GPL -->> LPL(S) + RT + LPE
|
jeffff |
Geplaatst op 11-11-2009 17:50
|
Lid
Berichten: 3
Sinds: 10.11.09
|
Bij ons binnen de vliegclub (VCH) wordt er op het moment gewaarschuwd voor waarschijnlijke veranderingen van de GPL. Jawel de ambtenaartjes zijn weer aan het brainstormen geweest. Het verhaal is dat mogelijk al vanaf 1 april 2012 het GPL komt te vervallen en vervangen wordt door LPL(S) (leisure Pilot License Sailplanes). Als dat nou alles was, neeee daar hoort dan ook een RT licence bij plus nog een LPE Language Proficiency Endorsement ( prof check luchtvaart Engels).
Nou ben ik op oa bij knvvl site en in het algemeen op internet wat aan het googleen geweest naar dit onderwerp.
Kon echter geen berichten hierover ontdekken.
Nu ben ik benieuwd als er bij andere clubs hierover ook over gesproken wordt en er eventueel iemand is in zweefvliegland die wat meer weet heeft over deze materie.
Het halen van een RT + LPE kost toch al gauw zo'n 350 euro aan cursus kosten en het examen schijnt ook nog eens zo'n 150 euro per keer te kosten?
Kan iemand mij met enige mate van zekerheid hierover iets over vertellen of wordt er bij ons binnen de club
paniekvoetbal gespeeld op iets wat misschien niet eens komen gaat ???
j Bloem |
|
|
|
Verzuu |
Geplaatst op 11-11-2009 19:22
|
Lid
Berichten: 33
Sinds: 05.10.08
|
Hi Jeffff,
Het wordt er idd niet eenvoudiger op, alhoewel ik wel moet zeggen dat het behalen van je RT in het steeds ingewikkelder/drukker wordende luchtruim geen overbodige luxe is.
Bij onze club (EAC) heeft bijna iedereen een RT licence en voor de solisten wordt een "RT light"cursus gegeven.
Maar ja, wij zitten dan ook wel in een aparte situatie.
Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.
groet, Joost Verzuu |
|
|
|
jeffff |
Geplaatst op 11-11-2009 20:27
|
Lid
Berichten: 3
Sinds: 10.11.09
|
Ok het luchtruim wordt wellicht iets drukker. Maar hier in het noorden valt dat reuze mee. Alleen andere zweefvliegtuigen of een verdwaalde cessna oid kom je tegen. Als die RT inderdaad al zo nodig is zou inderdaad een afgeslangte vorm van RT op zijn plaats zijn. Maar zoals het nu lijkt moeten we engine failures meldingen en de hele mikmak er ook nog bij leren. En wat die LPE betreft zolang je in nederland blijft met je zwevertje op de toren verstaan ze ook nog wel gewoon nederlands hoor. En zeker voor mensen die tevreden zijn met een paar uurtjes ruim lokaal vliegen is het helemaal overkill. |
|
|
|
Verzuu |
Geplaatst op 11-11-2009 21:32
|
Lid
Berichten: 33
Sinds: 05.10.08
|
Goh, een verdwaalde Cessna en wat andere zweefvliegtuigen.....wat een WEELDE!!
Je kunt inderdaad altijd op Nederlands overgaan als je het niet meer weet, het belangrijkste is contact houden met de LVL.
Het nadeel in dit geval is wel dat de mensen die tevreden met ruim lokaal vliegen en dus al die heisa niet nodig hebben dadelijk misschien toch dat RT licence moeten hebben omdat de rest van Nerderland wél steeds drukker wordt helaas.
We gaan het zien!
groet, Joost Verzuu |
|
|
|
arjanvd |
Geplaatst op 11-11-2009 23:19
|
Lid
Berichten: 371
Sinds: 03.09.08
|
jeffff schreef:
Nou ben ik op oa bij knvvl site en in het algemeen op internet wat aan het googleen geweest naar dit onderwerp.
Kon echter geen berichten hierover ontdekken.
Nu ben ik benieuwd als er bij andere clubs hierover ook over gesproken wordt en er eventueel iemand is in zweefvliegland die wat meer weet heeft over deze materie.
j Bloem
zie:https://www.zweef...pper_id=34
en: http://www.civ.zw...p?cat_id=1
Gewijzigd door arjanvd op 11-11-2009 23:22
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub |
|
|
|
dick kemp |
Geplaatst op 11-11-2009 23:56
|
Lid
Berichten: 299
Sinds: 02.09.08
|
Site IVW
Brevetten en opleidingen
ICAO documenten LPE
ICAO documenten LPE
Door de ICAO wordt een taalvaardigheidsaantekening vereist op de bewijzen van bevoegdheid voor privévliegers (PPL), voor beroepsvliegers (CPL), voor boordwerktuigkundigen (CFEL) en voor verkeersvliegers (ATPL) die de boordradio bedienen, dat wil zeggen de algemene bevoegdverklaring RT hebben.
Deze taalvaardigheidsaantekening vloeit voort uit Annex 1 bij het Verdrag van Chicago over de Internationale Burgerluchtvaart van ICAO, verplicht de luchtvaartindustrie zo snel mogelijk Engelse taaltesten te implementeren. Dit is overgenomen in Amendering 6 van JAR-FCL 1 en Amendering 5 van JAR-FCL 2 en zal derhalve door middel van onderhavige wetswijziging van kracht worden.
De specificaties voor de Engelse taalvereisten zijn verwoord in ICAO Documenten 9832 (Fraeseology) en 9835 (Plain English).
Niets over zweefvliegers, maar op de sites van divese RT opleiders staat dat zweefvliegers m.i.v 2012 moeten voldoen aan de taalvaardigheidstest.
Zonder taalvaardigheidtest geen geldig RT, en zonder RT geen geldig zweefvliegbewijs?
Dick Kemp
|
|
|
|
dick kemp |
Geplaatst op 12-11-2009 00:06
|
Lid
Berichten: 299
Sinds: 02.09.08
|
Arjan bedoelt dit bericht neem ik aan.
http://www.ais-ne...b04-08.pdf
Dick |
|
|
|
rensvanbro |
Geplaatst op 12-11-2009 13:42
|
Lid
Berichten: 81
Sinds: 23.09.08
|
Verzuu schreef:
Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.
Engelsen zijn moeilijker te verstaan, ons steenkolenengels wordt wereldwijd juist geroemd om zijn verstaanbaarheid . De harde klanken komen kraakhelder door in tegenstelling tot het engelse gewauwel.
Misschien dat daarom niemand zn best doet om met een mooi accent over de radio te praten. Ik in ieder geval niet |
|
|
|
jeffff |
Geplaatst op 12-11-2009 21:53
|
Lid
Berichten: 3
Sinds: 10.11.09
|
De beide linkjes van a v dijk geeft inderdaad een mooi overzichtje
van de geschiedenis van zvb --> gpl -> lpl(s).
Tot de gpl toe waren het voornamelijk naar de meeste
zweefvliegers toe alleen uiterlijke veranderingen van het papiertje.
De nieuwste LPL(s) is met met zijn rt+lpe wel meer dan dat.
Maar juist weer die vraag.
Is het waarschijnlijk dat die RT+lpe (en dan wel de zwaare volle versie)
verhaal wel zo aan die nieuwe LPL(s) gekoppeld zal zijn.
Uit Dick Kemp zijn verhaal doen de RT opleiders dat wel graag geloven.
(crisis werkgelegenheid?)
Het volgen van van zo'n RT cursus zou trouwens best wel eens fun kunnen zijn
en wellicht voor degenen die al aardig engels kunnen spreken niet eens zo moeilijk ?
Maar lijkt me voor de wat oudere vlieger die niet zo goed is in het engels,
maar verder een uitstekende piloot, niet echt reeel al in 2012 RT+LPE erbij
te eisen terwijl niemand nog schijnt te weten wat het tegen die tijd daadwerkelijk gaat worden.
|
|
|
|
vox |
Geplaatst op 12-11-2009 22:31
|
Lid
Berichten: 112
Sinds: 15.09.08
|
http://www.asl.nl...&id=60
Geeft ook wel een aardig overzicht.
Hoe beter je score voor een LPE hoe langer je er vanaf bent. |
|
|
|
thermiekfabriek |
Geplaatst op 13-11-2009 10:26
|
Lid
Berichten: 36
Sinds: 10.11.08
|
Enkele documenten (PDF en CD-ROM) voor zelfstudie rondom RT Taalexamen kun je vinden op
www.4shared.com
trefwoord: aviation english
Vraag: Welke vliegscholen (of andere instituten) mogen dit examen afnemen?
Passie voor zweefvliegen......
www.thermiekfabriek.nl |
|
|
|
dick kemp |
Geplaatst op 13-11-2009 12:09
|
Lid
Berichten: 299
Sinds: 02.09.08
|
Ik heb, om duidelijkheid te krijgen, een mail naar IVW gestuurd met de vraag of zweefvliegers ook aan de nieuwe eis moeten (gaan) voldoen. Het antwoord zal ik uiteraard op dit forum melden.
Het examen wordt door de meeste RT opleiders afgenomen.
Dick |
|
|
|
Francesco |
Geplaatst op 14-11-2009 01:38
|
Lid
Berichten: 106
Sinds: 12.09.08
|
rensvanbro schreef:
Verzuu schreef:
Vwb het LPE, dat vind ik wel wat overdreven vooral als je het steenkolen engels soms hoort van de HH verkeersvliegers en LVL's. Die kunnen dan ook wel eens een opfris cursusje gebruiken.
Engelsen zijn moeilijker te verstaan, ons steenkolenengels wordt wereldwijd juist geroemd om zijn verstaanbaarheid . De harde klanken komen kraakhelder door in tegenstelling tot het engelse gewauwel.
Misschien dat daarom niemand zn best doet om met een mooi accent over de radio te praten. Ik in ieder geval niet
Een voorbeeldje van het (onzinnig) volgen van regeltjes. Onze sleepvlieger voor het seizoen moest Maandag zijn taal test doen en wacht nu nog ruim een week op zijn license. Niet echt handig voor ons.
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels. |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 14-11-2009 10:24
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Francesco schreef:
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels.
Of een soort van Frans
Maar het is idd van de gekke. Ik denk dat die taaltest erin is geslopen wegens het zeer slechte Engels van de Aziaten. Ik vernam onlangs dat houders van een Britse of Ierse license automatisch level 6 krijgen. |
|
|
|
Francesco |
Geplaatst op 14-11-2009 11:44
|
Lid
Berichten: 106
Sinds: 12.09.08
|
Ruud_Holswilder schreef:
Francesco schreef:
By the way, de sleepvlieger komt uit Canada en daar spreken ze ?????? jawel, Engels.
Of een soort van Frans
Maar het is idd van de gekke. Ik denk dat die taaltest erin is geslopen wegens het zeer slechte Engels van de Aziaten. Ik vernam onlangs dat houders van een Britse of Ierse license automatisch level 6 krijgen.
We hebben hier (australie) te maken met veel (toekomstige collega's) uit India, China en Japan
die hier geschoold worden, solo rondvliegen met waarschijnlijk een test Engels. ??????
Levens gevaarlijk. Wellicht Chineze of Japanse examinatoren.
Vorig jaar 2 mid air fatals met dit soort lieden.
Maar wellicht dat onze Chris uit Canada, die vorig jaar al gevlogen heeft in Australie deze week
toch zijn gelijkstelling krijgt. Hoef ik niet te slepen en kan lekker zweefvliegen in de Aussie Summer
Gewijzigd door Francesco op 14-11-2009 11:45 |
|
|
|
Ruud Holswilder |
Geplaatst op 14-11-2009 14:20
|
Lid
Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08
|
Francesco schreef:
Hoef ik niet te slepen en kan lekker zweefvliegen in de Aussie Summer
Dat is je van harte gegund na al die jaren buffelen onder de Aussie sun
Vliegze! (en ook van die leuke verhaaltjes erbij zetten, net als Berry) |
|
|
|
dick kemp |
Geplaatst op 25-11-2009 14:24
|
Lid
Berichten: 299
Sinds: 02.09.08
|
dick schreef:
Ik heb, om duidelijkheid te krijgen, een mail naar IVW gestuurd met de vraag of zweefvliegers ook aan de nieuwe eis moeten (gaan) voldoen. Het antwoord zal ik uiteraard op dit forum melden.
Het examen wordt door de meeste RT opleiders afgenomen.
Dick
Het heeft even geduurd maar hier het antwoord van IVW
Geachte heer Kemp, ik kan u hierover geen concrete informatie geven omdat de regelgeving hierover in ontwikkeling is. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geďnformeerd.
Dick Kemp |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 25-11-2009 15:01
|
Lid
Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08
|
Het "GPL" zal onder EASA -vanaf ca. 2012- zal incl. een RT zijn. (Zo is de huidige inschatting)
En RT bevoegdheid op een brevet heeft vanaf 2011 een verplichte taaltest.
Dus.......
Jan de Hulster |
|
|
|
bertbron |
Geplaatst op 25-11-2009 15:12
|
Lid
Berichten: 48
Sinds: 01.09.08
|
Jan de Hulster schreef:
Het "GPL" zal onder EASA -vanaf ca. 2012- zal incl. een RT zijn. (Zo is de huidige inschatting)
En RT bevoegdheid op een brevet heeft vanaf 2011 een verplichte taaltest.
Dus.......
Jan de Hulster
Als ik de voorstellen van EASA doorkijk heeft men alleen over theorie communication. Dat is toch niet hetzelfde als RT?.
Ik mag overigens hopen dat de KNVvL net als onze duitse buren een tegenvoorstel heeft ingediend m.b.t. dit onderwerp.
*****
Bert Bron |
|
|
|
dick kemp |
Geplaatst op 27-11-2009 16:05
|
Lid
Berichten: 299
Sinds: 02.09.08
|
Vandaag van IVW nog een nadere uitleg gekregen.
Geachte heer Kemp, hier bij nog een nadere toelichting op uw antwoord.
Op de eerste plaats is de stelling onjuist. (Dit slaat op een deel van mijn vraagstelling)
De LPE bevoegdverklaring is nu al verplicht voor beroepsvliegers en privé vliegers.
Voor zweefvliegen is thans geen brevet vereist, dus ook geen bevoegdverklaring LPE in een brevet.
Uit art.1.2.9. van Annex 1 van ICAO valt af te leiden, dat vliegers aan boord van een luchtvaartuig die de radio aan boord van een vliegtuig gebruiken moeten aantonen dat zij in staat zijn de taal m.b.t. RT te spreken en te verstaan. Voor wat betreft zweefvliegers en ballonvaarders is dit een aanbeveling (recommendation).
Men moet aantonen de voor de RT gebruikte taal te spreken en te verstaan op het niveau van de bij dit artikel behorende appendix.
Als er onder het EASA regime sprake zal zijn van een op basis van EASA regels af te geven brevet voor zweefvliegers, hetgeen er wel naar uit ziet, en er dus sprake is van een Europees zweefvliegbewijs kan niet worden uitgesloten dat hierbij ook de LPE wordt betrokken. De ICAO aanbeveling zal dan worden overgenomen. Goed en juist gebruik van RT communicatie binnen Europa is immers een veiligheidsissue.
Op dit moment is een en ander echter nog in ontwikkeling bij EASA. De commentaarronde op de NPA (Notices of Proposed Amendment= is concept voorstel voor EU regelgeving) FCL is afgesloten. EASA werkt nu aan het Comment Response Document. Hierop volgt wederom een commentaar ronde, waarna het uiteindelijke voorstel voor de regelgeving wordt aangeboden aan de Europese Commissie. (medio 2010)
Naar verwachting zal dan eind 2010 bekend zijn hoe de Europese regelgeving er , ook m.b.t. zweefvliegen, zal uitzien.
Uiterlijk april 2012 moeten de regels, o.a.voor het brevetteren van vliegend personeel, ingevolge de EU verordening (basic regulation) zijn vastgesteld en daarna binnen een nog nader te bepalen tijdstip zijn geďmplementeerd.
Zolang de Europese Commissie een en ander niet heeft vastgesteld is nog niets zeker.
Op uw vraag kan op dit moment dan ook geen concreet antwoord worden gegeven en moet worden volstaan met bovenstaande informatie.
Opgemerkt wordt nog dat Europe Airsports nauw betrokken is bij het tot standkomen van de Europese regels.
Lijkt mij een heel duidelijke uitleg van de huidige en mogelijk toekomstige situatie.
Dick
Gewijzigd door dick kemp op 27-11-2009 16:12 |
|
|