNVvL hier nader over contact gaan leggen met ADT, gecoördineerd met de beide clubs.
Geplaatst door Rene Kalsbeek op 29-05-2013 22:54
#38
Nieuwe ontwikkelingen!
http://www.raadva...l?id=74150
Gewijzigd door Rene Kalsbeek op 29-05-2013 22:55
Geplaatst door Bier op 30-05-2013 08:58
#39
Het staat nu ook in jip & janneke taal in de krant:
http://www.tubant...-1.3840909
EN HAAG/ENSCHEDE - De verontruste omwonenden van Luchthaven Twente vingen woensdag bot bij de Raad van State met hun bezwaren tegen alle resterende vliegactiviteiten op het luchthaventerrein.
Volgens de Raad van State hebben de omwonenden, verenigd in de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente(VOLT- Twente), zeven dagen te laat bezwaar gemaakt tegen de door Defensie verleende ontheffingen. Met die ontheffingen kunnen de vliegclub, pilotenklasjes en zweefvliegtuigen hun gang gaan op Luchthaven Twente.
Nol Graas van VOLT-Twente vindt dat met het vervallen van het aanwijzingsbesluit militaire vliegbasis Twente, ook alle andere luchtvaartactiviteiten gestaakt dienen te worden. Immers, de burgerluchtvaaractiviteiten waren alleen toegestaan als zogenoemde 'nevenactiviteit' naast de 'hoofdactiviteit' militair vliegveld.
Maar die discussie hoeft Defensie niet te voeren, omdat de Raad van State VVOLT-Twente alsnog niet ontvankelijk heeft verklaard. De Raad is het niet eens met de rechtbank Almelo dat de publicatiedatum van de ontheffingen in de Staatscourant doorslaggevend is en niet de verlening van de ontheffingen, die alleen per brief aan de vliegclubs waren toegestuurd. Volgens de Raad van State had VOLT-Twente zelf moeten uitzoeken wanneer de ontheffingen per brief bekend waren gemaakt, en niet moeten afgaan om de datum van de Staatscourant.
Ik moet mijn eerdere woorden over de competentie van de azijn zeikerds dus intrekken :)
Geplaatst door Bier op 21-08-2013 11:27
#40
De soap gaat door:
'Klacht over aanbesteding vliegveld Twente naar Europa'
Actiegroep Volt-Twente heeft een klacht gestuurd naar de Europese Commissie over de aanbesteding van Luchthaven Twente. Hierdoor kan het nog langer duren voordat de luchthaven operationeel komt.
meer op
nu.nl
Lijkt mij terecht dat dit geval onderzocht wordt. Sinds Munster-Osnabruck een TMZ heeft, ben ik er een paar keer langsgevlogen. Er gebeurt daar weinig anders dan touch and go's oefenen. Je kunt rustig stellen dat de commerciele uitbating van dat vliegveld een mislukking is. Hoe zou een nieuw vliegveld 60 km verderop dan wel succesvol kunnen zijn?
Gewijzigd door Bier op 21-08-2013 11:31
Geplaatst door Otto Foelkel op 21-08-2013 17:11
#41
Bier schreef:
Hoe zou een nieuw vliegveld 60 km verderop dan wel succesvol kunnen zijn?
Een logische conclusie, die een toekomstige exploitant ook getrokken moet hebben.
Ik vermoed, dat belanghebbenden een dubbele agenda hanteren.
Geplaatst door webmaster op 30-08-2013 00:01
#42
Strijd om Luchthaven Twente gaat door
Lees:
http://m.quotenet...door-85613
Ze gaan het er druk mee krijgen in Brussel. De eurocommissarissen Joaquín Almunia van mededinging en Michel Barnier van interne markten krijgen deze week wederom post uit Enschede. Ditmaal van een actiegroep die bouwmiljardair Dik Wessels een hart onder de riem wil steken in casu Luchthaven Twente. 'Wij spreken namens 18.000 mensen, de andere vereniging slechts namens twee.'
Geplaatst door webmaster op 13-09-2013 00:20
#43
Lees op rtvoost.nl:
http://www.rtvoos...&cat=1
Er is een datum vastgesteld voor het ondertekenen van de concessieovereenkomst voor luchthaven Twente. Dat heeft directeur Van der Ree van beheerder ADT van de luchthaven naar buiten gebracht. Na een uitstel van enkele maanden worden op 26 september de handtekeningen gezet.
Geplaatst door Otto Foelkel op 13-09-2013 03:56
#44
Ik krijg het gevoel, dat Dik Wessels koste wat kost de geschiedenis een monument wil nalaten.
In zo'n geval gaat aanzien boven logica.
Met een geschat vermogen van
2 miljard euro kan hij zich dat permitteren.
Zo'n man zou Terlet in een Paradijs kunnen omtoveren...:yum
Wie leert hem zweefvliegen?
Geplaatst door Jan de Hulster op 13-09-2013 07:16
#45
Otto Foelkel schreef:
Ik krijg het gevoel, dat Dik Wessels koste wat kost de geschiedenis een monument wil nalaten.
In zo'n geval gaat aanzien boven logica.
Met een geschat vermogen van 2 miljard euro kan hij zich dat permitteren.
Zo'n man zou Terlet in een Paradijs kunnen omtoveren...:yum
Wie leert hem zweefvliegen?
Dan kunnen we misschien ook in de Thermiekbel qua prijs / kwaliteit voor een appel en een ei gaan eten?;)
Geplaatst door Bier op 13-09-2013 10:29
#46
Otto Foelkel schreef:
Ik krijg het gevoel, dat Dik Wessels koste wat kost de geschiedenis een monument wil nalaten.
In zo'n geval gaat aanzien boven logica.
De overeenkomsten met een voetbalclub eigenaar zijn inderdaad opvallend :hmm
Otto Foelkel schreef:
Zo'n man zou Terlet in een Paradijs kunnen omtoveren...:yum
Wie leert hem zweefvliegen?
Be carefull what you wish for, you just might get it.
Geplaatst door Otto Foelkel op 13-09-2013 23:16
#47
Waar inwoners van Almere en Dronten zich zorgen maken over de geplande vliegroutes van Lelystad wordt dat een haast onoplosbaar probleem op Twente.
Hengelo en Enschede zijn nagenoeg met elkaar vergroeid en ook Oldenzaal ligt op slechts enkele kilometers vanaf-en in het verlengde van- de baan.
Hoe ze dat gaan oplossen mag Joost weten.:hmm
Geplaatst door Sieb op 14-09-2013 17:16
#48
Otto Foelkel schreef:
Waar inwoners van Almere en Dronten zich zorgen maken over de geplande vliegroutes van Lelystad wordt dat een haast onoplosbaar probleem op Twente.
Hengelo en Enschede zijn nagenoeg met elkaar vergroeid en ook Oldenzaal ligt op slechts enkele kilometers vanaf-en in het verlengde van- de baan.
Hoe ze dat gaan oplossen mag Joost weten.:hmm
Gewoon zoals vroeger , er tussen door en net onderlangs met een sidje en een starretje..
http://www.ais-ne...en-GB.html
Gewijzigd door Sieb op 14-09-2013 17:17
Geplaatst door Alex Landman op 19-09-2013 16:31
#50
Jaartje uitstel voor de Twentse?
Geplaatst door webmaster op 10-10-2013 12:41
#51
Raad van State bepaalt of vliegveld Twente open bijft
bron:
http://www.rtvoos...&cat=1
Eigenaar ADT van vliegveld Twente heeft de Raad van State vandaag gevraagd om het vliegveld voorlopig open te houden.
De rechtbank in Almelo besliste vorig jaar dat al het vliegverkeer op 7 november moet worden gestopt. Eerder had de minister van Defensie geweigerd om het vliegveld te sluiten. Daarmee wilde de minister de overgang naar een vliegveld voor burgerluchtvaart mogelijk maken.
Maar de rechtbank oordeelde dat de minister zijn boekje te buiten ging, omdat er geen militair belang meer speelde. Het vliegveld valt nu onder het ministerie van Infrastructuur. Het gevolg van die uitspraak is dat de huidige gebruikers van de luchthaven waaronder een vliegschool en een zweefvliegclub, er na november -als de overgangsperiode afloopt- niet meer terecht kunnen.
Vliegveldeigenaar ADT moet snel forse investeringen doen voor de veiligheid op het vliegveld. ADT wil die kosten nu niet maken, zolang niet zeker is wanneer het vliegveld voor burgerluchtvaart wordt gebruikt. De Raad doet over zes weken uitspraak.
Geplaatst door webmaster op 30-10-2013 13:13
#52
Vliegen vanaf vliegveld Twente in Enschede mag nog steeds
Lees:
http://www.rtvoos...nid=174555
en de formele uitspraak:
http://www.raadva...tml?id=597
Gebruikers van het luchtvaartterrein Twente mogen de komende tijd blijven vliegen. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State woensdag. Het vliegveld houdt namelijk nog even de militaire status.
Gewijzigd door webmaster op 30-10-2013 13:18
Geplaatst door webmaster op 06-11-2013 14:58
#53
FMO: ‘Luchthaven Twente overbodig’
Lees:
http://www.tubant...-1.4082151
Luchthaven Münster-Osnabrück heeft het moeilijk en stelt vast dat er ‘totaal geen behoefte’ is aan een luchthaven Twente.
Flughafen Münster-Osnabrück heeft tevergeefse pogingen gedaan om Twente meer te betrekken bij de regionale luchthaven. „We zien meer in een gezamenlijke luchthaven dan in het opzetten van een totaal overbodige zo dichtbij”, zegt woordvoerder Andrés Heinemann op vragen van deze krant. Aanleiding zijn de slechte cijfers van FMO dit jaar: het aantal passagiers daalt dramatisch en er dreigt opnieuw een miljoenenverlies.
Geplaatst door webmaster op 16-01-2014 21:34
#54
GroenLinks: ‘Vliegveld tòch verkiezingsthema’
Lees:
http://www.deweek...ngsthemaa_
Enschede - Nu Dick Wessels de concessieovereenkomst met ADT heeft ondertekend, lijkt niets een doorstart van Luchthaven Twente nog in de weg te staan. Maar volgens GroenLinks is het toch een verkiezingsissue. Bij de VVD lachen ze om die gedachtegang. “Ik zou tegen GroenLinks willen zeggen: wees reëel.”
Geplaatst door Bier op 20-02-2014 13:09
#55
Brussel perkt subsidie luchtvaartsector in
Overheden in de Europese Unie mogen minder snel subsidie verlenen aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.
De Europese Commissie heeft donderdag strengere richtlijnen voor subsidieverlening aangenomen die per maart moeten ingaan, maakte eurocommissaris voor mededinging Joaquín Almunia bekend.
Onder de richtlijnen mogen overheden alleen nog subsidie verlenen aan de bouw van luchthavens als er in die regio geen andere mogelijkheid is om snel lange afstanden te reizen. Als er bijvoorbeeld wel een snelle treinverbinding is, is subsidie voor een vliegveld ook uitgesloten onder de nieuwe regels, lichtte Almunia toe.Als overheden wel geld mogen stoppen in de aanleg, is het maximale bedrag lager naarmate de luchthaven groter is.
Een operationele subsidie, om luchthavens open te houden, is alleen nog toegestaan voor luchthavens met minder dan drie miljoen passagiers.
Deze subsidie moet bovendien binnen tien jaar worden afgebouwd en luchthavens moeten een plan hebben om volledig op de eigen benen te komen staan. Bijdragen van overheden aan luchtvaartmaatschappijen om een specifieke route te openen mag alleen nog tijdelijk.
Prijsvechters
De luchtvaartmarkt in de EU wordt sinds de jaren negentig steeds meer beheerst door prijsvechters, zoals Ryanair en Vueling. Sinds 2012 is het marktaandeel van de prijsvechters zelfs groter dan dat van de traditionele luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Lufthansa.
De prijsvechters hebben bij hun opkomst veelvuldig gebruikgemaakt van de drang van regionale overheden om een luchthaven te hebben. Hierdoor is momenteel sprake van capaciteitsoverschot op de Europese luchtvaartmarkt, constateert de commissie.
De commissie wil er met de strengere richtlijnen voor zorgen dat er een eerlijker speelveld komt, terwijl tegelijkertijd alle Europeanen toegang hebben tot langeafstandstransport. Tot slot moeten de regels ervoor zorgen dat belastinggeld goed wordt besteed.
Nu.nl
Gaat lastig worden voor Twente
Geplaatst door Otto Foelkel op 20-02-2014 15:24
#56
Bier schreef:
Gaat lastig worden voor Twente
Veranderingen in het subsidiebeleid zijn niet van invloed op de concurrentieverhoudingen.
De tarieven zullen daaraan worden aangepast. Wat Dik Wessels in zijn achterhoofd heeft, weet ik niet. Hij is een zakenman pur sang, maar heeft intussen een leeftijd bereikt waarop andere belangen een rol gaan spelen.
Geplaatst door maaikgollef op 20-02-2014 20:15
#57
Nee, die concurrentieverhoudingen worden niet aangepast. Die waren los van de subsidie al beroerd voor Twenthe en Eelde, en wellicht zelfs voor Lelystad.
Ik hoop dan ook van harte dat ook Eelde meeleest. Daar wordt in decennia gerekend om de zaak uit het slop te trekken. Het stopzetten van verspilling van onze belastingpoet in de vorm van subsidie is een mooie stap richting realisme voor deze vorm van KVK-megalomanie.
Geplaatst door webmaster op 05-03-2014 12:35
#58
Enschede en Dinkelland leggen bestemmingsplan luchthaven ter inzage
Lees:
http://www.tubant...-1.4250094
De gemeentebesturen van Enschede en Dinkelland leggen de bestemmingsplannen en het beeldkwaliteitsplan voor de luchthavenontwikkeling als ontwerp ter inzage, zodat iedereen zienswijzen kenbaar kan maken.
De plannen zijn opgesteld voor de start- en landingsbaan, de luchthaven, luchthaven-gebonden bedrijvigheid, het veiligheidscentrum en de verkeersontsluiting van het luchthavengebied. Tegelijkertijd legt het ministerie van Infrastructuur en Milieu het ontwerp-luchthavenbesluit ter inzage. Het luchthavenbesluit, waarmee onder meer de geluidsbelasting wordt bepaald, is naast de gemeentelijke plannen noodzakelijk om de luchthaven te kunnen exploiteren.
Geplaatst door Otto Foelkel op 05-03-2014 12:50
#59
Cruciaal in de plannen voor Twente Airport is het oordeel van de Europese Commissie over de circa 20 miljoen euro die aan staatssteun wordt verstrekt. Het is niet bekend wanneer Brussel daarover een besluit neemt.
Ben benieuwd hoe daar in Brussel tegenaan gekeken wordt...
Geplaatst door webmaster op 10-05-2014 18:34
#62
De opening van Luchthaven Twente in Enschede loopt ernstige vertraging op.
Lees:
http://www.rtvoos...nid=189494
Geplaatst door Otto Foelkel op 10-05-2014 18:50
#63
Ze zien door de bomen de baan niet meer...
Geplaatst door webmaster op 12-05-2014 21:17
#64
Gebiedsontwikkelaar luchthaven onderzoekt gevolgen uitstel plannen
Lees:
http://www.tctuba...-1.4356080
Geplaatst door maaikgollef op 12-05-2014 21:30
#65
aanklikken en vooral ook even stemmen (iets naar beneden scrollen)
Geplaatst door Bier op 14-05-2014 20:45
#66
Tijdslimiet aan komst Twente Airport
ENSCHEDE - Het nieuwe college van B&W in Enschede stelt een harde tijdslimiet aan de komst van Luchthaven Twente. Vóór 1 september moet duidelijk zijn wat de Europese Commissie vindt van eventuele staatssteun bij de financiering. Als dat dan nog niet duidelijk is of als de commissie de financiering afwijst, gaat de stekker eruit, wat de gemeente betreft.
Dat staat in het college-akkoord, dat woensdagmiddag in Enschede is gepresenteerd. Vorige week maakte gebiedsontwikkelaar . Area Development Twente (ADT) bekend dat de Europese Commissie extra tijd nodig heeft voor de staatssteuntoets. ADT is een samenwerkingsverband van de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede
Ook beperking van noodzakelijke bomenkap voor de aanleg van de luchthaven is als harde eis opgenomen in het college-akkoord. Bijna 20.000 mensen tekenden bezwaar aan tegen de kap van meer dan 10.000, deels monumentale bomen.
De nieuwe coalitie in Enschede staat onder leiding van verkiezingswinnaar D66, voorheen tegenstander van de komst van een commerciële luchthaven, Burger Belangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie. De PvdA, voorvechter van het vliegveld, is uit het college verdwenen.
Ook bij de provincie Overijssel nemen de twijfels over de haalbaarheid van het vliegveld toe, bleek woensdag uit overleg op het provinciehuis. In juli beslissen Provinciale Staten over een nieuwe koers voor het voormalige vliegveldterrein bij Enschede. Of daar nog een burgerluchthaven wordt voorzien, is onzeker geworden.
luchtvaartnieuws
Tussen de regels door lees ik dat het nieuwe college een slap compromis heeft gesloten; over 4 maanden gaat de stekker er uit voor luchthaven Twente terwijl VVD en CDA niet te veel gezichtsverlies lijden. Voor het eerst dat ik D66 eens iets goed zie doen :clap
Hopelijk komt er voor de TZC een Soesterberg achtige oplossing.
Gewijzigd door Bier op 14-05-2014 20:46
Geplaatst door dingetje op 11-06-2014 18:08
#67
http://rtvoost.nl...&cat=1
Er gaat definitief niet gevlogen worden vanaf het vliegveld in Twente. De provincie en gemeente Enschede trekken de stekker uit het plan voor een commerciële burgerluchthaven.
Geplaatst door Otto Foelkel op 11-06-2014 18:16
#68
Wel wordt in een aantal plannen ruimte gelaten voor bijvoorbeeld lesvluchten en zweefvliegen, iets wat nu ook al gebeurt.
Nog even en de TZC kan een fles champagne opentrekken.;)
Geplaatst door Rene Kalsbeek op 11-06-2014 21:03
#69
:)
Geplaatst door Alex Landman op 11-06-2014 21:33
#70
:)
Geplaatst door kloppertjes op 11-06-2014 21:46
#71
:clap
Ik hoop van harte dat de TZC gewoon de ruimte krijgt om langs de hoofdbaan een 2,5 km lierpad aan te leggen.
Geplaatst door Bier op 11-06-2014 21:49
#72
Otto Foelkel schreef:
Wel wordt in een aantal plannen ruimte gelaten voor bijvoorbeeld lesvluchten en zweefvliegen, iets wat nu ook al gebeurt.
Nog even en de TZC kan een fles champagne opentrekken.;)
Dat lijkt me enigzins voorbarig, er zijn nog heel wat beren op de weg. Voor overlandvliegend nederland kan vast wel de vlag uit want die TMA komt er niet.
Geplaatst door Zweefduiker op 11-06-2014 21:54
#73
Het was hier zelfs in Duitsland op de radio in het nieuws. O.a. Münster Osnabrück kan opgelucht ademhalen en ook werd de geluidsoverlast genoemd...
Geplaatst door Otto Foelkel op 11-06-2014 22:33
#74
Bier schreef:
Dat lijkt me enigzins voorbarig, er zijn nog heel wat beren op de weg. Voor overlandvliegend nederland kan vast wel de vlag uit want die TMA komt er niet.
Positief denken, Bier!
Natuurlijk is daarmee nog niet alles in kannen en kruiken, maar een zweefvliegclub geeft een sportieve uitstraling aan een gemeente en die die geef je niet zomaar op.
Geplaatst door webmaster op 03-07-2014 10:13
#75
Commissie buigt zich over vliegveld Twente
Lees:
http://www.nu.nl/...wente.html
Een onafhankelijke commissie van wijzen moet gaan uitzoeken wat er moet gebeuren met het voormalige vliegveld Twente. Dat hebben de Provinciale Staten van Overijssel woensdagavond besloten, nadat vorige maand duidelijk werd dat een commerciële luchthaven in Twente niet haalbaar is.
De commissie moet de vier overgebleven mogelijkheden voor het gebied in kaart brengen en inventariseren of voor die plannen voldoende draagvlak is bij gemeenten en andere betrokken organisaties. Bij twee van de plannen wordt nog beperkt gevlogen.
Een van de scenario's voorziet in de ontwikkeling van lesvluchten, zakenvluchten en zweefvliegen. Ook ontwikkeling van duurzame landbouw langs de start- en landingsbaan is een mogelijkheid.
Geplaatst door maaikgollef op 03-07-2014 12:10
#76
nou komen we ergens. Een provinciebestuur die zich niet laat leiden door een megalomane KVK lobby, maar (hopelijk onafhankelijk ) laat uitzoeken wat de alternatieven nu echt zijn
Goed bericht!:clap
Geplaatst door webmaster op 22-08-2014 17:17
#77
Kansen voor de General Aviation op luchthaven Twente
Lees:
http://www.aopa.n...en-twente/
Volgens Staatssecretaris Mansveld bestaat de mogelijkheid dat de luchthaven Twente zich ontwikkelt tot een luchthaven voor de General Aviation. Een dergelijke luchthavenontwikkeling zou een bijdrage kunnen leveren aan de regionale economie en werkgelegenheid.
Het ministerie van Defensie heeft een wetsvoorstel ingediend, waarmee wordt geregeld dat de termijn waarop militaire aanwijzingen verlopen met twee jaren wordt verlengd tot 1 november 2016, ook die van de luchthaven Twente. Dit voorstel is op 1 juli 2014 door de Eerste Kamer aanvaard.
Geplaatst door Bier op 22-08-2014 17:58
#78
Uit bovenstaand artikel:
De huidige militaire aanwijzing van de luchthaven Twente loopt tot 1 november 2014. Dat geldt ook voor de verleende ontheffingen aan de vier civiele gebruikers van de luchthaven. Zodra de militaire aanwijzing van de luchthaven Twente is verlengd kunnen de bestaande gebruikers nieuwe ontheffingen aanvragen bij het ministerie van Defensie. Wanneer het ministerie van Defensie deze verleent, dan kunnen deze gebruikers voorlopig doorvliegen.
In afwachting van definitieve besluitvorming in de regio acht de Staatssecretaris het wenselijk dat het huidige gebruik kan worden voortgezet, zodat enerzijds voorkomen wordt dat de door de regio nog te onderzoeken scenario’s op voorhand onmogelijk worden gemaakt en anderzijds dat de huidige gebruikers op voorhand onnodig in hun belangen worden geschaad.
Goed nieuws voor de zweefvliegers dus :tup
Geplaatst door webmaster op 30-10-2014 13:03
#79
Vliegveld Twente houdt kleine rol in luchtvaart
Lees:
*
www.nu.nl/economi...vaart.html
*
http://www.luchtv...ode/115175
Vliegveld Twente kan een kleine rol in de luchtvaart blijven spelen. De start- en landingsbaan zou minimaal tien jaar in gebruik moeten blijven voor beperkt vliegverkeer.
Dat staat in het advies van een commissie dat donderdag door voorzitter Bernard Wientjes is gepresenteerd.
Het onderzoek naar de toekomstmogelijkheden van het luchthaventerrein is in juni van dit jaar in gang gezet door de provincie Overijssel en de gemeente Enschede, toen bleek dat een commerciële burgerluchthaven als "banenmotor voor de regio" niet haalbaar was.
Geplaatst door webmaster op 06-11-2014 20:14
#81
Hippisch centrum op luchthaven Twente
Lees:
http://www.tubant...-1.4611371
Op een deel van het terrein van de luchthaven Twente en het aansluitende landgoed Het Oosterveld kan een hippisch landgoed worden gerealiseerd, waar zowel topsporters als recreanten kunnen trainen met hun paard.
Het moet een terrein worden met tot stallen omgebouwde hangars, een permanent militaryparcours, trainingsmogelijkheden (binnen en buiten) voor dressuur en springen, verblijfsaccommodatie voor (buitenlandse) ruiters, trainers en verzorgers én bedrijfjes die gerelateerd zijn aan de paardensport. Dat is in de basis het plan van de Enschedeërs Loed van Heek en Robin de Groot.
