| 29-12-2024 | 19:24
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
1-mans montage 2-zitter
jpvisser
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2010 14:18
Lid

Berichten: 26
Sinds: 14.02.09

Wie heeft er ervaring met de Cobra 1-mans montage hulp of de IMI versie voor 2-zitters.

Er zit nogal wat prijsverschil in en ik kan er niet goed achterhalen waar dat in zit en wat de voor- en nadelen zijn van beide.

Wie kan me er iets over vertellen.

Jan-Peter
 
Ruud Holswilder
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2010 14:41
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Wat voor een kist wil je ermee monteren?
 
Bier
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2010 14:42
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat de montagehulp van GeBu ook voor 2-zitters beschikbaar is en goed werkt voor een Duo.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Ruud Holswilder
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2010 16:44
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Klopt! Een duo kan je met een Gebu-montagehulp heel gemakkelijk monteren en demonteren.
Na enige oefening lukt het zelfs in je eentje als het niet te hard waait.
Ook voor andere typen 2-ziiters zou deze montagehulp goed moeten werken.
 
jpvisser
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2010 12:56
Lid

Berichten: 26
Sinds: 14.02.09

Ik zou er een Twin-Astir mee willen monteren.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de IMI hulp geen goede pasvorm heeft voor een Twin. Er is te winig vraag naar.
De GeBu hulp had ik nog niet gevonden. Zal eens gaan informeren.
 
Ruud Holswilder
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2010 21:15
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De kwaliteit en het type van de aanhanger is ook erg belangrijk als je zo'n montage-hulp wil gebruiken.
Het is namelijk bijzonder handig als je de vleugeltippen al kan uitdraaien met de worteleinden nog op de aanhanger.
Op die wijze hoef je nauwelijks te rijden met de kar.
Een laag gewicht van de kar zoals van Gebu is in dit geval een groot voordeel.
 
SjoerdT
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2010 23:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 113
Sinds: 09.10.08

Ruud,

Jij bent zo handig met foto's in dit forum. Clap
Heb je een foto van die GEBU hulp.
Wij zoeken ook een andere en vooral lichtere en toch stevige vleugelhulp voor een DG500M

Grt, Sjoerd
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl

Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt.
 
dingetje
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2010 23:59
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 518
Sinds: 01.09.08

Heb je al op die link gekeken uit Bier's antwoord? Plenty foto's...
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Ruud Holswilder
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2010 00:12
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De foto's op de site van GeBu zijn niet meer helemaal up-to-date.
De kar ziet er tegenwoordig iets anders uit en dat werkt net zo goed en is gemakkelijker op te ruimen in de aanhanger.
Van het voorjaar op StAuban samen met Gert maar eens een nieuwe serie maken hoe je een duo in je eentje monteert.
Hier is alvast een voorproefje. (die twee andere goedbedoelende Schempp-Hirth medewerkers op foto aan de tip en midden zijn dus volledig overbodig en lopen eigenlijk alleen maar in de weg)

www.xs4all.nl/~holswild/vleugelkar.jpg
 
dick kemp
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2010 00:57
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
De kwaliteit en het type van de aanhanger is ook erg belangrijk als je zo'n montage-hulp wil gebruiken.
Het is namelijk bijzonder handig als je de vleugeltippen al kan uitdraaien met de worteleinden nog op de aanhanger.
Op die wijze hoef je nauwelijks te rijden met de kar.
Een laag gewicht van de kar zoals van Gebu is in dit geval een groot voordeel.


Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Dick
Gewijzigd door dick kemp op 21-01-2010 00:58
 
Ruud Holswilder
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2010 08:54
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.
 
dick kemp
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2010 13:48
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.


Bij mijn discus moet ik daarbij, vanwege de vleugelvorm, te hoog tillen. Op zich heb ik weinig problemen met monteren met de Gebu-vleugelkar, maar een draaibaar onderstel zou het wel nog simpeler maken.

Dick
 
SjoerdT
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-01-2010 07:48
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 113
Sinds: 09.10.08

Ruud_Holswilder schreef:
dick schreef:
Kan dat uitdraaien zonder de vleugel en kar te tillen? Dus rijdend?

Met dit type kar is dat niet mogelijk. Er is wel een proefversie met een draaibaar onderstel hoorde ik vorig jaar.
Het nadeel hiervan is weer de extra complexiteit.
Ik hou de dingen graag simpel. Je kan de vleugel heel goed tillen met rechte rug en probleemloos uitdraaien. Dat is slechts een korte belasting.

Bedankt voor foto en uitleg, maar hoe zwaar is een Duo vleugel zonder tip?

@Dingetje
Dank, had even niet gezien dat Bier's link klikbaar was.
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl

Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt.
 
Ruud Holswilder
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-01-2010 09:46
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

SuredT schreef:
hoe zwaar is een Duo vleugel zonder tip?

Ongeveer 90 kg. Ik zal komend voorjaar eens meten hoeveel je moet tillen aan de tip.
 
jpvisser
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2010 10:50
Lid

Berichten: 26
Sinds: 14.02.09

Deze kwam ik nog tegen. Pasvorm voor een DUO of Twin (vleugel koorde 130cm) is nog vraagteken maar het frame op zich is ok. Andere pasvorm kan er eenvoudig op.
En de prijs is vergelijkbaar met een Cobra en dan heb je zelfs elektrische verstelling erbij.

http://www.glider-one.si/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=83

iemand ervaring mee?

JP
 
Bier
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2010 11:07
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

En nu klikbaar:
http://www.glider...;Itemid=83

Ik heb er geen ervaring mee maar electrische oplossingen zou ik zonder meer links laten liggen. Veel te omslachtig.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Ruud Holswilder
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2010 11:52
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

jpvisser schreef:
Deze kwam ik nog tegen. Pasvorm voor een DUO of Twin (vleugel koorde 130cm) is nog vraagteken maar het frame op zich is ok. Andere pasvorm kan er eenvoudig op.
En de prijs is vergelijkbaar met een Cobra en dan heb je zelfs elektrische verstelling erbij.
http://www.glider...;Itemid=83
iemand ervaring mee?

Het ding ziet er erg zwaar uit.
Een elektrische hoogte verstelling maakt de constructie nodeloos gecompliceerd.
Je kan door het variëren van de hoogte van de romp via de krik hetzelfde bereiken.

Hij heeft wel een zeer aparte wijze van monteren (filmpje) als hij staand aan de tip de worteleinden de romp in schuift.
 
dick kemp
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2010 16:38
Lid

Berichten: 299
Sinds: 02.09.08

De grotere wielen van de Gebu zie ik zelf als een belangrijk voordeel. Het terrein waarop je monteert is immers niet altijd even vlak.
Monteren aan de tip doe je totdat de vleugel een keer omvalt of je een gat in de romp stoot. Op deze manier heb je nauwelijks controle.

Dick
 
KvanSchaick
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-01-2010 22:19
Lid

Berichten: 47
Sinds: 19.04.09

Mijn advies: hou het zo simpel mogelijk, vooral aan de wortel van de vleugel staan tijdens de montage, zo weinig mogelijk rijden met de vleugel en inderdaad met de voetkrik de hoogte van de romp tussen de vleugels stellen, niet omgekeerd..... Gebu kopen dus (zegt een enthousiaste gebruiker)!
 
noud
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-01-2010 19:43
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

KvanSchaick schreef:
Mijn advies: hou het zo simpel mogelijk, vooral aan de wortel van de vleugel staan tijdens de montage, zo weinig mogelijk rijden met de vleugel en inderdaad met de voetkrik de hoogte van de romp tussen de vleugels stellen, niet omgekeerd..... Gebu kopen dus (zegt een enthousiaste gebruiker)!

Toch nog een kanttekening daarbij.
Hoogte stellen met de voetkrik is inderdaad veruit het handigst, maar daarmee varieer je ook de 'instelhoek' van romp t.o.v. vleugel en dat is soms kritisch. Hoogteverstelling op de motagehulp is dan toch weer handig. Een IMI- (en een Antares)-kar gebruiken een gasveer als compensatie: simpel en doeltreffend. Ik gebruik een IMI tot volle tevredenheid (licht en kompakt). Maar een Twin Astir gaat niet lukken vanwege dikte, koorde en gewicht.
 
www.xcapglider.com
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.21 seconden