Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Zweefvliegervaring hielp in Hudson Bay
Geplaatst door Thermiek op 18-01-2009 16:14
#1
Zweefvliegervaring hielp in Hudson Bay. Bekijk filmpje.
http://www.ktvu.com/news/18495779/detail.html?taf=fran
Gewijzigd door Thermiek op 18-01-2009 16:14
Geplaatst door Dennie op 18-01-2009 19:24
#2
Zo zie je maar weer dat
de beste piloten zweefvliegers zijn :tup
Geplaatst door Paul F op 18-01-2009 20:01
#3
Ook het NRC Handelsblad [1] schreef over een zweefvlieger. Wellicht helpt dit de politiek inzien dat zweefvliegen zeker een maatschappelijk nut heeft. En nog maar te vergeten hoeveel luchtmacht piloten een zweefvliegachtergrond hebben (zie bijvoorbeeld [2]). En misschien had de bijlmer ramp wel voorkomen kunnen worden als de piloot zweefvlieger was geweest (leuke tweede kamer vraag overigens).
[1]
http://www.nrc.nl...j_New_York
[2]
http://topgunholl...
Gewijzigd door Paul F op 18-01-2009 20:34
Geplaatst door juliettbravo op 18-01-2009 20:08
#4
Inderdaad, want wie zien we hier weer voorbij komen?
Geplaatst door Ruud Holswilder op 19-01-2009 11:23
#5
Tot nu toe is er nog niets officieels gepubliceerd.
Ook heeft de crew nog niet mogen praten met de pers omdat het onderzoek nog in volle gang is.
Ik denk ook dat ervaring als zweefvlieger een duidelijk positieve rol kan spelen bij dit soort voorvallen, maar ik zou dat graag bevestigd willen zien via een verklaring van de crew.
Ik ben zeer benieuwd naar het commentaar van capt. Sullenberger zelf.
Geplaatst door maaikgollef op 19-01-2009 12:58
#6
[url]http://www.popularmechanics.com/blogs/science_news/4299754.html
[/url]
Did the Hudson Plane Crash Pilot's Glider Experience Help Him Land Flight 1549? - Popular Mechanics
ook met tekst
Geplaatst door Ruud Holswilder op 19-01-2009 13:25
#7
ja, allemaal leuk en wel al die stuurlui aan de wal
(in dit geval letterlijk), maar ik ben juist benieuwd naar de verhalen van de crew.
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 21-01-2009 16:50
Geplaatst door webmaster op 19-01-2009 13:32
#8
Gimli Glider is the nickname of an Air Canada aircraft which was involved in an infamous aviation incident. On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, about halfway through its flight from Montreal to Edmonton. The crew was able to glide the aircraft safely to an emergency landing at Gimli Industrial Park Airport, a former airbase at Gimli, Manitoba.
Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in
Wikipedia het complete verhaal.
Geplaatst door gremmen op 19-01-2009 14:20
#9
Helemaal eens met Ruud. Zouden we ook zo durven speculeren als het mis was gegaan?
Geplaatst door bertbron op 19-01-2009 14:38
#10
webmaster schreef:
Gimli On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, ...............
Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in
Wikipedia het complete verhaal.
En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (
met brandstof:))
Geplaatst door hobbit op 19-01-2009 18:41
#11
Bert Bron schreef:
webmaster schreef:
Gimli On 23 July 1983, a Boeing 767-200 jet, Air Canada Flight 143, ran completely out of fuel at 41,000 feet (12,500 m) altitude, ...............
Ook deze gezagvoerder was een ervaren zweefvlieger. Lees in
Wikipedia het complete verhaal.
En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (
met brandstof:))
maar wel met slippen
http://www.youtub...lBsqEtKTGU
Geplaatst door marcovth op 22-01-2009 18:29
#12
En deze gezagvoerder had, als zweefvlieger, zeker geen ervaring met het vullen van de tanks. (met brandstof:))
Het probleem was dat Canada (de wet) net was overgestapt van gallons naar liters, maar dat het personeel niet goed getrained was.
Als ik mij goed herinner berekende de piloten de brandstof in gallons, en het grondpersoneel vulde het vliegtuig in liters. Je tankt dan ongeveer 4 keer minder.
Details ! :)
- Marco (Montreal)
Geplaatst door Jan de Hulster op 24-01-2009 18:09
#13
http://www.aopa.org/training/articles/2009/090122gliders.html?WT.adv=adv1
Geplaatst door dick kemp op 24-01-2009 23:16
#14
Ervaring als zweefvlieger of niet, het blijft bijzonder knap als je zo relatief laag zit, 3200ft, waarbij eerst nog moet uitvinden wat je status is, om dan de juiste beslissing te nemen en met een glijgetal van iets van 1 :17, veilig te landen.
http://flightawar...A/tracklog
http://flightawar.../KLGA/KLGA
Dick Kemp