| 29-12-2024 | 01:46
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
digitale luchtvaartkaarten
wvries
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2009 17:20
Lid

Sinds: 16.10.09

Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in digitale versies van luchtvaartkaarten, met name voor t gebruik in planning/gps software?
Nu betaal je 2x copyright voor dezelfde kaart: 1x voor de papieren versie en 1x voor de digitale versie.

Het kan legaal.
Keb t één en ander uitgezocht en t komt er in het kort op neer dat je een digitale kopie van je (gekochte) papieren kaart mag maken en gebruiken.
Deze kopie mag je echter niet verder verspreiden.

Mijn idee is om bij voldoende interesse een stichting/vereniging hiervoor op te richten.
De stichting verkoopt papieren kaarten, maar de koper kan de stichting tevens opdracht geven om een (gescande) digitale kopie voor eigen gebruik te laten maken.

Als er voldoende vliegers geïnteresseerd zijn, is er iets van te maken!

Wim de Vries

Ruud Holswilder
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-10-2009 13:44
Lid

Sinds: 03.09.08

Het scannen van een papieren kaart is bepaald niet eenvoudig.
Ik heb zelf geëxperimenteerd met een hp scanjet 4600.
Met deze scanner kan je de kaart plat op tafel leggen en er telkens gedeeltes van scannen, die je m.b.v. speciale software weer aan elkaar kan plakken tot één groot geheel.
De photomerge functie van photoshop is mij nog het beste bevallen. Bijkomend voordeel van photoshop is dat je extra layers kan aanbrengen waarop je bijvoorbeeld buitenlandingsveldjes intekent.

wvries
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-10-2009 13:00
Lid

Sinds: 16.10.09

Beste Ruud,
Ik heb zelf gps software ontwikkeld. Een enkele pixel afwijking vindt ik al te veel. Aan elkaar plakken -ook software matig- is dus zeker geen optie. Mijn idee is om (professioneel) kaarten in hun geheel te laten scannen door een drukker. Laagste prijs die ik tot nog toe gezien heb is Euro 22,-.
Daar moet nog aardig wat vanaf... Vandaar het idee van een stichting, die voor vliegers de zaak afhandelt, en daardoor bulk-korting zou moeten krijgen.

Ruud_Holswilder schreef:
Het scannen van een papieren kaart is bepaald niet eenvoudig.
Ik heb zelf geëxperimenteerd met een hp scanjet 4600.
Met deze scanner kan je de kaart plat op tafel leggen en er telkens gedeeltes van scannen, die je m.b.v. speciale software weer aan elkaar kan plakken tot één groot geheel.
De photomerge functie van photoshop is mij nog het beste bevallen. Bijkomend voordeel van photoshop is dat je extra layers kan aanbrengen waarop je bijvoorbeeld buitenlandingsveldjes intekent.

Rob-PA7RM
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-10-2009 20:59

Lid

Sinds: 01.06.09

Count me in voor de ICAO chart. 2010 ? Wink
Rob (PA7RM)

http://www.pa7rm.nl
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden