Onderhoud MilATCC - alternatieve dienstverlening Dutch Mill
Geplaatst door webmaster op 21-04-2010 13:02
In het weekend van 23, 24 en 25 april 2010 is het noodzakelijk dat groot onderhoud wordt gepleegd aan de technische apparatuur van het militaire luchtverkeersleidingscentrum (het MilATCC) op Nieuw Milligen. Als gevolg van deze werkzaamheden wordt de stroomvoorziening volledig uitgeschakeld waardoor er geen radar en verbindingssystemen beschikbaar zijn op de genoemde locatie. De werkzaamheden starten op vrijdag 23 april om 22.30 uur lokale tijd.
Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
In het weekend van 23, 24 en 25 april 2010 is het noodzakelijk dat groot onderhoud wordt gepleegd aan de technische apparatuur van het militaire luchtverkeersleidingscentrum (het MilATCC) op Nieuw Milligen. Als gevolg van deze werkzaamheden wordt de stroomvoorziening volledig uitgeschakeld waardoor er geen radar en verbindingssystemen beschikbaar zijn op de genoemde locatie. De werkzaamheden starten op vrijdag 23 april om 22.30 uur lokale tijd.
Vanaf dat moment zal het MilATCC niet meer in staat zijn luchtverkeersleiding uit te oefenen vanuit de eigen operationele ruimte. Om toch de vereiste dienstverlening te kunnen verzorgen worden op verschillende locaties werkposities ingericht. Het streven is de werkzaamheden uiterlijk op zondag 25 april te hebben afgerond waarna de normale werkposities weer zullen worden bemand.
Tijdelijke procedures
Voor de afhandeling van de diverse soorten luchtverkeer zijn alternatieve posities beschikbaar en is er sprake van beperkingen in radardekking en radiodekking:
a. Afhandeling VFR luchtverkeer.
De te gebruiken radiofrequentie blijft de 132.350. Er dient rekening te worden gehouden met een verminderde radiodekking in het zuid-oostelijke gedeelte van de Amsterdam FIR. Daardoor bestaat de mogelijkheid dat een oproep op de reguliere VFR frequentie niet meteen wordt ontvangen.
b. Afhandeling IFR verkeer.
Voor het uitvoeren dan wel openen van een IFR vlucht dient, naast de genoemde beperking in radiodekking, ook rekening te worden gehouden met een verminderde radardekking. De afhandeling van IFR verkeer vindt plaats vanaf de LVNL locatie op Schiphol Oost.
c. Afhandeling luchtverkeer van en naar de vliegbasis Eindhoven.
Voor de afhandeling van het luchtverkeer van en naar de vliegbasis Eindhoven is ook een werkpositie ingericht bij de LVNL op Schiphol Oost. De militaire luchtverkeersleiders zijn bij de LVNL bereikbaar via het telefoonnummer: 020 406 2902 (AC01P)
d. Alerting service.
Vanaf de aanvang van de werkzaamheden is de alerting service normaal beschikbaar. Om de verminderde radiodekking in het zuid oostelijke gedeelte van de Amsterdam FIR te compenseren wordt de alerting service gedurende UDP tevens verzorgd vanaf een werkpositie op de vliegbasis Eindhoven. Hiermee is de vereiste landelijke dekking van de noodfrequentie (121.5 mhz) verzekerd.
Zodra de werkzaamheden zijn afgerond en de luchtverkeersleidingssystemen operationeel inzetbaar zijn verklaard, zullen de werkzaamheden weer vanuit het MilATCC gebouw worden uitgevoerd. Gelet op het belang om terdege rekening te houden met de implicaties van de werkzaamheden op het MilATCC bij het plannen en uitvoeren van vluchten in het verantwoordingsgebied van het MilATCC, verzoek ik u om de inhoud van deze brief bekend te stellen onder uw leden zodat de overlast tot een minimum wordt beperkt en zoveel mogelijk gebruikers van het luchtruim tijdig op de hoogte zijn van deze afwijkende taakuitvoering. Naast deze brief worden vanzelfsprekend ook reguliere publicatiemiddelen, zoals de NOTAM, ingezet om de luchtruimgebruikers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen met betrekking tot deze werkzaamheden.