Afrikaans continentaal record Max Leenders
|
Bas Seijffert |
Geplaatst op 30-08-2021 00:10
|
Lid
Sinds: 04.09.08
|
Het heeft een lange tijd geduurd, maar de FAI heeft eindelijk een nog openstaand Afrikaans Continentaal record van Max Leenders geratificeerd.
Het betreft een vlucht gemaakt op 06 Jan 2018 met 163,12 km/h over een 500km retour.
Dit is een aanvulling op een reeks van andere continentale, nationale en binnenlandse records die op naam staan van Max.
Niet alleen Max heeft Continentale records op zijn naam staan. Ook Jan Ritsma en Gerrit Kurstjens hebben continentale, of zelfs wereldrecords, gehad, of zelfs nu nog op hun naam staan. Daar mogen we best trots op zijn.
Namens de Commissie Sportzaken Zweefvliegen van harte gefeliciteerd Max.
Maxim H.S. Leenders (NED)
Nog geldende records:
22 Jan 2019 / African 18845 / D15 / 1073,34 km / Free triangle distance
07 Jan 2019 / African 18827 / D15 / 194,37 km/h / Speed over a triangular course of 100 km
06 Jan 2018 / African 18403 / D15 / 163,12 km/h / Speed over an out-and-return course of 500 km
04 Jan 2016 / African 17793 / DO / 1251,10 km / Out-and-return distance
04 Jan 2016 / African 17794 / DO / 1253,20 km / Free out-and-return distance
Maxim H.S. Leenders (NED)
Reeds verbeterde records:
22 Jan 2015 / African 17405 / DO / 1255,80 km / Distance using up to 3 turn points
08 Jan 2015 / African 16536 / DO / 1101 km / Out-and-return distance
08 Jan 2015 / African 16575 / DO / 1106 km / Free out-and-return distance
Jan Ritsma (NED)
23 Jan 2015 / African 17407 / D15 / 191,70 km/h / Speed over a triangular course of 100 km
08 Jan 2015 / African 17401 / D15 / 187,38 km/h / Speed over a triangular course of 100 km
Gerrit Kurstjens (NED)
Nog geldende records:
04 Feb 2015 / Oceanian 17415 / DO / 1063,18 km / Free out-and-return distance
04 Feb 2015 / Oceanian 17414 / DO / 1054,90 km / Out-and-return distance
Gerrit Kurstjens (NED)
26 Jul 2001 / World 7066 / DO / 163,75 km/h / Speed over a triangular course of 750 km |
|
|
|
fixalot |
Geplaatst op 01-09-2021 12:52
|
Lid
Sinds: 11.03.09
|
Gefeliciteerd Max |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 19-09-2021 11:30
|
Lid
Sinds: 09.09.08
|
Bas Seijffert schreef:
Het heeft een lange tijd geduurd, maar de FAI heeft eindelijk een nog openstaand Afrikaans Continentaal record van Max Leenders geratificeerd.
Dag Bas,
Wat interessant is om te weten, is waarom de FAI dit niet ratificeerde.
Als dat kwam doordat het record of de aanvraag niet aan alle eisen voldeed en men daar nu overheen is gestapt, dan is het de moeite waard om dit uitgebreid te vermelden.
De betreffende regel hoeft dan immers ook door anderen niet meer te worden gerespecteerd
Jan Ritsma
|
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 05-10-2021 11:43
|
Lid
|
Geen antwoord?!?
Jan Ritsma
|
|
|
|
Bas Seijffert |
Geplaatst op 06-10-2021 13:37
|
Lid
|
Beste Jan,
Bij de KNVvL zijn er geen vragen binnen gekomen over records. Dit forum lees ik niet geregeld en had deze informele vraag nog niet gezien.
Alleen de FAI kan op deze vraag het juiste antwoord geven. Maar kan je verzekeren dat ze zich aan de internationale regelgeving houden.
De Commissie Sportzaken Zweefvliegen heeft voor betreffend record bemiddeld, in het verkrijgen van de bevestiging van de SSSA, dat de sportcommissaris door de SSSA erkend was, ten tijde van het record. De communicatie (verkeerde e-mailadressen) tussen de FAI en de SSSA bleek het probleem.
Met vriendelijke groet,
Bas Seijffert
Voorzitter CSZ |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 08-10-2021 13:31
|
Lid
|
Bas Seijffert schreef:
Beste Jan,
Bij de KNVvL zijn er geen vragen binnen gekomen over records. Dit forum lees ik niet geregeld en had deze informele vraag nog niet gezien.
Beste Bas, bedankt voor je reactie.
Het verwondert mij dat je het bericht niet gelezen had. Omdat ik op een antwoord wachtte heb ik enkele malen gecheckt of je op het forum had ingelogd en dat bleek een paar keer het geval geweest te zijn.
Bas Seijffert schreef:
Alleen de FAI kan op deze vraag het juiste antwoord geven. Maar kan je verzekeren dat ze zich aan de internationale regelgeving houden.
Evenzo kan ik je verzekeren dat dat niet waar is. Max Leenders heeft immers een record aangevraagd en gekregen voor een vlucht die gedeeltelijk buiten de geldende daglichtperiode was uitgevoerd. Toevallig trof ik enkele jaren geleden de hiervoor verantwoordelijke FAI official die mij vertelde dat een paar minuten telaat niet zo erg was.
Ik vroeg hem om een schriftelijke bevestiging. Hij beloofde mij zodra hij weer in kantoor was mij deze te mailen.
Na talloze herinneringen van mijn zijde zit ik nog steeds op een reactie te wachten. Niet zo vreselijk verwonderlijk natuurlijk want het land (in dit geval ZuidAfrika) bepaalt via de wet wat legaal en illegaal is en niet de FAI of Nederlandse NAC.
Bovendien was het jou ook destijds duidelijk dat dat record niet voldeed.
Bas Seijffert schreef:
De Commissie Sportzaken Zweefvliegen heeft voor betreffend record bemiddeld, in het verkrijgen van de bevestiging van de SSSA, dat de sportcommissaris door de SSSA erkend was, ten tijde van het record. De communicatie (verkeerde e-mailadressen) tussen de FAI en de SSSA bleek het probleem.
Met vriendelijke groet,
Bas Seijffert
Voorzitter CSZ
Vreemde zaak Bas, die sportcommissarissen staan op een openbare lijst van het betreffende land.
Dat daar 3 jaren bemiddeling voor nodig is is natuurlijk droevig.
Er gaat een gerucht dat de zaak iets anders in elkaar stak, maar op geruchten gaan we natuurlijk niet af en dus vroeg ik het je direct. Wie was die sportcommissaris waarvan de bevoegdheid ter discussie stond?
Ik hoor dat graag omdat het voor mij jaarlijks weer een hele worsteling is om een officiële brief bij de SSSA los te peuteren.
Met vriendelijke groet,
Jan Ritsma
Jan Ritsma
|
|
|
|
Bas Seijffert |
Geplaatst op 08-10-2021 15:43
|
Lid
|
Beste Jan,
Een site bezoeken betekent niet dat je ook alles leest. Jouw vraag was nieuw voor mij.
Het verspreiden van geruchten en complottheorieën, in deze corona tijd, is heel modern.
Leuk om te zien dat je met je tijd meegaat.
Maar zoals al eerder gezegd: vraag het de FAI.
Hartelijk groet,
Bas. |
|
|
|
Jan Ritsma |
Geplaatst op 08-10-2021 21:54
|
Lid
|
Bas Seijffert schreef:
Beste Jan,
Een site bezoeken betekent niet dat je ook alles leest. Jouw vraag was nieuw voor mij.
Het verspreiden van geruchten en complottheorieën, in deze corona tijd, is heel modern.
Leuk om te zien dat je met je tijd meegaat.
Maar zoals al eerder gezegd: vraag het de FAI.
Hartelijk groet,
Bas.
Beste Bas,
Iedereen hier aanwezig kan zien dat ik geen complottheorieën of geruchten verspreid.
Omdat ik zelf dit seizoen nog hoop een record te kunnen aanvragen en niet tegen verrassingen wil aanlopen vroeg ik je naar de reden van de bizarre vertraging van 3 jaar (!) voor de afgifte van het bovengenoemde record.
Voor de lezers: Telkens als ik een record aanvraag moet ik van de Nederlandse NAC (KNVvL) een bevestiging overhandigen dat de sportcommissaris die bij mijn vlucht betrokken was een door de SSSA (de ZuidAfrikaanse evenknie van de KNVvL) erkende sportcommissaris is. Soms lukt dat binnen een week, soms duurt het acht weken om die bevestiging van de SSSA te krijgen. Dat komt omdat de SSSA niet altijd een bezet kantoor heeft.
Die brief van de SSSA dient samen met een serie andere formulieren binnen een vooraf gestelde tijd te worden ingeleverd bij de commissie sportzaken (in dit geval Bas Seijffert)
Als het record dan in NL wordt geratificeerd, kan er dus onmogelijk een twijfel aan de bevoegdheid van de sportcommissaris bestaan. In dit geval was het record niet alleen een Nederlands record, maar ook een Afrikaans regionaal record. Dat vraagt de NL NAC voor je aan bij de FAI en stuurt dan alle formulieren door mij ingeleverd door naar die FAI. Dus ook het SSSA formulier met de bevestiging van het feit dat de sportcommissaris erkend is.
Het is mij niet duidelijk hoe de NL NAC het record kan ratificeren en het opsturen naar de FAI waarna er dan een vraagteken bij de bevoegdheid van de sportcommissaris kan ontstaan. En dat ook nog even drie jaar lang!!
Het lijkt misschien spijkers op laag water zoeken, maar mij overkwam het enkele jaren geleden dat er 6 weken lang wel Duitse sportcommissarissen in ZA aanwezig waren maar geen door de SSSA erkende sportcommissaris. Het resultaat was dat ik zes weken lang in het seizoen geen records kon vliegen. Niet onlogisch dat ik graag verneem of er wellicht versoepelingen in het beleid zijn ontstaan.
Ook de naam van de betreffende sportcommissaris is relevant, want als die niet op de lijst staat maar wel een SSSA bevoegd sportcommissaris is dan kan dat zeer handig zijn om te weten.
Beste Bas, kijk maar of je wil antwoorden. Ik zal je hier verder niet meer lastigvallen met deze zaak.
Jan Ritsma
|
|
|
|
Bas Seijffert |
Geplaatst op 08-10-2021 22:39
|
Lid
|
Beste Jan,
Namen noem ik niet want je hebt nogal de gewoonte om personen digitaal zwart te maken middels je eigen website. Bovendien noem ik geen namen uit privacy overwegingen.
Het is een algemeen bekende Zuid-Afrikaanse sportcommissaris. Of hij op de door jou genoemde lijst staat weet ik niet want ik heb die lijst nog nooit gezien. Ik gebruik alleen maar schriftelijke erkenningen van de SSSA.
De meest recente erkenning van desbetreffende sportcommissaris had ik meegestuurd bij de aanvraag van het record. Net zo als bij alle vorige records. Waarom de FAI deze keer de SSSA erkenning ten overvloede wilde verifiëren weet ik niet.
Succes met de nieuwe recordpogingen. Mocht je hulp nodig hebben met het verkrijgen van een erkenning bij de SSSA, hoor ik dat graag privé.
Met vriendelijke groet,
Bas |
|
|