Onze Commissies
Toplinks
Diversen
Leden-Menu
|
· Gasten online: 15
· Leden online: 0
· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
|
|
|
Luchtruim, waar wel en waar niet |
|
Onlangs is er een notitie van het Hoofdbestuur uitgekomen waarin een toename wordt beschreven van het aantal ‘infringements’ van gecontroleerd luchtruim, of wel het zonder toestemming binnenvliegen van luchtruim, waar normaal gesproken toestemming van de luchtverkeersleiding voor nodig is en tweezijdig radio contact verplicht is. Of het nu onwetendheid of slecht gedrag is, het is een zorgwekkende ontwikkeling. Ook valt op te merken dat het meerdere vormen van recreatieve luchtvaart betreft.
De Afdeling Zweefvliegen wil middels deze notitie bijdragen aan het bewustzijn van iedere (motor-)zweefvlieger om hier ook voor te waken. Het is niet alleen gevaarlijk, zoals hieronder te lezen valt, maar wanneer het te veel gebeurt plassen we als recreatieve luchtvaart ook op onze eigen schoenen. De rapportages zijn niet vertaald om zo de echtheid ervan te waarborgen. Een aantal termen die misschien niet voor iedereen duidelijk zijn worden beknopt uitgelegd onderaan de notitie.
Het Afdelingsbestuur Zweefvliegen.
Notitie van het Hoofdbestuur KNVvL.
Inleiding Op 22 september heeft op verzoek van de KLM oriënterend overleg plaatsgevonden met het Hoofd ATM en het hoofd vliegveiligheid van deze maatschappij naar aanleiding van incidenten in de Schiphol TMA/CTR waarbij de kleine luchtvaart betrokken was. Uit de gewisselde informatie is gebleken dat er sprake is van een zorgelijke situatie die actie vereist.
Procedure KLM/KLC vliegers melden onveilige situaties middels een ASR (Air Safety Report). In de periode 2005-2009 werd er incidenteel melding gemaakt van een airprox met een klein luchtvaarttuig (meestal een sportvliegtuig) in het luchtruim van Schiphol. (KLM: gemiddeld een keer per jaar)
Recente ervaring In de eerste 9 maanden van 2010 is een toename te zien van dit soort voorvallen. In de afgelopen periode zijn er maar liefst 5 meldingen gedaan. Dit is een zorgwekkende toename.
26 June 2010 Airprox When the flight was level at 2000 ft on a heading of 230°HDG close to the NV NDB the crew observed that the aircraft was heading straight towards a parapente. A turn to the right was made. The crew observed that the parapente started to make a spiral dive in order to loose altitude. Vertical separation was approximately 100’.
6 august 2010 Airprox / near miss The aircraft was being vectored for the ILS approach to runway 18R at Schiphol. The aircraft was flying level at 2000 ft when the flight crew observed a general aviation aircraft climbing at their 11 o’clock position at close range and at a slightly lower altitude. Almost immediately a TCAS RA ‘monitor vertical speed’ activated, followed by a ‘climb’ RA. The crew adhered to the warning and climbed. Vertical separation was estimated at 100’. The incident is under investigation by the Dutch Safety Board.
18 august 2010 Airprox When making an ILS approach to RWY18R at AMS in VMC, the tower advised the crew of unknown traffic at 11 o'clock, at a distance of approximately 1 NM. The crew observed a climbing Piper Archer aircraft in a right turn, approximately 300 to 400 ft lower. There was no target on TCAS.
04 september 2010 Airprox Flying RH downwind 36R, before turning on to base, we noticed traffic on TCAS at 1000’ height, position approximately halfway base leg. ATC informed us about the traffic, and added that the traffic intruded the Schiphol CTR without being in radio contact with ATC. At the moment a TCAS traffic alert sounded, indicating that the traffic was now 800’ below us and climbing.
19 september 2010 Airprox During radar vectors for runway 18C we saw a TCAS target without altitude information at approximately 5Nm in front of us. After cloud break overhead Zandvoort we observed a small aircraft performing aerobatics passing thru our flight altitude of approximately 2000’. The OVV has been informed of this incident.
Voorstel Het aantal incidenten is voor de tijdspanne aanzienlijk te noemen en vraagt om actie van het landelijk platform waarin de sportvliegers zijn vertegenwoordigd. De incidenten hebben plaatsgevonden nadat de transponder onder de SPL/TMA’s wederom verplicht was. De waarneembaarheid van de GA-vliegtuigen door de verkeersleiding moet dus verbeterd zijn.
De KNVvL (OPS) zal ten aanzien van gemotoriseerde luchtvaart contact opnemen met de afdeling gemotoriseerd vliegen en AOPA, ten einde te bespreken welke reactie/waarschuwing er uit zal gaan aan de leden. Voor wat betreft het incident met een parapente wordt de afdeling geraadpleegd en wordt er contact gelegd met de schermvliegschool te Aarlanderveen.
Vooralsnog wordt gedacht aan een brief aan de vliegclubs, een publicatie in de periodieken en een waarschuwing op de websites.
Uitleg Terminologie:
- ASR: Formulier waarop een incident kan worden gerapporteerd.
- Airprox: Bijna botsing
- NV NDB: Een radio baken dicht voor de landingsbaan waarop genavigeerd kan worden.
- TCAS: Systeem aan boord van een vliegtuig dat vliegers waarschuwt en bijstaat om een botsing te voorkomen.
- TCAS RA: Stuurcommando’s aan de vlieger van een vliegtuig om ‘aanstaande botsing’ te vermijden. Dit werkt goed wanneer het andere vliegtuig dat bij het conflict is betrokken ook over een dergelijk systeem beschikt.
- ILS: Een systeem op de grond dat signalen afgeeft waarmee een vliegtuig heel nauwkeurig naar de landingsbaan kan vliegen.
- AOPA: Aicraft Owners and Pilots Association
- GA vliegtuigen: ‘kleine luchtvaar’, kan ook commercieel zijn zoals zakenjets.
- VMC: Visuele condities waarin VFR (GPL theorie) geldt
Forum: Vluchtvoorbereiding |
|
|
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!! |
Nog geen lid? Klik HIER om aan te melden.
Wachtwoord vergeten? Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
|
|