| 21-11-2024 | 20:45
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,410
· Nieuwste lid: KluZCSsb
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Turbo 3.0
jeroen
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2009 18:42
Lid

Sinds: 02.09.08

http://www.front-electric-sustainer.com/

wat moet ik nu kiezen, een pruttelmotor, straalding of toch maar electrisch?
Gewijzigd door jeroen op 01-11-2009 18:42
Groeten

Jeroen Pol

PH-1394 WHO

Jip
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2009 20:44
Lid

Sinds: 24.12.08

Bedankt voor de link, het lijkt me een mooi systeem!
(lijkt precies op systeem in mijn model elektrozwever, het grootste gedeelte van FES lijkt 'adapted' uit de modelbouw techniek). Veel plaats in de neus ben je niet kwijt want de motor is maar 18 bij 8 cm!

Enige punt is dat ik op die website niets kan vinden over de motorlooptijd op 1 lading. Wel de benodigde oplaadtijd staat er bij maar dus niets over het ontladen?

Ook vreemd is de gebruikte accusoort. Waarom niet LiFePO4 i.p.v. LiPo? (zal wel met kosten te maken hebben) Maar in princiepe wordt de accu hierbij tijdens het vliegen niet opgeladen dus heb je in feite geen last van het onveilige karakter van dit accutype.

Ben benieuwd of meer mensen komen die een stuk van de neus van hun romp willen afzagen in ruil voor dit systeem, en bij welke kisten behalve de LAK17A dit uberhaupt mag...
Gewijzigd door Jip op 01-11-2009 20:46

Ruud Holswilder
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2009 20:52
Lid

Sinds: 03.09.08

Interessante ontwikkeling geïnspireerd door model electrozwevers?

zendesigner
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2009 23:32
Lid

systeem bestaat in modelbouw al zeker 20 jaar. Toch wel wat bedenking bij het plaatsen van 6 kg motor helemaal in het puntje van de neus. gaat toch niet in elke zwever denk ik , alleen de staart-lastigen. :-)

Jip
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 01:15
Lid

Sinds: 24.12.08

Pas de afgelopen jaren is de markt met elektro aangedreven modellen enorm groot geworden. Dit komt hoofdzakelijk door de groter geworden energiedichtheid in de accu's en de kracht van brushless motoren (bij laag gewicht en kleine afmetingen). Je zag bijvoorbeeld ineens heel veel mini speelgoedvliegtuigjes (zie bijv. X-twin), wat 10 jaar geleden echt ondenkbaar was, vanwege het hoge accu gewicht. Ook bij grotere modelvliegtuigen/heli's doet elektro aandrijving niet meer onder voor brandstof, qua vermogen/gewicht.

Het leuke is dat ook "1:1" hier nu dus van gaat profiteren, zie Antares 20E, Arcus E, etc..

zendesigner schreef:Toch wel wat bedenking bij het plaatsen van 6 kg motor helemaal in het puntje van de neus. gaat toch niet in elke zwever denk ik , alleen de staart-lastigen. :-)

Volledige compensatie door accu's achter het zwaartepunt:

The drive battery of the FES consists of 20 lithium ion polymer cells. The battery operates at a voltage range of 60 to 85 Volt. There is 3,6kWh of energy available in two battery boxes. Each of them weight 11kg. They are located in reinforced fuselage area behind the wings. Batteries fully compensate weight of motor and propeller in front.

TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 09:43
Lid

Sinds: 08.10.08

[quote]jvanakker schreef:
Enige punt is dat ik op die website niets kan vinden over de motorlooptijd op 1 lading. Wel de benodigde oplaadtijd staat er bij maar dus niets over het ontladen?
quote]

Op de site: Endurance of horizontal flight under low power, is more than one hour. So you can fly more than 120km, or climb at maximum power to about 1800m, and glide home.

zendesigner
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 12:53
Lid

jvanakker schreef:

zendesigner schreef:Toch wel wat bedenking bij het plaatsen van 6 kg motor helemaal in het puntje van de neus. gaat toch niet in elke zwever denk ik , alleen de staart-lastigen. :-)

Volledige compensatie door accu's achter het zwaartepunt:

The drive battery of the FES consists of 20 lithium ion polymer cells. The battery operates at a voltage range of 60 to 85 Volt. There is 3,6kWh of energy available in two battery boxes. Each of them weight 11kg. They are located in reinforced fuselage area behind the wings. Batteries fully compensate weight of motor and propeller in front.

Tuurlijk maar voor inbouw in bestaande toestellen heb je dan weer een probleem met het gewicht van de niet dragende delen. Bij toestellen van de jaren 80 zitten daar zeker geen overdreven marges op...

BartBerendsen
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 14:07
Lid

roeles schreef:
ik vraag me af in hoeverre die stoepjes-profielen fijn combineren met een turbulente propwash...
daar is het profiel niet op ontworpen namelijk.

Is dat relevant dan? Die profielen zijn wel zo ontworpen dat ze nog steeds veilig overtrekverdrag vertonen als ze geheel turbulent zijn, alleen de weerstand is wat hoger. Met zo'n kleine propradius heb je weinig te vrezen vermoed ik. Ik zou me meer zorgen maken over de verstoorde stroming als die prop ingeklapt is (zweef-modus), dat zal wat extra weerstand creeeren.
Gewijzigd door BartBerendsen op 02-11-2009 14:07

ton baars
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 16:42
Lid

ik laat mijn kist meteen ombouwen. Solo eruit, tank eruit, electro erin, heb ik meteen een mooie bagageruimte over voor een tentje of zo.

kpt9
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 18:01
Lid

ton baars schreef:
ik laat mijn kist meteen ombouwen. Solo eruit, tank eruit, electro erin, heb ik meteen een mooie bagageruimte over voor een tentje of zo.

Hoi,

Lijkt mij een begin van een prima ontwikkeling. De prop zou wel helemaal moeten verdwijnen zoas bijvoorbeeld bij de Stemme, om de performance van de kist op peil te houden. Het gewicht van motor en accu lijkt me vergelijkbaar met Turbo of Jet en brandstof. Ik denk dat het electrisch een stuk goedkoper en stiller kan.

Karel T

http://home.planet.nl/~kpt9
marco haakmeester
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2009 20:37
Lid

kpt9 schreef:

Hoi,

Lijkt mij een begin van een prima ontwikkeling. De prop zou wel helemaal moeten verdwijnen zoas bijvoorbeeld bij de Stemme, om de performance van de kist op peil te houden.

Karel T

Theoretisch wel. Maar ik denk dat het nog altijd veel minder is dan een wiel en wat wieldeurtjes. De Easa type goedkeur zal wel het probleem gaan vormen. Tenslotte komen die straalturbines ook niet echt van de grond.
Ik denk dat er met deze electro-turbo variant (FES blijft een beetje gek) wel een uitstekend PR-middel in handen is om de zweefvliegerij als echt milieuvriendelijk te afficheren.

Marco

Ps: En waarom moet ik toch de hele tijd aan Tommy Cooper denken....
Gewijzigd door marco haakmeester op 02-11-2009 20:37

ton baars
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2009 12:27
Lid

zou er in het kader van milieu etc., geen mogelijkheid zijn voor subsidies??
geluidloos, geen uitstoot m.a.w. zeer co2 vriendelijk / neutraal.

Bier
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2009 12:48

Lid

Sinds: 01.09.08

Ik zie op hun website wel een heel mooi argument:
These batteries are also used to supply power for all instrumentation on board

Ben je van een hoop gezeik af want zo lang je de thuisbrenger niet gebruikt, hoeven de accu's niet vaak aan de lading.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Michel Hagoort
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2009 00:02
Lid

Sinds: 12.12.08

Kan de propeller ook tijdens delen van de vlucht worden uitgeklapt om de batterij op te laden? ;-)

noud
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2009 12:52
Lid

Sinds: 23.01.09

Michel Hagoort schreef:
Kan de propeller ook tijdens delen van de vlucht worden uitgeklapt om de batterij op te laden? ;-)

Michel,

Hierover is zojuist een discussie gestart op de FAI-site Electro_solar:http://www.fai.or...ctro-solar
Dit idee is zo'n jaar of 10 geleden al eens aan de orde gesteld door Paul MacReady; de totaal verschillende eisen aan een stuw- en aan een windmill-propeller maken het niet eenvoudig. Maar potentieel interessant omdat daarmee een minstens twee keer zo groot rendement is te halen dan met zonnecellen. Helaas is de energiedichtheid van batterijen nog altijd niet wat hij zijn moet, althans niet de 400Wh/kg waarop hij in 1998 hoopte. Het artikel van McReady heb ik liggen.

Noud Vermeulen.

www.xcapglider.com
kloppertjes
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2009 13:35
Lid

Michel Hagoort schreef:

Aangezien de prop door de centrifugaal en stuwkrachten van de aandrijving wordt uitgeklapt denk ik niet dat dit mogelijk is.
Gewijzigd door kloppertjes op 08-11-2009 13:36
Ivar Klop

Hinse
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2009 23:50
Lid

Sinds: 10.07.09

Echt een heel mooi systeempje! Eigen weerstand van de prop zal best meevallen, maar achter de prop komt natuurlijk een enorm stuk turbulente stroming. Als ik bedenk dat moderne rompen allemaal een behoorlijk stuk laminaire stroming hebben kan ik me voorstellen dat het dan ineens wel een aardig verschil opleveren... Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen! Leuk!

zendesigner
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2009 09:40
Lid

Al jaren bekend in de modelbouw. de weerstand van de prop in gesloten toestend is te verwaarlozen.Smile

juliettbravo
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2009 10:10

Lid

zendesigner schreef:
Al jaren bekend in de modelbouw. de weerstand van de prop in gesloten toestend is te verwaarlozen.Smile

Bij modelzweefvliegen plak ik ook al jaren mijn gekraakte vliegtuigen met Ducktape en secondenlijm terug in elkaar Wink. Niet geheel te vergelijken....

Als je Loek Boermans hoort over de storende invloed van zelfs het piefje voor op je kap dan kan ik me niet voorstellen dat de verstoring door de ingeklapte prop nu te verwaarlozen is. Een leuke vraag voor Loek op de jaarlijkse kernploegdag in Delft?
Bart vS

www.vanstratum.com
Bier
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2009 11:42

Lid

Zie ook het verhaal van DG over de uitlaat voor de cockpit. Hiermee kan bereikt worden dat de stroming langer laminair blijft na de cockpit. Blijkbaar is er dus nog wat te winnen met een aerodynamische cockpit. Het lijkt me evident dat een paar uitstekende scharnieren en platliggende propbladen de boel al verpesten bij de neus, geen goed idee dus.

Dit ontwerp moet verfijnd worden met verzonken propbladen en/of een "Stemme achtige" constructie. Als dat er eenmaal is, heeft het concept zeker toekomst.
Gewijzigd door Bier op 09-11-2009 11:42
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden