Overleg met LVNL over verbetering aeronautische informatie
Geplaatst door webmaster op 23-07-2012 13:43
KNVvL en AOPA zijn betrokken bij een landelijk project om het aantal airspace infringements terug te dringen. De verantwoordelijkheid ligt hierbij grotendeels bij de piloot, maar voor een goede vluchtvoorbereiding is de beschikbaarheid van aeronautische informatie essentieel. KNVvL en AOPA zijn daarom in overleg met LVNL om te inventariseren welke verbeteringen mogelijk en wenselijk zijn, en welke ontwikkelingen er op nationaal en internationaal vlak gaande zijn.
Lees meer . . . .
Uitgebreid nieuws
KNVvL en AOPA zijn betrokken bij een landelijk project om het aantal airspace infringements terug te dringen. De verantwoordelijkheid ligt hierbij grotendeels bij de piloot, maar voor een goede vluchtvoorbereiding is de beschikbaarheid van aeronautische informatie essentieel. KNVvL en AOPA zijn daarom in overleg met LVNL om te inventariseren welke verbeteringen mogelijk en wenselijk zijn, en welke ontwikkelingen er op nationaal en internationaal vlak gaande zijn.
Ten aanzien van de aeronautische informatie is het van belang dat deze compleet, overzichtelijk, bruikbaar en tijdig is. Vanuit de gebruikers is er een grote wens dat de luchtruimtestructuur en NOTAM's digitaal ontsloten worden en ingelezen kunnen worden in een GPS-systeem naar keuze. De markt voorziet al in systemen die dit doen, maar deze zijn veelal niet accuraat. De vraag is of AIS (aeronautical information services) data beschikbaar moet stellen zodat de markt deze kan verwerken in eigen systemen (of apps), of dat zij zelf met een systeem komen.
Daarnaast is de informatie niet voor iedereen te vinden. LVNL geeft aan dat de website van AIS wordt verbeterd, en er er gaat bekeken worden of er een 'one-stop-shop' kan komen, waarbij de piloot via een portal of website alle benodigde informatie eenvoudiger beschikbaar komt.
De NOTAM's zijn nu lastig leesbaar. Een lijst van alle NOTAM's moet doorlopen worden en op basis van coördinaten moet bekeken worden welke relevant zijn voor de betreffende vlucht. Dit is weinig gebruiksvriendelijk, maar de weergave van de AIP en NOTAM's zijn onderhevig aan ICAO standaarden. Op internationaal vlak zijn er diverse ontwikkelingen die er voor moeten zorgen dat de informatievoorziening aan piloten wordt verbeterd. X-notam, een digitale weergave van NOTAM's, maakt het bijvoorbeeld mogelijk deze eenvoudig weer te geven op kaarten of in te lezen in apparatuur. In het voorjaar van 2013 gaat daarvan de eerste fase van start.
Deels is het dus een kwestie van geduld hebben, maar er gaat ook bekeken worden welke mogelijkheden er tot die tijd mogelijk zijn, en welke aanvullend nodig zijn.
bron: KNVvL