| 29-12-2024 | 19:27
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Groene Kaart voor Aanhanger!
jfelsbourg
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-06-2010 13:42
Lid

Sinds: 26.03.09

In Polen moet u voor uw caravan een aparte groene kaart hebben. Die is ook aanbevolen voor Duitsland en Spanje.

Het gaat hierbij om caravans met een eigen kenteken, oftewel caravans zwaarder dan 750 kg. Gaat u naar een van deze landen, neem dan twee groene kaarten mee, één voor uw auto en één voor uw caravan. De ‘tweede’ groene kaart voor Duitsland, Polen en Spanje is nodig na het invoeren van het kentekenregistratiesysteem voor caravans zwaarder dan 750 kg. In Nederland en de meeste andere Europese landen heeft u geen aparte groene kaart nodig.

Meeverzekerd
In Nederland worden aanhangwagens en caravans (mee)verzekerd op de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) van het trekkende motorrijtuig. Er wordt één internationaal verzekeringsbewijs (de groene kaart) afgegeven. Hierop staat dan de code 'AF'.

Aanvragen
De groene kaart voor uw caravan kunt u aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij van uw auto door een kopie van uw caravankentekenbewijs op te sturen. Wijzigingen in de toekomst moet u, net als bij uw auto, aan de verzekeringsmaatschappij doorgeven.

Bron ANWB

hansoudhuis
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-06-2010 22:26
Lid

Sinds: 21.06.10

Hoe moet dat dan met club aanhangers, moet dan voor iedere trekkende auto een aparte groene kaart aangevraagd worden?

jfelsbourg
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-06-2010 22:56
Lid

Sinds: 26.03.09

hansoudhuis schreef:
Hoe moet dat dan met club aanhangers, moet dan voor iedere trekkende auto een aparte groene kaart aangevraagd worden?

Ik heb hier vanmiddag contact over gehad met mijn verzekeraar. Die zouden e.e.a. uitzoeken. Op dit moment is het zo dat je voor die landen een groene kaart kan aanvragen die gekoppeld is aan de auto, maar ook aan de aanhanger. Dus per aanhanger één groene kaart. Daarnaast is deze ook maar 3 maanden geldig.

Erg praktisch is dit niet. Voor clubs is het ook mogelijk de aanhanger zelf te WA te verzekeren.

Ik wacht even het antwoord van mijn verzekeraar af.

djvandenberg
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2010 00:05
Lid

Sinds: 01.09.08

Onze huidige verzekeraar van de auto heeft een groene kaart afgegeven voor onze Cobra aanhanger. De geldigheid is 1 jaar. Onze vorige verzekeraar heeft eveneens op ons verzoek een groene kaart voor 1 jaar afgegeven. Men was volledig op de hoogte van de noodzaak van het verstrekken van deze groene kaart.

Cumulusnimbus
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2010 16:23
Lid

Sinds: 14.12.09

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden