De overheid brengt kosten voor werkzaamheden in rekening volgens regeling tarieven. Deze tarieven worden jaarlijks herzien. Bij het voorstel voor de herzieningen stuurt de overheid een “Internetconsultatie” uit. Belanghebbenden kunnen daarop reageren (clubs, leden). Ik heb van de mogelijkheid gebruik gemaakt en de internet consultatie ingevuld namens CAMO/CTZ. Helpen doet het toch niet, maar als je je democratische recht niet gebruikt, heb je ook geen recht van spreken.
Elke belanghebbende (individu of vereniging) kan reageren naar de overheid:
https://www.internetconsultatie.nl/aanpassing_tarieven_ilt_2020
Het is mooi dat al meer dan 200 leden dit bericht gezien hebben. In de wandelgangen hoor ik regelmatig dat zweefvliegers. niet blij zijn met de tarieven. Gebruik je democratisch recht en schrijf een reactie met motivatie als reactie op de internet consultatie. Als alle 3000+ zweefvliegers dat doen, gaat er misschien een lichtje branden bij de overheid en wie weet komt er dan een beter resultaat
Reageren doe je via de link hieronder (bericht van dingetje), en dan de link selecteren voor reageren.
Hieronder mijn reactie:
Betreft tarieven luchtvaart. Het lijkt logisch dat de overheid kosten in rekening brengt voor werkzaamheden. MAAR: stel je eens de vraag wat de regels, wetten, bewijzen van bevoegdheid en vergunning opleveren? Creëert de overheid waarde of alleen maar kosten? Waarde zou zijn: aantoonbaar grotere veiligheid, toegenomen efficiëntie. Als je eens goed nadenkt en kijkt naar de vele veranderingen, dan ontstaat er voornamelijk papierwerk voor de klanten van de overheid (burgers/ luchtvarenden). Wij (de klanten) moeten veel werk verzetten om aan de eisen van de overheid te voldoen en er bovendien voor betalen. Het is tijd dat we eens ophouden met die geld verslindende activiteiten.
Als zodanig teken ik bezwaar aan tegen tarieven voor conversie van CAMO naar CAO. Ik zou graag willen weten bij welke ambtenaar/departement ik de kosten kan declareren die wij moeten maken voor papierwerk, organisatieaanpassingen en training van vrijwilligers? De overheid dient zich er rekenschap van te geven dat de klanten niet om een CAO organisatie gevraagd hebben. Conversie van CAMO naar CAO moet GRATIS!
Hetzelfde geldt voor vergunningen voor DTO's. We beoefenen de zweefvliegerij al jaren zonder DTO of al die andere EASA regels. De veiligheid neemt niet toe met de invoering van EASA regels. Er ontstaat alleen meer papier en meer vinklijstjes. Afgifte DTO vergunningen voor zweefvliegen moet ook GRATIS.
Tot slot maak ik bezwaar tegen de oplichterstarieven (sorry ik heb er geen ander woord voor) van KIWA voor de afgifte en conversie van PART 66 L bevoegdheden. Vergelijk dat eens met een paspoort of rijbewijs! En, wat voegt dat KIWA nu toe? KIWA kan alleen lijstjes controleren en vinkjes zetten. KIWA kan niet beoordelen of een technicus competent is, veilig werkt en vakman is. Waarom zou een technicus aan KIWA €175 moeten betalen? Voor het afvinken van een formuliertje? Dus graag aanpassing van tarieven naar NUL. Zeker voor activiteiten en vergunningen die niets aan maatschappelijke waarde opleveren. De mensen die daar mee bezig zijn kunnen beter in de zorg aan de slag, of in het onderwijs of bij de politie.
Namens Commissie Technische Zaken Zweefvliegen, CAMO NL. MG.8065, E. Veldhuizen (voorzitter, coordinator continuing airworthiness)
Gewijzigd door veldhuizen op 29-11-2019 10:43
Het zelfde geldt voor het zweefvliegexamineringstelsel. Dat was in feite gratis bij clubs.
-Theorie examens gratis Nu 20 euro per vak
-Praktijk examens GPL gratis. Nu door FE examinatoren die daarvoor een AOC van 320 euro moesten gaan doen wat vaak dan door de clubs wordt betaald...
-Instructeurs examens was bijna gratis in oude stelsel 60 euro. Bedoeld voor de reiskosten.
Nu door FIE die er 100 euro voor krijgen zonder reiskosten , maar die er wel eerst een verplichte AOC van 320 euro voor hebben moeten doen vaak uit eigen portemonnee. na 3 jaar dan weer een verlenging a 253 euro....
Dit alles conform de actuele regeling in 2018/2019.
Per 2020 april tot 2021 gaat er wel wat verlichting komen maar het tarief stelsel zal vrees ik zeker overeind blijven.
En of dit alles de veiligheid dient?
Wat wel goed is is de verplichte refreshers voor instructeurs. Dat dwingt ze in de actuele theorie te duiken.
Als dat dan nog gevolgd wordt door een verplicht bijscholings examen dan zou dat nog iets beter kunnen zijn.!
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.04 seconden
Officiële Website van de
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
Houttuinlaan 16a, 3447 GM Woerden
Powered by PHP-Fusion