| 29-12-2024 | 01:51
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,411
· Nieuwste lid: Reparon
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegen door een positieve of negatieve gust
kpt9
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-09-2009 23:17
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08

Hallo luitjes,

Zojuist heb ik op mijn homepage een analyse geplaatst betreffende het vliegen door een airgust met een stijgsnelheid van 2m/s en een horizontale afmeting van 100m. Die airgust kun je ontmoeten bij het rechtuitvliegen of het aanvliegen van een thermiekbel, maar ook bij het cirkelen tijdens thermieken. Wat moet je doen als vlieger om een zo groot mogelijke hoogtewinst uit de gust te halen en wat moet je vooral niet doen is mijn insteek. Mijn goede contacten met Loek Boermans en zijn inspiratie hebben mijn analyse zeker positief gevoed. Belangrijkste conclusie is dat je vooral niet te langzaam moet vliegen om een goed resultaat te bereiken en beslist moet voorkomen dat je de invalshoek met de stick in een ongustig bereikt trekt.
Het artikel kun je hier vinden: http://home.plane...ewinst.htm. Gaarne ontvang ik jullie opmerkingen.

M.b.g.

Karel Termaat
Gewijzigd door kpt9 op 02-10-2009 14:18
 
http://home.planet.nl/~kpt9
kpt9
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-09-2009 10:28
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08

kpt9 schreef:
Hallo luitjes,

Zojuist heb ik op mijn homepage een analyse geplaatst betreffende het vliegen door een airgust met een stijgsnelheid van 2m/s en een horizontale afmeting van 100m. Die airgust kun je ontmoeten bij het rechtuitvliegen of het aanvliegen van een thermiekbel, maar ook bij het cirkelen tijdens thermieken. Wat moet je doen als vlieger om een zo groot mogelijke hoogtewinst uit de gust te halen en wat moet je vooral niet doen is mijn insteek. Mijn goede contacten met Loek Boermans hebben mijn analyse zeker positief gevoed. Belangrijkste conclusie is dat je vooral niet te langzaam moet vliegen om een goed resultaat te bereiken en beslist moet voorkomen dat je de invalshoek met de stick in een ongustig bereikt trekt.
Het is een conceptversie (zie http://home.plane...ewinst.htm, dus gaarne ontvang ik jullie opmerkingen.


M.b.g.

Karel Termaat


Inmiddels heb ik de conceptversie nabwerkt. Dit is vooral ook in de conclusies terug te vinden. Enige positieve opmerkingen die ik op het artikel mocht ontvangen (waarvoor dank) zijn verwerkt.
Deze ge-update versie is via dezelfde url http://home.plane...ewinst.htm bereikbaar.

Karel Termaat
 
http://home.planet.nl/~kpt9
kpt9
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2009 11:37
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08

kpt9 schreef:
kpt9 schreef:
Hallo luitjes,

Zojuist heb ik op mijn homepage een analyse geplaatst betreffende het vliegen door een airgust met een stijgsnelheid van 2m/s en een horizontale afmeting van 100m. Die airgust kun je ontmoeten bij het rechtuitvliegen of het aanvliegen van een thermiekbel, maar ook bij het cirkelen tijdens thermieken. Wat moet je doen als vlieger om een zo groot mogelijke hoogtewinst uit de gust te halen en wat moet je vooral niet doen is mijn insteek. Mijn goede contacten met Loek Boermans hebben mijn analyse zeker positief gevoed. Belangrijkste conclusie is dat je vooral niet te langzaam moet vliegen om een goed resultaat te bereiken en beslist moet voorkomen dat je de invalshoek met de stick in een ongustig bereikt trekt.
Het is een conceptversie (zie http://home.plane...ewinst.htm, dus gaarne ontvang ik jullie opmerkingen.


M.b.g.

Karel Termaat


Inmiddels heb ik de conceptversie nabwerkt. Dit is vooral ook in de conclusies terug te vinden. Enige positieve opmerkingen die ik op het artikel mocht ontvangen (waarvoor dank) zijn verwerkt.
Deze ge-update versie is via dezelfde url http://home.plane...ewinst.htm bereikbaar.

Karel Termaat


Hello again luitjes,

Ik heb nog een keer mijn best gedaan om de leesbaarheid van het artikel verder te verbeteren. Ik weet dat de stof wat lastig is; heb zelf ook vele weken nodig gehad om de computer routine te ontwikkelen en resultaten op de juiste manier te interpreteren. De goede overeenkomst tussen deze resultaten en de praktijk van het vliegen door gusts (aanvliegen van een bel etc.) vind ik zelf frappant. Kom maar op met je vragen of opmerkingen. Ik zal ze gaarne beantwoorden.

Gr.

Karel Termaat
 
http://home.planet.nl/~kpt9
kpt9
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2009 19:51
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08


Hello again luitjes,

Ik heb nog een keer mijn best gedaan om de leesbaarheid van het artikel verder te verbeteren. Ik weet dat de stof wat lastig is; heb zelf ook vele weken nodig gehad om de computer routine te ontwikkelen en resultaten op de juiste manier te interpreteren. De goede overeenkomst tussen deze resultaten en de praktijk van het vliegen door gusts (aanvliegen van een bel etc.) vind ik zelf frappant. Kom maar op met je vragen of opmerkingen. Ik zal ze gaarne beantwoorden.

Gr.

Karel Termaat


Hallo

Voor de liefhebber heb ik aan het eind van het artikel (http://home.plane...ewinst.htm) de toegang naar de gustroutine toegevoegd waarmee je zelf met de routine kunt experimenteren. Veel succes ermee.

Gr. Karel Termaat
Gewijzigd door kpt9 op 14-09-2009 19:53
 
http://home.planet.nl/~kpt9
kpt9
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2009 10:19
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08

Hallo

Voor de liefhebber heb ik aan het eind van het artikel (http://home.plane...ewinst.htm) de toegang naar de gustroutine toegevoegd waarmee je zelf met de routine kunt experimenteren. Veel succes ermee.

Gr. Karel Termaat


Hallo luitjes, hier ben ik nogmaals,

Een kritische lezer van mijn artikel (Edo) heeft een foutje ontdekt in mijn dynamische routine. Het pitchen van de kist werd niet goed meegnomen in de AoA gedurende en kort na het vliegen door de air gust. Is nu gecorrigeerd. Eerdere conclusies bleven gelden. Artikel is te lezen bij (http://home.plane...ewinst.htm). Zelf kun je ook rekenen als je dat leuk vindt. De routine kan interactief gerund worden met de opgegeven link. Je zult verbaasd zijn hoe verschillend de resultaten zijn als je de pilot action varieert (Stick Fixed (SF), Horizon Fixed (HF) of Constant Speed (CS)). SF lijkt in alle gevallen waarin de vliegsnelheid niet erg hoog is, de betere oplossing te zijn.
Ook negatieve gusts kunnen nu doorgerekend worden.
Contact mij als je vragen hebt, zal die gaarne beantwoorden.

Gr. Karel
Gewijzigd door kpt9 op 26-09-2009 10:41
 
http://home.planet.nl/~kpt9
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden