Werkafspraken met overheid omzetting naar Europese brevetten
Geplaatst door webmaster op 17-07-2012 09:40
AOPA, KNVvL en NACA zijn in gesprek met de overheid op welke wijze de nationale brevetten worden omgezet Europese. De bestaande regelgeving en beleid van alle Europese overheden op het gebied van brevetten en medicals wordt per 8 april 2012 vervangen door de nieuwe Europese EASA-FCL regelgeving.  Enerzijds gaat het hier over de technische omzetting van nationale naar Europese brevetten, anderzijds waar organisaties aan moeten voldoen (o.a. opleidingsorganisaties, de overheid en het KEI). Daartoe heeft de GA een gezamenlijke position paper opgesteld en aangeboden aan de staatssecretaris. Hierop heeft het ministerie positief gereageerd. Een kleine delegatie van de sector partijen heeft de start gemaakt voor het overleg met het ministerie over de EASA Part FCL. Dit overleg stond vooral in het teken van werk- en procesafspraken.

Lees meer . . .
Uitgebreid nieuws
AOPA, KNVvL en NACA zijn in gesprek met de overheid op welke wijze de nationale brevetten worden omgezet Europese. De bestaande regelgeving en beleid van alle Europese overheden op het gebied van brevetten en medicals wordt per 8 april 2012 vervangen door de nieuwe Europese EASA-FCL regelgeving.  Enerzijds gaat het hier over de technische omzetting van nationale naar Europese brevetten, anderzijds waar organisaties aan moeten voldoen (o.a. opleidingsorganisaties, de overheid en het KEI). Daartoe heeft de GA een gezamenlijke position paper opgesteld en aangeboden aan de staatssecretaris. Hierop heeft het ministerie positief gereageerd. Een kleine delegatie van de sector partijen heeft de start gemaakt voor het overleg met het ministerie over de EASA Part FCL. Dit overleg stond vooral in het teken van werk- en procesafspraken.

Het ministerie nodigde ons uit naar aanleiding van de aanbieding van de position paper aan de directeur luchtvaart van Directoraat-generaal Bereikbaareid (DGB) .

Duidelijk werd dat Inspectie Leefbaarheid Transport (ILT) de implementatie van de EASA regels voor zijn rekening zal nemen en daar een conversieschema voor opstelt. Op de punten waar de conversie niet naadloos kan worden geļmplementeerd zal de beleidsinbreng van DGB nodig zijn. Dit gaat zeker over de medicals, LAPL en de opleidingen. De sectorpartijen worden hierbij betrokken om zoveel mogelijk praktijk gebaseerde oplossingen te vinden.

De sector partijen zijn positief over de opening die de overheid aan ons  biedt en zullen zich inspannen om de overgang zo acceptabel mogelijk te maken. Er zijn beperkingen vanuit de EASA regels maar er is vertrouwen dat we in Nederland een systeem krijgen dat goed aansluit op de Europese harmonisatie van de regels voor de luchtvaart. De ervaringen van de landen die op ons voorlopen, Engeland en Zwitserland, zullen zeker worden meegenomen.

Parallel hieraan wordt er gesproken over de wijze waarop brevetuitgifte gedaan zal worden door het KEI.

bron: knvvl