Onze junioren hebben hun mannetje gestaan: in de clubklasse een 1e (Tim) en een 3e (Rene) plaats en in de cominatie-klasse eveneens een 3e plek (Peter). Frank had een onfortuinelijke buitenlanding op dag 2 anders had hij ook zeker in het rijtje gestaan.
3 mei 2008 18:00 u.
De wedstrijd is ten einde!! Met helaas vandaag een gecancelde dag door
al buienactiviteiten. Vannochtend zijn alle klasses wel nog opgesteld, maar
nadat we toch echt werden ingesloten door alle fronten is er toch besloten om er
geen vliegdag van te maken. Mooi gezicht om 100 vliegtuigen af te breken in de
regen (iedereen natuurlijk gestressed!!) De tent is al reeds min of meer
afgebroken en we maken ons momenteel op voor de prijsuitreiking en feestavond!
JOEHOE!!
Tim Kuijpers is eerste, Rene de Dreu derde in de clubklasse en Peter Millenaar
derde in de gemisschte klasse! Ik zeg geen overdienstelijk resultaat van de
Nederlanders. Klik
HIER voor alle uitslagen.
Alle lof aan de organisatie en wedstrijdleiding, dit is onbedingt een relaxte,
goed geregelde, veilige etc. wedstrijd. En we houden erin wat de
wedstrijdleiding elke ochtend zei: Flieg hoch, schnell und weit, seit
aufmerksam, rucksichtvol aber voral habe viel Spass!
De groeten vanaf KLIX en vanaf morgenavond sehen wir uns wieder in die
Niederlanden!!!
Clubklasse: Tim Kuijpers 1e en Rene de Dreu 3e plaats
Combinatieklasse: Peter Millenaar 3e plaats
2 mei 2008 19:30 u.
Het is toch nog een prima wedstrijddag geworden. Tim
Kuijpers doet het met een
1e plaats in de clubklasse vandaag wederom erg goed. Maar ook voor
Frank Hiemstra weer een verdienstelijke
3e plaats in deze klasse. Voor Peter Millenaar
vandaag in de combi-klasse ook weer een keurige
3e plek. Met name het
stuk wedstrijdgebied vandaag boven Polen was erg goed. Er werden daar
stijgwaardes tot 5 m/s gemeld. Klik
HIER voor alle uitslagen van vandaag.
2 mei 2008 14:30 u.
Alle klasses zijn gestart. In de lucht staan redelijk ontwikkelde cumulus
wolken, die de neiging hebben tot overontwikkeling. We voelen op het vliegveld
ook al enkele waterdruppels. Enkele deelnemers hebben een 2e start nodig. Wordt
nog wel een spannend middagje !!
2 mei 2008 12:00 u.
In tegenstelling tot gisteren is er nu tijdens de briefing een stralend blauwe
lucht. Echter in het westen zijn al grijze strepen te zien. Prognose voor
komende middag is dat een storing Klix zal bereiken. We moeten rekening houden
met buien en onweer. Voor alle klasses is wederom een AAT uitgeschreven. Boxtijd
is 12:00 u.
1 mei 2008 20:00 u.
Vandaag een prima 2e plaats voor Frank in het
dagklassement clubklasse. Voor Ronald en Irene een respectievelijke
2e en 3e plaats in het
dagklassement open klasse. Voor morgen 2 mei moet er volgens
wetter-jetzt.de
ook wel een klein opdrachtje inzitten . . .
1 mei 2008 15:00 u.
Alle klasses zijn inmiddels gestart voor hun AAT opdracht. De
wolkenbasis zit nu op 1500 meter. Om 16:00 uur worden de eerste finishes
verwacht. Het is te hopen dat de hoge afscherming in de lucht niet de laatst
gestarte vliegers de terugkeer naar Klix gaat verhinderen.
1 mei 2008 11:00 u.
Tijdens de briefing regent het. Volgens de meteoroloog nadert echter
vanuit het westen de rugzijde van een koufront, zodat tenminste de regen gaat
stoppen. Bij het opbouwen van de vliegtuigen lijkt de zon sneller door de wolken
te breken dan was voorspeld. Boxtijd is 12:30 u. Maar eens kijken of vandaag het
vliegbare venster groot genoeg wordt voor de uitgeschreven AAT
opdrachten van alle klasses.
30 april 2008 13:30 u.
Boxtijd was 12:00 uur. Alle klasses hebben AAT opdrachten gekregen, zodat het voor de wedstrijdleiding eenvoudig is om opdracht dmv verkleinen vliegtijd (Tmin) aan te passen. Het is nog steeds 8/8 bewolkt, maar de meteoroloog verwacht dat de bewolking gaat breken.
29 april 2008 13:00 u.
Wedstrijdddag voor alle klasses is gecancelled !!
29 april 2008 13:00 u.
Het weer is vandaag niet al te best. Misschien tegen beter weten in wordt toch
voor de combinatieklasse een
opdracht (AAT 114/289km met Tmin=1:30) uitgeschreven. Vooralsnog wordt
er echter nog niet gemonteerd . . .
28 april 2008 - vluchtverslag Tim Kuijpers:
Klix
dag 3, AAT. Ik verwachte slecht weer, ivm harde wind, draaiende wind en
afscherming. Zoals wel vaker in de wedstrijd wereld werd onzo opdracht ingekort.
dwz, Tmin naar 2uur... 80km/h gemiddeld. We wilden om 3 uur afvliegen, maar voor
we in een dergelijke startpositie waren was het al behoorlijk later. Ik zat
samen met rene, terwijl frank moeite had omhoog te komen. Dus samen met Rene de
hele opdracht gevlogen, wat erg geruststellend werkt als je een beslissing
maakt. Bij het veld was het tamelijk goed, ~2m/s tot 2000m. Maar na 50km te
vliegen hadden we nog steeds niks gevonden. Dan maar ver van koers naar een
draaiende kist. ~0.8m/s.. maar na wat verleggen rond 1300m ging deze met 1.8
verder. Hoog blijven dus, tot dusver was onze grootste zekerheid de wet van de
grote aantallen. Als er 10 kisten voor je vliegen vind er vast wel eentje
stijgen. Zelden heb ik op 2000m zo voorzichtig gevlogen. Tegen het einde weer
even alert geweest en ervoor weten te zorgen het hoogste te zitten in de laatste
bel. Lekker veel reserve genomen, en bij het ronden van het laatste keerpunt
ging ik van 150m+ naar 250m+... :) Gas geven dus :) Ondertussen waren de
grote concurrenten lager op finalglide gegaan en hadden problemen gekend.
Daardoor werd de overwinning toch weer in mijn handen gelegd. Een mooie beloning
voor het door mij minder geliefde gaggle vliegen.
28 april 2008 - vluchtverslag Frank Hiemstra
De dag van de grote fouten . . . Voor het starten ben ik te ver op pad
gegaan om te kijken hoe het weer op de route was en waar de bellen zaten.
Hierdoor kwam ik op zo'n 400 meter weer aan bij het veld, waarna ik veel tijd
heb verloren om weer bij de basis te komen. Inmiddels waren René en Tim
al vertrokken. De bellen waren lastig, moeilijk te vinden/te centreren en tussen
de bellen zat veel dalen. Na het afvliegen heb ik een fout pad gekozen, ook geen
aanwijzing meer van andere clubklasse kisten, waardoor ik al snel buiten stond
op vliegveld Bronkow. Taktiek vandaag was; hoog blijven en rustig alle sektoren
van de AAT aantikken en naar huis. Ik heb te veel risico's genomen en te
aggressief gevlogen.
28 april 2008 22:00 u.
Vandaag zijn alleen de club- en openklasse voor AAT-opdrachten gestart. Tim
Kuijpers deed het weer prima en behaalde in dagklassement wederom een 1e plaats!
Voor de overige daguitslagen in de open- en clubklasse klik
HIER
27 april 2008 - vluchtverslag Tim Kuijpers:
Samen met Rene en Frank afgevlogen, en tot aan het 1e keerpunt waren we snel,
zeer snel. Been 2 moeilijk gezeten, waar Rene van ons weg vloog.
Ik zat net iets hoger dan frank en kom de schade redelijk beperkt houden. Het 3e
been kwamen de open en clubklasse samen, maar 50km lang vloog de 19 voorop :D
affentitengeil! Door mijn iets westelijke koers kwam ik rene weer tegen.
De hele clubklasse kwam oost van klix bij elkaar omdat het weer daar minder
werd. Ik wist gelukkig bovenaan de bel te zitten, zodat die massa finish voor
mij niet heel erg spannend was :) 94km/h goed voor een 1e plek!
27 april 2008 21:30 u.
Tim Kuijpers en Rene de Dreu zijn vandaag respectievelijk 1e en 2e in
de clubklasse geworden !! Zie de
daguitslagen. In het
totaalklassement staan Tim en Rene nu ook 1 en 2 en Frank op plaats
7.
In de combinatieklasse behaalde Peter Millenaar een prima 2e plaats. In het totaalklassement staat hij nu 3e.
Sjaak Selen deed het ook goed met een 3e dagplaats in de openklasse, (Irene en Ronald 11e / Edo Kwant 22e) In het totaalklassement staat Sjaak nu 8e.
De verwachtingen voor het weer van morgen 28 april in het wedstrijdgebied zijn nog steeds goed. PFD waardes voor het vlieggebied 300-400 km. Volgens PCMet zonder cumulus.
27 april 2008 14:35 u.
Zo nu eerst even een update vanuit KLIX zelf! Alle klasses zijn alweer
ruim een uur gestart en het is hier momenteel echt SCHITTEREND weer! 3/8cu met
een wolkenbasis die vandaag in ieder geval naar 1800meter gaat. De temperatuur
op de grond is voor de verandering ook eens aangenaam (ongeveer 20 graden, pal
in de zon nog iets warmer!) Dus eindelijk korte broeken weer voor de ophalers!
Voor Wolfert en Edo is de doelstelling van de wedstrijd al bijna bereikt, ze
moesten meer km vliegen dan rijden en deze prestatie van 1600km (heen en terug
weg) is al bijna bereikt!
Vandaag dus absoluut goed weer,geen problemen met vliegtuigen en alles lijkt het
te doen! De deelnemers zijn allen weg en het wordt denk ik weer super spannend.
Let op de uitslagen vanavond! Die Susse Grusen vanuit KLIX!
27 april 2008 12:00 u.
Inderdaad voor vandaag grote opdrachten. Voor de
clubklasse een race van 348 km !! (Klix - Reinsdorf -
Lieberose - Niesky - Neukirch - ZA2 Neschwitz - Klix) Voor de
openklasse een race van 399 km. (Klix - Oehna - Friedland -
Görlitz - Neukirch - ZA2 Neschwitz - Klix) en de
combinatieklasse een race van 393 km (Klix - Oehna - Friedland - Görlitz
- Neukirch - ZA2 Neschwitz - Klix) Boxtijd is 12:00 uur.
27 april 2008 06:00 u.
Ook voor deze dag voorspelt wetter-jetzt.de in deze hoek (Klix) van Europa de
betere thermiek en daarmee ook de grootste pfd. (pfd=potential flight distance)
Zie onderstaand kaartje.
26 april 2008 - vluchtverslag Tim Kuijpers:
Klix dag1, uitspreiding stationair boven het veld maakte het wel spannend.
Lekker hectisch voor de start, behoorlijk gespannen. Eenmaal in de lucht samen
met Rene en Frank besloten tijdig te vertrekken. Eerste steek laag door moeten
gaan richting de zon en eerste cumuls. Ik durfde daar niet gelijk verder te
vliegen, maar na wat zoeken weer het goede weer binnen kunnen dringen. Vanaf
daar ging het eigenlijk heel goed, 160-170 steken werkt idd goed! Maar eenmaal
uitgelopen op Frank en Rene heb ik me toch weer laten verleiden om op het
laatste been eigenwijs te doen. Het pakte slecht uit, cumuls loste voor mijn
neus op, en het was overleven geblazen. de voorsprong die ik had moest ik
inleveren. Door mijn snelle vlucht voor die fout, toch 4e met ~20p achter op
nr1. Voor een eerste dag mag ik zeker niet klagen, helemaal als ik
terugkijk op het fantastische weer!
26 april 2008 21:30 u.
De eerste wedstrijddag is een feit !! Bijna alle vliegers zijn terug op
Klix. De vliegers zijn enthousiast over de aangetroffen weersomstandigheden in
de opdrachtgebieden. Enkele vliegers hebben stijgwaardes van 5,7 m/s gemeld!! In
de
clubklasse (totaal 42 deelnemers !!) is Tim 4e, Frank 7e en
Rene 13e geworden. De snelheden liggen zo rond de 100 km/u. In de
open-klasse (totaal 29 deelnemers) is Wolfert 9e, Sjaak 10e
en Ronald en Irene een gedeelde 15e plaats. In de gecombineerde klasse (totaal
41 deelnemers !!) is Peter 4e geworden. Zie voor de resultaten van de alle
deelnemers de
DAGKLASSEMENTEN. Klik
HIER voor de OLC aanmeldingen van de Nederlandse deelnemers.
26 april 2008 13:00 u.
Bij 4/8 Cu en wolkenbasishoogte van ongeveer 1000 m begint het startbedrijf. De open klasse start vandaag als eerste, daarna de combinatie- en de clubklasse als laatste. De opdrachten liggen vandaag tussen de 267 en 375 km. De opdracht van de clubklasse is 267 km.
26 april 2008 06:00 u.
Volgens wetter-jetzt.de lijkt het weer vandaag bij Klix e.o. toch echt wel goed te worden. Zie het
pfd-kaartje: (pfd=potential flight distance)
24 april 2008 - vluchtverslag Tim Kuijpers:
Trainings dag, wat een
pracht land! Bij de elbe ging het ff wat minder, eenmaal op de terugweg
was het weer super. 70km finalglide met 160km/h.. ff wennen. Eenmaal
thuisgekomen gezien dat we 450km gevlogen hadden met 100km/h... Niet slecht voor
de eerste overland van het jaar, maar het weer hier.. een kind kan de was doen!
24 april 2008 21:30 u.
Wow! wat een dag zeg! Dé ultieme trainingsdag. De eerste 500 kilometer afstand, gevlogen door Frank is een feit geworden! fffeeetttt! Wolkenbasis iets hoger dan gisteren (2200 meter) met 4 tot 5m/s bellen. Het ging echt heel erg hard. Heb denk ik nog nooit eerder zulk goed overlandweer mee gemaakt.. Van tevoren een opdracht in de logger: Klix - Frankfurt am Oder - Vetshau - Zerbst - Klix! Totaal: 507 kilometer. Gemiddelde van 98 km/u! Voor de vlucht, zie de OLC .