Een tijdje geleden heb ik ook in dit forum een onderwerp geplaatst over de discus b en de ls4b voor het orienteren op een nieuw vliegtuig. Echter hebben we onze blik verbreed en kijken we nu ook naar zweefvliegtuigen die in de standaardklasse vallen. Hopelijk krijg ik deze keer weer net zulke goede objectieve reacties die mij verder kunnen helpen. In ieder geval alvast bedankt.
Het gaat hier puur om de vliegtuigen ASW28, Discus 2b en LS8, zowel 15 meter versie als 18 meter versie. Ik heb enkele vragen opgesteld waarmee ik ook hoop dat jullie deze goed beargumenteerd kunnen beantwoorden en daarnaast punten geven per vliegtuig van 1 tot 10 (niet bij elke vraag, merk je vanzelf waar dit niet mogelijk is). De vragen zijn hieronder te vinden. Groeten Reinier.
1) Over welke kist(en) kan jij hier antwoord geven?
2) Wat is jouw ervaring (uren/starts/TD/instructie/wedstrijden) met deze kist(en)?
3) Hoe makkelijk is het (de)monteren?
4) Hoe zit het vliegtuig?
5) Past iedereen erin? (lang, breed)
6) Hoe start het vliegtuig?
7) Hoe is het om water mee te nemen?
8) Hoe goed is de rem? (werking en bediening)
9) Hoe is de vering van het wiel?
10) Hoe sterk is het landingsgestel?
11) Zijn de kleppen effectief?
12) Hoe goed is het vliegtuig in zwakke termiek?
13) Hoe vliegt het vliegtuig (makkelijk/direct..)
14) Wat voor schades zijn er bij jou bekend aan het vliegtuig?
15) Zou jij het vliegtuig geschikt vinden voor clubgebruik?
16) Wat voor eisen zou jij stellen of worden er bij jou op de club gebruikt voor het vliegen in dit vliegtuig en wat zijn de overlandeisen?
17) Wat vind je van ht dashboard? (voor je neus, ruim, overzichtelijk)?
18) Hoe is de bagageruimte?
19) Hoe steekt het vliegtuig?
20) Hoe lang denk je dat het vliegtuig nog mee kan op wedstrijden?
21) Wat zijn in het kort de positieve punten?
22) Wat zijn in het kort de negatieve punten?
23) Welk van deze vliegtuigen zou je adviseren en waarom?
24) Zou je de 15m of 18m versie adviseren?
Gewijzigd door Reiniervr op 30-09-2009 15:20
1) Over welke kist(en) kan jij hier antwoord geven? zie hierboven
2) Wat is jouw ervaring (uren/starts/TD/instructie/wedstrijden) Overlandjes, NK 2x en clubgebruik?
3) Hoe makkelijk is het (de)monteren? makkelijk
4) Hoe zit het vliegtuig? je ligt zoals in elke LS, wel wat smal
5) Past iedereen erin? (lang, breed) lang geen probleem (ik ben 1m93) brede mensen zitten krap.
6) Hoe start het vliegtuig? Goed
7) Hoe is het om water mee te nemen? fijn, water tanken via de bekende gaten onder in de vleugel, die afdachtkleppen verdienen wel de aandacht binnen clubgebruik (vuil en stof zorgen voor lekkage) geen gedoe met waterzakken. Met water vliegt de kist heerlijk.
8) Hoe goed is de rem? (werking en bediening) Bediening met voetenstuur, werkt ok.
9) Hoe is de vering van het wiel? standaard
10) Hoe sterk is het landingsgestel? Sterk voor zover ik weet.
11) Zijn de kleppen effectief? Ja
12) Hoe goed is het vliegtuig in zwakke termiek? zonder water prima
13) Hoe vliegt het vliegtuig (makkelijk/direct..) makkelijk en direct
14) Wat voor schades zijn er bij jou bekend aan het vliegtuig? Geen bekende bij iedereen terugkomende schades
15) Zou jij het vliegtuig geschikt vinden voor clubgebruik? wij hebben (hadden) er twee, bevallen al jaren prima
16) Wat voor eisen zou jij stellen of worden er bij jou op de club gebruikt voor het vliegen in dit vliegtuig en wat zijn de overlandeisen? Eisen: GPL Overland: 30 typestarts en overlands op de 23
17) Wat vind je van ht dashboard? (voor je neus, ruim, overzichtelijk)? Ruim zat, goed zichtbaar
18) Hoe is de bagageruimte? Voldoende, achter je hoofd
19) Hoe steekt het vliegtuig? Als een ls-8
20) Hoe lang denk je dat het vliegtuig nog mee kan op wedstrijden? Jaren
21) Wat zijn in het kort de positieve punten? Een makkelijk vliegtuig, doet het goed op wedstrijden, en mooi (4 watersporen achter je tydens de finish).