Geplaatst door Alex v d Zouw op 07-11-2014 08:31
#82
Dat is nu maar weer de vraag. Paarden houden niet van vliegtuigen boven hun hoofd.
Geplaatst door kloppertjes op 08-11-2014 20:36
#83
Zover ik heb meegemaakt zijn het voornamelijk de berijders die er niet van houden. De paarden trekken zich er meestal weinig van aan. (Tenzij er een F-16 ECHT laag over komt zetten misschien)
Geplaatst door Jan de Hulster op 09-11-2014 11:16
#84
op Hilversum ligt ook 40 jaar of meer een manege onder de startbaan/landingsbaan.....
Geplaatst door dick kemp op 10-11-2014 10:48
#85
Jan de Hulster schreef:
op Hilversum ligt ook 40 jaar of meer een manege onder de startbaan/landingsbaan.....
Manegepaarden of (top)sportpaarden kun je niet met elkaar vergelijken.
Wel een opmerkelijk initiatief.....waarom op een voormalig vliegveld een hippisch centrum willen beginnen als je al in bezit bent van een landgoed van 100 ha?
Geplaatst door orange800 op 11-11-2014 14:35
#86
Jan de Hulster schreef:
op Hilversum ligt ook 40 jaar of meer een manege onder de startbaan/landingsbaan.....
Voor baan 27 (Schiphol) ligt ook een manege, heel soms reageert er een paard op maar niet de moeite waard om er een drama van te maken. Na verloop van tijd zijn ze het gewend en reageren er in het geheel niet meer op.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=RSgG6y9nglo[/video]
Wat hierboven gebeurt moet je zien als een soort humor voor manege pony's iedere ruiter zal er tijdens het begin een of meerdere keren afvallen door een paard/pony die zich even flink aan stelt. Gelukkig is de zweefvliegopleiding een stuk minder blessuregevoelig.
Geplaatst door maaikgollef op 12-11-2014 13:56
#87
paarden worden pas onrustig als je minder dan 10cm over ze heen vliegt zo weten wij uit ervaringscijfers B)
Geplaatst door Jan de Hulster op 12-11-2014 16:59
#88
maaikgollef schreef:
paarden worden pas onrustig als je minder dan 10cm over ze heen vliegt zo weten wij uit ervaringscijfers B)
Ik meen me te herinneren dat dat een oortje koste....;)
Geplaatst door frans op 12-11-2014 19:33
#89
svp. ff géén oude koeien uit de sloot halen.:argue
Geplaatst door TonS op 12-11-2014 22:02
#90
frans schreef:
svp. ff géén oude koeien uit de sloot halen.:argue
Oude paarden bedoel je :)
Geplaatst door webmaster op 09-12-2014 22:44
#91
Opnieuw luchthavenbesluit aangevraagd voor Luchthaven Twente
Lees:
http://www.rtvoos...nid=205551
Het ministerie van Infrastructuur wordt opnieuw om een luchthavenbesluit gevraagd voor het gebied van de luchthaven Twente.
Dat luchthavenbesluit is volgens het bestuur van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel nodig voor de huidige gebruikers waaronder de vliegschool en de zweefvliegclub. Die kunnen nu nog vanaf Twente vliegen met een zogenoemde militaire aanwijzing, maar die loopt in 2016 af.
Geplaatst door webmaster op 19-01-2015 20:48
#92
VVD: clubs luchthaven in onzekerheid
Lees:
http://www.tubant...-1.4720715
Volgens Statenlid Herman Pieper uit Oldenzaal hebben Gedeputeerde Staten nog steeds geen duidelijkheid gegeven over een nieuwe plek voor de Twentse zweefvliegclub, de motorvliegclub, de vliegschool en de modelvliegclub. Ook zijn die organisaties nog in het ongewisse over een vergoeding van de verhuiskosten. Pieper heeft daarom een brandbrief gestuurd aan het college van Gedeputeerde Staten.
De organisaties moeten over enkele weken verkassen omdat de kleine baan waarvan zij gebruikmaken, plaats moet maken voor nieuwe natuur, om zo een ecologische hoofdstructuur te kunnen aanleggen.
Geplaatst door webmaster op 08-02-2015 18:05
#93
Te strenge voorwaarden ADT aan gebruikers luchthaven
Lees:
http://www.rtvoos...nid=209182
De PvdA, VVD en Burgerbelangen Enschede vinden dat exploitant ADT van de Luchthaven Twente veel te strenge eisen stelt aan de vliegende gebruikers van de luchthaven. Ze vragen daar maandagavond aandacht voor tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Volgens de partijen was de kleine luchtvaart, zoals een zweefvliegclub, een vliegclub en een vliegschool, toegezegd dat ze ongeacht de planvorming gebruik konden blijven maken van het vliegveld. In theorie is dat ook zo, maar ze moeten van ADT wel 18.000 euro huur per jaar betalen en 150.000 euro investeren om shelters op het terrein te kunnen gebruiken, met de mededeling dat het in eerste instantie voor drie jaar is.
Geplaatst door Alex Landman op 09-02-2015 16:48
#94
webmaster schreef:
Te strenge voorwaarden ADT aan gebruikers luchthaven
Lees:
http://www.rtvoos...nid=209182
De PvdA, VVD en Burgerbelangen Enschede vinden dat exploitant ADT van de Luchthaven Twente veel te strenge eisen stelt aan de vliegende gebruikers van de luchthaven. Ze vragen daar maandagavond aandacht voor tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Volgens de partijen was de kleine luchtvaart, zoals een zweefvliegclub, een vliegclub en een vliegschool, toegezegd dat ze ongeacht de planvorming gebruik konden blijven maken van het vliegveld. In theorie is dat ook zo, maar ze moeten van ADT wel 18.000 euro huur per jaar betalen en 150.000 euro investeren om shelters op het terrein te kunnen gebruiken, met de mededeling dat het in eerste instantie voor drie jaar is.
Dit lijkt op ordinaire graaierij!
Geplaatst door Bier op 09-02-2015 17:43
#95
ADT is overbodig en doet nu verwoede pogingen zichzelf in stand te houden. Typisch (r)overheid.
Geplaatst door webmaster op 21-02-2015 12:40
#96
GroenLinks waarschuwt voor bedrijventerrein mét vliegveld in Twente
Lees:
http://www.rtvoos...nid=211455
De GroenLinks fracties in de gemeenten Enschede, Hengelo, Oldenzaal en de Provinciale Staten van Overijssel willen dat iedere vorm van vliegveld wordt uitgesloten in de herontwikkeling van de voormalige luchtmachtbasis in Twente.
"Als we niet oppassen worden we met open ogen toch nog een vliegveld ingerommeld", schrijft GroenLinks in een open brief aan voorman Aad Veenman van het Topteam dat in opdracht van provincie Overijssel invulling moet geven aan de herontwikkeling van vliegveld Twenthe.
Geplaatst door Sieb op 21-02-2015 18:44
#97
webmaster schreef:
GroenLinks waarschuwt voor bedrijventerrein mét vliegveld in Twente
Lees:
http://www.rtvoos...nid=211455
De GroenLinks fracties in de gemeenten Enschede, Hengelo, Oldenzaal en de Provinciale Staten van Overijssel willen dat iedere vorm van vliegveld wordt uitgesloten in de herontwikkeling van de voormalige luchtmachtbasis in Twente.
"Als we niet oppassen worden we met open ogen toch nog een vliegveld ingerommeld", schrijft GroenLinks in een open brief aan voorman Aad Veenman van het Topteam dat in opdracht van provincie Overijssel invulling moet geven aan de herontwikkeling van vliegveld Twenthe.
Blauwdrukje Ligt klaar in de provincie Utrecht.....
http://www.utrech...p-de-kaart
Gewijzigd door Sieb op 21-02-2015 18:50
Geplaatst door webmaster op 18-04-2015 20:16
#98
Kleine jongens bezorgd over hun toekomst op voormalige luchthaven
Lees:
http://www.tubant...-1.4864867
ENSCHEDE - De zogenaamde vliegende gebruikers van het voormalige Vliegveld Twenthe zien zich voor problemen geplaatst nu ze plaats moeten maken voor de plannen van evenementenondernemer Jan van Eck en de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De Twentsche Zweefvlieg Club bijvoorbeeld moet na ruim dertig jaar de vertrouwde Hangar 16 en het tegenover gelegen clubhuis met leslokaal opgeven.
Geplaatst door webmaster op 09-05-2015 21:45
#99
Gaat zakelijk vliegverkeer de Vliegclub Twente redden?
Lees:
http://www.rtvoos...nid=217445
Nu er een plan ligt om van het vliegveld in Enschede een vliegveld voor zakelijk vliegverkeer te maken, gloort er weer hoop voor de leden van Vliegclub Twente.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AntY_hCxEZQ[/video]
Geplaatst door webmaster op 11-11-2015 16:36
#100
Ontheffing medegebruik militair luchtvaartterrein Twenthe ten behoeve van de Twentsche Zweefvliegclub
Lees:
https://zoek.offi...39443.html
Inmiddels is men begonnen met het opstellen van een luchthavenbesluit voor het betrokken luchtvaartterrein. De verwachting is dat dat op 1 november 2016 in werking zal treden. In afwachting van de totstandkoming van dat luchthavenbesluit is daarom besloten aan het verzoek van de TZC te voldoen en het medegebruik met een jaar te verlengen tot uiterlijk 1 november 2016.
Geplaatst door webmaster op 18-11-2015 21:48
#101
Zakelijke vluchten vanaf luchthaven Twente
Lees:
http://www.telegr...nte__.html
De bedrijven ASL, Bbjet Aviation en Exxaero willen vanaf en naar Twente vliegen. De eerste testvlucht voor de aanvliegroutes vindt volgende maand al plaats.
Als de ontheffingen definitief zijn, mogen ASL en Bbjet dagelijks vijftig zakelijke vluchten uitvoeren op de luchthaven. Voor Exxaero geldt het dubbele aantal. Het gaat om kleine en middelkleine zakenvliegtuigen.
Geplaatst door webmaster op 29-11-2015 21:21
#102
Doel: 20.000 vluchten op Luchthaven Twente
Lees:
http://www.tubant...-1.5482989
ENSCHEDE - Om Luchthaven Twente te ontwikkelen tot Technology Base Twente zijn in de toekomst 20.000 vliegbewegingen per jaar nodig. In het startscenario wordt uitgegaan van 11.000 vliegbewegingen. Dat werd donderdagavond duidelijk op een informatiebijeenkomst over het Luchthavenbesluit.
Dit besluit, waarmee vliegen op Twente mogelijk wordt, dient de provincie Overijssel in de tweede helft van 2016 te nemen.
Geplaatst door webmaster op 20-12-2015 13:55
#103
Oldenzaal tegen herontwikkeling luchthaven
Lees volledig artikel:
http://www.tubant...-1.5549028
OLDENZAAL - De Oldenzaalse politiek ziet liever helemaal geen vliegtuigen meer starten en landen op de de luchthaven Twenthe. Daarom volgt het college van burgemeester en wethouders nauwgezet de ontwikkelingen rondom de luchthaven.
Sinds vorige week bekend werd dat het ministerie van Defensie tijdelijke ontheffing wil verlenen aan Aeronextlife en 3 Business Aviation (zakenjets) operators voor civiel medegebruik van het militaire luchthaventerrein Twenthe, staat de politiek op scherp.
Geplaatst door maaikgollef op 07-01-2016 16:59
#104
Eelde is ook praktisch op de fles, ondanks de lage olieprijzen. Bestuurlijke megalomanie ten voeten uit.
http://www.nu.nl/...-gaan.html
Geplaatst door Otto Foelkel op 09-01-2016 00:06
#106
Niets aan de hand dus;
Van de Kreeke gaat gewoon even met de pet rond...
Geplaatst door maaikgollef op 09-01-2016 10:13
#107
"Kritische ondergrens" is inderdaad iets heel anders dan bijna-op-de-fles. Taalkundig gezien dan.
Geplaatst door Jan de Hulster op 09-01-2016 12:12
#108
maaikgollef schreef:
"Kritische ondergrens" is inderdaad iets heel anders dan bijna-op-de-fles. Taalkundig gezien dan.
Ik krijg erg het gevoel dat de politiek Eelde en soms Twenthe in leven wil houden ook al is het totaal onrendabel in de praktijk.
Het ziet er naar uit dat de belastingbetaler (regionaal of landelijk?) er uiteindelijk iedere keer weer voor opdraait om dit soort vliegvelden te laten door functioneren.
In eind 2017 zal er voor Eelde-als de bodembereikt is- wel weer een oplossing voor weer een aantal jaren bedacht worden.
:D
Geplaatst door Otto Foelkel op 09-01-2016 12:36
#109
maaikgollef schreef:
"Kritische ondergrens" is inderdaad iets heel anders dan bijna-op-de-fles. Taalkundig gezien dan.
Een kat in nood maakt rare sprongen.
Geplaatst door Otto Foelkel op 09-01-2016 23:15
#110
Jan de Hulster schreef:
Ik krijg erg het gevoel dat de politiek Eelde en soms Twenthe in leven wil houden ook al is het totaal onrendabel in de praktijk.
Iedereen heeft precies zoveel ijdelheid als het hem aan verstand ontbreekt.
Friedrich Nietzsche
Geplaatst door Kerstens op 28-04-2016 09:23
#111
http://www.luchtv...te-airport
Echt startjes pompen zit er niet meer in met max 60 starts per dag...
Gewijzigd door Kerstens op 28-04-2016 09:24
Geplaatst door Jan Hulzebos op 28-04-2016 09:40
#112
Het zijn 18.000
]vliegbewegingen per jaar voor de General Aviation, dat zijn dus starts en landingen .
Omgerekend dus 9000 landingen per jaar en 9000 starts. De sleepstarts van het motorvliegtuig zullen voor de vliegbewegingen meetellen ,( start en landing.)
lierstarts zullen niet meetellen voor vliegbewegingen.
Gewijzigd door Jan Hulzebos op 28-04-2016 10:00
Geplaatst door Sieb op 28-04-2016 10:44
#113
Jan Hulzebos schreef:
Het zijn 18.000
]vliegbewegingen per jaar voor de General Aviation, dat zijn dus starts en landingen .
Omgerekend dus 9000 landingen per jaar en 9000 starts. De sleepstarts van het motorvliegtuig zullen voor de vliegbewegingen meetellen ,( start en landing.)
lierstarts zullen niet meetellen voor vliegbewegingen.
Klopt Jan,
http://www.overij...4_2016.pdf niet gemotoriseerde vliegbewegingen ( 10.000 zweefvliegbewegingen) blijven buiten de 20.000 GA bewegingen.
Gewijzigd door Sieb op 28-04-2016 10:45