Luchtruimvisie aangeboden aan Tweede Kamer (met reactie KNVvL)
Geplaatst door webmaster op 14-09-2012 15:07
Op 10 september j.l. werd de Luchtruimvisie door Staatssecretaris Ministerie Infrastructuur en Milieu Joop Atsma aangeboden aan de Tweede Kamer. Oorspronkelijk zou deze visie nog voor de zomer aangeboden worden, maar door de vele inbreng van GA partijen, en de benodigde verwerkingstijd van dit commentaar bij het Ministerie van IenM, is dit niet gehaald. De visie is dan ook een groot stuk, bestaande uit 2 hoofddocumenten en 4 bijlagen van in totaal 359 pagina's. Zij geeft uitwerking aan het beleid zoals vastgelegd in de luchtvaartnota. Indertijd heeft de KNVvL uitgebreid commentaar geleverd op de conceptvisie hetgeen via het Centrum Publieksparticipatie heeft plaatsgevonden.

Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
Op 10 september j.l. werd de Luchtruimvisie door Staatssecretaris Ministerie Infrastructuur en Milieu Joop Atsma aangeboden aan de Tweede Kamer. Oorspronkelijk zou deze visie nog voor de zomer aangeboden worden, maar door de vele inbreng van GA partijen, en de benodigde verwerkingstijd van dit commentaar bij het Ministerie van IenM, is dit niet gehaald. De visie is dan ook een groot stuk, bestaande uit 2 hoofddocumenten en 4 bijlagen van in totaal 359 pagina's. Zij geeft uitwerking aan het beleid zoals vastgelegd in de luchtvaartnota. Indertijd heeft de KNVvL uitgebreid commentaar geleverd op de conceptvisie hetgeen via het Centrum Publieksparticipatie heeft plaatsgevonden. De reactie van de KNVvL is HIER te vinden. Deze beslaat 26 pagina's.

De luchtruimvisie moet het beleidsstuk worden voor de komende 15 jaar met daarin een werkconcept over hoe het luchtruim er in de toekomst uit moet zien. De KNVvL heeft de volgende punten aan de orde gesteld. Zij heeft zich gepositioneerd als enige belanghebbende partij voor luchtsporten in Nederland. De rol en houding van LVNL - waar de KNVvL vraagtekens bij stelt - is toegelicht, evenals de voorgenomen prioritering van de toegang tot het luchtruim. De mix van IFR en VFR verkeer ligt in het verlengde van het luchtvaartbeleid waarbij de neiging bestaat om IFR verkeer als belangrijker te zien van VFR verkeer. De KNVvL is het hier niet mee eens, immers het meeste luchtverkeer is VFR, zowel in aantal vliegtuigen als in vliegbewegingen. Er is ook gereageerd op niet nader gekwantificeerde begrippen als "veiligheid", "efficiënt", "optimaal" en "schaarste" (van luchtruim). De KNVvL is niet tegen deze termen an sich, maar wel tegen het gebruik hiervan zonder enige normering. Onder de noemer veiligheid kan bijvoorbeeld bijna alles verboden of doodgereguleerd worden terwijl schaarste gebruikt kan worden om stukken van het luchtruim af te sluiten. Onnodig te zeggen dat de hoeveelheid luchtruim natuurlijk niet wijzigt. Ook is er gereageerd op de verkeersdichtheid, het gebruik van vaste routes, het opstellen van een CBA-land, Flexible Use of Airspace (FUA), de introductie van een 4de IAF, Schiphol en het door LVNL gehanteerde afhandelingsconcept en de gebruiksruimte voor het GA verkeer en luchtsporten. Er is afgesloten met een aantal suggesties ter verbetering en verandering van de visie.

De aangeboden versie is HIER digitaal beschikbaar. Bezien moet worden of en in hoeverre het KNVvL commentaar verwerkt is. Als dit onvoldoende gebeurd is dan zal de KNVvL de belangen via haar contacten in de Kamer en met de politiek moeten gaan behartigen.

bron: KNVvL