22) Wat zijn in het kort de negatieve punten? We hebben op de club nog wel eens gedoe gehad met het watersysteem, er bleef duppelsgewijs water lekken.
23) Welk van deze vliegtuigen zou je adviseren en waarom? Geen advies
24) Zou je de 15m of 18m versie adviseren? Club: 15m. Privé: 18m.
1) Over welke kist(en) kan jij hier antwoord geven? ASW 27, ASW20
2) Wat is jouw ervaring (uren/starts/TD/instructie/wedstrijden) met deze kist(en)? 200u solo
3) Hoe makkelijk is het (de)monteren? ASW27 geen idee, asw20 simpel standaard systeem
4) Hoe zit het vliegtuig? aangezien ik breed ben ;-) alles ASW's zitten zeer comfortabel
5) Past iedereen erin? (lang, breed) breed geen probleem, lang to 1.95m
6) Hoe start het vliegtuig? beide flappen kisten, flaps negative on start, midden van roll naar positief.
7) Hoe is het om water mee te nemen? asw27 , vullen bovenaan vleugel, staart. asw20 twee aansluitingen onderaan romp
8) Hoe goed is de rem? (werking en bediening) ASW27 hydraulisch goed, asw20 trommel; zwak
9) Hoe is de vering van het wiel? goed geveerd bij beide, opassen botst omhoog bij harde landing
10) Hoe sterk is het landingsgestel? sterk
11) Zijn de kleppen effectief? ja, landigsflaps minder verschil in neusstand bij asw27 als asw20
12) Hoe goed is het vliegtuig in zwakke termiek? asw20 iets beter, asw27 vooral goed bij hoge snelheid
13) Hoe vliegt het vliegtuig (makkelijk/direct..) asw27 , bangelijk goed ,strak en harde vleugels. asw20 zeer comfortabel , zachte vleugels
14) Wat voor schades zijn er bij jou bekend aan het vliegtuig? ???
15) Zou jij het vliegtuig geschikt vinden voor clubgebruik? asw20 enkel voor gevorderd overland, asw27 nee.
16) Wat voor eisen zou jij stellen of worden er bij jou op de club gebruikt voor het vliegen in dit vliegtuig en wat zijn de overlandeisen?
asw20 125 uur solo, 5000 km overland.
17) Wat vind je van ht dashboard? (voor je neus, ruim, overzichtelijk)? goed bij beide
18) Hoe is de bagageruimte? normaal
19) Hoe steekt het vliegtuig? asw27 zeer goed, asw20 goed met water on board
20) Hoe lang denk je dat het vliegtuig nog mee kan op wedstrijden? asw27, 15 jaar, asw20 enkel nationaal
21) Wat zijn in het kort de positieve punten? asw's zijn comfortabel, goede prestaties, asw20's hebben een goede prijs
22) Wat zijn in het kort de negatieve punten? meer ervaring nodig ivm flaps, grote landigsflap stand bij asw20 kan gevaarlijk zijn.
23) Welk van deze vliegtuigen zou je adviseren en waarom? beide
24) Zou je de 15m of 18m versie adviseren? allebei 15m
de asw27 is natuurlijk beter, maar wel een heel stuk duurder.
asw27 9 punten, asw20 7 punten.
Gewijzigd door zendesigner op 02-10-2009 09:33
Het gaat hier puur om de vliegtuigen ASW28, Discus 2b en LS8, zowel 15 meter versie als 18 meter versie.
Maar om ook antwoord te geven op de werkelijke vraag:
1) Over welke kist(en) kan jij hier antwoord geven? LS8 15/18m
2) Wat is jouw ervaring (uren/starts/TD/instructie/wedstrijden) met deze kist(en)? ca. 175
3) Hoe makkelijk is het (de)monteren? Uiteraard automatische roeren, vleugels kan je er bijna vanaf afstand in gooien. Zeer gemakkelijk.
4) Hoe zit het vliegtuig? Liggende houding waar ik erg tevreden mee ben. Uiteraard afhankelijk van je chute, maar ik word goed ondersteund.
5) Past iedereen erin? (lang, breed). Ben zelf ruim 1.90 en alles is precies pas. Kuip is vrij smal, zou voor problemen kunnen zorgen.
6) Hoe start het vliegtuig? Wil graag in het begin van de lierstart op zijn staart gaan, maar is gemakkelijk te voorkomen door heel licht voor neutraal te trimmen. Makkelijke sleepstart: rolroeren zijn vroeg effectief.
7) Hoe is het om water mee te nemen? Vliegt goed met water, handeling blijft zeer oke.
8) Hoe goed is de rem? (werking en bediening). Oudere versies hebben de rem op het voetenstuur zitten. Van de week gelezen op de DG website dat nieuwere versies (lees: 2009) de rem op de kleppenhandle hebben zitten. Rem is effectief.
9) Hoe is de vering van het wiel? Normaal
10) Hoe sterk is het landingsgestel? Geen harde landingen, dus geen ervaring. Ook nooit iets bijzonders over gehoord.
11) Zijn de kleppen effectief? Ja.
12) Hoe goed is het vliegtuig in zwakke termiek? Zonder water is de kist in 18m uitvoering zeer goed in zwakke thermiek. Ook 15m presteert prima. Kist is zeer stabiel en er zijn weinig stuurcorrecties nodig (LS..).
13) Hoe vliegt het vliegtuig (makkelijk/direct..) Direct en zeer stabiel.
14) Wat voor schades zijn er bij jou bekend aan het vliegtuig? Geen kritische punten.
15) Zou jij het vliegtuig geschikt vinden voor clubgebruik? Onze vereniging gebruikt de LS8 (15m) ook, dat gaat op zich prima.
16) Wat voor eisen zou jij stellen of worden er bij jou op de club gebruikt voor het vliegen in dit vliegtuig en wat zijn de overlandeisen? Dat is een beetje lastig, dat hangt van je vlootopbouw af. Persoonlijk zou ik een eis om 3 overlands gemaakt te hebben op overgangstrainers reeel vinden. Voor overlandvliegen met een LS8 lijkt zilver me redelijk.
17) Wat vind je van ht dashboard? (voor je neus, ruim, overzichtelijk)? In orde. Mensen met in verhouding lange benen zouden met hun knieën tegen het paneel kunnen komen. Maar na enig verstellen van de zitting moet dit op de lossen zijn.
18) Hoe is de bagageruimte? Ruim.
19) Hoe steekt het vliegtuig? Zonder water goed tot iets over de 160 km/h. Met water 180-190 km/h. Zie polaire.
20) Hoe lang denk je dat het vliegtuig nog mee kan op wedstrijden? Op dit moment zijn alle fabrikanten meer gefocust op het ontwikkelen van vliegtuigen in de 18m klasse. De ontwikkelingen in de standaardklasse zijn de laatste jaren beperkt. Voorlopig zal de 8 nog wel even mee kunnen op wedstrijden.
21) Wat zijn in het kort de positieve punten? Makkelijk vliegen, coördinatie heel natuurlijk, degelijk ontwerp.
22) Wat zijn in het kort de negatieve punten? Minder geschikt voor brede mensen.
23) Welk van deze vliegtuigen zou je adviseren en waarom? Heb geen ervaringen met de 2 andere kisten, dus kan geen mening geven. Op papier liggen de kisten niet ver uit elkaar. Je moet vooral kijken wat voor vliegstijl je hebt. Dus: ben je een actief vlieger, zoek het wat meer bij Discus. Wil je minder stuurcorrecties doen (maar wellicht ook ìets minder voelen), kijk dan naar LS.
24) Zou je de 15m of 18m versie adviseren? 15m in wedstrijden, 18m recreatief.
Zoals gezegd geen ervaring met 28 en D2.
Gewijzigd door Siem op 02-10-2009 11:16
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.04 seconden
Officiële Website van de
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
Houttuinlaan 16a, 3447 GM Woerden
Powered by PHP-Fusion