| 28-12-2024 | 11:31
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Wijziging EASA regeling voor FCL per april 2020-april 2021
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2019 09:12
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Al eens eerder aangekondigd, nu blijkbaar min of meer rond.

http://www.civ.zw...n/news.php
Gewijzigd door Jan de Hulster op 31-10-2019 09:14
 
TonS
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2019 15:02
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Voor veel mensen denk ik een tl;dnr….

Maar als ik het goed zie dan staat wordt in dit document https://www.easa....28B%29.pdf
in de paragrafen 2.3.2 t/m 2.3.4 uitgelegd wat er gaat veranderen.

Mij conclusies op hoofdlijnen:

- LAPL(S) gaat verdwijnen en er blijft alleen nog een SPL en voor die SPL is geen class 2 medical meer nodig. Voor het uitvoeren van commerciële vluchten of vluchten buiten de EU is dan nog wel een class 2 medical nodig.

- geldigheid van FI wordt onbeperkt (is nu 3 jaar) en hoeft dus niet meer via ILenT verlengd te worden. Wel blijft de eis om als FI op te treden een FI-refresher training elke drie jaar, de huidige recency eis op het gebied van instructievluchten, en eens in de 9 jaar een vlucht met een andere FI. Deze 9 jaars eis vervalt voor FE’s zolang die FE bevoegdheid wordt onderhouden.

- FE vernieuwing blijft om de drie jaar. Om te verlengen moet binnen 24 maanden voor de verlengingsdatum wordt aan een FE-refesher worden deelgenomen plus het onder toezicht van een senior FE afnemen van een examen. De eis om een bepaald minimum aantal examens af te nemen komt te vervallen.

- Het FIE als losse bevoegdheid komt te vervallen en wordt onderdeel van FE. Naast het geldig houden van de FE moet hiervoor tijdens een “examinor standidarsation course” extra aandacht worden besteed aan “instructor assessment”. Ik kan even niet vinden of die course hetzelfde is als die FE-refresher die hierboven is genoemd.

- Specifieke aantekeningen voor startmethodes, aerobatics en wolkenvliegen lopen niet meer via ILenT. Voor aanvullende startmethodes na het halen van SPL is een aantekening van een instructeur in het logboek voldoende. Of dat ook het geval is met het halen van aerobatics of wolkenvliegen als je al een SPL hebt is me niet helemaal duidelijk.

- Voor niet-commercieel passagiersvliegen is een extra instructievlucht met een FI nodig

- Er komt een formeel vastgesteld “basic aerobatics” via een training via DTO of ATO

- Het hele stuk over TMG (2.3.4.3) heb ik even overgeslagen. Voor zover ik zie verandert nauwelijks t.o.v. de huidige LAPL(S) regeling. Of zie ik dat fout?


Aanvullingen of correcties zijn welkom...


Wordt mijn bijdrage hier eigenlijk ook weer een tl;dnr... Wink
 
kloppertjes
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2019 19:56
Lid

Berichten: 224
Sinds: 01.09.08

"- LAPL(S) gaat verdwijnen en er blijft alleen nog een SPL en voor die SPL is geen class 2 medical meer nodig. Voor het uitvoeren van commerciële vluchten of vluchten buiten de EU is dan nog wel een class 2 medical nodig."

Iemand enig idee hoe dit gaat werken voor iedereen die dus nu al een LAPL heeft aangevraagd? Moeten we opnieuw ILT betalen om een nieuw papiertje te krijgen? Daar zal het ILT blij mee zijn!
Ivar Klop
 
TonS
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2019 00:03
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

kloppertjes schreef:
"- LAPL(S) gaat verdwijnen en er blijft alleen nog een SPL en voor die SPL is geen class 2 medical meer nodig. Voor het uitvoeren van commerciële vluchten of vluchten buiten de EU is dan nog wel een class 2 medical nodig."

Iemand enig idee hoe dit gaat werken voor iedereen die dus nu al een LAPL heeft aangevraagd? Moeten we opnieuw ILT betalen om een nieuw papiertje te krijgen? Daar zal het ILT blij mee zijn!


Daar heeft niemand op dit moment natuurlijk een antwoord op. Gezien de tijd die het heeft gekost voor de overgang naar de nieuwe FCL vind ik de overgang naar SFCL per april 2020 al behoorlijk sportief. Vervolgens moet ILenT ook nog de implementatie in Nederland onder handen nemen. Eerlijk gezegd denk ik dat ILenT hier helemaal mee is om allerhande regels en procedures weer te moeten aanpassen.
Gewijzigd door TonS op 01-11-2019 00:03
 
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2019 09:12
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
kloppertjes schreef:
"- LAPL(S) gaat verdwijnen en er blijft alleen nog een SPL en voor die SPL is geen class 2 medical meer nodig. Voor het uitvoeren van commerciële vluchten of vluchten buiten de EU is dan nog wel een class 2 medical nodig."

Iemand enig idee hoe dit gaat werken voor iedereen die dus nu al een LAPL heeft aangevraagd? Moeten we opnieuw ILT betalen om een nieuw papiertje te krijgen? Daar zal het ILT blij mee zijn!


Daar heeft niemand op dit moment natuurlijk een antwoord op. Gezien de tijd die het heeft gekost voor de overgang naar de nieuwe FCL vind ik de overgang naar SFCL per april 2020 al behoorlijk sportief. Vervolgens moet ILenT ook nog de implementatie in Nederland onder handen nemen. Eerlijk gezegd denk ik dat ILenT hier helemaal mee is om allerhande regels en procedures weer te moeten aanpassen.


Het proces van implementatie loopt vanaf april 2020-april 2021 om dit in EASA landen te kunnen regelen......
Dat staat er ook in.......
Gewijzigd door Jan de Hulster op 01-11-2019 09:49
 
TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2019 12:27
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
kloppertjes schreef:
"- LAPL(S) gaat verdwijnen en er blijft alleen nog een SPL en voor die SPL is geen class 2 medical meer nodig. Voor het uitvoeren van commerciële vluchten of vluchten buiten de EU is dan nog wel een class 2 medical nodig."

Iemand enig idee hoe dit gaat werken voor iedereen die dus nu al een LAPL heeft aangevraagd? Moeten we opnieuw ILT betalen om een nieuw papiertje te krijgen? Daar zal het ILT blij mee zijn!


Daar heeft niemand op dit moment natuurlijk een antwoord op. Gezien de tijd die het heeft gekost voor de overgang naar de nieuwe FCL vind ik de overgang naar SFCL per april 2020 al behoorlijk sportief. Vervolgens moet ILenT ook nog de implementatie in Nederland onder handen nemen. Eerlijk gezegd denk ik dat ILenT hier helemaal mee is om allerhande regels en procedures weer te moeten aanpassen.


Het proces van implementatie loopt vanaf april 2020-april 2021 om dit in EASA landen te kunnen regelen......
Dat staat er ook in.......


Ja, precies. Dus het zal nog een hele tijd duren voordat duidelijk wordt of ILenT straks gratis je LAPL(S) en overzet naar SPL of dat je er opnieuw voor moet lappen... Wellicht komt er dan zelfs weer een heel nieuw tarief, maar aangezien de SFCL ook een vermindering van de administratieve last van de Competent Authority met zich meebrengt zou je denken aan een tariefsverlaging. Maar goed, wat is een paar tientjes voor een papiertje dat de rest van je leven geldig is...

PS: ik zie trouwens dat in de laatste regel van mijn vorige post het woordje "blij" is weggevallen... ;-)
 
NicoB
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2019 14:21
Lid

Berichten: 553
Sinds: 28.03.13

Wat kun je als GPL-er met een LAPL medical nu het beste doen?
Meteen een SPL aanvragen of eerst een LAPL en dan afwachten wanneer die wordt vervangen?
 
TonS
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-11-2019 19:01
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

NicoB schreef:
Wat kun je als GPL-er met een LAPL medical nu het beste doen?
Meteen een SPL aanvragen of eerst een LAPL en dan afwachten wanneer die wordt vervangen?


Onder de huidige regels heb je een class 2 medical nodig om een SPL aan te vragen.
 
Frouwke
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-11-2019 21:36
Lid

Berichten: 124
Sinds: 01.09.08

NicoB schreef:
Wat kun je als GPL-er met een LAPL medical nu het beste doen?
Meteen een SPL aanvragen of eerst een LAPL en dan afwachten wanneer die wordt vervangen?


Met dank aan Rien Bastiaanse die dit al heeft uitgezocht voor de refresher van de Gelderse, uit zijn ppp en mijn interpretatie:

Paragraph 3 regulates the transitional phase for holders of national balloon and sailplane licences. Holders of national balloon and sailplane licences will be able to use the privileges of those licences up to 8 April 2021.
("National" is dus GPL)
By that date, those licences shall have been converted into Part-BFCL/Part-SFCL licences.
("shall" = "moet" )
With the envisaged date of entry into force of Part-BFCL and Part-SFCL on 8 April 2020, this will result into a 1-year transitional period (8 April 2020 to 8 April 2021).
Dat betekent dat je volgend jaar nog met je GPL kunt doorvliegen . Voor april 2021 moet je een SPL hebben.
De vraag is idd wat de kosten zullen zijn voor de omzetting van LAPL naar SPL.
Voor de huidige GPL houders is het denk ik het meest handige om met de omzetting te wachten tot na april 2020, langer wachten heeft niet veel zin, alle clubs zijn dan DTO .

Medical:
Paragraph 4 regulates the transition for national medical certificates held by balloon and sailplane pilots.
National medical certificates for balloon and sailplane pilots will remain valid until the date of their next revalidation or until 8 April 2021, whichever is the earlier. This next revalidation will need to be done in compliance with Annex IV (Part-MED) to Regulation (EU) No 1178/2011.

Zoals Ton ook al schetste, dat wat je mag met je SPL is afhankelijk van je medical.
Gewijzigd door Frouwke op 03-11-2019 21:51
 
TonS
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2019 18:47
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Tjonge, het wordt steeds verwarrender.

Tot nu toe was de regel dat je je GPL moest omzetten voor april 2020 en ik begreep dat ILenT na die datum ook geen GPL's meer zou converteren. Daarom is iedereen bij ons in de club op het hart gedrukt om er vooral voor te zorgen dat je deze winter converteert.

Nu is er een SFCL regeling in de maak waarin gesteld wordt dat je je GPL nog kunt gebruiken tot april 2021. Dat zou ervoor pleiten dat als je nu nog een GPL hebt dat nog tot later in 2020 geldig is je rustig kunt wachten totdat je GPL verloopt maar niet later dan april 2021.
Wat gebeurt er dan als de ingangsdatum van april 2020 niet gehaald wordt? Dan zit je in mei 2020 met een GPL die volgens de huidige regels niet meer kunt converteren.. Misschien een beetje doemdenken maar de huidige FCL regeling heeft jaren gekost om uiteindelijk in werking te treden. Ik zou nu niet meer zo weten wat voor een advies ik aan onze GPL-houders moet geven.

Overigens: heeft het KEI nog GPL's uitgegeven met een verloopdatum na april 2020? Ik meen me te herinneren dat het KEI op een gegeven moment de verloopdatum van recent uitgegeven GPL's heeft gezet op april 2020, maar zeker weten doe ik dat niet. En geeft het KEI nu nog GPL's uit? Dat is best interessant omdat er bij ons in de club leden zijn die nog wel een een SMA medical krijgen, maar op dit moment (nog) moeite hebben om aan de nieuwe Part-MED eisen te voldoen. Die zouden dus nu nog een keer kunnen verlengen en hebben dan nog een jaar om wel te voldoen aan die medische eisen te voldoen.

Niets in het leven is zo onveranderlijk als de verandering. Cool
 
janvannieuwenhuijzen
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-11-2019 20:39
Lid

Berichten: 10
Sinds: 03.09.08

Dag Ton, Het KEI heeft inderdaad nog GPL's uitgegeven met een verloopdatum na april 2020. Die van mij heeft als verloopdatum 06-06-2021.
Gewijzigd door janvannieuwenhuijzen op 05-11-2019 20:45
 
Jan de Hulster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2019 15:12
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Tjonge, het wordt steeds verwarrender.

Tot nu toe was de regel dat je je GPL moest omzetten voor april 2020 en ik begreep dat ILenT na die datum ook geen GPL's meer zou converteren. Daarom is iedereen bij ons in de club op het hart gedrukt om er vooral voor te zorgen dat je deze winter converteert.

Nu is er een SFCL regeling in de maak waarin gesteld wordt dat je je GPL nog kunt gebruiken tot april 2021. Dat zou ervoor pleiten dat als je nu nog een GPL hebt dat nog tot later in 2020 geldig is je rustig kunt wachten totdat je GPL verloopt maar niet later dan april 2021.
Wat gebeurt er dan als de ingangsdatum van april 2020 niet gehaald wordt? Dan zit je in mei 2020 met een GPL die volgens de huidige regels niet meer kunt converteren.. Misschien een beetje doemdenken maar de huidige FCL regeling heeft jaren gekost om uiteindelijk in werking te treden. Ik zou nu niet meer zo weten wat voor een advies ik aan onze GPL-houders moet geven.

Overigens: heeft het KEI nog GPL's uitgegeven met een verloopdatum na april 2020? Ik meen me te herinneren dat het KEI op een gegeven moment de verloopdatum van recent uitgegeven GPL's heeft gezet op april 2020, maar zeker weten doe ik dat niet. En geeft het KEI nu nog GPL's uit? Dat is best interessant omdat er bij ons in de club leden zijn die nog wel een een SMA medical krijgen, maar op dit moment (nog) moeite hebben om aan de nieuwe Part-MED eisen te voldoen.
Die zouden dus nu nog een keer kunnen verlengen en hebben dan nog een jaar om wel te voldoen aan die medische eisen te voldoen.

Niets in het leven is zo onveranderlijk als de verandering. Cool


@ posting Frouwke Kuipers
Medical:
Paragraph 4 regulates the transition for national medical certificates held by balloon and sailplane pilots.
National medical certificates for balloon and sailplane pilots will remain valid until the date of their next revalidation or until 8 April 2021, whichever is the earlier.

This next revalidation will need to be done in compliance with Annex IV (Part-MED) to Regulation (EU) No 1178/2011.


Je zou kunnen lezen dat bij nog een GPL verlenging je intussen dan wel aan Part-MED moet voldoen??? !!
 
TonS
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-11-2019 21:46
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:

@ posting Frouwke Kuipers
Medical:
Paragraph 4 regulates the transition for national medical certificates held by balloon and sailplane pilots.
National medical certificates for balloon and sailplane pilots will remain valid until the date of their next revalidation or until 8 April 2021, whichever is the earlier.

This next revalidation will need to be done in compliance with Annex IV (Part-MED) to Regulation (EU) No 1178/2011.


Je zou kunnen lezen dat bij nog een GPL verlenging je intussen dan wel aan Part-MED moet voldoen??? !!


Die regel is dan onderdeel van de SFCL en wordt dus ook pas geldig als die in werking treedt. Tot die tijd zou je dus nog gewoon de oudere medische keuring kunnen doen en je GPL verlengen en daarmee tot april 2021 door kunnen vliegen.
 
TonS
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2020 22:00
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Inmiddels formele bevestiging van ILenT dat GPL nog extra jaar bruikbaar is en zelfs nog uitgegeven mag worden:

https://www.ilent...allonvaren
 
Frouwke
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-02-2020 14:02
Lid

Berichten: 124
Sinds: 01.09.08

Ik heb afgelopen week onderstaand bericht naar de Ht's en de Rep's van de g-DTO gestuurd, een iets uitgebreidere versie komt op de KNVvL website te staan.
FYI
Frouwke

Invoering Part S-FCL op 8 april 2020
Eind oktober 2019 is door EASA Part S-FCL goedgekeurd. Dit is goed nieuws: het vereenvoudigt de regelgeving zoals we die nu kennen van Part-FCL. Hoewel dit besluit nog (steeds) niet officieel gepubliceerd is door EASA, is de verwachting dat Part-S-FCL 8 april 2020 van kracht wordt, inclusief een overgangsperiode van een jaar.
Dat betekent dat vanaf 8 april 2020 Part-FCL definitief van kracht is,dit meteen wordt gewijzigd in Part S-FCL en dat er een overgangsjaar is om Part-S-FCL te implementeren tot 8 april 2021.

ILenT meldt hierover het volgende:
[i]De Europese regels voor brevetten voor zweefvliegen en ballonvaren zijn uiterlijk vanaf 8 april 2021 voor iedereen van toepassing in Nederland. De regels leiden tot nieuwe Europese brevetten. Tot 8 april 2020 zijn deze regels opgenomen in EU Verordening 1178/2011 (FCL), daarna in S-FCL en B-FCL. Meer informatie volgt.
Ook ILenT is in afwachting van de officiële publicatie.

Meest in het oog springende wijziging is dat het LAPL brevet verdwijnt en we na 8 april 2021 alleen nog maar het SPL brevet kennen. Afhankelijk van de medische keuring (EASA-LAPL-S of EASA klasse II) kunnen er bepaalde rechten ontleend worden aan dit SPL. Dit is gelijk aan het verschil tussen het huidige LAPL en SPL.
Vanaf 8 april 2020 tot 8 april 2021, gedurende het overgangsjaar blijft het GPL geldig , verlenging en herafgifte is dan ook nog mogelijk. Voor nu is dan ook het advies om de conversie van het GPL uit te stellen tot na 8 april 2020 en deze meteen om te zetten in SPL.

Wat niet wijzigt is de verplichting om de zweefvliegopleiding vanuit een DTO te verzorgen (volgens Part FCL). De GPL opleiding stopt definitief na 8 april 2020.
Dat houdt in dat instructeurs na 8 april 2020 wèl een geldig EASA brevet moeten hebben om onder de DTO les te mogen geven.

Vanaf 8 april 2020 wordt er alleen nog maar een SPL afgegeven, en wordt het GPL meteen geconverteerd naar een SPL. Hoe dit precies in zijn werk gaat is nog even afwachten, hierover is nog niets bekend vanuit ILenT, evenals de omzetting van LAPL-S naar SPL.
Komt tijd, komt tijd raad.

Medische keuringen.
Het blijft verstandig om vanaf nu meteen een EASA LAPL of EASA klasse 2 medische keuring aan te vragen. Levert dit problemen op, dan is het nog steeds mogelijk om gedurende de overgangsperiode een KNVvL medische keuring voor zweefvliegen aan te vragen.

Let op:
Er is soms enige verwarring over de term “Klasse 2”.
De KNVvL Medische Verklaring is een zgn. ICAO klasse 2 medical, en is wereldwijd geldig. Sportartsen van de FSMI en AME’s, geautoriseerd door de KNVvL, mogen dit afgeven.
Voor SPL heb je een EU (EASA) klasse 2 of LAPL medical nodig. Hierin speelt de KNVvL geen rol, dit valt onder Europese wetgeving.

Meer informatie over de wijzigingen naar aanleiding van Part S-FCL volgt spoedig. Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben, mail ze naar Frouwke Kuijpers, info-zweef.dto@knvvl.nl

Alleen nog maar FI(S) vanaf 8 april 2020
Zoals je uit eerdere berichtgeving kunt lezen kan vanaf 8 april 2020 alleen nog maar opgeleid worden vanuit een DTO. Eén van de gevolgen is dat de instructeurs een geldig EASA brevet moeten hebben om officieel te mogen opleiden. Instructeurs met alleen nog maar een GPL brevet met VO aantekening moeten deze dus voor 8 april geconverteerd hebben om les te mogen geven. (Het GPL zèlf blijft nog wel geldig tot 8 april 2021 vanwege de invoering Part S-FCL).

Hoe je een GPL kunt converteren naar een EASA brevet lees je hier .
https://drive.goo...kO5AF/view
Op Malden wordt 1 maart nog een zogenaamde RFD (één dag) georganiseerd, speciaal voor instructeurs die nog moeten converteren. Naast een dag zelfstudie is dit dan voldoende voor het omzetten van je GPL naar een EASA brevet met FI(S) bevoegdheid.

Instructeurs die nog een complete Refresher nodig hebben kunnen zich ook aanmelden voor deze dag. De andere onderdelen (2x een RFM) worden op een later tijdstip georganiseerd. Voor een complete uitleg hoe de g-DTO Refresher is georganiseerd zie: FI(S) Refresher .
https://www.knvvl...-refresher
Daar kun je ook het rooster vinden waar en wanneer de diverse onderdelen plaatsvinden en hoe je je daarvoor kunt aanmelden.
Clubs die hun Refresher (FI(S) onder de g-DTO willen organiseren kunnen daar lezen wat je hiervoor moet doen.
Gewijzigd door Frouwke op 07-02-2020 14:05
 
webmaster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-02-2020 14:47
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Op de komende HOT / FIE conferentie a.s. zaterdag komt S-FCL uitgebreid aan de orde: KLIK

NB: Op m'n eigen club adviseer ik al enkele jaren om tijdig over te stappen naar LAPL(S) / SPL. Is kosten-technisch ook beter. Smile Mocht je GPL voor april 2020 verlopen zou ik toch voor de LAPL(S) gaan. . . .
 
www.zweefportaal.nl
TonS
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-02-2020 18:12
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Frouwke schreef:
Voor nu is dan ook het advies om de conversie van het GPL uit te stellen tot na 8 april 2020 en deze meteen om te zetten in SPL.


Dit is een verwarrend en niet accuraat advies. Het suggereert dat je na 8 april 2020 je GPL kunt omzetten naar SPL, maar het is nog niet zeker dat dat vanaf die datum ook kan. Eerst moet de S-FCL nog definitief gemaakt worden en door ILenT worden geïmplementeerd. Gezien de ervaringen tot nu toe is dat uiterst twijfelachtig. Daar is ook die overgangsperiode voor bedoeld. Op dit moment kun je alleen naar SPL converteren als je een EASA klasse 2 keuring hebt; pas als de wetgeving helemaal rond is kun je met een LAPL medical een SPL aanvragen

Een beter advies (dat waarschijnlijk ook bedoeld werd):
- Als je een nog geldig GPL hebt hoef je geen haast te maken met conversie want je kunt nog een jaar vooruit.

Echter: als je nog aantekeningen erbij wilt hebben dan loop je tegen het probleem aan dat alle opleidingen per 8 april via DTO verlopen. Bijschrijven op je GPL kan dus in principe niet. Dus dan kun je toch beter converteren naar LAPL-S

En als je GPL binnenkort verloopt zou ik gewoon converteren naar LAPL-S. Ik neem aan (I know, assumption is the mother of all fuck-ups) dat ILenT straks iedereen die een LAPL-S heeft gratis het LAPL-S papiertje omruilt naar een SPL papiertje. Bij eerst GPL verlengen en dan later converteren naar SPL weet je zeker dat je twee keer gaat betalen.
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.15 seconden