Openbaar maken gegevens ILenT
|
Arjan |
Geplaatst op 26-06-2023 12:40
|
Lid
Sinds: 02.10.08
|
Weet iemand of KNVvL stappen onderneemt richting ILenT over het openbaar maken van persoonsgegevens van vliegtuigeigenaren? Dit naar aanleiding van een bericht van ILenT dat dit verplicht zou zijn...
Ik lees vooral dat dit een nationale interpretatie is omdat slechts een selectie van EU landen persoonsgegevens publiceert. Ergo: geen EASA verplichting.
Redenatie ILenT:
BEPALENDE WETGEVING:
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt dat er goede redenen moeten zijn om persoonsgegevens te publiceren. In dit geval MOET het openbaar maken van deze gegevens van de Wet luchtvaart, artikel 3.3. De Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen, artikel 13 beschrijft welke zaken in het register worden opgenomen en wat dan openbaar moet worden gemaakt..
WELKE GEGEVENS WORDEN OPENBAAR GEMAAKT?
Dit zijn de gegevens die in artikel 13 worden genoemd. Het gaat hierbij om uw rol, naam, adres en de geboortedatum en -plaats (indien van toepassing).
WELKE GEGEVENS WORDEN NIET OPENBAAR GEMAAKT?
Gegevens die niet openbaar worden gemaakt zijn (niet limitatief): uw nationaliteit, uw BSN of KVK-nummer, uw telefoonnummer, uw e-mailadres en het aantal vlieguren van het toestel.
BELEID IN ANDERE LANDEN:
Ter informatie: de luchtvaartautoriteiten van de volgende EU-landen publiceren ook persoonsgegevens: Cyprus, Finland, Frankrijk, Ierland, Malta, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije en Tsjechië.
Wet luchtvaart artikel 3.3
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005555/2023-04-19#Hoofdstuk3
artikel 13
https://wetten.overheid.nl/BWBR0012878/2020-10-01#Paragraaf8 |
|
|
|
veldhuizen |
Geplaatst op 26-06-2023 18:13
|
Lid
Sinds: 27.04.18
|
Ik deel de zorg van Arjan.
Het ontgaat me welk (publiek) belang er gediend is met het publiceren van de gegevens. Als een persoon of organisatie contact wil met een eigenaar en er een redelijk belang is kan dat contact altijd via het luchtvaartugien register verzorgd worden.
Door mijn (en julllie) naam, adres, geboortedatum en -plaats te publiceren wordt ik wel een heel makkelijke target voor allerlei (commerciële en criminele) organisaties en iets te fanatieke milieu activisten. Dankzij onze transponders en Flarm systemen kan de hele wereld zien welk toestel en welke eigenaar er ergens gevlogen heeft. Voor je het weet vind iemand, dat hij een steen door je raam moet gooien of een brandbom, omdat hij/zij het er niet mee eens is dat jij over zijn huis vliegt (of überhaupt vliegt)(dat heet "doxxing" ).
De privacy wet is overigens Europees (heb ik begrepen) en gaat daarmee boven nationale regelgeving (dus ook de luchtvaartwet).
MERK OP: bij de rijksdient voor het wegverkeerr (RDW) kan je ook niet zien wie de eigenaren van auto's zijn en waar die wonen. Dus waarom dan wel voor vliegtuigen?
Ik denk, dat iedereen die de mail gekregen heeft van Dirk Jan de Lange van het luchtvaartuigenregister (wie weet waar hij woont?) een berichtje moet sturen dat hij/zij bezwaar maakt tegen publicatie van de persoonsgegevens van vliegtuigbezitters en tevens de NL overheid op voorhand aansprakelijk moet stellen voor alle schade die je in toekomst leidt door deze actie van ILT.
mvg Egbert Veldhuizen
D-registreren is natuurlijk ook een optie...
Gewijzigd door veldhuizen op 28-06-2023 12:55 |
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 26-06-2023 22:58
|
Superbeheerder
Sinds: 26.08.12
|
KNVvL is er mee bezig.
Later deze week meer info. Mocht je input willen leveren. Frank.Schellenberg@knvvl.nl
Gewijzigd door Fuchur op 26-06-2023 23:08
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
veldhuizen |
Geplaatst op 28-06-2023 11:26
|
Lid
Sinds: 27.04.18
|
Fijn dat dee KNVVL in contact is met de overheid over het publiceren van persoonsgegevens van vliegtuigieigenaren. Laten we hopen dat hier een goede oplossing komt en de privacy gewaarborgd blijft.
Mocht je als eigenaar van een luchtvaartuig toch zelf bezwaar willen maken tegen de gang van zaken en het publiceren van je persoonsgegevens, dan kan dat via:
https://e-loket.i...nformulier
Ik heb ook contact gehad met de Autoriteit Persoonsgegeven. De ACM adviseert een mail te sturen naar de functionaris gegevens bescherming: AVG@MINIENW.NL. Bij de functionaris gegevens bescherming kan je bezwaar maken tegen publicatie van je persoonsgegevens.
mvg
Egbert Veldhuizen
(ik heb in bij beide bezwaar gemaakt)
Gewijzigd door veldhuizen op 28-06-2023 13:24 |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 28-06-2023 14:00
|
Lid
Sinds: 11.03.09
|
Telefonisch zijn ze onbereikbaar in ieder geval. Slecht hoor.
@Veldhuizen
Welke opties had jij gekozen om bezwaar te maken.
Je link naar het formulier werkt niet.
|
|
|
|
Fuchur |
Geplaatst op 28-06-2023 16:38
|
Superbeheerder
Sinds: 26.08.12
|
Het heeft veel mensen, bij een hoop instanties bezig gehouden de afgelopen dagen. Met eerste resultaat. Er is uitstel. Maandag meer info.
Gewijzigd door Fuchur op 28-06-2023 16:38
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
Zweefportaal gebruikersvoorwaarden
|
|
|
|
Arjan |
Geplaatst op 28-06-2023 23:26
|
Lid
Sinds: 02.10.08
|
Fijn dat dit onderwerp serieus genomen wordt.
Als van uitstel ook nog afstel komt, dan zijn we helemaal blij ;-) |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 29-06-2023 19:18
|
Lid
Sinds: 11.03.09
|
https://www.knvvl...er-on-hold |
|
|
|
venberg |
Geplaatst op 02-07-2023 11:06
|
Lid
Sinds: 24.01.09
|
Mijn toestellen zijn D en OO geregistreerd.
Die landen zullen deze maatregel ook zeker niet overwegen.
Als NL het toch doorzet, dan massaal bezwaar maken.
Moet niet gekker worden. |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 03-07-2023 19:34
|
Lid
Sinds: 03.09.08
|
Zojuist een mailtje van ILT dat het besluit tot nader order uitgesteld is. |
|