Op 15 november vond er een overleg plaats van de luchtverkeerscommissie (LVC). Hierbij zijn o.a. de volgende onderwerpen ter sprake gekomen:
1. CTR Beek
Zoals eerder aangekondigd, wordt de CTR Beek gewijzigd. Omdat dit meer tijd kost dan voorzien is op dit moment nog geen implementatiedatum bekend.
2. Luchtruimvisie
De luchtruimvisie is op 10 september jl. aangeboden aan de Minister van Infrastructuur en Milieu. De visie wordt 19 december besproken in de vaste kamercommissie I en M van de Tweede kamer. In de volgende fase gaat er invulling gegeven worden aan de luchtruimvisie en de beleidsagenda Luchtruim. Over de werkwijze zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt. Uitgangspunt hierbij is het continueren van de werkwijze die gehanteerd is bij het opstellen van de Luchtruimvisie, waarbij de GA ook betrokken is geweest.
3. Teuge
Voor de korte termijn is een oplossing in zicht voor de coördinatieproblemen tussen civiele en militaire luchtverkeersleiding betreffende parachutespringen. Helaas is dit een oplossing die niet voor de lange termijn stand kan houden. De betrokken partijen streven ernaar ruim voor het nieuwe seizoen (maart 2013) de gewenste oplossing te hebben uitgewerkt en geïmplementeerd. Zodra meer bekend is wordt de LVC geïnformeerd.
4. 8.33 kHz gesepareerde kanalen
De Europese Commissie schrijft voor dat per 2014 25% van de radiofrequenties bij vliegverkeer omgezet moet zijn naar 8.33 kHz. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zal naar verwachting voldoen aan deze eis. Per 1 januari 2018 moet de omzetting volledig gerealiseerd zijn. De LVC verwacht geen problemen met het halen van deze deadline.
5. Airspace infringements
In opdracht van de LVC is er een projectgroep opgezet, waar de General Aviation (GA) ook in participeert, met als doel het aantal luchtruimschendingen te reduceren. Uit de cijfers van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) blijkt dat de inspanningen van dit jaar nog geen resultaat hebben gehad.
6. Frysian Flag 2013
Frysian Flag, een grote militaire oefening waar de marine, land- en luchtmacht aan deelnemen, staat het komende jaar gepland voor de weken 16 en 17 in april. Binnenkort vindt er een overleg plaats over de mogelijke gevolgen van de oefening voor de overige luchtvarenden.
bron: KNVvL