Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Van zweefvliegtuig naar Boeing 747

Geplaatst door Ruud Holswilder op 30-12-2010 10:00
#1

Op 30-12-2010 in de Stentor

Van zweefvliegtuig naar Boeing 747
door Arjan Bosch . donderdag 30 december 2010 | 07:00


www.destentor.nl/multimedia/archive/01684/ST_13311764_133117_1684995h.jpg
In de hangar van Aeroclub Salland wordt in deze koude dagen hard gepoetst en gesleuteld aan de zweefvliegtuigen. Jongeren kunnen, als ze aan alle eisen voldoen, met subsidie leren zweefvliegen. In de hangar van Aeroclub Salland wordt in deze koude dagen hard gepoetst en gesleuteld aan de zweefvliegtuigen. Jongeren kunnen, als ze aan alle eisen voldoen, met subsidie leren zweefvliegen.



LEMELERVELD - Sneeuw is wit, maar de verschillende zweefvliegtuigen in de hangar in Lemelerveld zijn na een flinke poetsbeurt nog veel witter.

Aero Club Salland is druk doende om de zwevers voor het komende seizoen weer in topconditie te brengen. Want, zo voorspelt pr-man Harry Wiertz, het gaat het komende jaar storm lopen bij de club.

De zweefvliegvereniging, de grootste van 't land, maakt ook dit jaar gebruik van de subsidiepot die de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVL) beschikbaar heeft gesteld om jeugdleden aan de club te binden.

Want de luchtvaart kampt met een tekort aan piloten. Via het zweefvliegen hoopt de bond ook de burgerluchtvaart van nieuwe vliegers te kunnen voorzien.

"Iedere piloot vindt uiteindelijk het zweefvliegen het leukst, ook als ze in een straaljager of Boeing hebben gezeten", meent Wiertz. "Je kunt het vergelijken met zeilen of in een oceaanstomer zitten. Met een zweefvliegtuig kun je een blokje om, een burgervlucht gaat zo snel mogelijk van A naar B. Je kunt dan niet alle hoeken en gaten in duiken."

Met de regeling die de jeugdige piloten voor een prikkie - opgeteld kan de korting oplopen tot 359 euro - laat ruiken aan het zweefvliegen hoopt de club nieuwe leden aan zich te kunnen binden.

Inmiddels heeft de vereniging 150 zwevende leden, een dertigtal volgt de club met belangstelling vanaf de grond en helpt bijvoorbeeld met sleutelen.

Dat laatste gebeurt op het moment volop, de lucht is te koud om in te vliegen. "Een zweefvlieger maakt gebruik van opstijgende warme lucht", legt Wiertz uit. "Dat is nu met al die sneeuw en kou bepaald niet het geval. Alle vliegtuigen moeten aan de technische en veiligheidseisen voldoen. Dan zijn dit prima momenten om de controles uit te voeren."

De iFly-regeling, zoals de subsidiëring wordt genoemd, is bedoeld voor jonge vliegers van 14 tot en met 19 jaar. In totaal zijn er tachtig stoeltjes te vergeven.

Aan de toelating zitten overigens wel een hoop eisen, niet iedereen die het leuk lijkt om even met de knuppel te spelen komt in aanmerking voor het 'pilotenbestaan'. "De subsidie is bestemd voor havo- of vwo-scholieren met Nederlands, Engels, wiskunde en natuurkunde in hun vakkenpakket", deelt Wiertz de eisen mee.

"Ze mogen bovendien nog geen vliegervaring hebben, en ze moeten voldoen aan de medische voorwaarden voor de burgerluchtvaart. Pas dan heeft iemand kans om voor de cursus geselecteerd te worden."

Geplaatst door Yves op 30-12-2010 11:09
#2

Ruud_Holswilder schreef:
Op 30-12-2010 in de Stentor


Want de luchtvaart kampt met een tekort aan piloten. Via het zweefvliegen hoopt de bond ook de burgerluchtvaart van nieuwe vliegers te kunnen voorzien.


Ohja? En daarom zoveel piloten werkloos??

Geplaatst door maaikgollef op 30-12-2010 11:22
#3

http://www.nu.nl/economie/2412325/abn-amro-strenger-met-tophypotheken.html

let even op de genoemde beroepsgroepen.

Ennuh...verder geweldige PR voor onze club hoor. Hulde@Harrie :clap

heb gisteren weer een paar nieuwe aanmeldingen mogen meenemen uit onze postbus.:music

Gewijzigd door maaikgollef op 30-12-2010 11:22

Geplaatst door michiel b op 30-12-2010 13:06
#4

Leuk dat er eens iets gepubliceerd wordt tijdens het winteronderhoud! Dat heb ik nog niet vaak gezien.

Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er zo met nadruk vermeld wordt dat ook scholieren aan 'een hoop eisen' moeten voldoen. (2x zelfs)
Je wilt zweefvliegen toch laagdrempelig houden? Het lijkt me een beetje afschrikkend overkomen.

Hebben jullie afgelopen jaren veel nieuwe scholieren/studenten gehad dat jullie verwachten dat het komend jaar weer storm gaat lopen? En is dat dan ook de reden om een selectie te willen maken?

Gewijzigd door michiel b op 30-12-2010 13:07

Geplaatst door gerritjan op 30-12-2010 14:02
#5

michiel b schreef:
Leuk dat er eens iets gepubliceerd wordt tijdens het winteronderhoud! Dat heb ik nog niet vaak gezien.

Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er zo met nadruk vermeld wordt dat ook scholieren aan 'een hoop eisen' moeten voldoen. (2x zelfs)
Je wilt zweefvliegen toch laagdrempelig houden? Het lijkt me een beetje afschrikkend overkomen.

Hebben jullie afgelopen jaren veel nieuwe scholieren/studenten gehad dat jullie verwachten dat het komend jaar weer storm gaat lopen? En is dat dan ook de reden om een selectie te willen maken?


Die voorwaarden worden neem ik aan niet door de club gesteld maar door de sponsor van de iFly-regeling.
Dat zal wel EPST zijn. Daar willen ze graag zeker weten dat de iFlyers ook potentiele kandidaten voor luchtvaartmaatschappijen zijn.

GJ

Geplaatst door Frank Hiemstra op 30-12-2010 14:05
#6

In kader van de missie van het ABZ (transparantie tussen de verschillende zweefclubs); Misschien moet de ACS eens laten zien hoe ze hun PR doen, wat de verschillende ledenconstructies zijn, aanbod van cursussen etc.

Misschien kunnen we daar wat van leren!? ;)

Cheers!

Gewijzigd door Frank Hiemstra op 30-12-2010 14:06

Geplaatst door Sieb op 30-12-2010 15:00
#7

Ruud_Holswilder schreef:
Op 30-12-2010 in de Stentor

De zweefvliegvereniging, de grootste van 't land
[/quote]

Ow? :hless

Ik kan het niet laten even te reageren als voorzitter van de grootste zweefvliegclub (de ACvZ) van 't land met 185 zwevende leden en 55 kisten op Soesterberg. :lol

Geplaatst door jaspergrannetia op 30-12-2010 15:31
#8

@Michiel B
Wij hebben de laatste jaren veel jeugdleden verwelkomd en wat ons betreft mogen daar nog veel meer bij komen. De selectie die wordt genoemd doen wij niet, wij verwelkomen de jongeren die via iFly bij ons worden ingedeeld.

Een aantal jongeren kwam binnen via de iFly, maar daarnaast hebben wij ook veel 'losse' aanloop. Een van de 'succesfactoren' is dat jeugd jeugd aantrekt. Vraag een puber maar waar hij liever lid wordt: een club met allemaal pubers en een paar meisjes of bij 'een club met allemaal ouwe mensen' (gechargeerd), dan weet hij/zij het wel. Dat moet je dus ook tot uiting laten komen in je promotieuitingen. Zet zoveel mogelijk jonge mensen op zonnige momenten op de foto in je folder en niet een veld vol 'ouwe mensen'. Goed voorbeeld is de foto bij het artikel hierboven. Of we met dit jeugdlid veel leden zullen trekken moeten we nog even zien (geintje, Jeroen), maar het is wel jeugd op de foto.

Verder ben ik het wel met je eens dat er misschien minder nadruk zou moeten liggen op de drempels voor het meedoen, maar je hebt niet altijd helemaal in de hand hoe het in de krant komt.

@Frank
De lidmaatschapsconstructies staan op onze site, maar die zijn niet zo bijzonder, geloof ik. V.w.b. de PR en marketing hebben wij ook niet zo heel veel magisch denk ik, maar we hebben wel vrij duidelijke keuzes gemaakt over wat we in de markting en pr-hoek wel doen en wat we niet doen. Je kunt niet alles doen en je moet je goed afvragen hoe je gezien wilt worden.

Verder is het soms ook heel praktisch. Harrie Wiertz laat eigenlijk gewoon geen kans voorbij gaan om persberichten de deur uit te doen. Sallandse Tweedaagse? Persbericht. Winterwerk? Perbericht. 40 jarig jubileum? Persbericht. Dat werkt goed.

Het lijkt soms schieten met hagel, maar met name in de lokale pers krijgen we er best veel aandacht mee. En wij denken dat de lokale pers meer oplevert dan de landelijke pers. Voor de landelijke blik vertrouwen wij op internet.

Verder zoekt onze marketinggroep sinds een aantal jaren geleden actief contact met mensen die ons veld bezoeken voor een startje, een dagcursus of een cursus van twee weken. We weten nu veel beter waarom mensen komen, terugkomen of weg blijven nadat ze een keer bij ons zijn geweest. Dat is op zich geen steen der wijzen, maar meten is weten, ook (of juist) in de marketing. Op basis van deze inzichten passen we ons aanbod aan en doen we mensen ook speciale aanbiedingen, om ze toch maar weer een keer terug te laten komen.

@Sieb
Wij Neder-Saksen zien jullie Randstedelingen eigenlijk als een ander land, vandaar... :)

Gewijzigd door jaspergrannetia op 30-12-2010 15:36

Geplaatst door Ruud Holswilder op 30-12-2010 17:35
#9

Yves schreef:
Ohja? En daarom zoveel piloten werkloos??

Dan heb je deze zin in het artikel waarschijnlijk over het hoofd gezien:
Want, zo voorspelt pr-man Harry Wiertz, het gaat het komende jaar storm lopen bij de club.

Deze voorspellende PR-man heeft waarschijnlijk in zijn glazen bol gezien dat de vele honderden werkeloze piloten binnenkort een baan hebben en dat er vervolgens een pilotentekort ontstaat?
Dat is toch wel een knap staaltje voorspellerij :clap :tup

Geplaatst door frans op 30-12-2010 18:08
#10

Pffff,
ruik ik hier frustratie? miskenning?
Op mijn oude club hadden we daar een goeie psychiater voor (alhoewel Oedske er een stuk beter uitziet..:D).
Dat is Dhr. Prof. Doctor A. Nus.

Adelbert, als je je mail gelezen hebt; kom er maar in.....

Geplaatst door Harrie Wiertz op 30-12-2010 22:47
#11

Die voorspellende PR-man is Harry, da's mijn broer, en wat die allemaal voor onzin uitkraamt... Harrie Wiertz

Geplaatst door Otto Foelkel op 30-12-2010 23:15
#12

Niets nieuws onder de zon dus.
52 jaar geleden heb ik voor een appel en een ei ook zo'n gesubsidieerde opleiding gevolgd.
Ongeveer dezelfde eisen werden toen gesteld.
Dit onderwerp is trouwens al eerder behandeld en met name Marion Rozema heeft terecht gewaarschuwd voor de huidige malaise in de grote luchtvaart.
Zolang clubs maar waarschuwen voor dit fenomeen, is er niets aan de hand en kan op deze manier wat jong bloed worden aangetrokken.

Geplaatst door Yves op 31-12-2010 01:44
#13

Ruud_Holswilder schreef:
Yves schreef:
Ohja? En daarom zoveel piloten werkloos??

Dan heb je deze zin in het artikel waarschijnlijk over het hoofd gezien:
Want, zo voorspelt pr-man Harry Wiertz, het gaat het komende jaar storm lopen bij de club.

Deze voorspellende PR-man heeft waarschijnlijk in zijn glazen bol gezien dat de vele honderden werkeloze piloten binnenkort een baan hebben en dat er vervolgens een pilotentekort ontstaat?
Dat is toch wel een knap staaltje voorspellerij :clap :tup


Nee ik heb die zin niet over het hoofd gezien Ruud. De zin die jij citeert verwijst naar de club. In de zin die ik citeer verwijzen ze naar de burgerluchtvaart en schetsen ze het beeld dat er nu veel vraag is naar piloten.

Als ik piloten hoor die al minstens 2 jaar zonder baan zitten, spreek ik niet van een tekort;)

Geplaatst door jaspergrannetia op 31-12-2010 08:03
#14

Yves schreef:
Ruud_Holswilder schreef:
Yves schreef:
Ohja? En daarom zoveel piloten werkloos??

Dan heb je deze zin in het artikel waarschijnlijk over het hoofd gezien:
Want, zo voorspelt pr-man Harry Wiertz, het gaat het komende jaar storm lopen bij de club.

Deze voorspellende PR-man heeft waarschijnlijk in zijn glazen bol gezien dat de vele honderden werkeloze piloten binnenkort een baan hebben en dat er vervolgens een pilotentekort ontstaat?
Dat is toch wel een knap staaltje voorspellerij :clap :tup


Nee ik heb die zin niet over het hoofd gezien Ruud. De zin die jij citeert verwijst naar de club. In de zin die ik citeer verwijzen ze naar de burgerluchtvaart en schetsen ze het beeld dat er nu veel vraag is naar piloten.

Als ik piloten hoor die al minstens 2 jaar zonder baan zitten, spreek ik niet van een tekort;)


Ook hier geldt misschien dat je als club niet helemaal kunt bepalen hoe je boodschap uiteindelijk in de krant komt. Als je BN'er bent en je komt in de Linda, dan laat je je management het verhaal nog even nakijken voor het wordt gepubliceerd, maar op dit niveau werkt dat misschien niet helemaal zo.

Verder denk ik niet dat we over vijf jaar telefoontjes zullen krijgen van vliegers die op basis van dit artikel werkloos zijn geworden. Wij hebben, zoals de meeste clubs, een aantal (ex-)verkeersvliegers rondlopen, die de jeugd een genuanceerder beeld kunnen geven op de arbeidsmarkt voor vliegers en dat ook wel doen.

Wij zijn in ieder geval erg blij met de iFly, omdat we op deze manier veel jonge leden zien komen die vaak na een jaar blijven hangen. :)

Geplaatst door bertbron op 31-12-2010 11:12
#15

Sieb schreef:
Ow? :hless
Ik kan het niet laten even te reageren als voorzitter van de grootste zweefvliegclub (de ACvZ) van 't land met 185 zwevende leden en 55 kisten op Soesterberg. :lol


Tja wat is de grootste club? Gezien aantal uren en starts is Salland koploper. Maar ja wat echt telt is de gemiddelde vluchtduur en dan is uiteraard Hoogeveen koploper!;)
dl.dropbox.com/u/2487172/Starts_2009.jpg
Prettige jaarwisseling allemaal.

Geplaatst door borisbroere op 31-12-2010 13:01
#16

Tja, het mag dan een vereniging zijn zonder veld, maar volgens mij is de VHZ nog altijd de vereniging met de meeste leden! ;):)

Geplaatst door Bier op 31-12-2010 15:10
#17

Wat dacht je van de KNVvL B)

Geplaatst door Ruud Holswilder op 02-01-2011 20:59
#18

Harrie Wiertz schreef:
Die voorspellende PR-man is Harry, da's mijn broer, en wat die allemaal voor onzin uitkraamt... Harrie Wiertz

Na het lezen van de Stentor heeft Lufthansa besloten om het personeelsbestand te gaan uitbreiden ;)

Geplaatst door maaikgollef op 03-01-2011 08:46
#19

zo zie je maar weer wat voor visionairs er bij ons rondlopen. B)

Geplaatst door Ruud Holswilder op 03-01-2011 12:54
#20

maaikgollef schreef:
zo zie je maar weer wat voor visionairs er bij ons rondlopen. B)

Mestdampen kunnen soms zeer verheffend werken? ;)

Geplaatst door maaikgollef op 03-01-2011 14:46
#21

Ruud_Holswilder schreef:
maaikgollef schreef:
zo zie je maar weer wat voor visionairs er bij ons rondlopen. B)

Mestdampen kunnen soms zeer verheffend werken? ;)


Als dat waar is zal Terlet een bron van briljante geesten zijn, Ruud. Volgens mij ligt er op dit moment meer stront op en rond jouw veld dan er in de afgelopen 40 jaar over Salland is uitgestort.

Gewijzigd door maaikgollef op 03-01-2011 14:48

Geplaatst door Otto Foelkel op 03-01-2011 15:52
#22

maaikgollef schreef:
Als dat waar is zal Terlet een bron van briljante geesten zijn, Ruud. Volgens mij ligt er op dit moment meer stront op en rond jouw veld dan er in de afgelopen 40 jaar over Salland is uitgestort.

De zwijnen, die daar verantwoordelijk voor zijn, weigeren te vertrekken, maar de SNZT heeft nu een afschotvergunning verleend.