Mislukte sleepstart
|
unen |
Geplaatst op 02-09-2009 19:59
|
Lid
Berichten: 65
Sinds: 03.09.08
|
Heeft iemand enig idee wat er nu exact allemaal gebeurd is tijdens dit ongeluk met sleepstart?
sleepstart
Je hoort wel dat de motor enkele malen inhoud en geen vermogen levert.
Maar waarom stuurt de sleepkist eerst naar links en dan naar rechts?
Waarom koppeld de zweefvlieger niet eerder af en gebruikt geen kleppen / wiel rem? |
|
|
|
Olivier |
Geplaatst op 02-09-2009 23:22
|
Lid
Berichten: 71
Sinds: 03.09.08
|
Wat er volgens mij gebeurt:
-Sleepvlieger remt krachtig na volledige motorstoring, waarbij rechterwiel blokkeert en hij een 'grondzwaai' maakt, de verkeerde kant op.
Sleepvlieger had imho eerder de start af moeten breken (zonder te remmen!). Je gaat niet je eigen en andermans leven wagen tijdens een sleepstart als je al in de eerste fase merkt dat je motor hapert.
-Voor de zweefvlieger is dit zó'n 'abnormale' situatie, die waarschijnlijk nooit beoefend is, dat hij van schrik niet weet wat hij moet doen (remmen).
Uit reflex probeert hij het sleepvliegtuig te ontwijken, met tip in de grond als gevolg. Hij heeft volgens mij wel ontkoppelt, want hij volgt een andere weg dan de sleper voor hem..
Gewijzigd door Olivier op 02-09-2009 23:26 |
|
|
|
SjoerdT |
Geplaatst op 03-09-2009 13:13
|
Lid
Berichten: 113
Sinds: 09.10.08
|
Olivier schreef:
Wat er volgens mij gebeurt:
-Sleepvlieger remt krachtig na volledige motorstoring, waarbij rechterwiel blokkeert en hij een 'grondzwaai' maakt, de verkeerde kant op.
Volgens mij (Husky vlieger) stuurt de sleepvlieger na het uitvallen van de motor (of toch maar zelf dichttrekken van de gashendel omdat hij het niet vertrouwt) correct naar links uit zonder te remmen en corrigeert dan weer naar rechts om op de runway aan de linkerkant te blijven rijden. Dat laatste overcorrigeert hij waardoor de kist in een grondzwaai raakt.
Dat is nou het lastige van een staartwiel kist: een grondzwaai heb je zomaar te pakken als je niet rechtuit blijft gaan in start of landing.
Misschien denk je dat er geremd wordt omdat je piepende banden hoort, maar die hoor je pas als de kist in de grondzwaai zit en het geluid wordt luider naarmate de grondzwaai draaicirkel kleiner wordt.
Wat betreft het eerder beslissen om de start af te breken: Als je motor even hapert mag je toch even evalueren? en zeker als je een lange startbaan hebt, hoef je geen haast te maken met die beslissing. Ik ben wel eens met carburateur voorverwarming aan gestart (stond nog aan na de vorige landing, foutje!) en kwam daar tijdens het nog rollen over de grond achter (motor haalde take off vermogen niet). Is niet gelijk een reden om de start af te breken met alle mogelijke gevolgen van dien. Zie filmpje.
Gewijzigd door SjoerdT op 03-09-2009 14:28
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl
Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt. |
|
|
|
Olivier |
Geplaatst op 03-09-2009 13:42
|
Lid
Berichten: 71
Sinds: 03.09.08
|
Nog een keer bekeken en ben het eigenlijk ook met je eens. Je ziet 't sleepvliegtuig niet op z'n neus gaan staan, wat waarschijnlijk wel zou gebeuren als hij (hard) geremd zou hebben. (Zie voorbeeld met SZT husky vorig jaar)
Ik denk overigens wel dat het een volledige motorstoring is, want je hoort hem nog een paar keer ploffen waarna het helemaal stil wordt..
Gewijzigd door Olivier op 03-09-2009 13:42 |
|
|
|
sebastiaan |
Geplaatst op 03-09-2009 19:38
|
Lid
Berichten: 7
Sinds: 01.09.08
|
is dat geen Wilga? |
|
|
|
juliettbravo |
Geplaatst op 03-09-2009 20:28
|
Lid
Berichten: 388
Sinds: 02.09.08
|
Inderdaad een Wilga.
Bart vS |
|
|
|
arjanvd |
Geplaatst op 04-09-2009 13:36
|
Lid
Berichten: 371
Sinds: 03.09.08
|
Ik denk overigens wel dat het een volledige motorstoring is, want je hoort hem nog een paar keer ploffen waarna het helemaal stil wordt..
Die Wilga's ploffen volgens mij vrijwel altijd wanneer je het gas dicht gooit.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub |
|
|