| 27-12-2024 | 01:55
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Records 2024
Bas Seijffert
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2024 11:27
Lid

Berichten: 138
Sinds: 04.09.08

Beste overlandvliegers,

Het zweefvliegseizoen staat op het punt om weer te beginnen. Ik neem aan dat de meeste vliegtuigen staan te blinken in hun aanhanger en dat alle hard- en software weer is bijgewerkt. Klaar voor de eerste vluchten in 2024.
Toch is de voorbereiding nog niet helemaal klaar. Zijn er al vluchtopdrachten bedacht voor het nieuwe seizoen? Zeker als je wedstrijdvliegen of grote opdrachten ambieert dan is het leren om snelheid te maken essentieel. Hoe train je beter dan te proberen een snelheidsrecord op je naam te zetten?

Voor records heb je echt niet de beste vliegtuigen nodig. Kijk eens in de 15m klasse. Er staan nog steeds records op de lijst die gevlogen zijn op plastic zweefvliegtuigen van 50 jaar oud.
De training is niet alleen goed maar het is ook leuk om je naam te vereeuwigen. Wie kent je nog over 200 jaar? Wie weet een paar personen, maar velen meer als je naam voor eeuwig vast staat op de recordlijst.

Hieronder de verbeterde records in 2023:

Diana Schuit / 300 km retour / 78,98 km/h / Tocumwal (AUS) / Std Cirrus / 5-1-2023 / 15m, 18m- en Open-klasse
Diana Schuit / 100 km retour / 88,33 km/h / Tocumwal (AUS) / Std Cirrus / 14-1-2023 / 15m, 18m- en Open-klasse
Diana Schuit / 100 km driehoek / 92,92 km/h / Tocumwal (AUS) / Std Cirrus 15m / 8-2-2023 / 15m, 18m- en Open-klasse
Diana Schuit / 200 km driehoek / 92,92 km/h / Tocumwal (AUS) / Std Cirrus 15m / 8-2-2023 15m, 18m- en Open-klasse
Rick Boerma / 500 km retour / 99,45 km/h / Hoogeveen / Ventus-2c 15m / 27-4-2023 / 15m-klasse
Jelmer Vis / 400 km retour / 122,50 km/h / Emmen brug / Ventus-3t 18m / 13-5-2023 / 18m-klasse
Roelof Corporaal /500 km driehoek / 92,97 km/h Roelof (R.) / Terlet / LS-7 15m / 12-6-2023 / 15m-klasse
Rick Boerma / 100 km retour / 138,30 km/h / Coevorden / Ventus-2c 15m / 12-6-2023 / 15m-klasse
Bas Seijffert / 500 km retour / 127,48 km/h / Terlet / JS1c-tj 21m / 12-6-2023 / Open-klasse
Bas Seijffert / 800 km retour / 116,62 km/h / Terlet / JS1c-tj 21m / 13-6-2023 / Open-klasse

Om een record te vliegen declareer je in de logger een opdracht.
Neem altijd een start- en finishlijn (Niet altijd verplicht voor sommige records, maar nooit fout). Deze lijnen zijn 1 km breed (radius is dus 500m). Tussen start en finish mag niet meer hoogteverschil zitten dan 1000m.
Keerpunten mag je ronden via de beercan maar geeft een aftrek van 1km per binnendoor gerond keerpunt.
Vertel je plannen voor de vlucht aan een sportcommissaris. Papierwerk komt achteraf. Desnoods met de hulp van de Commissie Sportzaken Zweefvliegen (CSZ: csz.zweefportaal@gmail.com).
Het is heel belangrijk dat je naam in de logger staat. Anders heb je geen record. Daarnaast ook het type vliegtuig, registratie en klasse.
Het is aan te raden om altijd een opdracht te programmeren. Valt het weer tegen, op je geplande route, dan ga je over op het mooie weer afvliegen zoals je altijd al deed. Dan sta je misschien alsnog bovenaan als OLC dagwinnaar. Maar die roem is maar voor één dag. Wie weet was je vluchtplanning wel goed en heb je, aan het einde van de vliegdag, met een record (poging), extra bier verdient met (misschien) eeuwige roem als bonus.

Kijk eens op de site van de CSZ: http://www.csz.zw...n/news.php
Als je de recordlijsten aanklikt kan je de historie van een record zien door in de eerste kolom op de link te klikken.
Klik eens naar de historie van de vrije afstand in de open klasse. Die records gaan terug tot 1935. https://drive.goo...z6ikh/view

Veel vliegplezier in 2024.

Bas Seijffert
Secretaris/Voorzitter CSZ

Mede namens de commissieleden (CSZ):
Dick Teuling (record beoordeling)
Max vanBree (record beoordeling)
Stephan Grunder (record- en prestatiebrevet beoordeling)
Gewijzigd door Bas Seijffert op 08-03-2024 01:31
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.02 seconden